Pagina 1 van 1
Transmissielijn (vragen mbt de Crystal-6)
Geplaatst: za 23 nov 2024, 17:35
door HH.Scott
Dag allemaal, ik ben nieuw hier en het lijkt mij leuk om met Lii-audio/Song breedbanders een transmissielijn luidspreker te gaan maken.
Hiervoor wil ik de Crystal-6 gaan gebruiken. Ik begin wel met een open baffel trouwens, om te horen hoe dat klinkt, maar het laag is dan erg beperkt en dat zou ik via die transmissielijn willen verbeteren. 2 projecten dus in de loop vd tijd...
Op de usa site van Lii-Song staan 2 bouwschema's voor de C6. Mij spreekt de hoogste (31x32x82cm) het meest aan wat ik leuker in de huiskamer vind staan en qua bouw ook het meest benieuwd naar ben.
Wat er te zien is, is dat er in de opening iets mag komen. Ik las hier al iets over WOL. Hoe moet ik me dat voorstellen? Een pluk ongesponnen wol bv?
Verder zie ik geen bekleding aan de binnenkant op de tekening zitten. Kan het zonder bekleding? En als je het bekleed waar kun je dan aan denken?
Verder lijkt mij het ook leuk om geen MDF te gaan gebruiken maar het volledig doorzichtig te maken middels plexiglas wat je prima op maat kunt laten zagen. DESIGN is voor mij erg belangrijk want dat geeft extra plezier. Moet het echter bekleed worden dan is plexiglas natuurlijk geen optie...
Zijn deze afbeeldingen zichtbaar?

- Bron: https://photos.app.goo.gl/2QfaDgRic6CEig4V6

- Bron: https://photos.app.goo.gl/hzPyDQ2sTqb1V29R9
Alvast dank voor het meedenken en de reacties!
Vriendelijke Groet, Reinier
Ps. Nu heb ik 2 proef-baffels gebouwd met de Philips AD12100/M8 wat mijn 1e stap op luidsprekergebied was. Elektronicakennis ontbeer ik

Re: Transmissielijn (vragen mbt de Crystal-6)
Geplaatst: za 23 nov 2024, 17:58
door hardbats
Welkom Reinier!
Je stuurde mij vandaag nog een bericht op marktplaats, de advertentie van de Platinum-10
Ik heb een aantal jaar geleden een bass reflex gebouwd met de Crystal-6. Heel fijn flinke speaker vond ik zelf. Staan nu nog hij een ander forumlid.
Er zit zeker potentie in deze driver!
Re: Transmissielijn (vragen mbt de Crystal-6)
Geplaatst: za 23 nov 2024, 18:13
door Shadow
Die klonken erg goed!
Dit topic toch?
viewtopic.php?t=30010&hilit=Crystal+6
Re: Transmissielijn (vragen mbt de Crystal-6)
Geplaatst: za 23 nov 2024, 18:22
door hardbats
Dat klopt inderdaad, dat is het topic.
Re: Transmissielijn (vragen mbt de Crystal-6)
Geplaatst: za 23 nov 2024, 18:47
door HH.Scott
Bedankt hardbats, ja okay vandaag op Mp idd... leuk

, wat toevallig.
Ik las het topic van je door. Opvallend dat het voor de BR een stuk smaller kan! Is dat filter echt vanwege het karakter van een BR of zou dit bij mijn idee van transmissielijn ook kunnen werken denk/weet je?
Lang inspelen neem ik ook mee...
Re: Transmissielijn (vragen mbt de Crystal-6)
Geplaatst: za 23 nov 2024, 20:20
door hardbats
Het filter wat er op zit is speciaal ontworpen voor die behuizing met die drivers. Er zit een baffle step in gekoppeld is aan de breedte van de behuizingen en een filter om het hoog te temmen zodat het hoog en laag meer in evenwicht komen.
Wel een leuke speaker om te bouwen en het kan natuurlijk een stuk simpeler dan hoe ik het gedaan heb.
Re: Transmissielijn (vragen mbt de Crystal-6)
Geplaatst: zo 24 nov 2024, 10:06
door hardbats
Ik heb eventueel nog een setje adapters in de aanbieding voor de Crystal-6. Dit maakt monteren wat makkelijker.
Het is eigenlijk een adapter van Crystal-6 naar Fast-8 maar je kunt ze ook inzetten zodat vlak monteren makkelijker is.
Mogen weg tegen de verzendkosten
Re: Transmissielijn (vragen mbt de Crystal-6)
Geplaatst: zo 24 nov 2024, 10:38
door richard
HH.Scott schreef: ↑za 23 nov 2024, 17:35
Wat er te zien is, is dat er in de opening iets mag komen. Ik las hier al iets over WOL. Hoe moet ik me dat voorstellen? Een pluk ongesponnen wol bv?
Verder zie ik geen bekleding aan de binnenkant op de tekening zitten. Kan het zonder bekleding? En als je het bekleed waar kun je dan aan denken?
Helemaal zonder demping lijkt me niet ideaal, meestal heb je allerlei reflecties die je moet onderdrukken. Traditioneel is dat dr. Baileys langharige schapenwol.
Wellicht verstandig eerst een proefkast te maken van spaanplaat. De zijkant houdt je dan verwijderbaar. Kun je experimenteren met demping. Dan kun je altijd nog kiezen voor plexiglas of een ander materiaal voor de definitieve behuizing.
Re: Transmissielijn (vragen mbt de Crystal-6)
Geplaatst: zo 24 nov 2024, 10:53
door HH.Scott
hardbats schreef: ↑zo 24 nov 2024, 10:06
Ik heb eventueel nog een setje adapters in de aanbieding voor de Crystal-6. Dit maakt monteren wat makkelijker.
Het is eigenlijk een adapter van Crystal-6 naar Fast-8 maar je kunt ze ook inzetten zodat vlak monteren makkelijker is.
Mogen weg tegen de verzendkosten
Dank je wel! Ik koop de C6 van "Coen" die ook iets soortgelijks er bij heeft. Ik kijk eerst of dat iets is voor mij en dan kom ik er later bij je op terug. Vr.groet.
Re: Transmissielijn (vragen mbt de Crystal-6)
Geplaatst: zo 24 nov 2024, 11:00
door HH.Scott
richard schreef: ↑zo 24 nov 2024, 10:38
Helemaal zonder demping lijkt me niet ideaal, meestal heb je allerlei reflecties die je moet onderdrukken. Traditioneel is dat dr. Baileys langharige schapenwol.
Wellicht verstandig eerst een proefkast te maken van spaanplaat. De zijkant houdt je dan verwijderbaar. Kun je experimenteren met demping. Dan kun je altijd nog kiezen voor plexiglas of een ander materiaal voor de definitieve behuizing.
Dank je wel. Ja, goed idee om een testkast te maken. Bedoel je met DEMPING dat je de hele kast er (luchtig) mee vult? Of hoe zie jij de gradaties voor je, waarin je iets kunt proberen. Ik heb er nog geen voorstelling van namelijk. Groet.
Re: Transmissielijn (vragen mbt de Crystal-6)
Geplaatst: zo 24 nov 2024, 11:14
door Pjotr
Baileys wool is geen gewone schapenwol. Dat is zowel langharig als wel dat de lossen haren erg dun zijn (<= 20 um). Dat dempt veel effectiever dan een doorsnee Texelse schapenvacht en zakt veel minder uit. De hoeveelheid die je nodig hebt kan variëren en moet je gewoon proberen: Ergens tussen de 10g/L en 30g/L is een aardige richtlijn. Als je zoekt op "Lontwol" op het net kom je wel geschikt spul tegen, vergelijkbaar met Baileys. Is al gewassen en gekaart.
Re: Transmissielijn (vragen mbt de Crystal-6)
Geplaatst: zo 24 nov 2024, 11:46
door hardbats
HH.Scott schreef: ↑zo 24 nov 2024, 10:53
hardbats schreef: ↑zo 24 nov 2024, 10:06
Ik heb eventueel nog een setje adapters in de aanbieding voor de Crystal-6. Dit maakt monteren wat makkelijker.
Het is eigenlijk een adapter van Crystal-6 naar Fast-8 maar je kunt ze ook inzetten zodat vlak monteren makkelijker is.
Mogen weg tegen de verzendkosten
Dank je wel! Ik koop de C6 van "Coen" die ook iets soortgelijks er bij heeft. Ik kijk eerst of dat iets is voor mij en dan kom ik er later bij je op terug. Vr.groet.
Volgens mij heeft coen dezelfde adapters destijds van mij overgenomen. Dus dan heb je die er al bij

Re: Transmissielijn (vragen mbt de Crystal-6)
Geplaatst: zo 24 nov 2024, 13:03
door HH.Scott
Pjotr schreef: ↑zo 24 nov 2024, 11:14
Baileys wool is geen gewone schapenwol. Dat is zowel langharig als wel dat de lossen haren erg dun zijn (<= 20 um). Dat dempt veel effectiever dan een doorsnee Texelse schapenvacht en zakt veel minder uit. De hoeveelheid die je nodig hebt kan variëren en moet je gewoon proberen: Ergens tussen de 10g/L en 30g/L is een aardige richtlijn. Als je zoekt op "Lontwol" op het net kom je wel geschikt spul tegen, vergelijkbaar met Baileys. Is al gewassen en gekaart.
Dank je wel. Er gaat een wereld voor mij open zeg.. De verrassing is dat Lontwol ook in mooie mixen verkrijgbaar is (Wijk bij Duurstede) en op die manier ook met plexiglas te combineren valt waardoor de demping óók zichtbaar MAG worden

Groet.
Re: Transmissielijn (vragen mbt de Crystal-6)
Geplaatst: zo 24 nov 2024, 13:33
door richard
Zorg er ook voor dat het motecht is. Je wil immers niet dat Bas en Charlotte er hun intrek nemen.
Re: Transmissielijn (vragen mbt de Crystal-6)
Geplaatst: zo 24 nov 2024, 13:50
door Pjotr
Kwestie van horrengaas in de poortopening. Zijn trouwens niet Bas en Charlotte (de motten zelf) maar de nazaten (de larven) die wol consumeren. Verder is het wel slim in een gevouwen TL om garen of wollen draadjes door de losse wol te weven zodat de wol daaraan "hangt" en het niet gaat uitzakken.
Re: Transmissielijn (vragen mbt de Crystal-6)
Geplaatst: zo 24 nov 2024, 16:43
door HH.Scott
Als kind keek ik Swiebertje....(ik ben van 1964)...
De hoogte is 82cm en dan is die "ruggegraad van draad" idd een goed idee Pjotr !

Re: Transmissielijn (vragen mbt de Crystal-6)
Geplaatst: ma 25 nov 2024, 18:37
door richard
HH.Scott schreef: ↑zo 24 nov 2024, 16:43
Als kind keek ik Swiebertje...
Had Swiebertje vooral mot met Bromsnor.
Re: Transmissielijn (vragen mbt de Crystal-6)
Geplaatst: ma 25 nov 2024, 18:47
door Pjotr
Had Tom Manders vaak mot met Cor Steyn, zijn begeleider. Al lieten ze het niet zo blijken publiekelijk zoals in dat filmpje.
Re: Transmissielijn (vragen mbt de Crystal-6)
Geplaatst: ma 25 nov 2024, 19:09
door richard
Destijds begreep ik van mijn ouders dat Tom Manders best een moeilijk mens was.
Re: Transmissielijn (vragen mbt de Crystal-6)
Geplaatst: wo 04 dec 2024, 12:21
door floeper
Veel plezier met bouwen Reinier

hopelijk heb je veel plezier van de C6!
Re: Transmissielijn (vragen mbt de Crystal-6)
Geplaatst: wo 04 dec 2024, 16:24
door HH.Scott
Dank je wel Coen! En ook nog bedankt voor je tips via MP..
