Olaf's audio hoekje.

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Olaf's audio hoekje.

Bericht door Olaf Analogue »

Om wat meer bekendheid te geven met betrekking tot de setup die mij voorziet van muziek wil ik deze hier uiteenzetten.
Ik luister qua luidsprekers naar de Wharfefale Elysian 4 luidsprekers, deze worden aangestuurd door een Hegel H390 (all-in-one) welke zijn muziek aangeboden krijgt door een Windows pc Mediacenter.

De huiskamer heeft een bescheiden acoustische behandeling ondergaan zodat het wel gewoon nog een huiskamer blijft en niet ineens een luister studio wordt, maar wel dat het beslist geen echo put meer is, wat het van zichzelf wel was.

De luidsprekers:
https://www.whathifi.com/reviews/wharfedale-elysian-4

De all-in-one dacversterker:
https://www.hifireport.com/hegel-h390-review/

De weergave is neutraal en vriendelijk, de hoogweergave is transparant maar vloeiend.
In combinatie met de acoustische aanpassingen komt luister moeheid niet voor.
P_20230917_135124.jpg
P_20230917_135142.jpg
P_20230917_135147.jpg
P_20230917_135151.jpg
P_20230917_135159.jpg
P_20230917_135210.jpg
P_20230917_135430.jpg
P_20230917_135440.jpg
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op zo 18 jan 2026, 15:46, 49 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Waar luistert Olaf naar?

Bericht door VintageHarry »

Mooi spul hoor! Hoe ben je op die Elysian’s uitgekomen vroeg ik me af, heb je meerdere sets beluisterd?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Waar luistert Olaf naar?

Bericht door dre »

Mooie spullen Olaf! 8)

Geen subwoofers? :lol:
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Waar luistert Olaf naar?

Bericht door Olaf Analogue »

VintageHarry schreef: zo 17 sep 2023, 13:53
Mooi spul hoor! Hoe ben je op die Elysian’s uitgekomen vroeg ik me af, heb je meerdere sets beluisterd?
Aanvankelijk heb ik de Epos Encore 50 in huis gehad, deze zitten in dezelfde prijsklasse als de Wharfefale's
De Epos geven een vrachtwagen lading vol met bas! En op een goede manier, kort, strak en met veel detail.
Het mid en hoog was echter een teleurstelling. Het hoog was mes scherp met harde SSS en FFF klanken waar ik gewoon echt niet tegen kan. Het mid was versmeerd en miste elke vorm van articulatie en transparantie.
Dus de Epos luidsprekers moesten helaas weer weg.

De Wharfefale's heb ik eerlijk gezegd direct bij de importeur ingekocht na het lezen van vele reviews. Elke keer weer leek dat te voldoen aan wat ik zocht. Een korte en strakke, diepe basweergave , mooi schoon mid met mooie stem weergave, een en open, transparant maar zijdezacht en vriendelijk hoog.(dankzij de een 27×90 mm AMT-tweeter)
Dus de gok gewaagd en ze laten komen, meteen vanaf de eerste seconden was de vriendschap tussen mij en de Wharfefale's een feit en dat is nu na vier jaar onverminderd sterk
Het zijn luidsprekers waar je naar blijft luisteren, ze vervelen nooit en vermoeien totaal niet, dus dat was een schot in de roos.

Epos Encore 50:
Epos.png
Epos.png (123.9 KiB) 1569 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op zo 17 sep 2023, 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Waar luistert Olaf naar?

Bericht door Olaf Analogue »

dre schreef: zo 17 sep 2023, 13:55
Mooie spullen Olaf! 8)

Geen subwoofers? :lol:
De sub is op dit moment de compacte SB Acoustics SB34SWPL76 die ik gebouwd heb :D
Qua aansturing hangt er een Dayton SA230 voor.
Ook bezit ik een Reckhorn A409.
Beide sub versterkers doen een sub geen eer aan omdat de kwaliteit van de ingebouwde actieve filters beroerd slecht is. Daar kan ik een compleet topic over schrijven maar dat zou tijdverspilling zijn.
Deze zullen binnenkort vervangen worden door een MiniDsp' Flex en een nog nader te bepalen eindversterker.
P_20230917_142440.jpg
P_20230917_142435.jpg
P_20230917_142425.jpg
P_20230917_142755.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar?

Bericht door Shadow »

Waarom geen Hypex FA501 erin, kun je het laag zo aftakken van de speakers en in de plate amp afregelen, scheelt een kastje erbij...
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar?

Bericht door ds23man »

Dan kan je beter de FA252 pakken, 2 kanaals en een stuk compacter.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar?

Bericht door VintageHarry »

Duidelijk verhaal, Olaf! Ook na vier jaar nog blij met deze set, dan heb je een goede keuze gemaakt :)
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar?

Bericht door Olaf Analogue »

Shadow schreef: zo 17 sep 2023, 15:43
Waarom geen Hypex FA501 erin, kun je het laag zo aftakken van de speakers en in de plate amp afregelen, scheelt een kastje erbij...
Het is voor mij flexibeler om voor een externe oplossing te kiezen zodat ik wat makkelijker van zelfbouw sub kan wisselen.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar?

Bericht door Shadow »

Je hoeft hem ook niet in het kastje te zetten, genoeg mensen hier die een FA in een losse behuizing gezet hebben...
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar?

Bericht door ds23man »

Heb hier jaren gedraaid met 2 503's aan een plankje geschroefd....
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar?

Bericht door Olaf Analogue »

Shadow schreef: zo 17 sep 2023, 16:01
Je hoeft hem ook niet in het kastje te zetten, genoeg mensen hier die een FA in een losse behuizing gezet hebben...
Het is eigenlijk wel een hele serieuze optie, houdt het ook aanmerkelijk compacter.
Bedankt voor het meedenken!
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar?

Bericht door Shadow »

ds23man schreef: zo 17 sep 2023, 16:07
Heb hier jaren gedraaid met 2 503's aan een plankje geschroefd....
Of die Mission Mordaunt-Short speakers van je met 2 losse FA122's achterop :lol:

viewtopic.php?f=3&t=25203
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar?

Bericht door ds23man »

Allemaggies, dat is al weer 6 jaar geleden.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar?

Bericht door ray5150 »

Maar luistert Olaf dan alleen naar apparatuur, of ook naar muziek ?
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar?

Bericht door Olaf Analogue »

Het was vandaag in ieder geval veel muziek, lekker genoten.
En dat is in het algemeen het geval.
Maar geen muziek zonder apparatuur.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar?

Bericht door Walt »

Mooie set, je speakers staan wel vrij dicht op de muur, heb je getest met ze wat meer naar voren te zetten?
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar?

Bericht door Olaf Analogue »

ze hebben heel lang verder naar voren gestaan tot ik er achter kwam dat de weergave beter was door ze wat dichter naar de muur te zetten (oftewel, verder van mij af), de huidige posities zijn ontstaan na een lang proces van verzetten, proberen, naar binnen draaien, gewoon recht zetten, centimetertje hier, centimetertje daar, dit zijn voor mij de meest optimale posities, dus daar blijven ze staan.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar?

Bericht door dre »

Zo hoor je ook de positie te bepalen. :goedzo:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar?

Bericht door Walt »

Mee eens, met wel als kanttekening dat persoonlijke voorkeur dan veel invloed heeft, want kies je de positie voor het beste laag, het breedste stereo beeld, de meeste diepte in het beeld, beste hoogte afbeelding, meeste directe geluid, alles het beste met 1 positie kan helaas niet…
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar?

Bericht door Pjotr »

Ja hoor eens Walt je hebt je set niet voor andermans voorkeur... :sure:
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar?

Bericht door Muug »

Even vraagje tussendoor: heb je met deze speakers écht een aparte subwoofer nodig???
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar?

Bericht door Olaf Analogue »

Muug schreef: di 19 sep 2023, 14:44
Even vraagje tussendoor: heb je met deze speakers écht een aparte subwoofer nodig???
Het korte antwoord: Nee
Het iets minder korte antwoord: ik ben daadwerkelijk geboren als een bas freak. Er is iets aan de bas weergave wat me intrigeert. Ik kan er geen genoeg van krijgen.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar?

Bericht door dre »

Aha!
Vandaar de sub in de auto. 8)
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar?

Bericht door Muug »

Subwoofers inbouwen in je kledij. 8)
Plaats reactie