Pagina 1 van 80
Olaf's audio hoekje.
Geplaatst: zo 17 sep 2023, 13:50
door Olaf Analogue
Om wat meer bekendheid te geven met betrekking tot de setup die mij voorziet van muziek wil ik deze hier uiteenzetten.
Ik luister qua luidsprekers naar de Wharfefale Elysian 4 luidsprekers, deze worden aangestuurd door een Hegel H390 (all-in-one) welke zijn muziek aangeboden krijgt door een Windows pc Mediacenter.
De huiskamer heeft een bescheiden acoustische behandeling ondergaan zodat het wel gewoon nog een huiskamer blijft en niet ineens een luister studio wordt, maar wel dat het beslist geen echo put meer is, wat het van zichzelf wel was.
De luidsprekers:
https://www.whathifi.com/reviews/wharfedale-elysian-4
De all-in-one dacversterker:
https://www.hifireport.com/hegel-h390-review/
De weergave is neutraal en vriendelijk, de hoogweergave is transparant maar vloeiend.
In combinatie met de acoustische aanpassingen komt luister moeheid niet voor.
Re: Waar luistert Olaf naar?
Geplaatst: zo 17 sep 2023, 13:53
door VintageHarry
Mooi spul hoor! Hoe ben je op die Elysian’s uitgekomen vroeg ik me af, heb je meerdere sets beluisterd?
Re: Waar luistert Olaf naar?
Geplaatst: zo 17 sep 2023, 13:55
door dre
Mooie spullen Olaf!
Geen subwoofers?

Re: Waar luistert Olaf naar?
Geplaatst: zo 17 sep 2023, 14:17
door Olaf Analogue
VintageHarry schreef: ↑zo 17 sep 2023, 13:53
Mooi spul hoor! Hoe ben je op die Elysian’s uitgekomen vroeg ik me af, heb je meerdere sets beluisterd?
Aanvankelijk heb ik de Epos Encore 50 in huis gehad, deze zitten in dezelfde prijsklasse als de Wharfefale's
De Epos geven een vrachtwagen lading vol met bas! En op een goede manier, kort, strak en met veel detail.
Het mid en hoog was echter een teleurstelling. Het hoog was mes scherp met harde SSS en FFF klanken waar ik gewoon echt niet tegen kan. Het mid was versmeerd en miste elke vorm van articulatie en transparantie.
Dus de Epos luidsprekers moesten helaas weer weg.
De Wharfefale's heb ik eerlijk gezegd direct bij de importeur ingekocht na het lezen van vele reviews. Elke keer weer leek dat te voldoen aan wat ik zocht. Een korte en strakke, diepe basweergave , mooi schoon mid met mooie stem weergave, een en open, transparant maar zijdezacht en vriendelijk hoog.(dankzij de een 27×90 mm AMT-tweeter)
Dus de gok gewaagd en ze laten komen, meteen vanaf de eerste seconden was de vriendschap tussen mij en de Wharfefale's een feit en dat is nu na vier jaar onverminderd sterk
Het zijn luidsprekers waar je naar blijft luisteren, ze vervelen nooit en vermoeien totaal niet, dus dat was een schot in de roos.
Epos Encore 50:

- Epos.png (123.9 KiB) 1564 keer bekeken
Re: Waar luistert Olaf naar?
Geplaatst: zo 17 sep 2023, 14:32
door Olaf Analogue
dre schreef: ↑zo 17 sep 2023, 13:55
Mooie spullen Olaf!
Geen subwoofers?
De sub is op dit moment de compacte SB Acoustics SB34SWPL76 die ik gebouwd heb
Qua aansturing hangt er een Dayton SA230 voor.
Ook bezit ik een Reckhorn A409.
Beide sub versterkers doen een sub geen eer aan omdat de kwaliteit van de ingebouwde actieve filters beroerd slecht is. Daar kan ik een compleet topic over schrijven maar dat zou tijdverspilling zijn.
Deze zullen binnenkort vervangen worden door een MiniDsp' Flex en een nog nader te bepalen eindversterker.
Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar?
Geplaatst: zo 17 sep 2023, 15:43
door Shadow
Waarom geen Hypex FA501 erin, kun je het laag zo aftakken van de speakers en in de plate amp afregelen, scheelt een kastje erbij...
Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar?
Geplaatst: zo 17 sep 2023, 15:57
door ds23man
Dan kan je beter de FA252 pakken, 2 kanaals en een stuk compacter.
Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar?
Geplaatst: zo 17 sep 2023, 15:59
door VintageHarry
Duidelijk verhaal, Olaf! Ook na vier jaar nog blij met deze set, dan heb je een goede keuze gemaakt

Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar?
Geplaatst: zo 17 sep 2023, 15:59
door Olaf Analogue
Shadow schreef: ↑zo 17 sep 2023, 15:43
Waarom geen Hypex FA501 erin, kun je het laag zo aftakken van de speakers en in de plate amp afregelen, scheelt een kastje erbij...
Het is voor mij flexibeler om voor een externe oplossing te kiezen zodat ik wat makkelijker van zelfbouw sub kan wisselen.
Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar?
Geplaatst: zo 17 sep 2023, 16:01
door Shadow
Je hoeft hem ook niet in het kastje te zetten, genoeg mensen hier die een FA in een losse behuizing gezet hebben...
Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar?
Geplaatst: zo 17 sep 2023, 16:07
door ds23man
Heb hier jaren gedraaid met 2 503's aan een plankje geschroefd....
Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar?
Geplaatst: zo 17 sep 2023, 16:10
door Olaf Analogue
Shadow schreef: ↑zo 17 sep 2023, 16:01
Je hoeft hem ook niet in het kastje te zetten, genoeg mensen hier die een FA in een losse behuizing gezet hebben...
Het is eigenlijk wel een hele serieuze optie, houdt het ook aanmerkelijk compacter.
Bedankt voor het meedenken!
Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar?
Geplaatst: zo 17 sep 2023, 16:11
door Shadow
ds23man schreef: ↑zo 17 sep 2023, 16:07
Heb hier jaren gedraaid met 2 503's aan een plankje geschroefd....
Of die
Mission Mordaunt-Short speakers van je met 2 losse FA122's achterop
viewtopic.php?f=3&t=25203
Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar?
Geplaatst: zo 17 sep 2023, 17:28
door ds23man
Allemaggies, dat is al weer 6 jaar geleden.
Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar?
Geplaatst: zo 17 sep 2023, 17:48
door ray5150
Maar luistert Olaf dan alleen naar apparatuur, of ook naar muziek ?
Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar?
Geplaatst: zo 17 sep 2023, 18:06
door Olaf Analogue
Het was vandaag in ieder geval veel muziek, lekker genoten.
En dat is in het algemeen het geval.
Maar geen muziek zonder apparatuur.
Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar?
Geplaatst: zo 17 sep 2023, 21:33
door Walt
Mooie set, je speakers staan wel vrij dicht op de muur, heb je getest met ze wat meer naar voren te zetten?
Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar?
Geplaatst: zo 17 sep 2023, 22:04
door Olaf Analogue
ze hebben heel lang verder naar voren gestaan tot ik er achter kwam dat de weergave beter was door ze wat dichter naar de muur te zetten (oftewel, verder van mij af), de huidige posities zijn ontstaan na een lang proces van verzetten, proberen, naar binnen draaien, gewoon recht zetten, centimetertje hier, centimetertje daar, dit zijn voor mij de meest optimale posities, dus daar blijven ze staan.
Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar?
Geplaatst: ma 18 sep 2023, 6:43
door dre
Zo hoor je ook de positie te bepalen.

Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar?
Geplaatst: ma 18 sep 2023, 17:04
door Walt
Mee eens, met wel als kanttekening dat persoonlijke voorkeur dan veel invloed heeft, want kies je de positie voor het beste laag, het breedste stereo beeld, de meeste diepte in het beeld, beste hoogte afbeelding, meeste directe geluid, alles het beste met 1 positie kan helaas niet…
Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar?
Geplaatst: ma 18 sep 2023, 17:33
door Pjotr
Ja hoor eens Walt je hebt je set niet voor andermans voorkeur...

Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar?
Geplaatst: di 19 sep 2023, 14:44
door Muug
Even vraagje tussendoor: heb je met deze speakers écht een aparte subwoofer nodig???
Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar?
Geplaatst: di 19 sep 2023, 15:10
door Olaf Analogue
Muug schreef: ↑di 19 sep 2023, 14:44
Even vraagje tussendoor: heb je met deze speakers écht een aparte subwoofer nodig???
Het korte antwoord: Nee
Het iets minder korte antwoord: ik ben daadwerkelijk geboren als een bas freak. Er is iets aan de bas weergave wat me intrigeert. Ik kan er geen genoeg van krijgen.
Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar?
Geplaatst: di 19 sep 2023, 15:17
door dre
Aha!
Vandaar de sub in de auto.

Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar?
Geplaatst: di 19 sep 2023, 15:24
door Muug
Subwoofers inbouwen in je kledij.
