Pagina 1 van 2

(uit de hand) haaks boren -->

Geplaatst: wo 14 feb 2024, 22:13
door TTS
Van Kickstarter:


Re: (uit de hand) haaks boren -->

Geplaatst: do 15 feb 2024, 0:55
door Henkjan

Re: (uit de hand) haaks boren -->

Geplaatst: do 15 feb 2024, 7:54
door rodi
Ik had hem ook gezien. Best prijzig nog voor 139 dollar. In mijn boerenverstand is het niet meer dan een plastic plaatje met 2 ledjes? Of denk ik dan veel te simpel?

Re: (uit de hand) haaks boren -->

Geplaatst: do 15 feb 2024, 8:44
door ray5150
https://www.hornbach.nl/p/wolfcraft-mob ... m/7567907/

Dan is dit toch een stuk betaalbaarder.

Re: (uit de hand) haaks boren -->

Geplaatst: do 15 feb 2024, 10:28
door toetertje
Nou Ray, dat weet ik niet. Volgens de beschrijving " Uitstekend geschikt voor het boren van rechthoekige gaten"
Maar ik denk dat de meesten gewoon ronde gaten willen. :think:

Re: (uit de hand) haaks boren -->

Geplaatst: do 15 feb 2024, 10:34
door Pjotr
Ze bedoelen daar "uitboren" denk ik. Eigenlijk is er maar eentje die goed mobiel werkt. Maar daarvoor heb je wel een 43mm vatting op de machine nodig:
Boorstandaard.jpg
Boorstandaard.jpg (13.8 KiB) 1328 keer bekeken

Re: (uit de hand) haaks boren -->

Geplaatst: do 15 feb 2024, 10:42
door beijert
Vanaf de zijkant gezien zijn de gaten rechthoekig :hide:

Re: (uit de hand) haaks boren -->

Geplaatst: do 15 feb 2024, 22:27
door OWC
Ik snap het niet helemaal?

Moet ik dan alsnog globaal op het oog inschatten of ik haaks aan het boren ben aan de hand van cirkels die net wel of niet rond eruitzien op het oog?
Waar je vervolgens tijdens het boren ook geen enkel gevoel of referentie hebt? :think: :-k #-o
ray5150 schreef: do 15 feb 2024, 8:44
https://www.hornbach.nl/p/wolfcraft-mob ... m/7567907/

Dan is dit toch een stuk betaalbaarder.
Ik heb die laatst voor een projectje aangeschaft en dat gaat best prima.
Er zijn vergelijkbare jigs die iets beter zijn.

Re: (uit de hand) haaks boren -->

Geplaatst: vr 16 feb 2024, 9:01
door Leeuwarden
Een geschikt blokje hout haaks doorboren met een kolomboor en dat als hulpmiddel gebruiken. Is pas duur als je voor het doel een kolomboor moet kopen…

Re: (uit de hand) haaks boren -->

Geplaatst: vr 16 feb 2024, 9:30
door Henkjan
Leeuwarden schreef: vr 16 feb 2024, 9:01
Is pas duur als je voor het doel een kolomboor moet kopen…
die heb je al voor minder dan dit tooltje.... maar voor midden in een plaat heb je niets aan een kolomboor

Re: (uit de hand) haaks boren -->

Geplaatst: vr 16 feb 2024, 9:34
door FR_Aad
Maar wel aan een blokje hout

Re: (uit de hand) haaks boren -->

Geplaatst: za 17 feb 2024, 8:40
door SARK
rodi schreef: do 15 feb 2024, 7:54
Ik had hem ook gezien. Best prijzig nog voor 139 dollar. In mijn boerenverstand is het niet meer dan een plastic plaatje met 2 ledjes? Of denk ik dan veel te simpel?
Voor een paar dollars meer :mrgreen: heb je deze functie (en meer!) geintegreerd in een boormasjien!
https://www.kickstarter.com/projects/xd ... reimagined
Dit is ook een kickstarter en meld een prijs van approx. $328 USD

Re: (uit de hand) haaks boren -->

Geplaatst: za 17 feb 2024, 10:59
door OWC
Een touchscreen op een boormachine.

Die mensen boren blijkbaar heel weinig en hebben hele schone handen tijdens het boren, hahaha

De app is trouwens ook buitengewoon komisch.

Re: (uit de hand) haaks boren -->

Geplaatst: za 17 feb 2024, 11:03
door ds23man
Daar heb je een neus voor.

Re: (uit de hand) haaks boren -->

Geplaatst: za 17 feb 2024, 11:03
door SARK
Ja joh ... het lijkt leuk maar het is wel heel erg "oh kijk ik kan mijn boormasjien met een appje instellen" ... heeel misschien vind ik het libelle dingetje wat in de machine vastzit wel handig maar zeker de prijs niet waard.

Re: (uit de hand) haaks boren -->

Geplaatst: za 17 feb 2024, 11:11
door markbakk
Een libel op een boormachine plakken is dan weer wel een goed idee.

Re: (uit de hand) haaks boren -->

Geplaatst: za 17 feb 2024, 11:12
door OWC
Ook kunnen een paar functies nooit lekker werken.

Je wilt namelijk bij voorkeur haaks op de muur boren en (perse) niet waterpas.

Het is mij niet duidelijk hoe de diepte meting wordt gedaan, het lijkt te gaan op het aantal omwentelingen?
Dat lijkt mij niet heel fris.

Daarnaast kun je met een stukje tape hetzelfde.

Re: (uit de hand) haaks boren -->

Geplaatst: za 17 feb 2024, 11:35
door beijert
SARK schreef: za 17 feb 2024, 11:03
Ja joh ... het lijkt leuk maar het is wel heel erg "oh kijk ik kan mijn boormasjien met een appje instellen" ... heeel misschien vind ik het libelle dingetje wat in de machine vastzit wel handig maar zeker de prijs niet waard.

Dat kon ik met mijn Milwaukee ook, jaren terug. Maar nooit een toepassing voor kunnen bedenken.

Re: (uit de hand) haaks boren -->

Geplaatst: za 17 feb 2024, 12:37
door SARK
OWC schreef: za 17 feb 2024, 11:12
Je wilt namelijk bij voorkeur haaks op de muur boren en (perse) niet waterpas.
Als ik het goed heb begrepen kun je de 0 handmatig instellen maar dan moet je al wel weten of je haaks op de muur zit idd.
Denk dat een blok hout met een recht gat erin vele malen makkelijker is.
Diepte meting gaat volgens mij met de laser ... ook hier kun je weer de 0 handmatig instellen en da's logisch want als je het boortje niet diepgenoeg in de houder doet weet de masjien niet welke afstand moet worden gebruikt :rofl:
Maar het teepje of even met een edding langs de boor is voor mij altijd voldoende geweest om de diepte te bepalen.

Re: (uit de hand) haaks boren -->

Geplaatst: zo 18 feb 2024, 10:53
door SARK
Ik denk dat zo'n mal handiger is ipv dat laserding en vooral ook goedkoper.

Re: (uit de hand) haaks boren -->

Geplaatst: di 15 jul 2025, 11:53
door DIY_peter

Re: (uit de hand) haaks boren -->

Geplaatst: do 31 jul 2025, 9:01
door MechanicalAnimal
even buiten de box gedacht.........hoewel in 1 foto de kolomboor meer in dan buiten de box staat :mrgreen:

Toegegeven...het is niet uit de hand zoals bedoelt in de titel van het topic maar allicht helpt het iemand hier.

Deze kolomboor heb ik jaren geleden verkregen via ruil met een collega: ik had nog een oude spiegelreflex in de lade en hij deed niks met deze boor :D

Zo'n ding kost misschien een paar tientjes op marktplaats en ondanks dat het geen dikke Creusen is, werkt dit echt supergoed als je nauwkeurig wat gaten loodrecht wilt boren. Bied genoeg precies voor in elk geval alles wat ik wil en kan. Ook in metaal gaten voorboren voor schroefdraad tappen.

Re: (uit de hand) haaks boren -->

Geplaatst: do 31 jul 2025, 10:51
door Pjotr
Voor een grote uitlading zijn deze boorstandaards heel fijn:
Boorstandaard.jpg
https://www.wabeco-remscheid.de/ubersic ... YyODY3MzQx

Heb deze al jaren en is zijn geld dubbel en dwars waard. Zijn er in verschillende maten en op de zeskantige as kun je de boormachine met vaste hoeken van 15 graden instellen. Kan handig zijn als je schuine kantjes wilt frezen. Boren blijft verticaal.

Re: (uit de hand) haaks boren -->

Geplaatst: do 31 jul 2025, 14:05
door MechanicalAnimal
@Pjotr: das mooi spul zeg.......ik vermoedde al dat het geen Parkside-prijzen waren en de eerste hit op google was Baptist, dus dat zei al genoeg :D

Die zeskantige as is meesterlijk gevonden overigens :goeie:

Re: (uit de hand) haaks boren -->

Geplaatst: do 31 jul 2025, 15:28
door Pjotr
Je kunt direct bij Wabeco in Duitsland bestellen hoor :D Alle onderdelen zijn los te krijgen, dus je kunt het later nog geheel naar je hand zetten. Veel van wat HBM aan los China werkplaatsspul verkoopt hebben zij ook, maar dan net wat goedkoper. 'Tis echt een snoepwinkeltje voor de serieuze hobbyist. Als je deze standaards qua prijs vergelijkt met Wolfcraft standaards valt het eigenlijk wel mee. Je hebt er gewoon 10x meer aan!

Zelf heb ik er een AMB freesmotor bij en een X-Y tafeltje met digitale uitlezing. Het is allemaal geen echt profi spul maar het maakt hobbyen op profi niveau in je eigen schuurtje wel heel betaalbaar en de schuur puilt niet zo uit dat je er zelf niet meer bij past :mrgreen:
IMG_3571_NCA.jpg