Een korte tijd geleden ben ik na flink inlezen begonnen aan zelf een paar speakers te bouwen. Superleuk project met een beter resultaat dan oorspronkelijk verwacht. Soms, zoals in de titel staat is het geluid wat plat. Bijvoorbeeld bij 'The way it is' van Bruce Hornsby & The Range. De piano en de drums klinken/voelen een beetje plat. Ik ben me bewust dat ik fouten heb gemaakt met het bouwen van de kast en die ga ik met de volgende kast wegwerken, maar misschien hebben jullie hier andere tips?
In de afbeelding zie je veel schroeven, die heb ik gebruikt omdat ik niet perfect recht had gezaagt. Met de schroeven kon ik het hout dichter naar elkaar toe trekken om het beter te kunnen lijmen. De boxen zijn dus wel luchtdicht gelijmt
De drivers die ik heb gebruikt zijn:
mid/low range: Dayton Audio Designer DSA135-8 Bass-midwoofer
SoundImports link: https://www.soundimports.eu/nl/dayton-a ... 135-8.html
tweeter: Dayton Audio DC25T-8 1" Titanium Dome Tweeter
SoundImports link: https://www.soundimports.eu/nl/dayton-a ... 25t-8.html
Ik heb ze gecrost op 3k hertz.
De kast is gemaakt van 18 mm mdf met een voorkant van 20mm eik. En heeft de afmetingen van: 22h, 18b 18d (binnenkant). Ik heb net nagerekend en de doos had wat groter moeten zijn voor Qtc van 0.707. Een liter extra had waarschijnlijk wat beter geweest, misschien twee om de lucht die de drivers opnemen te compenseren. (Moet ik compenseren voor de lucht die de drivers innemen? Ik kon daar niet een heel duidelijk antwoord voor vinden).
Voor hoever ligt de 'platheid' van het geluid aan de kast en voor hoever aan de drivers? Verschilt dat per driver en per kast? Ik ben me bewust dat kasten heel veel invloed hebben op het geluid van de drivers maar ik kon vooral dingen vinden over bas. Dat de groote/voorm van de kast vooral invloed heeft op bas. Ik neem aan ook op de rest van het geluid?
Ik heb al veel geleerd met door dit forum te scrollen en andere bronnen op het internet te lezen. Er is echter nog zoveel vaag en ik heb natuurlijk nog honderd duizend vragen maar laat ik hier maar is mee beginnen
In iedergeval al bedankt voor alle informatie op dit forum en ik hoop dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden en me een stapje verder kunnen helpen.
Groeten,
Pepijn