Kortsluiting speakeruitgang: vonken!
Moderator: Beheerdersteam
Kortsluiting speakeruitgang: vonken!
Schrikken: ik haalde een RCA kabel los en het metalen tulpje viel op de metalen speakerpluggen. Vonken op de pluggen en knetter uit de speakers. Tjeessss kapotte speakers en kapotte versterker dacht ik. Maar een overgeslagen hartslag verder speelde die tot mijn verbazing gewoon door.
Maar voor de zekerheid: moet ik iets na laten zien?
(Ik was sowieso al van plan om de buffer elco's te (laten) vervangen.)
Edit:
Zwarte vlekjes op de speakerpluggen verraden kortsluiting tussen links+ en rechts+.
Maar voor de zekerheid: moet ik iets na laten zien?
(Ik was sowieso al van plan om de buffer elco's te (laten) vervangen.)
Edit:
Zwarte vlekjes op de speakerpluggen verraden kortsluiting tussen links+ en rechts+.
Re: Kortsluiting speakeruitgang: vonken!
Blijkbaar is er een goede kortsluitbeveiliging ingebouwd.
Wat voor versterker betreft het hier ?
Wat voor versterker betreft het hier ?
- paulebappie
Een reden te meer om speakeraansluitingen te isoleren, ik zie vaak volledig (vergulde) metalen pluggen op een versterkeruitgang.
Ziet er leuk uit maar is onveilig!
Beter zoiets gebruiken.
Ziet er leuk uit maar is onveilig!
Beter zoiets gebruiken.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Je hebt ook nog eens regelgeving: alles boven de 50 V AC/DC dient aanraakveilig te zijn. Met een beetje zware versterker zit je daar zo op. Formeel kan een versterker met voedingsrails van 50 V of hoger niet aan de CE eisen voldoen met ongeïsoleerde aansluitingen.
Het is hier dan ook niet duidelijk of het een zelfbouwversterker betreft of een fabrieksexemplaar.
Als het een BTL eindtrap met een enkele Ub is staat en 1/2Ub over beide uitgangspluggen en dat kan aardig knetteren. Als het een TPA chipamp van Texas is heb je mazzel, die heb ik op deze manier nog niet aan het hemelen gekregen.
- Leeuwarden
Ik vermoed dat de stekers aan het einde van de speakerkabel van metaal zijn. Die heb ik ook en daar kijk ik af en toe ook met een scheef oog naar, van hoe hebben ze dat zo kunnen maken? Toch maar eens wat gekleurde krimpkous omheen doen.