Beste.
Heden is mij volgende vraag gesteld vanuit een WZC.
Zij hebben verschillende LS zitten in het plafond verwerkt.
Deze komen toe op twee paar draden, maar de impedantie is mij momenteel nog niet bekend.
Er is een versterker aangesloten met een uitgangsimpedantie van 8 Ohm.
Na een korte tijd valt de versterker steeds in veiligheid en staan de uitgangs torren vrij warm.(Men speelt daar muziek op vrij hoog volume)
Vermoedelijk is de impedantie van de versterker en de speakers niet aangepast.
Bestaat er een mogelijkheid om de impedantie aan te passen aan de uitgangsimpedantie van de versterker (8 Ohm dus)
Hoe dit eenvoudig doen en heeft iemend een schema hier voor.
Binnenkort zal ik een meting gaan uitvoeren wat de impedantie is van de LS die in het plafond verwerkt zitten.
Weet niet nu welke waarde deze hebben,of deze in // of serie geplaast zijn of in een gemengde schakeling. dit is nog even koffie dik kijken voor mij.
Enkel de vraag of er mogelijkheden zijn om een impedantie aanpassing te doen aan het uiteinde van de bedrading. Alle info is welkom.
Alvast mijn dank en tot binnenkort. MVG. ABE.
Aanpasen van impedantie van luidspreker netwerk.
Moderator: Beheerdersteam
Re: Aanpasen van impedantie van luidspreker netwerk.
Als je in kaart hebt gebracht welke impedantie (is wat anders dan ohmse weerstand) de speakers zijn kan je een combinatie maken van serie en parallel schakelingen.
twee 8Ohm speakers in serie maakt 16Ohm
Heb je nog 2 speakers van 8Ohm in serie parallel aan de andere 2 maakt weer een 8Ohm speaker.
zo heb je 4 speakers op een uitgang.
beste is wel om gelijke speakers te gebruiken.
er kan verschil in vermogen en efficiëntie zetten waardoor niet elke speaker even hard mee zal spelen.
twee 8Ohm speakers in serie maakt 16Ohm
Heb je nog 2 speakers van 8Ohm in serie parallel aan de andere 2 maakt weer een 8Ohm speaker.
zo heb je 4 speakers op een uitgang.
beste is wel om gelijke speakers te gebruiken.
er kan verschil in vermogen en efficiëntie zetten waardoor niet elke speaker even hard mee zal spelen.
Re: Aanpasen van impedantie van luidspreker netwerk.
Goeie kans dat er gebruik is gemaakt van een 100V-installatie. Daarvoor heb je aangepaste versterkers die een hogere uitgangsspanning leveren. Ik meen dat je ook met step-uptransformatoren kunt werken. Hier lees je er wat meer over.
Re: Aanpasen van impedantie van luidspreker netwerk.
I.d.d. is het wel waarschijnlijk dat het een 100V systeem is. Heel gebruikelijk voor PA in publieke ruimten. Dat werkt met een aanpassingstransformator per speaker en vereist een speciale 100V versterker. Die transformatoren hebben een erg lage DC weerstand en dikke kans dat een gewone 8 ohm versterker dat niet leuk gaat vinden. Zou eens bekijken of de aparte speakers niet met zo'n aanpassingstransformator zijn aangesloten. Die zitten meestal vlakbij of op de speakers gemonteerd.
Re: Aanpasen van impedantie van luidspreker netwerk.
Beste vrienden.
Alvast bedankt voor de nuttige informatie.
Ik bekijk het systeem eens grondig ter plekke en kom later nog op dit topic terug.
Er zitten redelijk wat speakers in het plafond verwerkt, maar hoe ze aangesloten zijn en of het 100V speakers zijn weet ik momenteel nog niet.
In ieder geval ze hebben er al geruime tijd een gewone versterker met 8 Ohm impedantie uitgang op aangesloten en het systeem blijkt te werken. Doch omdat ze steeds op redelijk hoog volume spelen gaat de versterker na een goed 1/2 uur in veiligheid en stopt deze met werken. Het is mij gisteren maar gevraagd om de installatie eens na te kijken en ook eens een goede afregeling te doen van de ingang gain voor microfoon (draadloos) enz.
Er zijn steeds verschillende mensen die deze installatie bedienen en er geen verstand van hebben. Volumeknop op volle bak en het zal wel werken!!!
Heb hun dan ook aangeraden om één en dezelfde persoon de installatie te laten bedienen na correcte afregeling. Ik ga ook niet elke week naar het WZC gaan om alles opnieuw af te regelen, dat is onbegonnen werk. Dus zoals gezegd later meer nieuws hierover en toch reeds mijn dank voor de informatie. GRTS ABE.
Alvast bedankt voor de nuttige informatie.
Ik bekijk het systeem eens grondig ter plekke en kom later nog op dit topic terug.
Er zitten redelijk wat speakers in het plafond verwerkt, maar hoe ze aangesloten zijn en of het 100V speakers zijn weet ik momenteel nog niet.
In ieder geval ze hebben er al geruime tijd een gewone versterker met 8 Ohm impedantie uitgang op aangesloten en het systeem blijkt te werken. Doch omdat ze steeds op redelijk hoog volume spelen gaat de versterker na een goed 1/2 uur in veiligheid en stopt deze met werken. Het is mij gisteren maar gevraagd om de installatie eens na te kijken en ook eens een goede afregeling te doen van de ingang gain voor microfoon (draadloos) enz.
Er zijn steeds verschillende mensen die deze installatie bedienen en er geen verstand van hebben. Volumeknop op volle bak en het zal wel werken!!!
Heb hun dan ook aangeraden om één en dezelfde persoon de installatie te laten bedienen na correcte afregeling. Ik ga ook niet elke week naar het WZC gaan om alles opnieuw af te regelen, dat is onbegonnen werk. Dus zoals gezegd later meer nieuws hierover en toch reeds mijn dank voor de informatie. GRTS ABE.
