Meten - platenspeler

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

koenjer
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 16 dec 2011, 14:10

Meten - platenspeler

Bericht door koenjer »

Waar bij de ene de vinyl hobby uitsterft is hier aangewakkerd.

Na wat inlezen bemerk ik de laatste stappen gemaakt kunnen worden door het inregelen middels metingen.
Hiervoor zijn wat commerciele oplossingen te vinden b.v. analogmagik of feickert (feickert niet meer leverbaar).

Nu komt de uitdaging in hoeverre kunnen we met huidige tools daar zelf mee komen.
Test plaat (ortofon) heb ik ondertussen in bezit.
Een goede riaa preamp en USB preamp ook.

Na wat stoeien met REW kom ik niet verder dan het RTA scherm.
Eigenlijk zou je ook een sweep meting willen kunnen doen (sweep staat op de ortofon lp) om een goed beeld te krijgen van b.v. crosstalk, vervorming.

Weet iemand of je dat met REW ook kunt (zonder het referentie signaal) of dat er andere tooling is waarmee dat zou kunnen?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Meten - platenspeler

Bericht door Pjotr »

De RIAA curve van een phono pre heb ik zelf opgemeten met ARTA middels een RIAA mic compensatie file. Zou met REW ook moeten kunnen. Veel meer te meten valt er eigenlijk niet, anders dan wat je met testplaten kunt. Meeste is toch mechanica en daarvoor heb je aan de RTA van REW genoeg.
koenjer
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 16 dec 2011, 14:10

Re: Meten - platenspeler

Bericht door koenjer »

het zou mooi zijn als je een frequentie curve kunt meten vanaf de test LP.
Dan kun je ook de vervorming zien. Ik lees dat de VTA (hoek) veel invloed heeft op de vervorming.

Dat kan met de RTA wel, echter is de vervorming freq afhankelijk bij LP, dus zou een curve/trace beter werken. (ook kijkend naar de oplossingen van analogmagik/feickert).

De vraag blijft daarmee nog open, waarmee kun je een sweep meten zonder een eigen uitgestuurde referentie?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Meten - platenspeler

Bericht door Kappa7 »

Met een goede ADC en phono versterker kom je al een heel eind.
Je hebt dan een scoop functie nodig, ik weet even niet of die in REW zit maar met een soft scope kom je al een heel eind.
Deze gebruik je dan om de tracking en je naald druk af te stellen.
Daarmee kan je dan nog de laatste puntjes op de i zetten en is zeker aan te bevelen.
Zelf gebruik ik daar liver nog een analoge scoop voor maar hier mee kan dat ook prima.
De sweep meten doe je natuurlijk met de spectrum analyzer alleen is de vraag wat je dan aan het meten bent. je riaa in de phono trap of je element.
je krijgt dan in elk geval wel een beeld wat je combinatie doet. je kunt dan door te spelen met de afsuitimpedantie en je capaciteit de boel vlak trekken of juist niet.
Is maar net wat je lekker vind klinken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Meten - platenspeler

Bericht door Pjotr »

koenjer schreef: vr 20 sep 2024, 17:02
De vraag blijft daarmee nog open, waarmee kun je een sweep meten zonder een eigen uitgestuurde referentie?
Dat kun je niet. Hooguit met een testplaat met daarop een sweep. Het belang van een juiste VTA wordt m.i. zwaar overdreven. Anders dan de bovenkant van het element horizontaal en evenwijdig aan de plaat zetten bij de juiste naaldkracht is er niet. Dat doe je middels de hoogteverstelling van de hele arm. Kritischer is de Azimuth. Stel je meestal eerst in op het oog en daarna verder in op het gehoor op minimale vervorming. Dat kun je ook doen met een RTA. Er zijn ook testplaten daarvoor met alleen links een testtoon en alleen rechts een testtoon. Je stelt de Azimuth dan af op zowel minimale overspraak naar het stille kanaal voor beide kanalen als dat beide stille kanalen een even groot signaal laat zien. Leuke site: https://www.lpspeler.nl/vinyl-academy/
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Meten - platenspeler

Bericht door Wieger61 »

Met de Firato testplaat kun je nog meer meten:
https://link.marktplaats.nl/m2144841997 ... ialbuttons
Schrik niet van de resultaten, want een half procent intermodulatievervorming heb je snel.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Meten - platenspeler

Bericht door Pjotr »

Een Xe hands testplaat? Na 10x gebruik is een testplaat eigenlijk al zover "grijs" gedraaid dat vervormingsmetingen weinig meer zeggen. Neemt niet weg dat er meestal verder wel handige tooltjes op staan.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Meten - platenspeler

Bericht door Kappa7 »

Ik gebruik zelf de Hi-Fi news tet plaat, ik heb ook een aantal erato platen liggen hier mar ers zit echt verschil in de ene en de andere test plaat.
Uiteindelijk heb ik bedacht dat de Hi-Fi news plaat voor mij de meest geloofwaardige resultaten geeft.
https://www.northendhaarlem.nl/a-264238 ... e-test-lp/
Al hen ik hier wel een veel eerdere productie run van deze plaat.
Daar staan ook de meest gangbare tonnen wel op voor de metingen.
Op veel platen ontbreekt bv de resonantie test welke best wel handig is om vast te stellen of het element wel in de betreffende arm past.

A:
1. Channel Identification
(voice on left channel, voice on right channel)
2. Phasing
(voice alternately in phase and out of phase)
3. Channel balance
(-20dB pink noise L+R)
4. Pink Noise (-20dB, left channel)
5. Pink Noise (-20 dB, right channel)
6. Bias setting (300Hz tone L+R at +12dB)
7. Bias setting (300Hz tone L+R at +14dB)
8. Bias setting (300Hz tone L+R at +16dB)
9. Bias setting (300Hz tone L+R at +18dB)

B:

1. Tracking ability 1 (300Hz L+R at +15dB)
2. Cartridge/arm lateral resonance test
(sweep 25-5Hz L+R +1Hz pilot tone)
3. Cartridge/arm vertical resonance test
(sweep 20Hz-6Hz)
4. Tracking ability 2 (300Hz L+R at +15dB)
5. Cartridge alignment (azimuth) test
(300Hz vertical; L-R at +6 dB; adjust for minimum mono output)
6. Residual system noise (unmodulated groove)
7. Full range frequency system check (20Hz-20kHz L+R)
8. Tracking ability 3 (300Hz L+R at +15dB)
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Meten - platenspeler

Bericht door ds23man »

Zo doen ze het bij Ortofon:

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Meten - platenspeler

Bericht door Pjotr »

Ach, er staan honderden, ofzo van die filmpje op YT. Dasniezomoeilijk :D Echt een DT top afregelen is een kunst en vaardigheid die je leren moet.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Meten - platenspeler

Bericht door ds23man »

Dat zal wel maar een filmpje van : Leif Johannsen, Ortofon's Chief Officer Acoustics and Research

maakt een hoop duidelijk. Maar je hebt niet eens gekeken, 35 minuten in 3 is heel knap....
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Meten - platenspeler

Bericht door Kappa7 »

Zal best een leuk filmpje zijn maar heb zelf geen hoge pet op van Ortofon.
Niet echt iets wat ik snel zou aanbevelen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Meten - platenspeler

Bericht door ds23man »

Gut, wat zijn we weer zuur.... Laten we het zo zeggen dat er zonder hen niet eens MC elementen zouden hebben bestaan.

Bekijk het filmpje naar maar eens, zit een hele slimme truuk in om de VTA af te stellen met een usb microscoop.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Meten - platenspeler

Bericht door Pjotr »

Dat we dat nog mogen beleven DT Elementen Fish Fighting:



Dat filmje kende ik al hoor en dat geklooi met die USB microscoop? Ga het maar eens proberen. Slaat gewoon nergens op. Als de VTA sowieso al niet goed staat bij normale montage is het element rijp voor de Kliko.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Meten - platenspeler

Bericht door ds23man »

:lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Meten - platenspeler

Bericht door John P »

Ik doe gewoon een extra viltje onder de voetjes om de naald loodrecht te krijgen. :oops:
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Meten - platenspeler

Bericht door Wieger61 »

Ik mis op die Hifi News plaat de tests voor intermodulatievervorming.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Meten - platenspeler

Bericht door Wieger61 »

Even een meting gedaan met REW van twee tracks van de Hifi Rai Hifi Test-LP (uit de oudeplatenbak van het verzorgingstehuis van mijn ouders);
IMD 5000 5200 1 op 1.jpg
5000 en 5200 Hz 1 : 1
IMD 60 6000 4 op 1.jpg
60 en 6000 Hz 1 : 4
Element Ortofon 2M Black LVB 250, phonoversterker NAD PP-1 (gepimpt met betere Opamp en voeding).
Nb.: Als deze test-LP 10 x gedraaid is, vervormt hij minstens zo veel als al mijn LP's die meer dan 10 keer gedraaid zijn.
Laatst gewijzigd door Wieger61 op ma 23 sep 2024, 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Meten - platenspeler

Bericht door Pjotr »

Meet jij dan alle LP's op die je draait? :shock: Ik luister er gewoon naar O:) Een DT afstellen isnie zo moeilijk hoor. Kan prima zonder testplaten. Een naalddruk metertje en een protractor is alles wat je nodig hebt. Alleen als je in het gebied van vele keurie fine line elementen komt kan het het onderste uit de kan halen wat meer moeite kosten en meten helpen.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Meten - platenspeler

Bericht door Wieger61 »

Pjotr schreef: zo 22 sep 2024, 9:29
Na 10x gebruik is een testplaat eigenlijk al zover "grijs" gedraaid dat vervormingsmetingen weinig meer zeggen.
De gedraaide test-LP zegt iets over de vervorming van gedraaide gewone LP's.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Meten - platenspeler

Bericht door Wieger61 »

De bovenste meting geeft een intermodulatievervorming van 4% aan :shock: Ook al komt dit door een beetje versleten test-LP, mijn andere LP's zijn ook een beetje of meer versleten. De meting lijkt dus representatief. Een andere verklaring: De RIAA correctie versterkt dit soort IMD, omdat die lage tonen flink versterkt en de hoge verzwakt.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Meten - platenspeler

Bericht door Kappa7 »

Bij de 60 en 6K meting valt je 60Hz al buiten je window.
Misschien handig om dat ook mee te nemen in je meting.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Meten - platenspeler

Bericht door Wieger61 »

Bij die meting is het 60 Hz signaal een gegeven en zijn de niveaus van de zijbanden van belang: 6000 +/- n × 60 Hz. Of die vervorming hoorbaar is, betwijfel ik. Gemeten bij 600 Hz wel, zoals in Purifi blog over zulke vervorming door Bl-modulatie in luidsprekers is uitgelegd en gedemonstreerd. Maar zo'n signaal heeft de LP niet.
Laatst gewijzigd door Wieger61 op di 24 sep 2024, 15:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Meten - platenspeler

Bericht door Pjotr »

En wat kun je daar nu verder mee?
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Meten - platenspeler

Bericht door Wieger61 »

Kiezen: Niet teveel geld steken in een platenspeler en wat je zo overhoudt stoppen in een goede cd-speler, transport, dac en/of streamer.
Plaats reactie