Kleine vloerstaander

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Kleine vloerstaander

Bericht door tonvandeacker »

Na de mooie luisterdag in Hengelo is er weer inspiratie om een kleine vloerstaander te bouwen.

Deze keer geen rechthoekige kast maar wat gebogen vormen.

Ik heb diverse mogelijkheden die tijdens het verloop van het project wel of niet gedaan gaan worden...

1-Fineren
2-Verwijderbaar front zodat er verschillende drivers in kunnen
3-Binnenin mogelijkheid tot aanpassen volume
-etc

Een mogelijke inspiratiebron.
218sonus.promo_.jpg
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Kleine vloerstaander

Bericht door tonvandeacker »

Materiaal....ik heb nog wat over van diverse projecten...doel is dus geen materiaal kopen of het moet niet anders kunnen :D

-MDF...zelf buig MDF maken.
-Multiplex beuken front en binnen frame
-Buigtriplex voor binnen zijde
-3 mm triplex over het buig MDF heen zodat dit niet gaat doortekenen in het fineer
-Fineer Kersen


Als eerste maar eens een basisvorm gemaakt van 18 mm Multiplex.
IMG_3301.jpeg
Belangrijkste is symmetrie
IMG_3302.jpeg
8 x kopiëren en eentje voorzien van gaten en dat dan 8 x weer kopiëren op de andere.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Kleine vloerstaander

Bericht door Leeuwarden »

Wordt vast mooi! Ben heel benieuwd naar het resultaat….morgen. 8)
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Kleine vloerstaander

Bericht door VintageHarry »

Wordt ongetwijfeld mooi! Welke drivers komen er in?
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Kleine vloerstaander

Bericht door Douwe84 »

Leuk! Hoe klein is klein?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Kleine vloerstaander

Bericht door ray5150 »

Shit, mijn vrouw zag de luidsprekers uit de startpost en vond ze wel mooi...
Ik zoeken welk model het is en wat ze kosten. 11 K per stuk. :(
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Kleine vloerstaander

Bericht door pappaleo »

ray5150 schreef: za 18 feb 2023, 14:08
Shit, mijn vrouw zag de luidsprekers uit de startpost en vond ze wel mooi...
Tot welke schaal... ?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Kleine vloerstaander

Bericht door ray5150 »

Goeie vraag, ik zie dat ze 1 meter hoog zijn en bijna een halve meter diep.
Gelukkig maakt Sonus Faber ook boekenplank modelletjes in die stijl. :D
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Kleine vloerstaander

Bericht door tonvandeacker »

Hoogte is 90 cm zonder pootjes
Diepte is 30 cm
Breedte ongeveer 19 cm

Mogelijke drivers

SB MW16-P4 en DXT
of Seas W18nx met DXT of R2604...vraag is of de 18 cm woofer in het frontje past...straks maar effe meten
Heb ook nog liggen SB Acoustics SB16PFC25R-8 en SB Acoustics SB17NRXC35-8

Dus van alles mogelijk...ik begin met de SB16-P4 en de DXT...daarvan weet ik dat dit heel fijn klinkt.
Denk wel dat ik dan de kast volume moet gaan aanpassen...normaal zit deze in een 18 liter kast en heb nu 29 liter
Gaan we beluisteren en eventueel aanpassen.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Kleine vloerstaander

Bericht door dre »

Buig mdf geeft helaas geen stevige wand.....
Dun berken of dun mdf is beter.
Ik heb trouwens nog een aantal platen dun mdf staan,die mag je zo ophalen.
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Kleine vloerstaander

Bericht door tonvandeacker »

De wand bestaat uit 12 mm buig MDF plus 8 mm buigtriplex en 3 mm berkentriplex en 2 lagen fineer (als ik dat ga doen).
Het buig MDF is ingezaagd tot 10 mm....dus maar 2 mm wand over.

Op de volgende reeks foto's (die nog komen) kun je zien dat het MDF ingesloten zit tussen het Buigtriplex en berkentriplex.
Hopelijk is dat voldoende dikte.

Bedankt voor het aanbod van de MDF platen.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Kleine vloerstaander

Bericht door dre »

Geen probleem. :goedzo:

Maar ik was echt enorm teleurgesteld over de wandsterkte i.c.m. buig MDF.....
Eigenlijk gewoon om te janken. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Kleine vloerstaander

Bericht door Henkjan »

als t buig mdf ingeklemd is tussen 2 massieve lagen en goed verlijmd is dan zou t wel sterk kunnen zijn denk ik
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Kleine vloerstaander

Bericht door dre »

In ieder geval veel beter vermoed ik..... :mrgreen:
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Kleine vloerstaander

Bericht door tonvandeacker »

Zo heb ik het in elkaar gezet....beginnen met een 12 MDF plaat
IMG_3303.jpeg
Om de cm een zaagsnede.
IMG_3304.jpeg
Stukken buigtriplex die ik nog heb liggen.
IMG_3305.jpeg
Frontplaat 12 mm beuken triplex en daarop dus 4 schotten
De afstand is niet overal even gelijk...voor de drivers heb ik een ruimte van 30 cm gemaakt
IMG_3306.jpeg
MDF laag erop
IMG_3307.jpeg
Dan tussenruimte opvullen met 8 mm buigtriplex
IMG_3308.jpeg
Alle ruimtes afgekit nu het makkelijk kan...als de ander kant erop zit word dit alweer lastiger
IMG_3309.jpeg
Nog 3 te gaan :sure:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Kleine vloerstaander

Bericht door dre »

En?
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Kleine vloerstaander

Bericht door tonvandeacker »

IMG_3312.jpeg
Het vast klemmen van gebogen vormen is altijd een lastig verhaal.
Vooral het MDF is maar beperkt buigzaam...buigtriplex gaat veel gemakkelijker.
In beide gevallen zet ik met een aantal schroeven alles vast zodat de lijm kan drogen.
IMG_3313.jpeg
Na het drogen gaan de schroeven eruit en vul ik de gaten met lijm.
IMG_3314.jpeg
Na 2 dagen van lijmen en drogen staat er een basisvorm.
IMG_3315.jpeg
IMG_3316.jpeg
De achterkant heb ik eerst opgevuld met 2 stroken MDF van 4 mm.
Daarna met de schaaf alles vlak maken.
IMG_3317.jpeg
Als laatste een strook MDF van 12 mm erop.
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Kleine vloerstaander

Bericht door tonvandeacker »

IMG_3318.jpeg
Rand eraf zagen doe ik met een Japanse zaag.
De ronding van de zijwand moet doorlopen in de achterwand.
IMG_3326.jpeg
IMG_3325.jpeg
Met een blokschaaf en schuurplank ronden we het af.
IMG_3322.jpeg
IMG_3321.jpeg
Eindresultaat is goed...op naar het triplex verlijmen
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Kleine vloerstaander

Bericht door Shadow »

Mooi werk Ton =D>
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Kleine vloerstaander

Bericht door VintageHarry »

Goed bezig weer! :)
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Kleine vloerstaander

Bericht door Barry2001 »

Je maakt er weer een mooi stukje werk van Ton!
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Kleine vloerstaander

Bericht door Douwe84 »

Mooi!
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Kleine vloerstaander

Bericht door tonvandeacker »

IMG_3328.jpeg
3mm Berken triplex verlijmd en met een paar stevige rechte balken goed ingeklemd.
IMG_3329.jpeg
Na het drogen de rand aan de achterkant eraf zagen en schaven.
Dan pas de andere kant verlijmen...nu kun je er nog bij.
IMG_3330.jpeg
Helaas heb ik op 1 kast de zijwanden uit 2 stukken triplex gemaakt...ik had niet meer :think:
IMG_3331.jpeg
Op 1 plek was het niet goed verlijmd en dat heb ik nabewerkt met extra lijm en met plakband om het te klemmen...resultaat is goed geworden.
IMG_3333.jpeg
klaar...nu het front gelijk schaven met de zijwanden
IMG_3334.jpeg
Terwijl de 2e kast in de klemmen zit kan ik de andere mooi strak afwerken.
Gebruikersavatar
Mtraxx
Ook commercieel actief
Berichten: 436
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 23:53
Locatie: hurdegaryp
Contacteer:

Re: Kleine vloerstaander

Bericht door Mtraxx »

Hallo Ton, ga je nog bitumen o.i.d. aanbrengen?.. een sandwich van deze "zachte" materialen heeft nog wel hulp nodig lijkt me ondanks de vorm.

Btw je gaat weer als een speer! =D>
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Kleine vloerstaander

Bericht door tonvandeacker »

Helaas is de bitumen op anders had ik deze aangebracht.
De wanddikte is nu 12 MDF plus 8 mm buigtriplex en 3 mm Berkentriplex.
Minder sterk dan mijn gebruikelijke 18 mm Berkenmultiplex.
Ik hoop dat de vorm hier in mijn voordeel werkt.
Alles is voorzien nu van 8 mm bekleding op de wanden.

Ze klinken heel prettig :yeah:

Het doel was om met zo min mogelijke investering een mooie kast neer te zetten.
Zeg maar een restpartij luidspreker van alles wat ik nog had.

En ik vind het echt leuk om zoiets in elkaar te zetten....kan daar een heel weekend voor in mijn schuur verblijven....heerlijk... :D
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”