kan een sub met versterker jaren '80?

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
HH.Scott
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 22 nov 2024, 16:36
Locatie: Zeist

kan een sub met versterker jaren '80?

Bericht door HH.Scott »

(Misschien niet de juiste plek opt forum)

Dag iedereen. Ik vraag mij af of je een actieve subwoofer kunt aansluiten op een oudere eenvoudige gewone stereo versterker.
Je ziet soms allerlei aansluitingsmogelijkheden op een subwoofer maar soms ook maar 1 soort....
De oudere versterker heeft een rec-out, kun je daar iets mee? Als een versterker 2 luidspreker A/B heeft , kun je daar wat mee...
En welk soort ingangen heb je dan nodig op een sub....
De juiste combinatie moet je uitvogelen lijkt mij.
Graag wat ideeën. :idea:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: kan een sub met versterker jaren '80?

Bericht door ray5150 »

Op zich kan dat wel, maar, een rec-out uitgang van een versterker heeft een vast niveau.
Je kunt dus niet het volume regelen op de versterker zelf, of je moet met een losse potmeter aan de slag gaan.
Steeds achter de subwoofer kruipen om iets harder of zachter te zetten is ook niet praktisch.

Had je bepaalde merken en types op het oog? de vraagstelling is nu zo algemeen.
Gebruikersavatar
HH.Scott
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 22 nov 2024, 16:36
Locatie: Zeist

Re: kan een sub met versterker jaren '80?

Bericht door HH.Scott »

Ja logisch idd, de rec-out is niks... :rofl:

Ik heb er nu 2 opt oog van Jamo. De 200 en de 210.
Het wordt een (probeer)aanvulling op de Crystal-6 die ik eerst als (project 1) in een open baffel ga gebruiken.
Screenshot_20241217-104907_Google.jpg
Screenshot_20241217-105115_Chrome.jpg
Ik vraag mij ook af of het "wenselijk" is dat de sub het signaal gaat spitsen naar sub en stereo luidsprekers.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: kan een sub met versterker jaren '80?

Bericht door Kappa7 »

Als je geen losse sub aansluiting op je versterker hebt dan gebruik je de high power input van de sub
Die kan je dan parallel aan je speakers aansluiten.
Daarmee worden je speakers dan niet gefilterd en lopen dus door in het laag.
De sub vuld dan aan.
Kijk dus bij de aanschaf van een sub of deze een high input heeft.
Gebruikersavatar
HH.Scott
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 22 nov 2024, 16:36
Locatie: Zeist

Re: kan een sub met versterker jaren '80?

Bericht door HH.Scott »

Bedankt. High level input... dat is idd de oplossing. De speakers blijven dan "indirect rechtstreeks" verbonden met extra sub die er bij komt.
Screenshot 2024-12-17 13.07.51.png
Gebruikersavatar
HH.Scott
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 22 nov 2024, 16:36
Locatie: Zeist

Re: kan een sub met versterker jaren '80?

Bericht door HH.Scott »

Nog een aanvullende vraag.
De meest eenvoudige sub, vond ik in bv de Yamaha SWP20, is een passieve sub met 1 combi aansluitkanaal L+R vanaf de versterker (uitgang luidsprekers)
Kun je dit doen zonder dat je het stereosignaal op de beide luidsprekers verliest?
Mengt het signaal zich pas vanaf de ingang vd sub zonder verder iets te beïnvloeden...


Of een passieve sub serieuze subkwaliteiten heeft moet ik nog uitzoeken.
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: kan een sub met versterker jaren '80?

Bericht door 90000006 »

Meestal zit er dan een woofer in met een dubbele spreekspoel, zodat de kanalen gescheiden blijven. Maar met een passieve sub kan je het niveau niet instellen tov je hoofdspeakers. En de kans dat ze allebei even hard spelen is vrij nihil.
Gebruikersavatar
HH.Scott
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 22 nov 2024, 16:36
Locatie: Zeist

Re: kan een sub met versterker jaren '80?

Bericht door HH.Scott »

ja dat is een goeie 90000006, dank je.
Eigenlijk wel goedkoop om te proberen en tevens weer duurkoop als het niks wordt..
Het instellen van de frequentie waarop de sub begint vind ik eigenlijk ook wel fijn.



Dan ben ik er nu wel uit :goedzo:
Plaats reactie

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”