AMT dipool of bipool

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Bassie1956
Ook commercieel actief
Berichten: 75
Lid geworden op: di 16 nov 2010, 18:34

AMT dipool of bipool

Bericht door Bassie1956 »

Beste Forumleden,

In diverse open baffle Dipool ontwerpen worden AMT's toegepast, echter ik vraag mij af of dit voor een open AMT wel opgaat.

Bij een positief signaal wordt het gevouwen bandje samengedrukt, dat gebeurd dan zowel aan de voor als achterkant, bij een negatief signaal wordt het bandje uitgerekt en ontstaat een zuigende werking, zowel voor als achter........het gedrag van een Bipool dus.

In combinatie met conventionele dynamische Mid driver is, staat het audiosignaal in het front dan in Fase met de tweeter, maar aan de achterkant, uit fase.

Ik heb helaas geen open AMT ter beschikking om het e.e.a. akoestisch te meten, en misschien heb ik het helemaal mis.

Bij een Planner of elektrostaat, gaat het e.e.a. wel goed, die gedragen zich als een Dipool

Misschien interessant om eens uit te zoeken :think:
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: AMT dipool of bipool

Bericht door Chocomel »

Ook een AMT werkt als een dipool. Terwijl de één kant van de 'vouw' de ene kant op beweegt (zwarte pijltje), beweegt de volgende 'vouw' de andere kant op.
Bijlagen
https://hedd.audio/pages/air-motion-transformer
https://hedd.audio/pages/air-motion-transformer
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: AMT dipool of bipool

Bericht door richard »

Klopt, de geleiders lopen om-en-om van boven naar beneden en van beneden naar boven.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: AMT dipool of bipool

Bericht door jeroen_d »

Een AMT is per definitie dipool. Als de punten aan de voorzijde naar elkaar toe komen, dan gebeurt aan de achterzijde precies het tegenovergestelde
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: AMT dipool of bipool

Bericht door Ronkel »

Precies. Ga maar na, als er geen gesloten volume is en de luchtdruk aan beide kanten tegelijk zou toenemen (of afnemen), zou er massa moeten ontstaan en verdwijnen.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: AMT dipool of bipool

Bericht door jeroen_d »

Bassie1956
Ook commercieel actief
Berichten: 75
Lid geworden op: di 16 nov 2010, 18:34

Re: AMT dipool of bipool

Bericht door Bassie1956 »

Bedankt voor jullie reacties,

Wel is de exacte beweging van het membraam nog onduidelijk, het schema van chocomel komt niet helemaal overeen met de uitleg van Jeroen, wellicht zijn er variaties gemaakt door verschillende fabrikanten, b.v. vorm van het membraam, posities van de geleidingsdraden, en magnetische polen van de magneten.

In principe moet het denk ik wel mogelijk zijn om een Bipool te maken als het membraam zich echt als een harmonica beweegt.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: AMT dipool of bipool

Bericht door Pjotr »

Bassie1956 schreef: do 31 aug 2023, 9:36
In principe moet het denk ik wel mogelijk zijn om een Bipool te maken als het membraam zich echt als een harmonica beweegt.
Daar kan ik mij niets bij voorstellen. Maak er eens een tekening van.
Bassie1956
Ook commercieel actief
Berichten: 75
Lid geworden op: di 16 nov 2010, 18:34

Re: AMT dipool of bipool

Bericht door Bassie1956 »

Tja, dat is nu juist de vraag, ik denk dat het kan, maar dat wil niet zeggen dat het kan, dus lijkt het mij een leuke uitdaging voor dit forum, om alle mogelijkheden onmogelijkheden te bedenken, ik zal een voorzetje geven met een tekening, maar dat zal geen praktische oplossing zijn.
Bassie1956
Ook commercieel actief
Berichten: 75
Lid geworden op: di 16 nov 2010, 18:34

Re: AMT dipool of bipool

Bericht door Bassie1956 »

20230831_104210.jpg
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: AMT dipool of bipool

Bericht door Kappa7 »

Dat lukt alleen als je de totale breedte van het membraan zou variëren.
Echt als een harmonica dus langer en korter worden dus.
Nu dat het niet het geval is dan zou de ruimte dus op een andere manier gevonden moeten worden.
Bassie1956
Ook commercieel actief
Berichten: 75
Lid geworden op: di 16 nov 2010, 18:34

Re: AMT dipool of bipool

Bericht door Bassie1956 »

Dat klopt, maar dit is natuurlijk sterk uitvergroot, in werkelijkheid is de beweging minder dan 0,1 mm
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: AMT dipool of bipool

Bericht door jeroen_d »

Kan fundamenteel niet volgens mij. Een dipool lukt met een enkel membraan. Voor een bipool heb je twee fysiek gescheiden bronnen nodig.
Bassie1956
Ook commercieel actief
Berichten: 75
Lid geworden op: di 16 nov 2010, 18:34

Re: AMT dipool of bipool

Bericht door Bassie1956 »

Het schema geeft aan dat het kan, de kunst is nog het membraam op de ritme van muziek in beweging te krijgen, kan sowieso met twee aandrijvingen links en recht van het gevouwen membraam....die dus duwen of trekken..maar mooier is natuurlijk op ongeveer de manier zoals een AMT werkt.
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: AMT dipool of bipool

Bericht door Chocomel »

Je kan de afstraling van een luidspreker ontleden in monopool, dipool, quadrupool etc.

Een 'bipool' heeft geen duidelijke definitie. Meestal bedoelen mensen er een luidspreker mee, met de drivers symmetrisch op twee tegenoverliggende zijden, die in fase spelen. De afstraling bevat dan een monopoolterm. Om die te maken, moet je lucht samendrukken in een kamer. Een AMT heeft geen kamer en kan dus geen monopoolterm hebben. Het lukt dus ook niet om zich als een bipool te gedragen.

In je tekening van de harmonica lijkt een quadrupool te zijn. Met de zijkanten van de harmonica moet namelijk ook iets gebeuren, want de lucht aan de zijkant kan niet verdwijnen als je de harmonica uitrekt.
Ik zit niet op te letten. :D De harmonica verplaatst netto geen lucht, zowel aan de voor- als achterkant.
Laatst gewijzigd door Chocomel op do 31 aug 2023, 19:50, 3 keer totaal gewijzigd.
Bassie1956
Ook commercieel actief
Berichten: 75
Lid geworden op: di 16 nov 2010, 18:34

Re: AMT dipool of bipool

Bericht door Bassie1956 »

Hoe je het moet noemen is niet zo belangrijk, bij de benaming bipool, begrijpt iedereen wel wat ik ermee bedoel, anders zie je al snel dat het alleen maar daar over gaat, de uitdaging is juist om het e.e.a. technisch op te lossen of te verklaren.

ik snap niet helemaal wat je bedoel met die zijkanten.....sterker nog er vind geen uitdoving plaats, zowel voor als achter ontstaat een overdruk of onderdruk
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: AMT dipool of bipool

Bericht door OWC »

jeroen_d schreef: do 31 aug 2023, 14:41
Voor een bipool heb je twee fysiek gescheiden bronnen nodig.
Het zit al in de naam ;)

Naar mijn weten hoeven die ook niet eens uit fase te zijn, enkel dat gewoon twee bronnen zijn.

Een dipool kunnen twee bronnen zijn, maar dat hoeft idd niet.

Zo kun je bv een cardioïde ook als bipool maken, dus meerdere bronnen.
Of met 1 enkele (passieve) bron.

Voor zover ik weet is er in de algemene akoestische vakliteratuur inderdaad niet echt een standaard definitie voor een bipool.
Ik ben het daar volgens mij ook nog nooit tegen gekomen, enkel bij (bepaalde) luidspreker configuraties.
Meestal spreek men gewoon over twee enkele monopool bronnen in een bepaalde configuratie, of anders dipool, quadrupool, cardioïde etc etc

Overigens is een dome ook een dipool, zeker wanneer er een gat door de magneet zit.
Wel een heel erg slecht werkende. :lol:

Even alle grapjes geparkeerd,
Waar ik op doel, is dat er ook een geluidsgolf de andere kant op gaat, net zoals bij een AMT.
Om dezelfde reden is een woofer ook een dipool.
Enkel wanneer we deze bronnen opsluiten met een kamertje (heel klein bij een dome tweeter), wordt het een monopool.
Soort van, ook maar tot een bepaalde frequentie.

Feit is, zoals je al aangaf, dat de fysieke eigenschappen onveranderd blijven.
Dus het membraan zal als een dipool werken, dus heen er weer rond 1 as.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: AMT dipool of bipool

Bericht door OWC »

Bassie1956 schreef: do 31 aug 2023, 11:04
20230831_104210.jpg
Dit is toch letterlijk hetzelfde als het plaatje hierboven dat een AMT beschrijft?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: AMT dipool of bipool

Bericht door jeroen_d »

Bassie, Volgens mij ben je met dit harmonica gedoe een oplossing aan het bedenken voor een probleem dat er niet is. Als het niet puur gaat om bipool maar gaat om geluid in fase alle kanten op te laten stralen (rondstraler) kijk dan eens naar de luidsprekers van MBL.
https://www.mbl-audio.ru/assets/Products/xtreme2.jpg
Bassie1956
Ook commercieel actief
Berichten: 75
Lid geworden op: di 16 nov 2010, 18:34

Re: AMT dipool of bipool

Bericht door Bassie1956 »

He Jeroen, waarom zo negatief, je hoeft hier niet aan mee te doen hoor
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: AMT dipool of bipool

Bericht door OWC »

@Bassie1956:

Het punt is dat je precies hetzelfde laat zien.
Het enige verschil is dat het ankerpunt van jouw harmonica in het midden ligt en de zijkanten los mee fladderen.
(zoals letterlijk een harmonica)

Terwijl bij een AMT de ankerpunten aan de zijkanten liggen.

De onderliggende fysica uit het eerdere plaatje en hoe fundamenteel een AMT werkt, blijft exact hetzelfde.
Elke andere constructie is gewoon AMT op een bepaalde manier naast- of achterelkaar plakken.

Het gedrag wat je in de eerste post beschrijft, beschrijft exact het gedrag van een dipool, zoals nu meerdere keren in benoemd in dit topic.
flamingbeatz
Berichten: 174
Lid geworden op: zo 06 nov 2016, 2:38

Re: AMT dipool of bipool

Bericht door flamingbeatz »

Een AMT beweegt zich NIET als een accordeon. Op de naast elkaar liggende vouwen is de richting van de spoel tegenovergesteld. Dit zorgt ervoor dat de naast elkaar liggende vouwen elkaar afstoten een aantrekken bij het wisselen van polariteit. Het middelpunt van iedere vouw blijft ongeveer statisch. De voorkant en achterkant doen het tegenovergestelde van elkaar, dus het is een dipool.
AMT schets.jpg
Het is lastig te zien, maar hier een video met een 2Hz sinus.

https://drive.google.com/file/d/1-QseCD ... UrCUS/view
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: AMT dipool of bipool

Bericht door OWC »

Dat is wat ik bedoelde eigenlijk, niet letterlijk het uitrekken. ;)
flamingbeatz schreef: do 31 aug 2023, 20:20
De voorkant en achterkant doen het tegenovergestelde van elkaar, dus het is een dipool.
Hoe dan ook, dit is waar het om ging :)
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: AMT dipool of bipool

Bericht door Shadow »

Da's gedurfd met een tweeter!
Bassie1956
Ook commercieel actief
Berichten: 75
Lid geworden op: di 16 nov 2010, 18:34

Re: AMT dipool of bipool

Bericht door Bassie1956 »

Ja dit is duidelijk hoe een AMT als dipool werkt, de volgende vraag was door het iets anders te doen zie mijn tekening als bipool te laten werken
Plaats reactie