Kortsluiting speakeruitgang: vonken!

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Kortsluiting speakeruitgang: vonken!

Bericht door snoef3 »

Schrikken: ik haalde een RCA kabel los en het metalen tulpje viel op de metalen speakerpluggen. Vonken op de pluggen en knetter uit de speakers. Tjeessss kapotte speakers en kapotte versterker dacht ik. Maar een overgeslagen hartslag verder speelde die tot mijn verbazing gewoon door.

Maar voor de zekerheid: moet ik iets na laten zien?
(Ik was sowieso al van plan om de buffer elco's te (laten) vervangen.)

Edit:
Zwarte vlekjes op de speakerpluggen verraden kortsluiting tussen links+ en rechts+.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Kortsluiting speakeruitgang: vonken!

Bericht door ray5150 »

Blijkbaar is er een goede kortsluitbeveiliging ingebouwd.
Wat voor versterker betreft het hier ?
Gebruikersavatar
paulebappie
Berichten: 236
Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03

Re: Kortsluiting speakeruitgang: vonken!

Bericht door paulebappie »

Een reden te meer om speakeraansluitingen te isoleren, ik zie vaak volledig (vergulde) metalen pluggen op een versterkeruitgang.
Ziet er leuk uit maar is onveilig!

Beter zoiets gebruiken.
Bijlagen
0001273_high-end-geisoleerde-vergulde-luidsprekerpluggen-set_580.jpeg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Kortsluiting speakeruitgang: vonken!

Bericht door ray5150 »

Yep, daar heb je absoluut een punt.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Kortsluiting speakeruitgang: vonken!

Bericht door ds23man »

Je hebt ook nog eens regelgeving: alles boven de 50 V AC/DC dient aanraakveilig te zijn. Met een beetje zware versterker zit je daar zo op. Formeel kan een versterker met voedingsrails van 50 V of hoger niet aan de CE eisen voldoen met ongeïsoleerde aansluitingen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Kortsluiting speakeruitgang: vonken!

Bericht door ray5150 »

Het is hier dan ook niet duidelijk of het een zelfbouwversterker betreft of een fabrieksexemplaar.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Kortsluiting speakeruitgang: vonken!

Bericht door ds23man »

Bij zelfbouw moet je daar ook rekening mee houden.
Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: Kortsluiting speakeruitgang: vonken!

Bericht door motoindo »

Als het een BTL eindtrap met een enkele Ub is staat en 1/2Ub over beide uitgangspluggen en dat kan aardig knetteren. Als het een TPA chipamp van Texas is heb je mazzel, die heb ik op deze manier nog niet aan het hemelen gekregen.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Kortsluiting speakeruitgang: vonken!

Bericht door Leeuwarden »

Stond de versterker uit? 8)
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Kortsluiting speakeruitgang: vonken!

Bericht door TTS »

Ik vermoed dat de stekers aan het einde van de speakerkabel van metaal zijn. Die heb ik ook en daar kijk ik af en toe ook met een scheef oog naar, van hoe hebben ze dat zo kunnen maken? Toch maar eens wat gekleurde krimpkous omheen doen.
Plaats reactie