Gezocht: monacor WG -300 waveguide
-
bart Luyckx
Gezocht: monacor WG -300 waveguide
Iemand een setje monacor WG -300 waveguides op overschot die ik kan overnemen?
Re: Gezocht: monacor WG -300 waveguide
Dat zou wel eens een collector's item kunnen worden. Wat ik ervan begrijp, is dat ze nu écht uit productie zijn. Schrale troost, er zijn inmiddels betere alternatieven. Kun je de WG148 van Visaton niet gebruiken?
-
bart Luyckx
@markbakk:
De visaton is een maatje kleiner en minder diep.
Welke andere alternatieven ken je nog?
De 3-geprinte versie van diyaudio heb ik, maar die krijg ik niet zo mooi glad.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
ligt dat niet aan hoe je t print?bart Luyckx schreef: ↑wo 10 jul 2024, 12:50De 3-geprinte versie van diyaudio heb ik, maar die krijg ik niet zo mooi glad.
-
bart Luyckx
@Henkjan: geen idee. Waarschijnlijk wel, maar heb zelf geen printer en had dit uitbesteed.
De WG--300 is in mijn herinnering ook niet glad-glad
-
bart Luyckx
Niet glad, maar wel uniform. Wanneer je 3d print, dan heb je laagje op laagje en vloeit het warme materiaal in elkaar. Mooi is dat niet en heeft nabewerking nodig.
3D-printen kan op verschillende manieren (FDM, DLP etc.) en in verschillende resoluties. Op het werk bestellen we regelmatig prints in DLP bij een Nederlandse partij en daarop zijn geen lijntjes te bekennen. Misschien kan je eens opvragen wat het kost om een wave guide d.m.v. SLA of DLP te laten printen? Als ik zo gauw hier (Chinees) kijk, is het vanaf € 40 voor een 6,5" wave guide.
Laatst gewijzigd door Chocomel op ma 22 jul 2024, 7:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Mijn (bescheiden) ervaringen met de WG-300 (deels gedocumenteerd in het topic in mijn avatar) zijn niet onverdeeld positief. De hoorn belast veel dometweeters toch zó dat je boven 10k vaak onregelmatigheden krijgt.bart Luyckx schreef: ↑wo 10 jul 2024, 12:50@markbakk:
-
bart Luyckx
Dat het niet ideaal is...tja...
Maar zelf weet ik niet wat beschikbaar en beter is.
Bedoeling is om een sb26adc te crossen met een rs225.
Dus moet vrij laag gaan.
Het paar sb26adc's dat ik heb hebben een fs van 600-620hz. Lager dan wat in de spec-sheet is vermeld.
Maar zelf weet ik niet wat beschikbaar en beter is.
Bedoeling is om een sb26adc te crossen met een rs225.
Dus moet vrij laag gaan.
Het paar sb26adc's dat ik heb hebben een fs van 600-620hz. Lager dan wat in de spec-sheet is vermeld.
Heb je deze pagina al gezien? o.a. 6,5" en 8" wave guides voor specifiek deze tweeter. https://www.somasonus.net/sb-acoustics-sb26
De afstraalhoek is met 80 à 100 graden wat mij betreft aan de smalle kant, daar moet je van houden.
De afstraalhoek is met 80 à 100 graden wat mij betreft aan de smalle kant, daar moet je van houden.
-
bart Luyckx
Die heb ik, maar zoals hierboven al vermeld, oogt die niet echt mooi en vraagt nog serieus wat nabewerking om hem mooi te krijgen.
Ook lijkt me die niet echt inzetbaar onder de 2khz. (Ik heb de 4" versie)
Ook lijkt me die niet echt inzetbaar onder de 2khz. (Ik heb de 4" versie)
Geen probleem toch?
De kwaliteit kan je oplossen door op een betere manier te laten printen, zoals Henkjan en ik al noemden. Het is alleen de vraag of dat binnen het budget past. Bij JLC3DP ben je € 100 kwijt voor twee 6,5" wave guides.
De frequentie vanaf waar hij inzetbaar is, schaalt met de afmetingen. Als de 4" versie bruikbaar is vanaf 2 kHz, is de 8" versie bruikbaar vanaf 1 kHz. Zelf heb ik luidsprekers met een 8" woofer en een 8" wave guide, gefilterd op 1200 Hz, en dat gaat prima.
Hier kan je meer info vinden over de printtechnieken:
FDM o.a. 'visible layer lines'
SLA o.a. 'smooth surface finish'
Surface treatment 'Improved Aesthetic Appeal: One of the primary benefits of surface treatment is the enhancement of the visual appeal of resin prints. Sanding and polishing can remove layer lines and imperfections, resulting in a smooth and glossy surface finish that closely resembles the desired final product.'
De kwaliteit kan je oplossen door op een betere manier te laten printen, zoals Henkjan en ik al noemden. Het is alleen de vraag of dat binnen het budget past. Bij JLC3DP ben je € 100 kwijt voor twee 6,5" wave guides.
De frequentie vanaf waar hij inzetbaar is, schaalt met de afmetingen. Als de 4" versie bruikbaar is vanaf 2 kHz, is de 8" versie bruikbaar vanaf 1 kHz. Zelf heb ik luidsprekers met een 8" woofer en een 8" wave guide, gefilterd op 1200 Hz, en dat gaat prima.
Hier kan je meer info vinden over de printtechnieken:
FDM o.a. 'visible layer lines'
SLA o.a. 'smooth surface finish'
Surface treatment 'Improved Aesthetic Appeal: One of the primary benefits of surface treatment is the enhancement of the visual appeal of resin prints. Sanding and polishing can remove layer lines and imperfections, resulting in a smooth and glossy surface finish that closely resembles the desired final product.'
Laatst gewijzigd door Chocomel op vr 12 jul 2024, 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik kan nog even kijken wat hier op de plank ligt.
- Bas Horneman
- Contacteer:
Te koop op diyaudio 20 Euro. Net gepost daarzo: https://www.diyaudio.com/community/thre ... or.415154/
Ik neem ze over. Laat maar weten of je ze wil. Dan laten we ze gelijk naar jou toe sturen indien mogelijk. Zo niet. Gebruik ik ze zelf wel voor mijn Visaton FRS 5X.
Ik neem ze over. Laat maar weten of je ze wil. Dan laten we ze gelijk naar jou toe sturen indien mogelijk. Zo niet. Gebruik ik ze zelf wel voor mijn Visaton FRS 5X.
Dit was quick en dirty in een 21 cm smal kastje. Ik vond het geen perfecte match voor de ADC. Je zult ook nog wel een adapter in elkaar moeten fietsen (ik kan even kijken wat ik nog heb liggen aan STEP-file).
-
bart Luyckx
Hoi Bas,Bas Horneman schreef: ↑ma 15 jul 2024, 16:54Te koop op diyaudio 20 Euro. Net gepost daarzo: https://www.diyaudio.com/community/thre ... or.415154/
Ik wil ze wel overnemen. Nu zoals je zag, ging Mark in je berichtje hierboven eens kijken wat hij nog had.
Ik had hem daarnet nog een mailtje gestuurd en ging vanavond even fotos nemen. Hij was niet zeker of het de wg-300 is.
Tegen wanneer moet je laten weten dat je ze overneemt?
Ik inform nog eens bij Mark.
Grtjes
Bart
- Bas Horneman
- Contacteer:
Zo ben ik al twee dagen op zoek naar mijn reeds verkochte woofers. Liggen ze gewoon veilig onder mijn bed
Ik moet echt spullen kwijt...
-
bart Luyckx
Tot 10k lijkt me die toch behoorlijk te presenteren.
Meet technisch niet perfect, maar geen idee hoeveel invloed het gedrag boven de 10k nog heeft.
Ik lees de grafiek ook als .. afstraal op een hoek van X graden is het geluid Y db's lager in output.
Ik heb de waveguides van Mark Beijert overgenomen.
Bij eentje zou de mond een millimeter inkort zijn. Als je idd nog info heb over de adapter, dan kan ik eens kijken hoe ik die kan aanpassen.