Tuimelschakelaar of iets anders voor A/B in 6 kanaals versterker

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
raymondvanmil
Berichten: 18
Lid geworden op: do 07 sep 2023, 19:54
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Tuimelschakelaar of iets anders voor A/B in 6 kanaals versterker

Bericht door raymondvanmil »

Ik ben bezig met een 6 kanaal versterker en 6 kanaal actieve crossover te ontwerpen en kom niet uit iets relatief simpels. Ik wil allebei 2 x 6 kanalen geven en kunnen kiezen tussen A en B. (Wat de optie van drie bronnen geeft). Ik krijg het niet gegoogled. Bestaan er 36 pins toggle switches/tuimelschakelaars? Of een andere schakelaar die 12 in naar 12 uit keuze A en 12 uit keuze B. Of via een relay oplossing? Ideeën en/ of tips?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Tuimelschakelaar of iets anders voor A/B in 6 kanaals versterker

Bericht door Kappa7 »

Lijkt me dat je hier het beste met relais aan de gang kunt gaan.
Ten eerste kan je dan flexibeler schakelen en groepen maken.
Ten tweede je kunt je audio signaal lokaal houden, daar mee hou je de signaal weg kort.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Tuimelschakelaar of iets anders voor A/B in 6 kanaals versterker

Bericht door ray5150 »

Ik zou in een dergelijke situatie ook iets met 6 stuks dubbelwissel relais maken.
Dan kun je op het voorpaneel gewoon een klein enkelpolig tuimelschakelaartje gebruiken.
Puntje van belang is wel dat hiervoor +12 of 5 volt benodigd is. afhankelijk van het model relais dat je gaat gebruiken.
Dit kunnen wel vrij kleine modelletjes zijn. gaat niet veel vermogen door.
Gebruikersavatar
raymondvanmil
Berichten: 18
Lid geworden op: do 07 sep 2023, 19:54
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Tuimelschakelaar of iets anders voor A/B in 6 kanaals versterker

Bericht door raymondvanmil »

ah okay! relais it is. Had al een beetje rondgekeken en moet dus inderdaad een 12volt transformator of iets extra in de kast dan voor die relais, dat is geen probleem.

Zoiets als dit: https://nl.aliexpress.com/item/1005005242792679.html of beter 6 losse 4 kanaals? En heeft iemand een voorbeeld van een goeie 4 kanaals? Dat NPN versus PNP weet ik ook niet zeker of het veel uitmaakt.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Tuimelschakelaar of iets anders voor A/B in 6 kanaals versterker

Bericht door Kappa7 »

Dat doe je toch gewoon op het bord waar je ook de crossover op zet.
Dan kan je dat mooi integreren en de signaal paden mooi kort houden.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Tuimelschakelaar of iets anders voor A/B in 6 kanaals versterker

Bericht door ray5150 »

Ik zou gewoon 6 stuks van deze op een stuk gaatjes print zetten.
https://www.eoo-bv.nl/relais-mini/8893- ... el-5v.html
Een stuk compacter en simpeler. die Chinees die die tekst opstelde heeft wel heel vreemd spul zitten roken.

Maarre, als je de kennis hebt om een 6 kanaals versterker te ontwerpen en te realiseren, hoef je aan ons te niet te vragen hoe je een simpel a-b schakelaartje opzet. of word er hier een lading alie-express spul aan elkaar gekleid ?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Tuimelschakelaar of iets anders voor A/B in 6 kanaals versterker

Bericht door Kappa7 »

Tja, ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de rest van het project.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Tuimelschakelaar of iets anders voor A/B in 6 kanaals versterker

Bericht door ray5150 »

Ik ook George, vooralsnog is dit een groot abracadabra verhaal. voor mij, tenminste.
Gebruikersavatar
raymondvanmil
Berichten: 18
Lid geworden op: do 07 sep 2023, 19:54
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Tuimelschakelaar of iets anders voor A/B in 6 kanaals versterker

Bericht door raymondvanmil »

ray5150 schreef: za 09 sep 2023, 21:51
Maarre, als je de kennis hebt om een 6 kanaals versterker te ontwerpen en te realiseren, hoef je aan ons te niet te vragen hoe je een simpel a-b schakelaartje opzet. of word er hier een lading alie-express spul aan elkaar gekleid ?
Dank je voor de tips! En nee ik heb niet alle kennis kant en klaar, ik zoek het rustig uit. Ik was programmeur en heb woodworking en van alles van m'n pa geleerd, dus denk dat ik het wel genoeg begrijp om dit project rond te krijgen. Zeker als ik wat dingen voorleg aan kenners voordat ik het in uiteindelijk in elkaar zet..

Maar juist de basis dingen worden niet uitgelegd.

Ik zal zeker als het een en ander is gemaakt dat hier uitgebreid posten! Maar als je 3weg speakers met actieve crossovers wilt bouwen moet je zo'n beetje alles bouwen. De speakers, de versterker en de actieve crossover. Om alvast een idee te geven:

Input: pc/roon, cd, vinyl, en tv
Twee wegen naar de speakers. (ik heb een uitgebreide cd en vinyl verzameling, die ga ik niet zomaar weg doen, dus wordt het wat ingewikkeld voor zowel analoge als digitale crossovers)

Digitale crossover:. DSP binnen Roon naar de >> Topping 8 channel dac. 6 kanalen gaan naar de >> 6 kanaalsversterker. Zeg groep A (2 zijn over voor bv speakers in de slaapkamer, heb nog een fosi v3 en dan mn oude speakers)

Analoge crossover: cd, vinyl (pro-ject phono pre-amp ertussen) en tv gaan naar de >>> Matrix Audio Mini-i 3 PRO. Een pre-amp dac met een analoge ingang voor de phono. Cd kan er coaxaal in. Tv kan er optisch in. Balanced uit naar de analoge actieve crossover >> 2 x https://www.xkitz.com/collections/activ ... d-xover-3b *

(*Om het ingewikkelder te maken. Heb hier wel een tekening die het voor mij overzichtelijk houdt. Wil ik de tv in de toekomst Atmos geven. De main speakers staan nu al op wielen voor luister en tv setting. En dan wil ik ook de surround speakers maken (achter, achter opzij, boven en center, simpele Tectonic Elements full range drivers, was ik al mee bezig). TV signaal zou dat naar een atmos versterker gaan en de L && R rechtstreeks naar de analoge actieve crossover. (Meeste AVR's waaronder bv de Denon kan je sommige speakers pre-out doen en sommige rechtstreeks aansluiten, delay problemen kan je tijdens de room correctie instellen.) De analoge crossover heeft dus ook een A/B switch nodig voor de toekomst.

Ow en ik heb nog een Stax versterker en koptelefoon maar die kunnen gewoon aan de Matrix Audio Mini, waardoor ik dus de balanced voor de crossover moet gebruiken.

Alles hangt nu aan de Denon PMA-1600NE die ik probeer te verkopen.

Vermoed dat dit niet helemaal duidelijk is zonder tekening, maar het is een poging.

Wat betreft de versterker kleien. Wil ik dit van Hypex, maar die kan je dus niet zo maar los kopen op hun site, gelukkig wel via ebay: 2 x https://www.hypex.nl/products/amplifier ... c122mp-oem (bass en mid) en 1 x https://www.hypex.nl/products/amplifier ... c100hf-oem (tweater).

Kan ook drie keer dit omkisten: https://www.audiophonics.fr/en/power-am ... 12756.html

Dat was het zo'n beetje..
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Tuimelschakelaar of iets anders voor A/B in 6 kanaals versterker

Bericht door Shadow »

Je kunt ook eens op diyclassd kijken, dat is de consumenten tak van Hypex
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Tuimelschakelaar of iets anders voor A/B in 6 kanaals versterker

Bericht door ray5150 »

Dat is al een stuk duidelijker over wat de bedoeling is. :goedzo:

Over de Hypex spullen kan ik geen zinnig woord zeggen, want geen ervaring ermee.
Als ik wat tijd over heb de de komende dagen zal ik een schema maken met wat ik bedoelde van het parallel schakelen van 6 relais.
Dan heb jij een basis om op verder te breien.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Tuimelschakelaar of iets anders voor A/B in 6 kanaals versterker

Bericht door ray5150 »

Ik heb een schema gemaakt :
Naamloos3.png
Het type relais dat hier gebruikt is, is (volgens mij) hetzelfde als wat ik eerder in dit topic aangaf.
Dit is een zogeheten DPDT type, dat staat voor Double Pole, Double Throw. oftewel in goed Nederlands, een dubbele wisselschakelaar.
Over de spoelen van de relais staat telkens een diode type 1N4148 (standaardmodel, overal te verkrijgen) parallel geschakeld.
Dit is nodig omdat bij het uitschakelen van het relais een flink magnetisch veld word opgewekt dat storing over de audio kan geven.

Naamloos.png
Een uitsnede van de datasheet.
behalve een moedercontact is er een NC (normally closed) en NO (normally open) contact. zoals je op het plaatje kunt zien.
handigste is om dit in de + leiding naar de relais op te nemen.
Het schakelen van de relais kun je eenvoudig met zo'n soort schakelaartje doen.
mini-1xw.jpg
Aan die schakelaar kun je ook weer 1 of 2 leds knopen (met een voorschakel weerstandje) om op het voorpaneel te zien wat er ingeschakeld is.
Hoop dat dit enigszins duidelijk is.
Gebruikersavatar
raymondvanmil
Berichten: 18
Lid geworden op: do 07 sep 2023, 19:54
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Tuimelschakelaar of iets anders voor A/B in 6 kanaals versterker

Bericht door raymondvanmil »

Ah dat is wel een erg mooi en uitgebreid antwoord!! Ik ga ermee aan de slag. Zal sowieso van me laten horen als het een en ander verder gevorderd is. Dit is super!
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”