Zelf speakers gemaakt, geluid soms plat heeft iemand tips?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Baksteen

Zelf speakers gemaakt, geluid soms plat heeft iemand tips?

Bericht door Baksteen »

Hey,
Een korte tijd geleden ben ik na flink inlezen begonnen aan zelf een paar speakers te bouwen. Superleuk project met een beter resultaat dan oorspronkelijk verwacht. Soms, zoals in de titel staat is het geluid wat plat. Bijvoorbeeld bij 'The way it is' van Bruce Hornsby & The Range. De piano en de drums klinken/voelen een beetje plat. Ik ben me bewust dat ik fouten heb gemaakt met het bouwen van de kast en die ga ik met de volgende kast wegwerken, maar misschien hebben jullie hier andere tips?
speakers.jpg
In de afbeelding zie je veel schroeven, die heb ik gebruikt omdat ik niet perfect recht had gezaagt. Met de schroeven kon ik het hout dichter naar elkaar toe trekken om het beter te kunnen lijmen. De boxen zijn dus wel luchtdicht gelijmt

De drivers die ik heb gebruikt zijn:
mid/low range: Dayton Audio Designer DSA135-8 Bass-midwoofer
SoundImports link: https://www.soundimports.eu/nl/dayton-a ... 135-8.html

tweeter: Dayton Audio DC25T-8 1" Titanium Dome Tweeter
SoundImports link: https://www.soundimports.eu/nl/dayton-a ... 25t-8.html

Ik heb ze gecrost op 3k hertz.

De kast is gemaakt van 18 mm mdf met een voorkant van 20mm eik. En heeft de afmetingen van: 22h, 18b 18d (binnenkant). Ik heb net nagerekend en de doos had wat groter moeten zijn voor Qtc van 0.707. Een liter extra had waarschijnlijk wat beter geweest, misschien twee om de lucht die de drivers opnemen te compenseren. (Moet ik compenseren voor de lucht die de drivers innemen? Ik kon daar niet een heel duidelijk antwoord voor vinden).

Voor hoever ligt de 'platheid' van het geluid aan de kast en voor hoever aan de drivers? Verschilt dat per driver en per kast? Ik ben me bewust dat kasten heel veel invloed hebben op het geluid van de drivers maar ik kon vooral dingen vinden over bas. Dat de groote/voorm van de kast vooral invloed heeft op bas. Ik neem aan ook op de rest van het geluid?

Ik heb al veel geleerd met door dit forum te scrollen en andere bronnen op het internet te lezen. Er is echter nog zoveel vaag en ik heb natuurlijk nog honderd duizend vragen maar laat ik hier maar is mee beginnen :)

In iedergeval al bedankt voor alle informatie op dit forum en ik hoop dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden en me een stapje verder kunnen helpen.

Groeten,
Pepijn
Laatst gewijzigd door Marp op vr 15 nov 2024, 0:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: [img]-tags rondom [attachment]-tags weggehaald, anders wordt de bijlage niet op aangegeven plaats tussen de tekst weergegeven.
dre

Re: Zelf speakers gemaakt, geluid soms plat

Bericht door dre »

Welkom!
Heb je ook metingen gemaakt?
Of zat er een filter bij?
rikpost

Bericht door rikpost »

Hallo Pepijn welkom hier !

Een plat geluid maar dan met bepaalde tracks heeft naar mijn ervaring vaak te maken met te weinig of te veel energie in een bepaald gebied .
Ook de coherentie tussen de drivers kan een rol spelen .
Eigenlijk zou je een microfoon en een geluidskaartje aan moeten schaffen om het zichtbaar te krijgen .
TTS

Bericht door TTS »

Tsja, wat is "plat"?
Vooralsnog is dat subjectief.

Het advies van rikpost is een weg om je gevoel/beoordeling meer objectief te laten worden.
De kwaliteit van de filtercomponenten kan overigens ook invloed hebben op hoe het klinkt.

Waarom heb je de ene luidspreker niet spiegelverkeerd aan de andere gemaakt? (Plaatsing drivers).
richard

Bericht door richard »

Baksteen schreef: do 14 nov 2024, 18:27
(Moet ik compenseren voor de lucht die de drivers innemen? Ik kon daar niet een heel duidelijk antwoord voor vinden).
Als je het heel mooi wil doen wel, maar als je ook demping in de kast stopt (bijvoorbeeld filterwatten) zal het niet echt nodig zijn.

Is het helemaal een eigen ontwerp of heb je een voorbeeld nagebouwd?
Wat betreft de plaatsing van de drivers in het front is de opmerking van TTS wel een puntje, bij een volgende kast zou je ze gespiegeld moeten bouwen. Kun je ook nog experimenteren met de opstelling; beide tweeters aan de buitenkant of aan de binnenkant.
Baksteen

Bericht door Baksteen »

dre schreef: do 14 nov 2024, 18:50
Welkom!
Heb je ook metingen gemaakt?
Of zat er een filter bij?
Nee geen metingen gemaakt. Tenminste, ik neem aan dat je met meet aperatuur het geluid testen bedoelt?
De filter heb ik ook zelf gemaakt, een online rekenmachine gevonden.
Laatst gewijzigd door Baksteen op do 14 nov 2024, 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Baksteen

Bericht door Baksteen »

TTS schreef: do 14 nov 2024, 20:15
Tsja, wat is "plat"?
Vooralsnog is dat subjectief.

Het advies van rikpost is een weg om je gevoel/beoordeling meer objectief te laten worden.
Ja 'Plat' is natuurlijk lastig te benoemen. Mijn beste poing is dat de drums en de piano in dat specifieke voorbeeld wat minder diepte hebben, wat minder warm voelen en wat minder tastbaar zijn dan bijv op mijn koptelefoon. Ook vage termen natuurlijk. Ben nu een jaartje geïntereseert in beter geluid en heb nu mijn eerste speakers gebouwd. Ik sta dus nog aan het begin van het hele audio/zelfbouw avontuur. :)
Waarom heb je de ene luidspreker niet spiegelverkeerd aan de andere gemaakt? (Plaatsing drivers).
Daar kwam ik pas achter toen ik in bed lag en terug dacht aan wat ik gedaan had. Gewoon een suf foutje hahaha
De kwaliteit van de filtercomponenten kan overigens ook invloed hebben op hoe het klinkt.
Ik was daar naar aan het kijken en ik zag niet echt merkbare verschillen in specs waren (nou heb ik niet uren lang lopen zoeken en was het mijn eerste keer). Ik geloof absoluut dat er betere componementen zijn maar het voelde als onzin om iets te kopen puur omdat het duurder was zonder echt te weten waarom het beter was. Is er ergens een handleiding of iets waar ik me kan inlezen over welke componementen beter zijn en waarom ze beter zijn?
Laatst gewijzigd door Baksteen op do 14 nov 2024, 21:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Baksteen

Bericht door Baksteen »

richard schreef: do 14 nov 2024, 20:30
(Moet ik compenseren voor de lucht die de drivers innemen? Ik kon daar niet een heel duidelijk antwoord voor vinden).
Als je het heel mooi wil doen wel, maar als je ook demping in de kast stopt (bijvoorbeeld filterwatten) zal het niet echt nodig zijn.
Denk je dat ik met demping, bijvoorbeeld filterwatten (Ik neem aan dat je zoiets bedoelt: https://www.bol.com/nl/nl/l/aquarium-fi ... 297258515/) ook zou kunnen compenseren voor het feit dat ik de kast te klein heb gemaakt. Ik heb tijdens het bouwen een dubbele laag handdoeken aan de binnenkant gelijmt (geen idee of het iets doet maar ik dacht beter dan niks).
Is het helemaal een eigen ontwerp of heb je een voorbeeld nagebouwd?
Zelf ontworpen, ik wilde hier vooral zo veel mogelijk van leren en vind het uitzoeken wel leuk.
Wat betreft de plaatsing van de drivers in het front is de opmerking van TTS wel een puntje, bij een volgende kast zou je ze gespiegeld moeten bouwen. Kun je ook nog experimenteren met de opstelling; beide tweeters aan de buitenkant of aan de binnenkant.
Die driver plaatsing was een foutje :) Ik wilde ze eigenlijk gespiegeld maar oeps. Is dat echt een merkbaar verschil in geluid? Voor de niet getrainde luisteraar? Nou gok ik dat als ik x onmerkbare verbeteringen doe dat het dan wel een merkbare verbetering word. Maar dan toch, is zoiets als gespiegelde drivers merkbaar als ze niet vlak naast elkaar staan?
Laatst gewijzigd door Baksteen op do 14 nov 2024, 23:24, 5 keer totaal gewijzigd.
Baksteen

Bericht door Baksteen »

rikpost schreef: do 14 nov 2024, 18:52

Een plat geluid maar dan met bepaalde tracks heeft naar mijn ervaring vaak te maken met te weinig of te veel energie in een bepaald gebied .
Wat bedoel je met te veel/te weinig energie in een bepaald gebied? Refereer je daarmee naar die frequentie respons tabellen? Dat de drivers in sommige frequentie gebieden harder of zachter zijn?
Ook de coherentie tussen de drivers kan een rol spelen.
Wat bedoel je hiermee?
Eigenlijk zou je een microfoon en een geluidskaartje aan moeten schaffen om het zichtbaar te krijgen.
Zodat ik dan kan meten hoe mijn speakers klinken, maar dan zou ik ze waarschijnlijk naderhand willen aanpassen. Geluiddempend materiaal aan de binnenkant enzo. Zijn er verder nog dingen achteraf aan te passen?
TTS

Re: Zelf speakers gemaakt, geluid soms plat heeft iemand tips?

Bericht door TTS »

Zijn er verder nog dingen achteraf aan te passen?
Ehhh, ja, daar bestaat dit forum van :roll:

Het kan je wat overvallen, al die zaken die aan te passen zijn.

Ken je de thiele en small parameters van je woofer?
Ken je het programma "boxsim", "winisd"?
Ken je xsim?
Ken je REW?

Allemaal tools welke je kunnen helpen stapsgewijs tot een goed resultaat te komen. Naast het gebruik van je eigen oren. Maar wat is goed en vindt jij goed? Dat vraagt ook training/gewenning/veel luisteren. Daar bestaan de "luister dagen" ook weer voor.

Zo heeft het voor mij lang geduurd voor ik grip kreeg op ruimtelijke weergave, plaatsing van instrumenten in het geluidsbeeld. Zo vaag dat. Veel luisteren heeft daar geholpen. "De speakers verdwijnen"... Ja, vindt dat maar eens..... :think:

Wat, denk ik, fijn zou zijn is wanneer je een referentie zou hebben. Een beproefd en known good ontwerp nabouwen. Hoeft niet duur te zijn. Zo kun je vergelijken en vanaf daar leren te verbeteren.
Wat mis je dan en hoe kun je daarop uitkomen?

https://loudspeakerdatabase.com/Dayton/DSA135-8

Ken je deze?: https://doc.soundimports.nl/pdf/brands/ ... Note_1.pdf
Bijlagen
Dayton DSA135-8.txt
(445 Bytes) 18 keer gedownload
TTS

Bericht door TTS »

Dat nummer is overigens ook wat vlak opgenomen / is een oudere opname. Wat hoor je wanneer je een modernere opname beluisterd? Nog steeds, "vlak"?

Hoe klinkt dit?:
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

afmetingen van: 22h, 18b 18d (binnenkant). Ik heb net nagerekend en de doos had wat groter moeten zijn voor Qtc van 0.707
Zoals te zien op onderstaand plaatje, komt hifi-selbstbau uit op 2,5 liter voor een gesloten systeem. De bruto inhoud van jouw box is 2,85x zo groot, wat betekent dat de laagweergave nog hoger begint af te vallen dan het gesloten systeem (rode lijn) in het plaatje. Ik denk dat dit de belangrijkste verklaring is waarom je piano en drums "plat" vindt klinken.
DSA135-8_Lasip_SPL.png
Bron: https://www.hifi-selbstbau.de/index.php ... ?showall=1

Eigenlijk is het midwoofertje geschikter voor een bassreflex systeem, zoals ook het plaatje toont, maar ik verwacht dat het al stukken voller klinkt als je de inhoudt 4 á 4,5 liter verkleint. Dit kun je al proefondervindelijk vaststellen door bijv. even 3 tot 4 pakken suiker in de kast te plaatsen, of desnoods 9 tot 12 drankblikjes van 330 ml. Zolang het de inhoud maar drastisch verkleint.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Moet ik compenseren voor de lucht die de drivers innemen? Ik kon daar niet een heel duidelijk antwoord voor vinden.
De berekende inhoud is de inhoud die de luidspreker nodig heeft, dus dat gaat altijd om de netto inhoud. Bedenk echter dat het montagegat in de baffle een beetje inhoud toevoegt, al neemt de conus daar weer iets van in beslag. En natuurlijk nemen chassis en magneet ook nog wat ruimte in, maar alles bij elkaar denk ik dat je units nog geen 0,2 liter van de inhoud afsnoepen. Dat is redelijk verwaarloosbaar.

En wat Richard al aangaf: dempingsmateriaal compenseert dat ook weer een beetje. Dan moet je bijv. denken aan natuurlijk of synthetische wol (filterwatten kan evt. ook). Handdoeken hebben geen veerkrachtige vezels en zijn ook te massief. Waarschijnlijk hebben deze geen vergrotend maar verkleinend effect op de inhoud.
Baksteen schreef: do 14 nov 2024, 21:03

Zulke calculators gaan uit van ideale luidsprekerunits, die in werkelijkheid niet bestaan. Daarom zijn ze vooral geschikt om inzicht te krijgen in hoe filters werken, maar eigenlijk minder geschikt om in de praktijk toe te passen. Kan je de samenstelling van het filter inzichtelijk maken, en aangeven hoe (met welke waardes) je ertoe gekomen bent?
rikpost

Bericht door rikpost »

Baksteen schreef: do 14 nov 2024, 21:19
rikpost schreef: do 14 nov 2024, 18:52

Wat bedoel je met te veel/te weinig energie in een bepaald gebied? Refereer je daarmee naar die frequentie respons tabellen? Dat de drivers in sommige frequentie gebieden harder of zachter zijn?

Ja precies dat , dus de tonale balans dat bepaald de klankkleur grotendeels
Ook de coherentie tussen de drivers kan een rol spelen.
Wat bedoel je hiermee?

dat ze over het merendeel ,dus in ieder geval over een groot gedeelte van de scheidingsfrequentie wel in fase spelen .
anders doven de frequenties elkaar uit en heb je een flinke dip van energie op de overgangs frequentie
Eigenlijk zou je een microfoon en een geluidskaartje aan moeten schaffen om het zichtbaar te krijgen.
Zodat ik dan kan meten hoe mijn speakers klinken, maar dan zou ik ze waarschijnlijk naderhand willen aanpassen. Geluiddempend materiaal aan de binnenkant enzo. Zijn er verder nog dingen achteraf aan te passen?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Marp schreef: vr 15 nov 2024, 6:40
(filterwatten kan evt. ook)
Kan ook maar doet niks, uitgebreid geprobeerd!

Kastkleuring is i.d.d. meestal reflecties in de kast die je moet dempen. Doe je om te beginnen door een dicht dempend materiaal op de wanden te plakken. Pritex tandenschuim b.v. of Metisse. Daarna kun je nog gaan vullen met dempingswatten. Dat doe je naar smaak: Teveel en het gaat duf klinken, te weinig en het blijft wat hol klinken of is geen eigenlijk al voldoende. Blijf in eerste instantie bij gewoon wat de spiekerboer levert, zoals BAF of Visaton dempingswatten. Gaan experimenteren met allerhande onduidelijk spul kun je later nog maar zou er niet mee beginnen.
TTS

Bericht door TTS »

Baksteen schreef: do 14 nov 2024, 21:08
Die driver plaatsing was een foutje :) Ik wilde ze eigenlijk gespiegeld maar oeps. Is dat echt een merkbaar verschil in geluid? Voor de niet getrainde luisteraar? Maar dan toch, is zoiets als gespiegelde drivers merkbaar als ze niet vlak naast elkaar staan?
Nou en of.....
Voor de niet getrainde luisteraar ook, maar die kan niet duiden waar het aan ligt.
En jij bent al zover dat je luistert en oordeelt met "plat"...
Dus je bent jezelf al aan het trainen.
Dat wordt alleen maar "erger" :yeah:
Shadow

Bericht door Shadow »

Reddeloos verloren
rikpost

Bericht door rikpost »

Geen weg meer terug idd dit blijft je de rest van je leven achtervolgen .
sommige komen er uit door bij een AAC praatclubje te gaan maar vaak is er toch weer een terugval :lol:
Baksteen

Bericht door Baksteen »

TTS schreef: do 14 nov 2024, 22:46
Zijn er verder nog dingen achteraf aan te passen?
Ehhh, ja, daar bestaat dit forum van :roll:

Het kan je wat overvallen, al die zaken die aan te passen zijn.
Ken je de thiele en small parameters van je woofer?
Ja maar heb geen idee wat het meerendeel doen/ hoe ik daar op kan inspelen met het maken van de box. Een aantal, VAS, Fs en Qts gebruik je dus om de groote van je box te berekenen maar de rest, geen idee :)
Ken je het programma "boxsim", "winisd"?
Ken je xsim?
Ken je REW?
Nope, nope en nope, ik ga op onderzoek uit.
Allemaal tools welke je kunnen helpen stapsgewijs tot een goed resultaat te komen. Naast het gebruik van je eigen oren. Maar wat is goed en vindt jij goed? Dat vraagt ook training/gewenning/veel luisteren. Daar bestaan de "luister dagen" ook weer voor. Zo heeft het voor mij lang geduurd voor ik grip kreeg op ruimtelijke weergave, plaatsing van instrumenten in het geluidsbeeld. Zo vaag dat. Veel luisteren heeft daar geholpen. "De speakers verdwijnen"... Ja, vindt dat maar eens..... :think:

Wat, denk ik, fijn zou zijn is wanneer je een referentie zou hebben. Een beproefd en known good ontwerp nabouwen. Hoeft niet duur te zijn. Zo kun je vergelijken en vanaf daar leren te verbeteren.
Wat mis je dan en hoe kun je daarop uitkomen?
Ja fair enough, daar zat ik in het begin over na te denken. Alleen ik mis dan een beetje de creativiteit van het zelf uitzoeken en puzzelen. En ondanks dat het veel giswerk was met de drivers, geen idee hoe ze klinken natuurlijk was het wel leuk om er een paar uit te zoeken die volgens de frequentie tabellen goed op elkaar aansloten.
Nope, ga ik even naar kijken. Ziet er wel geinig uit. Gebuikt dezelfde midwoofer als ik dus in principe zou het in dezelfde kast moeten passen. Ik moet ook is gaan kijken naar die ports en hoe die nou precies werken. Zoveel om nog te leren hahaha
Baksteen

Bericht door Baksteen »

Marp schreef: vr 15 nov 2024, 5:59
afmetingen van: 22h, 18b 18d (binnenkant). Ik heb net nagerekend en de doos had wat groter moeten zijn voor Qtc van 0.707
Zoals te zien op onderstaand plaatje, komt hifi-selbstbau uit op 2,5 liter voor een gesloten systeem. De bruto inhoud van jouw box is 2,85x zo groot, wat betekent dat de laagweergave nog hoger begint af te vallen dan het gesloten systeem (rode lijn) in het plaatje. Ik denk dat dit de belangrijkste verklaring is waarom je piano en drums "plat" vindt klinken.

DSA135-8_Lasip_SPL.png
Bron: https://www.hifi-selbstbau.de/index.php ... ?showall=1

Eigenlijk is het midwoofertje geschikter voor een bassreflex systeem, zoals ook het plaatje toont, maar ik verwacht dat het al stukken voller klinkt als je de inhoudt 4 á 4,5 liter verkleint. Dit kun je al proefondervindelijk vaststellen door bijv. even 3 tot 4 pakken suiker in de kast te plaatsen, of desnoods 9 tot 12 drankblikjes van 330 ml. Zolang het de inhoud maar drastisch verkleint.
Wauw oke thx, dat ga ik proberen! Ik dacht gelezen te hebben dat de vuistregel was meer ruimte = meer bas. Ook al kan de bas dan wat zompiger klinken en zijn controle verliezen. Maar top ik ga deze speakers is even vol stoppen met dingen die ik in de keuken heb liggen en dan weer testen :)
Baksteen

Bericht door Baksteen »

TTS schreef: vr 15 nov 2024, 10:45
Baksteen schreef: do 14 nov 2024, 21:08
Die driver plaatsing was een foutje :) Ik wilde ze eigenlijk gespiegeld maar oeps. Is dat echt een merkbaar verschil in geluid? Voor de niet getrainde luisteraar? Maar dan toch, is zoiets als gespiegelde drivers merkbaar als ze niet vlak naast elkaar staan?
Nou en of.....
Voor de niet getrainde luisteraar ook, maar die kan niet duiden waar het aan ligt.
En jij bent al zover dat je luistert en oordeelt met "plat"...
Dus je bent jezelf al aan het trainen.
Dat wordt alleen maar "erger" :yeah:
haha alright we gaan het zien in de volgende kasten die ik ga maken. Zou je ook kunnen uitleggen hoe dat werkt? Dat er verschil is als de drivers niet gespiegeld zijn?
Baksteen

Bericht door Baksteen »

Marp schreef: vr 15 nov 2024, 6:40
Moet ik compenseren voor de lucht die de drivers innemen? Ik kon daar niet een heel duidelijk antwoord voor vinden.
De berekende inhoud is de inhoud die de luidspreker nodig heeft, dus dat gaat altijd om de netto inhoud. Bedenk echter dat het montagegat in de baffle een beetje inhoud toevoegt, al neemt de conus daar weer iets van in beslag. En natuurlijk nemen chassis en magneet ook nog wat ruimte in, maar alles bij elkaar denk ik dat je units nog geen 0,2 liter van de inhoud afsnoepen. Dat is redelijk verwaarloosbaar.

En wat Richard al aangaf: dempingsmateriaal compenseert dat ook weer een beetje. Dan moet je bijv. denken aan natuurlijk of synthetische wol (filterwatten kan evt. ook). Handdoeken hebben geen veerkrachtige vezels en zijn ook te massief. Waarschijnlijk hebben deze geen vergrotend maar verkleinend effect op de inhoud.
Interessant, thx.
Baksteen schreef: do 14 nov 2024, 21:03

Zulke calculators gaan uit van ideale luidsprekerunits, die in werkelijkheid niet bestaan. Daarom zijn ze vooral geschikt om inzicht te krijgen in hoe filters werken, maar eigenlijk minder geschikt om in de praktijk toe te passen. Kan je de samenstelling van het filter inzichtelijk maken, en aangeven hoe (met welke waardes) je ertoe gekomen bent?
Ik heb de crossover berekent via deze site: https://www.diyaudioandvideo.com/Calcul ... Crossover/
En die heeft dit tabelletje voor me gemaakt en die heb ik dan weer na gemaakt (ga m vandaag opnieuw solderen wat ik merk ruis in het geluid en zie dat ik slordig gesoldeerd heb).
crossover.png
pvanlingen

Bericht door pvanlingen »

Heb je wel ruisvrij soldeer gebruikt. :)
TTS

Bericht door TTS »

Baksteen schreef: vr 15 nov 2024, 11:42

haha alright we gaan het zien in de volgende kasten die ik ga maken. Zou je ook kunnen uitleggen hoe dat werkt? Dat er verschil is als de drivers niet gespiegeld zijn?
Je drivers stralen geluid uit. Door de aanwezigheid van de baffle reflecteert dat geluid ook vanaf de baffle. Plaatsing uit het midden geeft een asymetrisch afstraalgedrag. Dat is nu bij beide speakers gelijk. Maar 1 speaker staat links en de andere rechts in je luisterruimte. En beide stralen "scheef" af een bepaalde richting in, versimplificeerd gezegd. Dat zal effect hebben op je stereobeeld, m.a.w. op de "plaatsing van de instrumenten in de ruimte". Waarschijnlijk klinkt een zanger niet meer vanuit het midden tussen je speakers. ( Ik heb zo'n opstelling niet, dus dat is gissen voor me. )
Ook als je een speaker pal naast een muur zou hebben staan en de andere met 3 meter ruimte er om heen, trek je ook het stereobeeld "scheef".
In deze richting kun je, voor nu, denken.
Idealiter zit je te luisteren in een denkbeeldige gelijkbenige driehoek. Sommige typen luidsprekers ( grotere breedbanders b.v.. ) hebben een kleine "sweetspot", waarbij met je hoofd enkele cm's naar links of rechts verschuiven al een ander klankbeeld oplevert. Op dat terrein beweegt zich jouw plaatsing van de units op de baffle.
Zouden je speakers ergens in een schoenenzaak hangen te knallen, dan maakt het natuurlijk niks uit... Daar wordt ook niet serieus geluisterd.
Baksteen

Bericht door Baksteen »

TTS schreef: vr 15 nov 2024, 0:46
Dat nummer is overigens ook wat vlak opgenomen / is een oudere opname. Wat hoor je wanneer je een modernere opname beluisterd? Nog steeds, "vlak"?

Hoe klinkt dit?:
Dit klinkt al een stuk beter maar nog steeds merk ik dat er significant meer uit te halen valt. Nou vergelijk ik het met wat ik een keertje in een winkel heb gehoord waar een paar belachelijk goede speakers stonden. Dat is natuurlijk onredelijk. Met die speakers leek het alsof de band/koor/orkest echt om je heen stond op te treden en nu luister ik naar een opname. Van Brothers in arms op die speakers kreeg ik kippenvel.

Ik heb Thanks to you nog nooit op andere/betere speakers gehoord. Een aantal vragen en opmerkingen over wat ik hoor :)
Klopt het dat de blazers en drums voor een groot deel uit de rechter speakers komen? Klopt het dat de gitaar meer uit links komt tenzij er een 'solo' is dan komt de gitaar wat meer uit beide, dat zang evenredig verdeeld is uit allebei?

Ik merk dat de bas vrij zacht is maar dat daar al een stuk meer diepte in zit dan op The way it is. Mooi nummer, die gast kan echt wel muziek maken :) Met Brothers in arms merk ik hetzelfde, bas ontbreekt en daardoor voelt het wat minder ruim en wat platter (denk ik).
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”