luchtspoel of kernspoel voor t laag

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

luchtspoel of kernspoel voor t laag

Bericht door Henkjan »

in m'n monitor zit ik te twijfelen wat voor spoel voor t laag: een 1.4mm luchtspoel (met redelijke weerstand dus, maar lage vervorming) of een kernspoel (een ferrobar in dit geval, met lekker lage weerstand)

wat zijn jullie gedachten? x-over is 2e orde LP bij ~600Hz
Laatst gewijzigd door Henkjan op vr 15 dec 2006, 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Hoe zet je hem precies in, ik snap het niet helemaal een highpass op 600 Hz. Als een spoel niet in serie staat met de woofer is de serieweerstand sowieso niet zo belangrijk. Verder, voor een monitor die ondersteund wordt door een bas unit is de serieweerstand ook minder belangrijk, kun je de midwoofer min of meer als middentoner beschouwen en daar doen we ook nooit moeilijk over een serieweerstand voor rendements aanpassing.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

:oops: tipevaudtje... moest natuurlijk LP zijn (heb openingspost aangepast)

hier voor de duidelijkheid t schema

CODE: Selecteer alles

+------65uF---+ 
              | 
              W2 
              | 
--------------+ 

+---2.2mH-+------+ 
          |      | 
          62uF   W5 
          |      | 
----------+------+ 
W2 = tweet, W5=woof

en de monitor gaat niet ondersteund worden door een sub, zou niet echt hoeven, dat is de hele opzet van t ding 8)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

maak t nou niemand wat uit?
Gebruikersavatar
jw
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 09 jan 2005, 20:45
Locatie: Zuidplas

Bericht door jw »

nou, ik vind t een bijzonder interessant ontwerp... benieuwd hoe die 2 inch breedbander het eigelijk doet. Weet er eigelijk weinig over te zeggen, denk dat de meeste mensen niet zo veel ervaring met een dergelijk opzet ( 5inch / 2 inch ) hebben.
Heeft het nut om een zobel op de woofer te zetten om de LP effectiever te maken?

Mh ik heb ooit eens een open baffle ontwerp gezien van 2 van die tb woofertjes met een 3 inch alu tangband, heb je daar iets aan? Eens kijken of ik die nog kan vinden..

Edit:
is dus geen open baffle, maar heb m wel gevonden:
http://oaudio.de/product_info.php/info/p165_Daisy.html
of:
http://oaudio.de/product_info.php/info/ ... ional.html
Laatst gewijzigd door jw op vr 15 dec 2006, 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

2.2mH ... zou ik toch voor een luchtspoel met dikke draad gaan. Kan je 2mm² in je budget passen? 1.4mm² is ook niet slecht hoor.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Een goede kernspoel kan ook prima. Een fatsoenlijke spoel raakt pas verzadigd als je er honderden Watts er doorheen jaagt, en daar kom je bij 5" vast niet aan toe. Geeft misschien wat minder laag maar wel gecontroleerd.

Maar misschien klinkt een luchtspoel met een wat grotere gelijkstroomweerstand (wat dunner draad) ook prima; geeft een wat hogere Q en wat meer opslingering in het laag. Dat kan bij een klein woofertje erg goed klinken.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Overweeg anders een foliespoel van 14 AWG, kost zo'n 30 euro bij crafty. Een gewone luchtspoel van 2,2 mH en 2 mm kost ongeveer net zo veel en heeft dan wel 0,28 ipv 0,42 ohm serieweerstand maar dat zal het verschil niet echt maken.

Wat richard zegt klopt. Het gebeurt meer dan eens dat een 1,4 mm luchtspoel net wat fijner klinkt dan een 2,0 mm in dit soort systemen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

1.4 heb ik liggen, dus die gaat er als eerste in. grotere luchtspoelen zullen al lastig worden in zo'n klein kastje :?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ja, die 14 AWG foliespoel is 3,7 cm hoog en 8,4 cm diameter. Eerst maar eens kijken of die 1,4 mm goed gaat.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”