Olaf's audio hoekje.
Moderator: Beheerdersteam
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Olaf's audio hoekje.
Om wat meer bekendheid te geven met betrekking tot de setup die mij voorziet van muziek wil ik deze hier uiteenzetten.
Ik luister qua luidsprekers naar de Wharfefale Elysian 4 luidsprekers, deze worden aangestuurd door een Hegel H390 (all-in-one) welke zijn muziek aangeboden krijgt door een Windows pc Mediacenter.
De huiskamer heeft een bescheiden acoustische behandeling ondergaan zodat het wel gewoon nog een huiskamer blijft en niet ineens een luister studio wordt, maar wel dat het beslist geen echo put meer is, wat het van zichzelf wel was.
De luidsprekers:
https://www.whathifi.com/reviews/wharfedale-elysian-4
De all-in-one dacversterker:
https://www.hifireport.com/hegel-h390-review/
De weergave is neutraal en vriendelijk, de hoogweergave is transparant maar vloeiend.
In combinatie met de acoustische aanpassingen komt luister moeheid niet voor.
Ik luister qua luidsprekers naar de Wharfefale Elysian 4 luidsprekers, deze worden aangestuurd door een Hegel H390 (all-in-one) welke zijn muziek aangeboden krijgt door een Windows pc Mediacenter.
De huiskamer heeft een bescheiden acoustische behandeling ondergaan zodat het wel gewoon nog een huiskamer blijft en niet ineens een luister studio wordt, maar wel dat het beslist geen echo put meer is, wat het van zichzelf wel was.
De luidsprekers:
https://www.whathifi.com/reviews/wharfedale-elysian-4
De all-in-one dacversterker:
https://www.hifireport.com/hegel-h390-review/
De weergave is neutraal en vriendelijk, de hoogweergave is transparant maar vloeiend.
In combinatie met de acoustische aanpassingen komt luister moeheid niet voor.
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op zo 18 jan 2026, 15:46, 49 keer totaal gewijzigd.
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Waar luistert Olaf naar?
Mooi spul hoor! Hoe ben je op die Elysian’s uitgekomen vroeg ik me af, heb je meerdere sets beluisterd?
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Waar luistert Olaf naar?
Aanvankelijk heb ik de Epos Encore 50 in huis gehad, deze zitten in dezelfde prijsklasse als de Wharfefale'sVintageHarry schreef: ↑zo 17 sep 2023, 13:53Mooi spul hoor! Hoe ben je op die Elysian’s uitgekomen vroeg ik me af, heb je meerdere sets beluisterd?
De Epos geven een vrachtwagen lading vol met bas! En op een goede manier, kort, strak en met veel detail.
Het mid en hoog was echter een teleurstelling. Het hoog was mes scherp met harde SSS en FFF klanken waar ik gewoon echt niet tegen kan. Het mid was versmeerd en miste elke vorm van articulatie en transparantie.
Dus de Epos luidsprekers moesten helaas weer weg.
De Wharfefale's heb ik eerlijk gezegd direct bij de importeur ingekocht na het lezen van vele reviews. Elke keer weer leek dat te voldoen aan wat ik zocht. Een korte en strakke, diepe basweergave , mooi schoon mid met mooie stem weergave, een en open, transparant maar zijdezacht en vriendelijk hoog.(dankzij de een 27×90 mm AMT-tweeter)
Dus de gok gewaagd en ze laten komen, meteen vanaf de eerste seconden was de vriendschap tussen mij en de Wharfefale's een feit en dat is nu na vier jaar onverminderd sterk
Het zijn luidsprekers waar je naar blijft luisteren, ze vervelen nooit en vermoeien totaal niet, dus dat was een schot in de roos.
Epos Encore 50:
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op zo 17 sep 2023, 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Waar luistert Olaf naar?
De sub is op dit moment de compacte SB Acoustics SB34SWPL76 die ik gebouwd heb
Qua aansturing hangt er een Dayton SA230 voor.
Ook bezit ik een Reckhorn A409.
Beide sub versterkers doen een sub geen eer aan omdat de kwaliteit van de ingebouwde actieve filters beroerd slecht is. Daar kan ik een compleet topic over schrijven maar dat zou tijdverspilling zijn.
Deze zullen binnenkort vervangen worden door een MiniDsp' Flex en een nog nader te bepalen eindversterker.
Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar?
Waarom geen Hypex FA501 erin, kun je het laag zo aftakken van de speakers en in de plate amp afregelen, scheelt een kastje erbij...
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar?
Dan kan je beter de FA252 pakken, 2 kanaals en een stuk compacter.
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar?
Duidelijk verhaal, Olaf! Ook na vier jaar nog blij met deze set, dan heb je een goede keuze gemaakt 
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar?
Je hoeft hem ook niet in het kastje te zetten, genoeg mensen hier die een FA in een losse behuizing gezet hebben...
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar?
Heb hier jaren gedraaid met 2 503's aan een plankje geschroefd....
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar?
Of die
viewtopic.php?f=3&t=25203
Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar?
Maar luistert Olaf dan alleen naar apparatuur, of ook naar muziek ?
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar?
Het was vandaag in ieder geval veel muziek, lekker genoten.
En dat is in het algemeen het geval.
Maar geen muziek zonder apparatuur.
En dat is in het algemeen het geval.
Maar geen muziek zonder apparatuur.
Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar?
Mooie set, je speakers staan wel vrij dicht op de muur, heb je getest met ze wat meer naar voren te zetten?
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar?
ze hebben heel lang verder naar voren gestaan tot ik er achter kwam dat de weergave beter was door ze wat dichter naar de muur te zetten (oftewel, verder van mij af), de huidige posities zijn ontstaan na een lang proces van verzetten, proberen, naar binnen draaien, gewoon recht zetten, centimetertje hier, centimetertje daar, dit zijn voor mij de meest optimale posities, dus daar blijven ze staan.
Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar?
Mee eens, met wel als kanttekening dat persoonlijke voorkeur dan veel invloed heeft, want kies je de positie voor het beste laag, het breedste stereo beeld, de meeste diepte in het beeld, beste hoogte afbeelding, meeste directe geluid, alles het beste met 1 positie kan helaas niet…
Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar?
Ja hoor eens Walt je hebt je set niet voor andermans voorkeur... 
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar?
Even vraagje tussendoor: heb je met deze speakers écht een aparte subwoofer nodig???
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar?
Het korte antwoord: Nee
Het iets minder korte antwoord: ik ben daadwerkelijk geboren als een bas freak. Er is iets aan de bas weergave wat me intrigeert. Ik kan er geen genoeg van krijgen.
