Opnieuw een NAD ter reparatie (NAD C270)

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4779
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Opnieuw een NAD ter reparatie (NAD C270)

Bericht door Olaf Analogue »

Via het forum heeft zich een nieuwe NAD eigenaar gemeld, Deze keer iemand die in het bezit is van een niet functionerende NAD C270 eindversterker.
Hij was tegen mijn voorgaande NAD reparatie topics aangelopen, en zodoende mij benaderd.

De C270 in kwestie speelt niet meer, met het aanzetten van het toestel gaat deze direct weer uit.
We gaan op onderzoek uit, uiteraard zullen we zoals gebruikelijk weer een hoeveelheid condensatoren aan gaan treffen welke sterk in capaciteit terug zijn gelopen, maar ik dit geval zal er dus meer defect zijn dan alleen dat.
Sowieso worden alle elco's in het toestel vervangen voor nieuwe, en er komen nieuwe speaker relais in.
P_20230613_071952.jpg
Zoals gebruikelijk zal ik het toestel eerst grondig reinigen, dat werkt gewoon een stuk prettiger.
P_20230613_072300.jpg
Hier op onderstaande foto zien er een aantal onderdelen er niet zo blij meer uit, daar is duidelijk iets niet helemaal goed gegaan, dit gaan we doormeten.
Ook staat deze elco staat ook bol, die had ook in zijn geheel geen capaciteit meer.
P_20230618_072438_1.jpg
De hoofd print ontdaan van van de defecte en onbetrouwbare onderdelen.
P_20230618_080342.jpg
De onderdelen in het paars waren defect en zijn dus vervangen, de onderdelen in het groen zijn preventief vervangen.
2222.png
Een zak met de verlopen elco's, defecte weerstanden en transistoren en de twee oude speaker relais.
P_20230621_110921.jpg
Het toestel is weer super schoon van binnen, alle nieuwe componenten zitten er netjes is, met degelijk en netjes soldeerwerk, mijn streven is altijd dat het niet zichtbaar is dat ik er in bezig ben geweest, anders dan dat het toestel weer schoon is en er mooie nieuwe glimmende onderdelen in zitten.
Uiteraard is het toestel weer geheel afgeregeld en uitgebreid getest (dat laatste vind ik nogal leuk om te doen O:) )
En uiteraard speelt hij weer de sterren van de hemel....

Het merendeel van de elco's waren 20 tot 50% in capaciteit afgenomen, er zaten er enkele tussen die gewoon helemaal geen capaciteit meer hadden, dit was dus wel hard nodig zo.
P_20230621_112749.jpg
P_20230621_112752.jpg
P_20230621_112755.jpg
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op za 02 mar 2024, 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Opnieuw een NAD reparatie (NAD C270)

Bericht door Pjotr »

Tjonge wat een avontuur! Netjes hoor =D>
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Opnieuw een NAD reparatie (NAD C270)

Bericht door Marp »

Daar wordt de eigenaar vast heel blij van. 8) Mooi werk weer Olaf! :goedzo:
Gebruikersavatar
paulebappie
Berichten: 236
Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03

Re: Opnieuw een NAD reparatie (NAD C270)

Bericht door paulebappie »

Bij mij ook al aardig wat NAD versterkers ter reparatie binnengekomen. Onderdelen in de voeding die veel te heet worden, slechte layout (85 graden elco's vlak naast onderdelen die erg heet worden, china capacitors (aka crapasitors:-).
Jammer hoor, ze worden gemaakt om de garantie te overleven. Helaas niet gebouwd voor de degelijkheid.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Opnieuw een NAD reparatie (NAD C270)

Bericht door Pjotr »

I.d.d., als je naar de capaciteit en werkspanning van de voedingselco's kijkt in verhouding tot het formaat kan het niet veel soeps zijn... :shock:
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4779
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Opnieuw een NAD reparatie (NAD C270)

Bericht door Olaf Analogue »

Nu zitten er allemaal mooie Nichicon condensatoren in, die zullen het wat beter doen dan de Chinese rommel.
Gebruikersavatar
paulebappie
Berichten: 236
Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03

Re: Opnieuw een NAD reparatie (NAD C270)

Bericht door paulebappie »

Dat is altijd een fijne upgrade! Inderdaad, crap vervangen door goed spul en het klinkt meestal al een stuk beter. Hier en daar wat "dikkere" componenten voor dingen die heet worden dan kan het weer een tijd mee. :-({|=
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Opnieuw een NAD reparatie (NAD C270)

Bericht door douwebakker »

Mooi gedaan Olaf. Geeft een goed gevoel toch?
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: Opnieuw een NAD reparatie (NAD C270)

Bericht door 90000006 »

Mooie klus!

Ze leren het kennelijk niet bij Nad. Mijn 3150 uit 1984 heeft ook al van die spanningsregelaars waarin de transistors roodheet worden met veel te kleine heatsinks, waardoor ze alles in de omgeving aan gort stoken, en weerstanden die net iets meer vermogen dissiperen dan eigenlijk gezond is waardoor ze enorm verlopen. Wel kreeg dat ding toen nog betere condensatoren mee, die hebben het toch zo'n dertig jaar volgehouden voor ik een recap heb gedaan en waren toen ook nog niet eens heel slecht op een paar na.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Opnieuw een NAD reparatie (NAD C270)

Bericht door Pjotr »

Ach in NAD gaat dan misschien Chinese meuk. Maar menig Quad 303 gereviseerd waarvan de elco's binnen een jaar of 15 leeg gelopen waren (blauwe Philipsen). Als ze daar een goedkoop partijtje surplus op de kop konden tikken propten ze dat er ook gewoon in.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4779
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Opnieuw een NAD reparatie (NAD C270)

Bericht door Olaf Analogue »

Ik moet zeggen, ik heb even een set nette tweeweg weergevers aangesloten, de weergave van de NAD is niets mis mee, eerlijk gezegd klinkt hij heel netjes.
Nu is het zo dat elke prima versterker op zich niet snel iets fout zal doen, maar de NAD is gewoon netjes.

Er staat een hele nette set op marktplaats, zowel de voorversterker (C162) alsook de eindversterker (C272), geef deze set een beetje liefde en je hebt er een hele capabele set aan.

https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-e ... versterker
Lejo
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 28 jun 2023, 12:32

Re: Opnieuw een NAD reparatie (NAD C270)

Bericht door Lejo »

Goedendag,
Ik ben sinds 1990 in het bezit van een NAD 1000 voor- en een NAD 2100 eindversterker. Net 2 dagen terug van een vakantie van 4 weken (waarvoor ik de versterkers had uitgeschakeld). Sinds gisteren als ik de versterkers inschakel slaat na een tijdje de "Protection Soft Clipping" in en uit.
Ook valt de laatste tijd het rechter kanaal af en toe uit. Tijd dus denk ik voor een revisie.
Mijn vraag is of ik via jullie een reparateur in de omgeving van Schiedam die de versterkers na kan kijken.
Misschien ben ik op dit Forum aan het verkeerde adres voor deze vraag, in dat geval mijn excuses.
Pat Bergy
Berichten: 1
Lid geworden op: za 13 mei 2023, 13:23

Re: Opnieuw een NAD reparatie (NAD C270) DANK U!

Bericht door Pat Bergy »

Hallo Olaf,
Dank voor de fraaie rapportage van bevindingen, het herstel en de volledige revisie waarmee de unit met heel veel plezier weer een paar jaar vooruit kan, Super, bewondering voor de verzamelde kennis en ervaring waarmee de helpende hand wordt geboden. Inmiddels de versterker opgehaald, geïnstalleerd wat avondjes getest in diverse opstellingen en uitvoeringen, al met al klinkt het geheel weer super.
Top job en enorme dank voor al je ondersteuning heel erg blij mee!!
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4779
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Opnieuw een NAD reparatie (NAD C270)

Bericht door Olaf Analogue »

Goedemorgen Patrick.
Bedankt voor je positieve terugkoppeling, het is altijd heel bevredigend om dit soort apparatuur weer in ere te herstellen, we komen steeds meer te leven in een wegwerp maatschappij, dit terwijl dit soort toestellen prima aan een tweede leven kunnen beginnen na reparatie en/of revisie.
Ik wil je bedanken voor het in mij gestelde vertrouwen, en ik wens je nog vele jaren prettig luister plezier toe met deze mooie power amp!
mat seims
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 26 jan 2024, 8:04

Re: Opnieuw een NAD reparatie (NAD C270)

Bericht door mat seims »

Hallo,

Ik ben een leek en volkomen nieuw hier.
Heb onlangs een NAD 356Bee versterker gekocht uit 2012, die ik zou willen laten reviseren.
Kan " anoniem " hier iets voor mij betekenen ?
N.B. de vocalen klinken fantastisch via mijn oude Mission 700 boxen maar is het "sprankelende geluid" miet meer aanwezig, met name acoustische piano en gitaar klinken te dof en dat geldt voor het hele spectrum van instrumenten. Naar ik begrijp zou vervanging van een heleboel elco's en aanverwante artikelen de versterker weer uptodate maken....?
Andere reacties en adviezen inzake ook erg welkom.

Mat
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Opnieuw een NAD reparatie (NAD C270)

Bericht door hsmeets »

Je weet zeker dat het niet de speakers zijn? Op een andere versterker klinken de speakers wel goed?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Opnieuw een NAD reparatie (NAD C270)

Bericht door ray5150 »

Ik denk niet dat je antwoord gaat krijgen van "anoniem".
Die heette eerst anders, maar heeft recentelijk na wat onenigheid hier zijn account verwijderd.

Als je op Marktplaats zoekt op second life audio, kun je in contact komen met Jeroen. omgeving Haarlem.
Ook actief op audiofreaks onder de naam Sytse Fliege. vermaard reparateur.
Ik heb goede ervaringen met hem.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Opnieuw een NAD reparatie (NAD C270)

Bericht door Pjotr »

hsmeets schreef: vr 26 jan 2024, 9:37
Je weet zeker dat het niet de speakers zijn? Op een andere versterker klinken de speakers wel goed?
+1
Zou ik zeker ook even bekijken. Bij speakers op leeftijd is het ferro-fluid in de tweeters soms ook niet meer zo best en dan klinken ze ook niet meer sprankelend.
Gebruikersavatar
paulebappie
Berichten: 236
Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03

Re: Opnieuw een NAD reparatie (NAD C270)

Bericht door paulebappie »

De NAD 356BEE is hier ook eens langs geweest ter reparatie. Onderdelen in de voeding worden veel te heet en op een gegeven moment is het gedaan....
Dit filmpje beschrijft precies de reparatie die ik ook heb uitgevoerd bij dit model.
https://www.youtube.com/watch?v=kTYlGG9CdtA&t=558s
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4779
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Opnieuw een NAD reparatie (NAD C270)

Bericht door Olaf Analogue »

Goedemiddag Mat.

Ik denk dat je eerst even een versterker bij iemand moet lenen om deze op je mission luidsprekers aan te sluiten, ik denk namelijk dat er niets mis is met je NAD versterker.
De Mission luidsprekers hebben zogeheten “ferrofluid” in de tweeters, en zoals Pjotr al terecht aangeeft, raakt dit op een gegeven moment uitgedroogd, waardoor de weergave doffer wordt.
je luidsprekers stammen uit de jaren 80 dus mijn inschatting is dat daar het probleem ligt.

In de eerste instantie zal dit vermoeden dus bevestigd moeten worden door even een andere versterker aan de luidsprekers aan te sluiten of de luidsprekers even mee te nemen naar een kennis om ze daar even aan te sluiten.
Als het dan duidelijk wordt dat het inderdaad aan de ferrofluid ligt dan kan dit uit de tweeters verwijderd worden en dan kan er nieuwe ferrofluid aangebracht worden.
Dit is weer even een andere tak van sport, maar verstandig is om eerst even helder te krijgen of het inderdaad de luidsprekers zijn of dat het aan de versterker ligt, dan kunnen we vandaaruit eventueel weer verder schakelen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Opnieuw een NAD reparatie (NAD C270)

Bericht door ds23man »

Weer een andere naam? :think: :think: :think:
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4779
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Opnieuw een NAD reparatie (NAD C270)

Bericht door Olaf Analogue »

Ik heb nu op zowel het "Highend forum" als kook hier dezelfde naam, dit om de herkenbaarheid te verbeteren.
Bovendien geeft de toevoeging van mijn voornaam ook meer duidelijkheid.
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: Opnieuw een NAD reparatie (NAD C270)

Bericht door tigradekat »

Fijn je weer terug te zien Olaf :goedzo:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Opnieuw een NAD reparatie (NAD C270)

Bericht door dre »

Goed bezig Olaf! :goedzo:
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4779
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Opnieuw een NAD reparatie (NAD C270)

Bericht door Olaf Analogue »

Intussen staan er weer twee nieuwe patiënten op de werkbank, deze gaan we wederom helemaal netjes maken.
Reinigen, alle elco’s vervangen, diverse andere onderdelen vervangen, netjes inregelen en een goede duurtest.

Ik mag dan zelf eindelijk eens wat nieuwe spulletjes aangeschaft hebben, toch zal ik de vintage audio nooit de rug toekeren.
je krijgt op geen enkele andere manier zoveel waar voor je geld dan met het aanschaffen en opknappen van vintage apparatuur, en het is ook nog eens super satisfying om te doen ook.
Ik gun dit soort toestellen graag een tweede leven en ik kan er ook nog altijd prima naar luisteren, want eenmaal weer helemaal opgefrist speelt dit soort spul best knap.

In ieder geval heb ik weer even wat te doen, dus ik ga er wederom wat moois van maken.
P_20240302_090300.jpg
P_20240302_090552.jpg
P_20240302_090717.jpg
Plaats reactie