Even voorstellen
Moderator: Beheerdersteam
-
Audioluisteraar
- Berichten: 12
- Lid geworden op: di 27 jun 2023, 18:28
Even voorstellen
Hoi, ik zal me eens voorstellen.
Ik ben marco en ben 53 jaar.
Woon in zeeland (vlissingen)
Ik ben op zoek naar een oplossing voor een tik in mijn speakers, en via Google hier terecht gekomen. Ik heb de vifa basis 2.0
Heb deze speakers ooit zelf gemaakt en altijd zeer tevreden over geweest.
Het lijkt me mooi als iemand hier zou kunnen vertellen wat de oorzaak kan zijn. Als ik mijn versterker aanzet dan komt er een pets uit beide speakers. Hoe langer hij uit heb gestaan, hoe luider het is.
Heb een nieuwe versterker gekocht, maar het is nog steeds. Het is ook begonnen sinds ik ze met bi-amp aansloot. Ik heb al een paar dingen vernieuwd maar zonder succes
Wie weet zit er hier een knappe kop die er meer van weet
Ik ben marco en ben 53 jaar.
Woon in zeeland (vlissingen)
Ik ben op zoek naar een oplossing voor een tik in mijn speakers, en via Google hier terecht gekomen. Ik heb de vifa basis 2.0
Heb deze speakers ooit zelf gemaakt en altijd zeer tevreden over geweest.
Het lijkt me mooi als iemand hier zou kunnen vertellen wat de oorzaak kan zijn. Als ik mijn versterker aanzet dan komt er een pets uit beide speakers. Hoe langer hij uit heb gestaan, hoe luider het is.
Heb een nieuwe versterker gekocht, maar het is nog steeds. Het is ook begonnen sinds ik ze met bi-amp aansloot. Ik heb al een paar dingen vernieuwd maar zonder succes
Wie weet zit er hier een knappe kop die er meer van weet
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Even voorstellen
Hoi Marco, welkom hier.
Om te kunnen Bi-Ampen moeten de circuits "laag" en "mid + hoog" volledig galvanisch gescheiden zijn. Je zal niet de eerste zijn die hiermee een versterker om zeep haalt.
Om te kunnen Bi-Ampen moeten de circuits "laag" en "mid + hoog" volledig galvanisch gescheiden zijn. Je zal niet de eerste zijn die hiermee een versterker om zeep haalt.
-
Audioluisteraar
- Berichten: 12
- Lid geworden op: di 27 jun 2023, 18:28
Re: Even voorstellen
Ik heb alles aangesloten zoals het moet (hoop ik)
Het is trouwens de basis 95, het laatste model. Heb ook alle extra's er bij genomen voor het mooie laag. Ook zeer mooie entree. Mijn versterker staat ook op bi-amp.
Het is trouwens de basis 95, het laatste model. Heb ook alle extra's er bij genomen voor het mooie laag. Ook zeer mooie entree. Mijn versterker staat ook op bi-amp.
-
Audioluisteraar
- Berichten: 12
- Lid geworden op: di 27 jun 2023, 18:28
Re: Even voorstellen
Volgens mij bedoel je bi-wiring, dus gewoon een stereo versterker maar aparte kabels voor laag en midhoog.
-
Audioluisteraar
- Berichten: 12
- Lid geworden op: di 27 jun 2023, 18:28
Re: Even voorstellen
Als er geen weerstand is tussen de zwarte aansluiting van de wooofer en zwarte aansluiting van de rest dan zit daar het probleem. deze circuits moeten volledig gescheiden zijn. dit kun je eenvoudig nameten met een multimeter aan de buitenkant.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Even voorstellen
hoe dan precies?
kabels van waar naar waar?
en hoe zitten de filters op de ls terminal?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Even voorstellen
welke versterker heb je?
-
Audioluisteraar
- Berichten: 12
- Lid geworden op: di 27 jun 2023, 18:28
Re: Even voorstellen
Ik had de denon avc a1 xv en nu de yamaha rx8
Als ik nu bv (staat alles al dagen uit) de plus en min contact met elkaar laat maken dan hoor ik het ook ( aan de ingang van de speaker). Alsof er spanning in de speaker zit. Of die zich zelf Oplaat. Weet ook niet hoe ik het anders uit kan leggen. Het geluid is trouwens nog steeds fantastisch
Als ik nu bv (staat alles al dagen uit) de plus en min contact met elkaar laat maken dan hoor ik het ook ( aan de ingang van de speaker). Alsof er spanning in de speaker zit. Of die zich zelf Oplaat. Weet ook niet hoe ik het anders uit kan leggen. Het geluid is trouwens nog steeds fantastisch
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Even voorstellen
Wanneer de versterker uit gezet wordt dan onderbreken de speakerrelais ineens de verbinding van de luidsprekers met de versterker.
Tijdens normaal gebruik van de luidsprekers zullen de condensatoren van de mid en hoog secties (in de paarse cirkels) zich na het uitschakelen van de versterker zich ontladen over het gelijkstroom circuits welke gevormd wordt door de bas secties van het filter.
Tijdens het bi-ampen zien deze condensatoren dit gelijkstroom circuit niet meer, deze verbindingen zijn immers weg, daardoor blijft er wat restlading achter in deze condensatoren, met het inschakelen van de versterker, en dus het sluiten van de speaker relais ontstaat er weer een circuit waarover de condensatoren zich plots ontladen, dit hoor je als een pets geluid uit de mid en hoog drivers.
Er is dus niets defect of afwijkend, het is gewoon het gevolg van het bi-ampen.
Tijdens normaal gebruik van de luidsprekers zullen de condensatoren van de mid en hoog secties (in de paarse cirkels) zich na het uitschakelen van de versterker zich ontladen over het gelijkstroom circuits welke gevormd wordt door de bas secties van het filter.
Tijdens het bi-ampen zien deze condensatoren dit gelijkstroom circuit niet meer, deze verbindingen zijn immers weg, daardoor blijft er wat restlading achter in deze condensatoren, met het inschakelen van de versterker, en dus het sluiten van de speaker relais ontstaat er weer een circuit waarover de condensatoren zich plots ontladen, dit hoor je als een pets geluid uit de mid en hoog drivers.
Er is dus niets defect of afwijkend, het is gewoon het gevolg van het bi-ampen.
Re: Even voorstellen
Dus om te testen of dit klopt zou hij voordat de versterker(s) worden ingeschakeld even de aansluitpolen kunnen kortsluiten ... en daarna de versterker inschakelen om te zien/horen of het probleem is verholpen?
Wel zeker weten dat je de kortsluiting/overbrugging weer hebt losgehaald voordat je de versterker inschakelt Marco!
Wel zeker weten dat je de kortsluiting/overbrugging weer hebt losgehaald voordat je de versterker inschakelt Marco!
Re: Even voorstellen
Die snap ik dan weer niet als Olaf z'n verklaring juist is.
-
Audioluisteraar
- Berichten: 12
- Lid geworden op: di 27 jun 2023, 18:28
Re: Even voorstellen
Het is idd die versterker. Als ik dan die Polen ff aanraak zodat de spanning weg is dan hoor je ook niks met aanzetten. Het is trouwens alleen over mijn mid speaker als ik het zo hoor. Mijn stroompunt voor de versterker heeft ook aarde, dacht eerst dat dat zou helpen Nu wil ik volgende week kijken voor B&W speakers, maar dan zou ik dus hetzelfde kunnen hebben?
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Even voorstellen
Met andere speakers zou je dus gewoon hetzelfde kunnen hebben, tenzij de fabrikant een hoog-ohmige weerstand (shuntweerstand) parallel op het mid-hoog circuit heeft aangebracht, dat komt niet veel voor, maar ik kan me voorstellen dat dit in kostbare speakers waar men dit effect niet hebben wil dat wel toegepast wordt.
Deze weerstand is hoog-ohmig en heeft dus geen enkele invloed op de weergave, maar de condensatoren kunnen dan hun lading na het uitschakelen van de versterker daar hun lading op weg laten lopen.
Deze weerstand is hoog-ohmig en heeft dus geen enkele invloed op de weergave, maar de condensatoren kunnen dan hun lading na het uitschakelen van de versterker daar hun lading op weg laten lopen.
Re: Even voorstellen
Welkom mede VlissingerAudioluisteraar schreef: ↑wo 05 jul 2023, 20:05Hoi, ik zal me eens voorstellen.
Ik ben marco en ben 53 jaar.
Woon in zeeland (vlissingen)
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Even voorstellen
Als toevoeging nog. Het feit dat je het voornamelijk alleen op het mid hoort is omdat die serie condensator 150 uf is. (Soms 100 en 47 uf parallel)
De serie condensatoren voor het mid-hoog en hoog zijn respectievelijk 8,2 en 3,3 dus daar blijft maar een minimale rest lading achter.
De serie condensatoren voor het mid-hoog en hoog zijn respectievelijk 8,2 en 3,3 dus daar blijft maar een minimale rest lading achter.
-
Audioluisteraar
- Berichten: 12
- Lid geworden op: di 27 jun 2023, 18:28
Re: Even voorstellen
Hoi, stadsgenootShadow schreef: ↑do 06 jul 2023, 9:32Welkom mede VlissingerAudioluisteraar schreef: ↑wo 05 jul 2023, 20:05Hoi, ik zal me eens voorstellen.
Ik ben marco en ben 53 jaar.
Woon in zeeland (vlissingen)
![]()
-
Audioluisteraar
- Berichten: 12
- Lid geworden op: di 27 jun 2023, 18:28
Re: Even voorstellen
Ik heb net op de bovenste aansluiting van mijn entre contact gemaakt en hoor bij beide speakers een plop. Daarna stereo aan en ........ geen plop. Maar echt handig is het niet om dit steeds te doen
Laatst gewijzigd door Audioluisteraar op do 06 jul 2023, 17:41, 1 keer totaal gewijzigd.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Even voorstellen
Je weet nu in ieder geval wat de oorzaak is en dat er niets stuk is of afwijkt.
Dat zou dan in ieder geval een geruststellende gedachte kunnen zijn.
Dat het niet prettig is dat ben ik het uiteraard met je eens.
Dat zou dan in ieder geval een geruststellende gedachte kunnen zijn.
Dat het niet prettig is dat ben ik het uiteraard met je eens.
-
Audioluisteraar
- Berichten: 12
- Lid geworden op: di 27 jun 2023, 18:28
Re: Even voorstellen
Idd, bedankt voor het meedenken allemaal. Ik ga volgende week eerst een luisteren naar de B&W 803 D2. Daar ben ik al een tijdje naar op zoek en nu een set gevonden.
Als het bevalt dan komen die hier staan en hopelijk is die tik dan weg.
Als het bevalt dan komen die hier staan en hopelijk is die tik dan weg.
