Even voorstellen

Nieuw hier? Dan lezen we hier graag wie, wat, waar, waarom, etc.

Moderator: Beheerdersteam

Audioluisteraar
Berichten: 12
Lid geworden op: di 27 jun 2023, 18:28

Even voorstellen

Bericht door Audioluisteraar »

Hoi, ik zal me eens voorstellen.
Ik ben marco en ben 53 jaar.
Woon in zeeland (vlissingen)
Ik ben op zoek naar een oplossing voor een tik in mijn speakers, en via Google hier terecht gekomen. Ik heb de vifa basis 2.0
Heb deze speakers ooit zelf gemaakt en altijd zeer tevreden over geweest.
Het lijkt me mooi als iemand hier zou kunnen vertellen wat de oorzaak kan zijn. Als ik mijn versterker aanzet dan komt er een pets uit beide speakers. Hoe langer hij uit heb gestaan, hoe luider het is.
Heb een nieuwe versterker gekocht, maar het is nog steeds. Het is ook begonnen sinds ik ze met bi-amp aansloot. Ik heb al een paar dingen vernieuwd maar zonder succes
Wie weet zit er hier een knappe kop die er meer van weet
Bijlagen
20201030_161131.jpg
20201030_161127.jpg
20201030_161121.jpg
20201030_161116.jpg
20201030_161111.jpg
20201205_134437.jpg
20201121_135421.jpg
IMG-20211115-WA0014.jpeg
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Even voorstellen

Bericht door douwebakker »

Hoi Marco, welkom hier.
Om te kunnen Bi-Ampen moeten de circuits "laag" en "mid + hoog" volledig galvanisch gescheiden zijn. Je zal niet de eerste zijn die hiermee een versterker om zeep haalt.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Even voorstellen

Bericht door Henkjan »

welkom Marco!

kan je eens schetsen hoe je dat biampen hebt aangesloten?
Audioluisteraar
Berichten: 12
Lid geworden op: di 27 jun 2023, 18:28

Re: Even voorstellen

Bericht door Audioluisteraar »

Ik heb alles aangesloten zoals het moet (hoop ik)
Het is trouwens de basis 95, het laatste model. Heb ook alle extra's er bij genomen voor het mooie laag. Ook zeer mooie entree. Mijn versterker staat ook op bi-amp.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Even voorstellen

Bericht door dre »

En zonder biamp geen plop?

Welkom trouwens. :dank: 1
Audioluisteraar
Berichten: 12
Lid geworden op: di 27 jun 2023, 18:28

Re: Even voorstellen

Bericht door Audioluisteraar »

Nooit meer geprobeerd, eerlijk gezegd
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Even voorstellen

Bericht door Walt »

Volgens mij bedoel je bi-wiring, dus gewoon een stereo versterker maar aparte kabels voor laag en midhoog.
Audioluisteraar
Berichten: 12
Lid geworden op: di 27 jun 2023, 18:28

Re: Even voorstellen

Bericht door Audioluisteraar »

Nee, echt 2 versterkte uitgangen per speaker. Weet het verschil wel :wink:
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Even voorstellen

Bericht door John P »

Als er geen weerstand is tussen de zwarte aansluiting van de wooofer en zwarte aansluiting van de rest dan zit daar het probleem. deze circuits moeten volledig gescheiden zijn. dit kun je eenvoudig nameten met een multimeter aan de buitenkant.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Even voorstellen

Bericht door Henkjan »

Audioluisteraar schreef: wo 05 jul 2023, 20:36
Ik heb alles aangesloten zoals het moet
hoe dan precies?
kabels van waar naar waar?
en hoe zitten de filters op de ls terminal?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Even voorstellen

Bericht door Henkjan »

Audioluisteraar schreef: wo 05 jul 2023, 22:14
Nee, echt 2 versterkte uitgangen per speaker
welke versterker heb je?
Audioluisteraar
Berichten: 12
Lid geworden op: di 27 jun 2023, 18:28

Re: Even voorstellen

Bericht door Audioluisteraar »

Ik had de denon avc a1 xv en nu de yamaha rx8
Als ik nu bv (staat alles al dagen uit) de plus en min contact met elkaar laat maken dan hoor ik het ook ( aan de ingang van de speaker). Alsof er spanning in de speaker zit. Of die zich zelf Oplaat. Weet ook niet hoe ik het anders uit kan leggen. Het geluid is trouwens nog steeds fantastisch
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Even voorstellen

Bericht door SARK »

yamaha-rx8-b-2.jpg
:think:
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Even voorstellen

Bericht door FR_Aad »

Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Even voorstellen

Bericht door Olaf Analogue »

Wanneer de versterker uit gezet wordt dan onderbreken de speakerrelais ineens de verbinding van de luidsprekers met de versterker.
Tijdens normaal gebruik van de luidsprekers zullen de condensatoren van de mid en hoog secties (in de paarse cirkels) zich na het uitschakelen van de versterker zich ontladen over het gelijkstroom circuits welke gevormd wordt door de bas secties van het filter.
Tijdens het bi-ampen zien deze condensatoren dit gelijkstroom circuit niet meer, deze verbindingen zijn immers weg, daardoor blijft er wat restlading achter in deze condensatoren, met het inschakelen van de versterker, en dus het sluiten van de speaker relais ontstaat er weer een circuit waarover de condensatoren zich plots ontladen, dit hoor je als een pets geluid uit de mid en hoog drivers.
Er is dus niets defect of afwijkend, het is gewoon het gevolg van het bi-ampen.
vifa2.png
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Even voorstellen

Bericht door SARK »

Dus om te testen of dit klopt zou hij voordat de versterker(s) worden ingeschakeld even de aansluitpolen kunnen kortsluiten ... en daarna de versterker inschakelen om te zien/horen of het probleem is verholpen?
Wel zeker weten dat je de kortsluiting/overbrugging weer hebt losgehaald voordat je de versterker inschakelt Marco!
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Even voorstellen

Bericht door SARK »

Audioluisteraar schreef: wo 05 jul 2023, 20:05
Hoe langer hij uit heb gestaan, hoe luider het is.
Die snap ik dan weer niet als Olaf z'n verklaring juist is.
Audioluisteraar
Berichten: 12
Lid geworden op: di 27 jun 2023, 18:28

Re: Even voorstellen

Bericht door Audioluisteraar »

Het is idd die versterker. Als ik dan die Polen ff aanraak zodat de spanning weg is dan hoor je ook niks met aanzetten. Het is trouwens alleen over mijn mid speaker als ik het zo hoor. Mijn stroompunt voor de versterker heeft ook aarde, dacht eerst dat dat zou helpen Nu wil ik volgende week kijken voor B&W speakers, maar dan zou ik dus hetzelfde kunnen hebben?
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Even voorstellen

Bericht door Olaf Analogue »

Met andere speakers zou je dus gewoon hetzelfde kunnen hebben, tenzij de fabrikant een hoog-ohmige weerstand (shuntweerstand) parallel op het mid-hoog circuit heeft aangebracht, dat komt niet veel voor, maar ik kan me voorstellen dat dit in kostbare speakers waar men dit effect niet hebben wil dat wel toegepast wordt.
Deze weerstand is hoog-ohmig en heeft dus geen enkele invloed op de weergave, maar de condensatoren kunnen dan hun lading na het uitschakelen van de versterker daar hun lading op weg laten lopen.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Even voorstellen

Bericht door Shadow »

Audioluisteraar schreef: wo 05 jul 2023, 20:05
Hoi, ik zal me eens voorstellen.
Ik ben marco en ben 53 jaar.
Woon in zeeland (vlissingen)
Welkom mede Vlissinger :rock:
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Even voorstellen

Bericht door Olaf Analogue »

Als toevoeging nog. Het feit dat je het voornamelijk alleen op het mid hoort is omdat die serie condensator 150 uf is. (Soms 100 en 47 uf parallel)
De serie condensatoren voor het mid-hoog en hoog zijn respectievelijk 8,2 en 3,3 dus daar blijft maar een minimale rest lading achter.
Audioluisteraar
Berichten: 12
Lid geworden op: di 27 jun 2023, 18:28

Re: Even voorstellen

Bericht door Audioluisteraar »

Shadow schreef: do 06 jul 2023, 9:32
Audioluisteraar schreef: wo 05 jul 2023, 20:05
Hoi, ik zal me eens voorstellen.
Ik ben marco en ben 53 jaar.
Woon in zeeland (vlissingen)
Welkom mede Vlissinger :rock:
Hoi, stadsgenoot :lol:
Audioluisteraar
Berichten: 12
Lid geworden op: di 27 jun 2023, 18:28

Re: Even voorstellen

Bericht door Audioluisteraar »

Ik heb net op de bovenste aansluiting van mijn entre contact gemaakt en hoor bij beide speakers een plop. Daarna stereo aan en ........ geen plop. Maar echt handig is het niet om dit steeds te doen
Bijlagen
16886579043928404623043414984650.jpg
168865794399047351760037669362.jpg
16886580301346219026203917329787.jpg
Laatst gewijzigd door Audioluisteraar op do 06 jul 2023, 17:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Even voorstellen

Bericht door Olaf Analogue »

Je weet nu in ieder geval wat de oorzaak is en dat er niets stuk is of afwijkt.
Dat zou dan in ieder geval een geruststellende gedachte kunnen zijn.
Dat het niet prettig is dat ben ik het uiteraard met je eens.
Audioluisteraar
Berichten: 12
Lid geworden op: di 27 jun 2023, 18:28

Re: Even voorstellen

Bericht door Audioluisteraar »

Idd, bedankt voor het meedenken allemaal. Ik ga volgende week eerst een luisteren naar de B&W 803 D2. Daar ben ik al een tijdje naar op zoek en nu een set gevonden.
Als het bevalt dan komen die hier staan en hopelijk is die tik dan weg.
Bijlagen
Deze had ik trouwens pas vernieuwd in de vifa
Deze had ik trouwens pas vernieuwd in de vifa
Plaats reactie