luchtspoel of kernspoel voor t laag
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
luchtspoel of kernspoel voor t laag
in m'n monitor zit ik te twijfelen wat voor spoel voor t laag: een 1.4mm luchtspoel (met redelijke weerstand dus, maar lage vervorming) of een kernspoel (een ferrobar in dit geval, met lekker lage weerstand)
wat zijn jullie gedachten? x-over is 2e orde LP bij ~600Hz
wat zijn jullie gedachten? x-over is 2e orde LP bij ~600Hz
Laatst gewijzigd door Henkjan op vr 15 dec 2006, 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe zet je hem precies in, ik snap het niet helemaal een highpass op 600 Hz. Als een spoel niet in serie staat met de woofer is de serieweerstand sowieso niet zo belangrijk. Verder, voor een monitor die ondersteund wordt door een bas unit is de serieweerstand ook minder belangrijk, kun je de midwoofer min of meer als middentoner beschouwen en daar doen we ook nooit moeilijk over een serieweerstand voor rendements aanpassing.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
hier voor de duidelijkheid t schema
CODE: Selecteer alles
+------65uF---+
|
W2
|
--------------+
+---2.2mH-+------+
| |
62uF W5
| |
----------+------+
en de monitor gaat niet ondersteund worden door een sub, zou niet echt hoeven, dat is de hele opzet van t ding
nou, ik vind t een bijzonder interessant ontwerp... benieuwd hoe die 2 inch breedbander het eigelijk doet. Weet er eigelijk weinig over te zeggen, denk dat de meeste mensen niet zo veel ervaring met een dergelijk opzet ( 5inch / 2 inch ) hebben.
Heeft het nut om een zobel op de woofer te zetten om de LP effectiever te maken?
Mh ik heb ooit eens een open baffle ontwerp gezien van 2 van die tb woofertjes met een 3 inch alu tangband, heb je daar iets aan? Eens kijken of ik die nog kan vinden..
Edit:
is dus geen open baffle, maar heb m wel gevonden:
http://oaudio.de/product_info.php/info/p165_Daisy.html
of:
http://oaudio.de/product_info.php/info/ ... ional.html
Heeft het nut om een zobel op de woofer te zetten om de LP effectiever te maken?
Mh ik heb ooit eens een open baffle ontwerp gezien van 2 van die tb woofertjes met een 3 inch alu tangband, heb je daar iets aan? Eens kijken of ik die nog kan vinden..
Edit:
is dus geen open baffle, maar heb m wel gevonden:
http://oaudio.de/product_info.php/info/p165_Daisy.html
of:
http://oaudio.de/product_info.php/info/ ... ional.html
Laatst gewijzigd door jw op vr 15 dec 2006, 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Een goede kernspoel kan ook prima. Een fatsoenlijke spoel raakt pas verzadigd als je er honderden Watts er doorheen jaagt, en daar kom je bij 5" vast niet aan toe. Geeft misschien wat minder laag maar wel gecontroleerd.
Maar misschien klinkt een luchtspoel met een wat grotere gelijkstroomweerstand (wat dunner draad) ook prima; geeft een wat hogere Q en wat meer opslingering in het laag. Dat kan bij een klein woofertje erg goed klinken.
Maar misschien klinkt een luchtspoel met een wat grotere gelijkstroomweerstand (wat dunner draad) ook prima; geeft een wat hogere Q en wat meer opslingering in het laag. Dat kan bij een klein woofertje erg goed klinken.
Overweeg anders een foliespoel van 14 AWG, kost zo'n 30 euro bij crafty. Een gewone luchtspoel van 2,2 mH en 2 mm kost ongeveer net zo veel en heeft dan wel 0,28 ipv 0,42 ohm serieweerstand maar dat zal het verschil niet echt maken.
Wat richard zegt klopt. Het gebeurt meer dan eens dat een 1,4 mm luchtspoel net wat fijner klinkt dan een 2,0 mm in dit soort systemen.
Wat richard zegt klopt. Het gebeurt meer dan eens dat een 1,4 mm luchtspoel net wat fijner klinkt dan een 2,0 mm in dit soort systemen.
