Hallo allemaal....

Nieuw hier? Dan lezen we hier graag wie, wat, waar, waarom, etc.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
NL7419

Hallo allemaal....

Bericht door NL7419 »

Ik ben Joop en ik hou me bezig met geluid en geluidsregistratie. Het eerste heeft het probleem dat door de fabrikanten alleen apparatuur wordt gemaakt die in grote aantallen kunnen worden weggezet. Dus hier komt zelfbouw om de hoek kijken. Het tweede deel heeft te maken met dat het niet meer stil is in Nederland, dus ook hier de hersenen pijnigen om een oplossing te vinden voor het verwijderen van de rommel, en dat laatste kan beter aan de "voorkant" dan aan de "achterkant" van een opname. Dus eigen meetlab opzetten en alles wat daar bij komt kijken.
Kappa7
Contacteer:

Re: Hallo allemaal....

Bericht door Kappa7 »

Hoi Joop, Welkom.
Interessante hobby heb je.
Wat probeer je op te nemen?
Buiten natuur opnames? Vogels en dergelijke.
Kan je daar wat meer over vertellen?
Marcel27

Bericht door Marcel27 »

Welkom Joop. Ik sluit me aan bij Kappa7.
NL7419

Bericht door NL7419 »

Ik woon aan de verkeerde kant van Nederland als het gaat om natuurgeluiden op te nemen, maar ik blijf proberen en nu ik niet meer hoef te werken hoop ik meer tijd te krijgen. Een ander probleem zijn de ontwikkelingen met het weer door klimaatopwarming. Voor het opnemen met microfoons moet het minder waaien dan Bft4, anders te veel bijgeluiden op de microfoon. Met het weerpraatje van 8 uur op Nederland 1 en 2 kun je al zien dat dit niet zo vaak meer voorkomt. Ik heb door mijn werk en studie 25 jaar zo ongeveer stil gestaan wat de hobby betreft, nu weer alles oppakken. Dat begint al bij het nazien van mijn meetapparatuur en omdat veel specifiek voor geluid ontwikkelde meetapparatuur niet meer gemaakt wordt moet ik dat zelf gaan ontwikkelen en bouwen. Ook hier weer lijkt het wel of het nu niet mag: chip te korten :evil:
ray5150

Bericht door ray5150 »

Welkom, Joop, ook namens mij.
Mag ik vragen naar welke IC's je op zoek bent ?
NL7419

Bericht door NL7419 »

Dank jullie wel. Ik zelf ben opzoek naar een BUF01 of de vervanger, zit helaas nog met een database in mijn hoofd van 25 jaar terug en veel van dat spul wordt niet meer gemaakt. En dan maar zeuren dat het slecht gaat met de handel...ze snappen er ook niks van die fabrikanten. In de geluidshoek zit ik te wachten op Radial spullen, RME spullen. In de meethoek QuantAsylum spullen, calibratie spullen. Het liefst bouw ik alles zelf, kan ik het ook afregelen en herstellen. De BUF01 komt uit een stroom- en spanningijkbron met een verbluffend eenvoudig design en een, zeker voor die tijd, nog verbluffender nauwkeurigheid. Ooit gepubliceerd in RE 11-1980. Al dat soort schakelingen zijn heel erg analoog, wat er huidig op de markt aangeboden wordt is voor een deel digitaal met ergens een programma ingelezen. Als dat stuk gaat over x-jaren kun je het geheel waarschijnlijk weggooien. Een digitale meter met 6,5 digit is leuk, maar heb je die nauwkeurigheid echt nodig? Denk het niet. Heb voor mezelf een nauwkeurigheidstabel gemaakt van de beschikbare benchtop meters en dan de nauwkeurigheid van AC metingen, waarmee geschermd wordt zijn de DC metingen. Bepaalde grootheden in dat vlak eindigden niet bovenaan, meerdere keren nagekeken omdat ik het niet geloofde. Zowel naar boven als naar beneden. Ik heb dat hoofdstuk even geparkeerd, moet eerst nog ruimte maken. Ondertussen maak ik mijn "eigen" ontwerpen in FidoCadJ. Zodra ik mijn eigen meethoek klaar heb prikken op een bordje en dan meten. Als alles conform mijn berekening is doorgaan in Kicad totdat ik een net printje heb en zo verder.
Shadow

Bericht door Shadow »

Jij hebt genoeg te doen de komende tijd!
Plaats reactie