Geen geluid uit adau1452_CS42448

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

bart Luyckx
Berichten: 721
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door bart Luyckx »

Ik wil de eerste stappen zetten in de DSP wereld, maar na enkele uren zoeken heb ik toch wat extra hulp nodig.
Ik heb een adau1452 + CS43448 (6in/8out) aangeschaft

Deze is verbondenet de USBi connector. Ik heb deze verbonden met de 5pin header op de print

De beschrijving van de pinnen1 tem5 op de USBi komen overeen met de pinbeschrijving op de 5pin header
IMG20231214180259.jpg
USBi led kleurt groen. Op het bordje blauw/rood/groen tesamen.
Ik had een eenvoudig schema gemaakt.
2 ingangen verbonden met 2 uitgangen.
IMG20231214180322.jpg
IMG20231214180333.jpg
Maar helaas pindakaas. Geen geluid.
Heb me al suf gezocht waar weet niet waar te zoeken.

Iemand die me op weg kan helpen?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door ds23man »

Programma wegschrijven naar de eeprom en een powercycle doen.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door OWC »

Kun je even de project file zippen en delen?
Dat kijkt wat makkelijker mee :)

Je moet idd iedere keer handmatig proggen en dan resetten.
Ook zorgen dat samplerate goed staat enzo.
bart Luyckx
Berichten: 721
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door bart Luyckx »

Hoe schrijf je programma weg op eprom? Hoe voer je reset uit?
Bijlagen
Testprogram.zip
(15.06 KiB) 39 keer gedownload
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door OWC »

Met de Link/Compile/Download knop(pen)

Ze noemen het downloaden bij SigmaStudio, beetje verwarrend.

Ik weet niet of er een reset op het bordje zit, anders is het gewoon even spanning eraf en er weer op.
bart Luyckx
Berichten: 721
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door bart Luyckx »

Ok die knoppen gebruik ik.
Het ledje op het bord veranderd dan van kleur.
In het output sherm zie ik dat weggeschreven in de adau1452.

Voor communicatie met de eprom heb ik het connectie type van I2C naar SPI vervangen.
Nu kon ik de eprom wissen.

Ik heb sample rates 44 48 96 192 geprobeerd maar nog steeds komt er geen geluid uit
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door ds23man »

Hou je er wel rekening mee dat je de hele handel hier:
Knipsel.PNG
Knipsel.PNG (98.59 KiB) 741 keer bekeken
Moet configureren?
bart Luyckx
Berichten: 721
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door bart Luyckx »

Vind ik ergens wat ik moet ingeven?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door ds23man »

Eigenlijk kom je hier vragen hoe je chinese Tesla kloon zonder software moet programmeren....
bart Luyckx
Berichten: 721
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door bart Luyckx »

Daar schiet ik ook niet mee op.
Ik wil wel wat bijleren. De Adau1452 is toch niet zo exotisch? Of gewoon wat je moet instellen in SigmsStudio.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door ds23man »

Exotisch niet maar kan wel heel veel met de benodigde instellingen qua i en o.

Zou om te beginnen eerst hier maar eens gaan lezen:

https://www.analog.com/en/design-center ... b-overview
bart Luyckx
Berichten: 721
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door bart Luyckx »

Bedankt om me naar dat document te begeleiden.

Ik had dit echter al eens doorgenomen. Ik heb daar ook het voor vb van analoge in naar out vandaan.

Ik heb ook een complex programma gevonden voor de adau1452_CS42448 combinatie maar ook daar krijg ik geen klank uit.

Ik kan progamma s compileren en downloaden. Dit is geen probleem. Krijg geen errors.....

Voor mij lijkt het alsof de CS42448 in en uitgangen niet gekend zijn
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door ds23man »

Ik zie al een dingetje, je stuurt nu de dsp aan met SPI en de eeprom met I2C. Dat werkt dus nooit. Ze zitten op dezelfde bus.
bart Luyckx
Berichten: 721
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door bart Luyckx »

Dat had ik ook al ondervonden en intussen aangepast.
Ik kon de eprom nu wissen.

Moet je programma altijd wegschrijven op de eprom, of kan je het programma al runnen door het te downloaden naar de DSP?

Waar kan ik zien of de in en uitgangen van de cs42448 gekend zijn?
In de serial tab zie ik precies standaard informatie het aantal in en uitgangen daar komt niet overeen met het aantal van de cs42448 module
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door ds23man »

Moest het zelf ook even nazoeken. De dsp gebruikt SPI en er hangt een SPI Eeprom aan. Ik heb zelf een originele Eval bordje, maar al een tijdje niets meer meegedaan.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door ds23man »

Even wat observaties aan de hand van je foto. Zo te zien is dit weer een 1 op 1 kloon van het originele Eval bordje qua schema.

In deze kloon gebruiken ze een USB connector voor de voeding, dat gaat vaak niet goed omdat ontwerp 1,5 A trekt. De meeste usb poorten zijn begrensd op 500 mA. Verder zie ik dat ze de zaak hebben opgedeeld in 2 printen, op de onderste zit de codec en analoge elektronica. Maar ik zie rechtsonder ook weer een USB zitten, kan zijn dat je daar ook spanning op moet zetten.

Zit er geen documentatie bij dat ding? En heb je een linkje van dat ding?
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door Marp »

Zo te zien is dit 'm.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door ds23man »

bart Luyckx
Berichten: 721
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door bart Luyckx »

De laatste is inderdaad de combinatie die ik aangeschaft heb.

Foutje : die heeft het ad1938 bordje en niet de sc42448

Ik zal het bordje eens voeden met een smartphone adapter.

Op de pin verbinding tussen de 2 bordjes zie ik wel pinnen voor 5 en 3.3v. ik vermoed dat de spanning dan zo wordt doorgegeven aan het andere bordje.

Kan je zomaar beide bordjes met 5v voeden?
Laatst gewijzigd door bart Luyckx op za 16 dec 2023, 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door ds23man »

Als ik de plaatjes bekijk zitten er op de analoge print 2 jumpers. Je kan kiezen welke usb je voor welk doel gebruikt. Als beide jumpers aanwezig zijn kan je de usb willekeurig kiezen. Je kan ook er voor kiezen om beide printen apart te voeden.

Nog even in de datasheet gekeken, deze dsp kan max 485 mA trekken als ie op vol vermogen draait. Daar komt de rest van de rommel nog overheen.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door Marp »

De pagina uit mijn link gaat over datzelfde bordje (zie foto) en kan wel handig zijn om op te slaan. Het bevat nuttige links naar ondermeer schema's en een topic op diyaudio.
Bijlagen
ADAU1452 DSP v2
ADAU1452 DSP v2
china_adau1452_dsp_v2.jpg (34.14 KiB) 615 keer bekeken
bart Luyckx
Berichten: 721
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door bart Luyckx »

ds23man schreef: za 16 dec 2023, 11:38
Als ik de plaatjes bekijk zitten er op de analoge print 2 jumpers. Je kan kiezen welke usb je voor welk doel gebruikt. Als beide jumpers aanwezig zijn kan je de usb willekeurig kiezen. Je kan ook er voor kiezen om beide printen apart te voeden.

Nog even in de datasheet gekeken, deze dsp kan max 485 mA trekken als ie op vol vermogen draait. Daar komt de rest van de rommel nog overheen.
Ik zie een jumper (sip2) naast de optical in.
Die heeft 3 pinnen. Pin 1 en 2 zijn verbonden.
bart Luyckx
Berichten: 721
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door bart Luyckx »

Marp schreef: za 16 dec 2023, 11:41
De pagina uit mijn link gaat over datzelfde bordje (zie foto) en kan wel handig zijn om op te slaan. Het bevat nuttige links naar ondermeer schema's en een topic op diyaudio.
Heb al 10tallen paginas doorploeterd op diyaudio maar geen stap verder geraakt.
Op uw bordje zijn de pinnen van de jumper allemaal open
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door ds23man »

Knipsel.PNG
bart Luyckx
Berichten: 721
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door bart Luyckx »

Dat is het ad1938 bordje. Op de cs42448 zitten die jumpers er niet op
Plaats reactie

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”