Gezocht: monacor WG -300 waveguide

Voor vraag naar gebruikte, audio-gerelateerde zaken of wellicht een dienst.... Hier a.u.b. géén vragen en discussies over verkoopadressen van nieuw spul. Die horen thuis in de bouwforums, waar anderen er ook iets aan kunnen hebben.
Gesloten
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Gezocht: monacor WG -300 waveguide

Bericht door bart Luyckx »

Iemand een setje monacor WG -300 waveguides op overschot die ik kan overnemen?
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Gezocht: monacor WG -300 waveguide

Bericht door markbakk »

Dat zou wel eens een collector's item kunnen worden. Wat ik ervan begrijp, is dat ze nu écht uit productie zijn. Schrale troost, er zijn inmiddels betere alternatieven. Kun je de WG148 van Visaton niet gebruiken?
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Gezocht: monacor WG -300 waveguide

Bericht door bart Luyckx »

@markbakk:
De visaton is een maatje kleiner en minder diep.
Welke andere alternatieven ken je nog?
De 3-geprinte versie van diyaudio heb ik, maar die krijg ik niet zo mooi glad.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Gezocht: monacor WG -300 waveguide

Bericht door Henkjan »

bart Luyckx schreef: wo 10 jul 2024, 12:50
De 3-geprinte versie van diyaudio heb ik, maar die krijg ik niet zo mooi glad.
ligt dat niet aan hoe je t print?
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Gezocht: monacor WG -300 waveguide

Bericht door bart Luyckx »

@Henkjan: geen idee. Waarschijnlijk wel, maar heb zelf geen printer en had dit uitbesteed.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Gezocht: monacor WG -300 waveguide

Bericht door FR_Aad »

De WG--300 is in mijn herinnering ook niet glad-glad
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Gezocht: monacor WG -300 waveguide

Bericht door bart Luyckx »

Niet glad, maar wel uniform. Wanneer je 3d print, dan heb je laagje op laagje en vloeit het warme materiaal in elkaar. Mooi is dat niet en heeft nabewerking nodig.
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Gezocht: monacor WG -300 waveguide

Bericht door Chocomel »

3D-printen kan op verschillende manieren (FDM, DLP etc.) en in verschillende resoluties. Op het werk bestellen we regelmatig prints in DLP bij een Nederlandse partij en daarop zijn geen lijntjes te bekennen. Misschien kan je eens opvragen wat het kost om een wave guide d.m.v. SLA of DLP te laten printen? Als ik zo gauw hier (Chinees) kijk, is het vanaf € 40 voor een 6,5" wave guide.
Laatst gewijzigd door Chocomel op ma 22 jul 2024, 7:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Gezocht: monacor WG -300 waveguide

Bericht door markbakk »

bart Luyckx schreef: wo 10 jul 2024, 12:50
@markbakk:
De visaton is een maatje kleiner en minder diep.
Welke andere alternatieven ken je nog?
De 3-geprinte versie van diyaudio heb ik, maar die krijg ik niet zo mooi glad.
Mijn (bescheiden) ervaringen met de WG-300 (deels gedocumenteerd in het topic in mijn avatar) zijn niet onverdeeld positief. De hoorn belast veel dometweeters toch zó dat je boven 10k vaak onregelmatigheden krijgt.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Gezocht: monacor WG -300 waveguide

Bericht door bart Luyckx »

Dat het niet ideaal is...tja...
Maar zelf weet ik niet wat beschikbaar en beter is.

Bedoeling is om een sb26adc te crossen met een rs225.
Dus moet vrij laag gaan.
Het paar sb26adc's dat ik heb hebben een fs van 600-620hz. Lager dan wat in de spec-sheet is vermeld.
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Gezocht: monacor WG -300 waveguide

Bericht door Chocomel »

Heb je deze pagina al gezien? o.a. 6,5" en 8" wave guides voor specifiek deze tweeter. https://www.somasonus.net/sb-acoustics-sb26

De afstraalhoek is met 80 à 100 graden wat mij betreft aan de smalle kant, daar moet je van houden.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Gezocht: monacor WG -300 waveguide

Bericht door bart Luyckx »

Die heb ik, maar zoals hierboven al vermeld, oogt die niet echt mooi en vraagt nog serieus wat nabewerking om hem mooi te krijgen.
Ook lijkt me die niet echt inzetbaar onder de 2khz. (Ik heb de 4" versie)
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Gezocht: monacor WG -300 waveguide

Bericht door Chocomel »

Geen probleem toch?

De kwaliteit kan je oplossen door op een betere manier te laten printen, zoals Henkjan en ik al noemden. Het is alleen de vraag of dat binnen het budget past. Bij JLC3DP ben je € 100 kwijt voor twee 6,5" wave guides.
De frequentie vanaf waar hij inzetbaar is, schaalt met de afmetingen. Als de 4" versie bruikbaar is vanaf 2 kHz, is de 8" versie bruikbaar vanaf 1 kHz. Zelf heb ik luidsprekers met een 8" woofer en een 8" wave guide, gefilterd op 1200 Hz, en dat gaat prima.

Hier kan je meer info vinden over de printtechnieken:
FDM o.a. 'visible layer lines'
SLA o.a. 'smooth surface finish'
Surface treatment 'Improved Aesthetic Appeal: One of the primary benefits of surface treatment is the enhancement of the visual appeal of resin prints. Sanding and polishing can remove layer lines and imperfections, resulting in a smooth and glossy surface finish that closely resembles the desired final product.'
Laatst gewijzigd door Chocomel op vr 12 jul 2024, 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3080
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Gezocht: monacor WG -300 waveguide

Bericht door beijert »

Ik kan nog even kijken wat hier op de plank ligt.
Gebruikersavatar
Bas Horneman
Berichten: 744
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
Locatie: Middenmeer (NH)
Contacteer:

Re: Gezocht: monacor WG -300 waveguide

Bericht door Bas Horneman »

Te koop op diyaudio 20 Euro. Net gepost daarzo: https://www.diyaudio.com/community/thre ... or.415154/

Ik neem ze over. Laat maar weten of je ze wil. Dan laten we ze gelijk naar jou toe sturen indien mogelijk. Zo niet. Gebruik ik ze zelf wel voor mijn Visaton FRS 5X.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Gezocht: monacor WG -300 waveguide

Bericht door markbakk »

Dit was quick en dirty in een 21 cm smal kastje. Ik vond het geen perfecte match voor de ADC. Je zult ook nog wel een adapter in elkaar moeten fietsen (ik kan even kijken wat ik nog heb liggen aan STEP-file).
SB26ADC in WG300.png
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Gezocht: monacor WG -300 waveguide

Bericht door bart Luyckx »

Bas Horneman schreef: ma 15 jul 2024, 16:54
Te koop op diyaudio 20 Euro. Net gepost daarzo: https://www.diyaudio.com/community/thre ... or.415154/

Ik neem ze over. Laat maar weten of je ze wil. Dan laten we ze gelijk naar jou toe sturen indien mogelijk. Zo niet. Gebruik ik ze zelf wel voor mijn Visaton FRS 5X.
Hoi Bas,

Ik wil ze wel overnemen. Nu zoals je zag, ging Mark in je berichtje hierboven eens kijken wat hij nog had.
Ik had hem daarnet nog een mailtje gestuurd en ging vanavond even fotos nemen. Hij was niet zeker of het de wg-300 is.

Tegen wanneer moet je laten weten dat je ze overneemt?

Ik inform nog eens bij Mark.
Grtjes
Bart
Gebruikersavatar
Bas Horneman
Berichten: 744
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
Locatie: Middenmeer (NH)
Contacteer:

Re: Gezocht: monacor WG -300 waveguide

Bericht door Bas Horneman »

Screenshot_20240715-194309.png
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3080
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Gezocht: monacor WG -300 waveguide

Bericht door beijert »

:D Heerlijk he? Internet aankopen.

Zo ben ik al twee dagen op zoek naar mijn reeds verkochte woofers. Liggen ze gewoon veilig onder mijn bed :hide:

Ik moet echt spullen kwijt...
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Gezocht: monacor WG -300 waveguide

Bericht door bart Luyckx »

markbakk schreef: ma 15 jul 2024, 17:48
Dit was quick en dirty in een 21 cm smal kastje. Ik vond het geen perfecte match voor de ADC. Je zult ook nog wel een adapter in elkaar moeten fietsen (ik kan even kijken wat ik nog heb liggen aan STEP-file).
SB26ADC in WG300.png
Tot 10k lijkt me die toch behoorlijk te presenteren.
Meet technisch niet perfect, maar geen idee hoeveel invloed het gedrag boven de 10k nog heeft.

Ik lees de grafiek ook als .. afstraal op een hoek van X graden is het geluid Y db's lager in output.

Ik heb de waveguides van Mark Beijert overgenomen.
Bij eentje zou de mond een millimeter inkort zijn. Als je idd nog info heb over de adapter, dan kan ik eens kijken hoe ik die kan aanpassen.
Gesloten

Terug naar “Ter overname gevraagd”