Ik wil iets met lekker veel dynamiek, redelijke laagextensie en echt goed geluid. Om het wat vorm te geven maak ik maar eens een topic aan. Ik heb vandaag wat zitten rekenen en tekenen. Ik verwacht dat het nog wel even gaat duren voordat ik werkelijk echt ga starten.
Simpel zou zijn een stel Genelec one's neer te knallen, maar daar loop ik financiëel echt op leeg. Ook vind ik het leuk om iets te ontwikkelen/bedenken en maken.
Oorspronkelijk was het idee om een stel 3-weg speakers te maken met:
- Hypex FA-253
- Scanspeak 22w8867 woofer
- Scanspeak 12mu4731 mid
- Scanspeak D3004-66200 tweeter
Omdat dit best een flinke tak van de geldboom kost, kost dit flink wat masseerwerk bij vrouwlief. Is ongeveer 3100euro voor drivers+amp, nog steeds echt heel veel geld. Ook wordt dit wel erg groot voor op het buerau.. Zelfs in gesloten versie voor de woofer was er nog 20liter voor de woofer nodig. Dit zou een speaker worden van 49*28*34cm(h*b*d). Aangezien ik op ongeveer 80cm van de speakers vandaan zit, denk ik dat het geluid van de drivers ook niet goed blend met elkaar.
Daarom 2-weg gaan overwegen. Om de kosten wat te drukken zou ik ook passief kunnen gaan. Ik vind het uitvogelen van een filter wel leuk om te doen. Ben er nog niet helemaal over uit of ik mijn huidige simpele versterker met Minidsp blijf gebruiken of toch uiteindelijk voor een hype plaatversterker wil gaan.
Uiteindelijk kwam ik uit op deze drivers:
- Scanspeak 18w4741
- Scanspeak D3004-66200
Als ik voor een passief filter ga, dan komen de kosten uit op ongeveer 1200 euro voor de drivers. Dan moet ik ook echt wel rekening houden met 2-400euro voor het filter. Nog steeds prijzig met 1600euro, maar scheelt flink. Toch blijft de afstand tussen tweeter en woofer vrij groot, doordat de tweeter een fullsize (104m diameter) exemplaar is. De woofer doet het lekker in 17,5liter. Dit zou een speaker worden van 43*24*30cm(h*b*d). Is al flink kleiner, maar nog steeds wel bijna net zo hoog als het beeldscherm.(dat is 46cm hoog)
Het liefst zou ik een kleinere tweeter hebben, zoals de bliesma t25b. Slecht verkrijgbaar, maar ik ben toch maar eens gaan rekenen en tekenen. Purifi keek ik eigenlijk nooit naar vanwege de prijzen. Echter is het verschil met de scanspeak woofer hierboven slechts 60euro. Toch maar eens overwegen.
De volgende drivers komen er het best uit voor mijn toepassing (naar mijn mening
-Purifi PTT6.5X08-NFA-01
-Bliesma T25B
Kosten:
Drivers 1510euro. Qua filtering is dit mogelijk zelfs iets minder prijzig doordat de tweeter 6ohm en de woofer 8ohm is.(ipv 4ohm voor de scanspeak drivers) Nog steeds is het een substantieel bedrag, maar goede waar heeft zijn prijs.
De Purifi woofer doet het in 12 liter echt al top. Nadeel de poort moet wel 42cm lang zijn bij 40hz afstemming. Het benodigde kast je is slechts 34*25*33cm(h*b*d).
De lange poort gaat misschien wel lukken als ik een slotpoort maak, waarbij ik gebruik maak van het bureau waar de speaker op staat.
Ik wil speakers gaan plaatsen op isopucks(dit zijn dempingsvoetjes van 44m diameter*24mm hoog). Deze werk ik zo weg dat de speaker uiteindelijk slechts 2mm boven "grond zweeft. Door in het midden een tunnel te maken hoop ik dat ik net als de formule 1 gebruik kan maken van het grondeffect. Als ik de slotpoort dan de bocht omhoog verder laat lopen in de kast, heb ik max 63cm tot mijn beschikking. Dan kan ik zelfs de afstemming lager maken als vanwege de plaatsing dicht op de muur een bult geeft boven de afstemfrequentie.
Oldskool 2d render: Qua materiaal hoop ik HDF 18/19mm(valchromat) te kunnen bemachtigen. Aan de achterkant maak ik de speaker smaller, zodat het goed past op mijn bureau met maximaal gebruik van de diepte.
Aan de voorkant ook een kleine afschuining en facetten. Dit met de gedachte dat de afstraling hiervan beter wordt.
Hoe ik dit precies netjes voor elkaar krijg weet ik nog niet precies, maar dan leren we weer iets. Nu een keer eens geen hout buigen, maar lekker rechte lijnen zagen.
Denken jullie dat dit principe met de poort zou werken?