Pagina 1 van 1

Kenwood KA4040R lage output

Geplaatst: za 17 aug 2024, 18:31
door PeterDebaere
Beste,

mij even geregistreerd op dit forum in de hoop hulp te krijgen bij het herstellen van een versterker.

Zoals in de titel te zien betreft het een Kenwood KA4040R waar een te zwak signaal aan de output komt.

Ik dacht het zal wel ergens aan de voorvesterking liggen of volumeregeling en dergelijke en heb dus mijn input signaal aan de input van de power amp gehangen. met hetzelfde resultaat.

Ik weet wel grosso modo hoe een klasse b versterker werkt. Maar ben geen expert.

Als ik met mijn ossciloscoop in en uit meet van de eindtrappen verschillen die niet zoveel in amplitude, dat zou toch vele malen groter moeten zijn?

Alle hulp is meer dan welkom.

mvg Peter

Re: Kenwood KA4040R lage output

Geplaatst: za 17 aug 2024, 18:32
door PeterDebaere
Wat ik raar vind is dat het op beide kanalen is

Re: Kenwood KA4040R lage output

Geplaatst: za 17 aug 2024, 19:03
door John P
Ik ben geen expert, maar ik zou de grote elco's bij de voeding eens nameten.

Re: Kenwood KA4040R lage output

Geplaatst: za 17 aug 2024, 19:11
door ray5150
Wat gebruik je als bron om signaal in te sturen als de versterker aan de scoop hangt ?

Re: Kenwood KA4040R lage output

Geplaatst: za 17 aug 2024, 19:52
door Shadow
kenwood_ka-4040r_amplifier.pdf
(10.27 MiB) 23 keer gedownload
Even beginnen met deze :goedzo:

Re: Kenwood KA4040R lage output

Geplaatst: za 17 aug 2024, 22:05
door PeterDebaere
John P schreef: za 17 aug 2024, 19:03
Ik ben geen expert, maar ik zou de grote elco's bij de voeding eens nameten.
Ik heb de rimpel gemeten met belasting, weliswaar niet veel want er komt niet veel uit.
De rimpel op beide kanten van de voeding is 20 mV.
Dus ik zou denken dat de caps ok zijn.

Re: Kenwood KA4040R lage output

Geplaatst: za 17 aug 2024, 22:05
door PeterDebaere
ray5150 schreef: za 17 aug 2024, 19:11
Wat gebruik je als bron om signaal in te sturen als de versterker aan de scoop hangt ?
line out van laptop

Re: Kenwood KA4040R lage output

Geplaatst: za 17 aug 2024, 22:08
door PeterDebaere
Shadow schreef: za 17 aug 2024, 19:52
kenwood_ka-4040r_amplifier.pdf

Even beginnen met deze :goedzo:
Hey, dank je, had deze al gevonden. Maar weet niet goed hoe diagnose te stellen.

1 van de eindtrappen al eens los gesoldeerd en op diode uitgemeten. En ziet er goed uit.

Re: Kenwood KA4040R lage output

Geplaatst: zo 18 aug 2024, 7:45
door PeterDebaere
ray5150 schreef: za 17 aug 2024, 19:11
Wat gebruik je als bron om signaal in te sturen als de versterker aan de scoop hangt ?
input signaal

Re: Kenwood KA4040R lage output

Geplaatst: zo 18 aug 2024, 8:02
door PeterDebaere
dit is dan het signaal aan input eindtrap

Re: Kenwood KA4040R lage output

Geplaatst: zo 18 aug 2024, 8:04
door PeterDebaere
Maar wat ik ook ontdekt heb. Is dat wanneer ik de voeding uitschakel. het signaal aan de input van de eindtrap bij het zakken van de voedingsspanning even goed wordt om dan naar 0 te gaan

Re: Kenwood KA4040R lage output

Geplaatst: zo 18 aug 2024, 11:24
door Kappa7
Het signaal aan de uitgang staat in elk geval behoorlijk te vervormen.
Begin eerst eens met het meten van de spanningen die in de versterker aanwezig zijn.
Begin bij de ingang van de voeding en zo verder richting de versterker tappen.
Over de elco's aan de ingang zou iets van + en - 46VDC moeten staan.
Leg de data sheet er naast en loop zo door het schema heen en zie waar het fout gaat.
Aangezien het iets is wat op beide kanalen zich voordoet moet het iets gemeenschappelijks zijn en dan is de voeding al snel verdacht.
Verder zijn de waardes op je scoop niet af te lezen zonder te weten waar deze op ingesteld is.

Re: Kenwood KA4040R lage output

Geplaatst: zo 18 aug 2024, 12:17
door PeterDebaere
Kappa7,

dacht ik ook, 48V over de elco's rimpel 20mv. Bij volgende info zal ik de instellingen van de scoop meegeven.
Kan ik hier een filmpje uploaden?

Re: Kenwood KA4040R lage output

Geplaatst: zo 18 aug 2024, 12:18
door PeterDebaere
Kappa7,

dacht ik ook, 48V over de elco's rimpel 20mv. Bij volgende info zal ik de instellingen van de scoop meegeven.
Kan ik hier een filmpje uploaden?

Re: Kenwood KA4040R lage output

Geplaatst: zo 18 aug 2024, 12:24
door Kappa7
Top, Dan door naar de volgende stap in het schema, kwestie van het schema volgen.
Filmpje gaat via jijbuis.