motor faders voor potmeterinstellingen
Moderator: Beheerdersteam
motor faders voor potmeterinstellingen
Hallo Mensen,
Ik wil een Buizenversterker gaan bouwen (vlg: 5E3 Tweed deluxe schema).
Wat ik er anders aan wil hebben is het volgende en wie kan mij verder helpen?
Deze gitaar versterker heeft zeer gevoelige, bruikbare instellingen voor clean geluid, rythm geluid en lead geluid, via 3 potmeters.
Eigenlijk alle geluiden die een gitarist nodig heeft, zonder effect pedalen. en dat met 3 potmeters.
Ik zou graag willen schakelen tussen deze 3 instellingen van de 3 potmeters.
Nu dacht ik: 3 motor faders (als potmeters) die ik direct kan instellen en de ingestelde waarde met een knopje kan saven
Dus 3 instellingen met 3 geheugen knopjes (laatste instellingen worden gesaved)
Deze instellingen wil ik dan vanaf het podium kunnen oproepen, via een footswitch.
Ik ben dus opzoek naar een besturing: Instellen, saven en oproepen. voor 3 instellingen
Ik dacht aan motor faders, maar misschien zijn er ook andere oplossingen.
wie kan mij helpen.
grz. Timme
Ik wil een Buizenversterker gaan bouwen (vlg: 5E3 Tweed deluxe schema).
Wat ik er anders aan wil hebben is het volgende en wie kan mij verder helpen?
Deze gitaar versterker heeft zeer gevoelige, bruikbare instellingen voor clean geluid, rythm geluid en lead geluid, via 3 potmeters.
Eigenlijk alle geluiden die een gitarist nodig heeft, zonder effect pedalen. en dat met 3 potmeters.
Ik zou graag willen schakelen tussen deze 3 instellingen van de 3 potmeters.
Nu dacht ik: 3 motor faders (als potmeters) die ik direct kan instellen en de ingestelde waarde met een knopje kan saven
Dus 3 instellingen met 3 geheugen knopjes (laatste instellingen worden gesaved)
Deze instellingen wil ik dan vanaf het podium kunnen oproepen, via een footswitch.
Ik ben dus opzoek naar een besturing: Instellen, saven en oproepen. voor 3 instellingen
Ik dacht aan motor faders, maar misschien zijn er ook andere oplossingen.
wie kan mij helpen.
grz. Timme
Re: motor faders voor potmeterinstellingen
Leuke vraag Timme. Welkom hier. Er zijn wel elektronische potmeters die je vanuit b.v. een Arduino microcontroller aan kunt sturen middels wat knopjes. Op die manier kun je dan een aantal settings opslaan en on the fly kiezen. Op zich is je vraag goed realiseerbaar. Nu nog iemand vinden die dat ook voor je kan uitvoeren...
Neil Young heeft zoiets al jaren in gebruik.
Zoekwoord is "Whizzer'.
https://www.google.nl/search?q=neil+you ... AB6BAgBEAI
https://www.google.nl/search?sca_esv=57 ... =924&dpr=1
Zoekwoord is "Whizzer'.
https://www.google.nl/search?q=neil+you ... AB6BAgBEAI
https://www.google.nl/search?sca_esv=57 ... =924&dpr=1
@ray5150 dank je wel ! ik denk dat dit de oplossing is. zo zit je niet in het eigen signaal en de kans op brommen, tikken, etc is op deze manier nihil.
Nu nog kijken hoe ik zo'n Whizzer kan bouwen / aanschaffen..
Nu nog kijken hoe ik zo'n Whizzer kan bouwen / aanschaffen..
Inderdaad. ik heb eens gelezen dat Neil Young een verzameling heeft van tientallen van deze oude Fender Tweed versterkers.
Op deze manier blijven ze in originele staat, en kunnen ze toch op het podium gebruikt worden.
Verder kan ik je er niet mee helpen. totaal geen kennis van Arduino en dat soort zaken.
Op deze manier blijven ze in originele staat, en kunnen ze toch op het podium gebruikt worden.
Verder kan ik je er niet mee helpen. totaal geen kennis van Arduino en dat soort zaken.
Heb hem eens opgezocht: https://robrobinette.com/How_The_5E3_Deluxe_Works.htm Het is een verdraaid simpel ding. Met de befaamde klassieke Fender klankregeling. Die moet niet al te moeilijk te kopiëren zijn met wat modernere aanpak.
Ik dek dat je hier elektronische potmeters beter kan vermijden, want een keer een oepsje op het net of wat lomp omspringen met de netschakelaar geeft een spanningspiek waar de meeste niet tegen kunnen. Plus (maar dat is een persoonlijke voorkeur), "echte" knoppen zijn veel fijner in de bediening.
Maar als ik zie dat het hele toon/volume circuit maar 3 signaalaansluitingen heeft, kan je wellicht ook met gewone potmeters werken die je vervolgens met miniatuur relais of een draaischakelaar selecteert. Je kan dan 9 of 12 potmeters gebruiken, voor 3 of 4 voorkeuzes. Als je de koppelcondensatoren niet opneemt in het geschakelde circuit, dan zou je klikvrij moeten kunnen schakelen. Bijkomend voordeel is dat je instellingen altijd perfect reproduceren. Je kan het lekker eenvoudig houden, door voor de spoelspanning de 6,3V gloei gelijk te richten en met een simpele draaischakelaar je voorkeuze selecteren, of een afstandbediening met voetschakelaars maken.
De "Whizzer" heeft als voordeel dat je een klassieke amp origineel kan houden, maar dat is op jouw project niet van toepassing.
Maar als ik zie dat het hele toon/volume circuit maar 3 signaalaansluitingen heeft, kan je wellicht ook met gewone potmeters werken die je vervolgens met miniatuur relais of een draaischakelaar selecteert. Je kan dan 9 of 12 potmeters gebruiken, voor 3 of 4 voorkeuzes. Als je de koppelcondensatoren niet opneemt in het geschakelde circuit, dan zou je klikvrij moeten kunnen schakelen. Bijkomend voordeel is dat je instellingen altijd perfect reproduceren. Je kan het lekker eenvoudig houden, door voor de spoelspanning de 6,3V gloei gelijk te richten en met een simpele draaischakelaar je voorkeuze selecteren, of een afstandbediening met voetschakelaars maken.
De "Whizzer" heeft als voordeel dat je een klassieke amp origineel kan houden, maar dat is op jouw project niet van toepassing.
Dat is wel af te vangen met beschermende middelen. Ook in en uitpluggen van een gitaar is voor ss meestal niet aan te bevelen zonder bescherming. Ik zou sowieso dat frontend met jfets uitvoeren. Echte knoppen kan altijd: Voor iedere pot een aperte encoder. Een verzameling potmeters is niet handig. Je wilt altijd blindelings tijdens het spelen een pot nog kunnen verdraaien. Moet je niet bij hoeven te zoeken.timpert schreef: ↑wo 25 okt 2023, 13:08Ik dek dat je hier elektronische potmeters beter kan vermijden, want een keer een oepsje op het net of wat lomp omspringen met de netschakelaar geeft een spanningspiek waar de meeste niet tegen kunnen. Plus (maar dat is een persoonlijke voorkeur), "echte" knoppen zijn veel fijner in de bediening.
Met een hoofdletter B
Met echte knoppen bedoel ik ambachtelijke mechanische potmeters en schakelaars. Die voelen wat mij betreft beter aan dan encoders, maar voorkeuren kunnen verschillend zijn.
Als ik de OP goed heb begrepen, wil hij op afstand vanaf het podium kunnen schakelen tussen vooraf bepaalde instellingen, dan is instellen tijdens het spelen van minder belang. Maar ook dat kan je ondervangen, door een rij potmeters (instelling 1) prominent op het front aan te brengen, en de verdere potmeters wat meer te verstoppen en alleen te activeren met afstandsbediening. Als je dan zonder afstandsbediening speelt is altijd rij 1 actief (en kan je daar dus blindelings aan draaien), maar met afstandsbediening kan je schakelen tussen voorkeuzes. Het is maar een idee, aan de OP te bepalen wat het best bij zijn wensen en vaardigheden aansluit.
De Whizzer heeft het voordeel dat je 'm zo kan configureren dat je de actieve instelling altijd kan aanpassen met dezelfde knoppen, dus die heeft wel het door jou genoemde voordeel van een enkele set knoppen waar je zonder te kijken aan kan draaien.
Als je over buizen gaat mieren dan ook een buizen Arduino hè
Klopt encoders zijn hier op zich minder handig. Was ook min of meer ter voorbeeld. Ieder Arduinootje heeft ook AD omzetters aan boord waar je een gewone pot aan kan hangen voor de bediening.
Ik denk dat Timme weer wat te overwegen heeft. Best wel eens verfrissend, iemand die helder formuleert wat hij wil. Ideaal voor hem (maar waarschijnlijk vreselijk duur en unobtanium): motor aangedreven draaipots met (analoge) terugmelding van absolute positie. En dan ook nog met een waarde van 1 Meg.
Misschien interessant om in deze ook eens te kijken naar de Soldano/Caswell X99.
Dit is een midi gestuurde buizenpreamp die met kleine stappenmotortjes werkt.
https://www.google.nl/search?q=soldano+ ... 4&biw=1912
Dit is een midi gestuurde buizenpreamp die met kleine stappenmotortjes werkt.
https://www.google.nl/search?q=soldano+ ... 4&biw=1912
Dat is een mooie optie, gewoon het motortje met een stukje slang aan de pot koppelen. Ik vermoed dat de potmeters in de Fender 5E3 lineair zijn, dan kan je een lineaire stereopot gebruiken en dan de tweede sectie gebruiken om de positie terug te koppelen. Een gear- of stappenmotortje plus een stereopot hoeft niet veel te kosten.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Wat nog iets kan zijn om rekening mee te houden: als je als gitarist eenmaal potmeterposities kan oproepen met enkele presetknoppen, kan al snel de behoefte ontstaan om tijdens het spel razendsnel te switchen. In dat geval legt elke motorpot/slider het af tegenover een elektronische potmeter. Iets waar je trouwens geen last van zal hebben bij de genoemde oplossing waar elke preset zijn eigen potmeters heeft.
Wat dat betreft is het maken van verschillende present banken wel de manier om snel te kunnen wisselen.
Ik vind het idee van Timpert echt nog wel het overwegen waard in dit verhaal.
Ik vind het idee van Timpert echt nog wel het overwegen waard in dit verhaal.
Dit is al jaren heel gebruikelijk. gitaristen (die gebruik maken van effectsystemen) hebben vaak voor een liedje meerdere presets geprogrammeerd staan.Marp schreef: ↑wo 25 okt 2023, 16:36Wat nog iets kan zijn om rekening mee te houden: als je als gitarist eenmaal potmeterposities kan oproepen met enkele presetknoppen, kan al snel de behoefte ontstaan om tijdens het spel razendsnel te switchen. In dat geval legt elke motorpot/slider het af tegenover een elektronische potmeter. Iets waar je trouwens geen last van zal hebben bij de genoemde oplossing waar elke preset zijn eigen potmeters heeft.
Intro, couplet, refrein, brug, solo, outro, noem maar op.
Kwestie van alles van te voren programmeren en op het juiste moment op het juiste knopje drukken op het vloerbord.
Maar vaak word dit ook uitgevoerd door de gitaar technicus. je zou het ook kunnen automatiseren met midi en sequencer.
Maar aan de andere kant zijn de digitale systemen ook flink in opmars.
Bijvoorbeeld bij een band als Metallica zijn ze ook al om en gebruiken live geen buizenversterkers meer maar een computertje dat een buis en effecten nadoet.
Zie dit filmpje :
Dank jullie wel voor alle reacties.
Ik heb even wat huiswerk te doen, om alles op een rij te zetten.
"The whizzer" nooit van gehoord! en dat als Neil Young fan en gitarist.
In mijn huidige coverband heb ik een effectenbak en verder alles wat ik nodig heb.
Dit project is bedoeld voor: Gitaar, snoer, versterker. en alles wat ik dan nodig heb, uit de versterker te halen.
Super bedankt allemaal Grz. Timme
Ik heb even wat huiswerk te doen, om alles op een rij te zetten.
"The whizzer" nooit van gehoord! en dat als Neil Young fan en gitarist.
In mijn huidige coverband heb ik een effectenbak en verder alles wat ik nodig heb.
Dit project is bedoeld voor: Gitaar, snoer, versterker. en alles wat ik dan nodig heb, uit de versterker te halen.
Super bedankt allemaal Grz. Timme