Kleine vloerstaander
Moderator: Beheerdersteam
- tonvandeacker
- Berichten: 867
- Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Kleine vloerstaander
Na de mooie luisterdag in Hengelo is er weer inspiratie om een kleine vloerstaander te bouwen.
Deze keer geen rechthoekige kast maar wat gebogen vormen.
Ik heb diverse mogelijkheden die tijdens het verloop van het project wel of niet gedaan gaan worden...
1-Fineren
2-Verwijderbaar front zodat er verschillende drivers in kunnen
3-Binnenin mogelijkheid tot aanpassen volume
-etc
Een mogelijke inspiratiebron.
Deze keer geen rechthoekige kast maar wat gebogen vormen.
Ik heb diverse mogelijkheden die tijdens het verloop van het project wel of niet gedaan gaan worden...
1-Fineren
2-Verwijderbaar front zodat er verschillende drivers in kunnen
3-Binnenin mogelijkheid tot aanpassen volume
-etc
Een mogelijke inspiratiebron.
- tonvandeacker
- Berichten: 867
- Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Kleine vloerstaander
Materiaal....ik heb nog wat over van diverse projecten...doel is dus geen materiaal kopen of het moet niet anders kunnen
-MDF...zelf buig MDF maken.
-Multiplex beuken front en binnen frame
-Buigtriplex voor binnen zijde
-3 mm triplex over het buig MDF heen zodat dit niet gaat doortekenen in het fineer
-Fineer Kersen
Als eerste maar eens een basisvorm gemaakt van 18 mm Multiplex.
Belangrijkste is symmetrie
8 x kopiëren en eentje voorzien van gaten en dat dan 8 x weer kopiëren op de andere.
-MDF...zelf buig MDF maken.
-Multiplex beuken front en binnen frame
-Buigtriplex voor binnen zijde
-3 mm triplex over het buig MDF heen zodat dit niet gaat doortekenen in het fineer
-Fineer Kersen
Als eerste maar eens een basisvorm gemaakt van 18 mm Multiplex.
Belangrijkste is symmetrie
8 x kopiëren en eentje voorzien van gaten en dat dan 8 x weer kopiëren op de andere.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Kleine vloerstaander
Shit, mijn vrouw zag de luidsprekers uit de startpost en vond ze wel mooi...
Ik zoeken welk model het is en wat ze kosten. 11 K per stuk.
Ik zoeken welk model het is en wat ze kosten. 11 K per stuk.
Re: Kleine vloerstaander
Goeie vraag, ik zie dat ze 1 meter hoog zijn en bijna een halve meter diep.
Gelukkig maakt Sonus Faber ook boekenplank modelletjes in die stijl.
Gelukkig maakt Sonus Faber ook boekenplank modelletjes in die stijl.
- tonvandeacker
- Berichten: 867
- Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Kleine vloerstaander
Hoogte is 90 cm zonder pootjes
Diepte is 30 cm
Breedte ongeveer 19 cm
Mogelijke drivers
SB MW16-P4 en DXT
of Seas W18nx met DXT of R2604...vraag is of de 18 cm woofer in het frontje past...straks maar effe meten
Heb ook nog liggen SB Acoustics SB16PFC25R-8 en SB Acoustics SB17NRXC35-8
Dus van alles mogelijk...ik begin met de SB16-P4 en de DXT...daarvan weet ik dat dit heel fijn klinkt.
Denk wel dat ik dan de kast volume moet gaan aanpassen...normaal zit deze in een 18 liter kast en heb nu 29 liter
Gaan we beluisteren en eventueel aanpassen.
Diepte is 30 cm
Breedte ongeveer 19 cm
Mogelijke drivers
SB MW16-P4 en DXT
of Seas W18nx met DXT of R2604...vraag is of de 18 cm woofer in het frontje past...straks maar effe meten
Heb ook nog liggen SB Acoustics SB16PFC25R-8 en SB Acoustics SB17NRXC35-8
Dus van alles mogelijk...ik begin met de SB16-P4 en de DXT...daarvan weet ik dat dit heel fijn klinkt.
Denk wel dat ik dan de kast volume moet gaan aanpassen...normaal zit deze in een 18 liter kast en heb nu 29 liter
Gaan we beluisteren en eventueel aanpassen.
Re: Kleine vloerstaander
Buig mdf geeft helaas geen stevige wand.....
Dun berken of dun mdf is beter.
Ik heb trouwens nog een aantal platen dun mdf staan,die mag je zo ophalen.
Dun berken of dun mdf is beter.
Ik heb trouwens nog een aantal platen dun mdf staan,die mag je zo ophalen.
- tonvandeacker
- Berichten: 867
- Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Kleine vloerstaander
De wand bestaat uit 12 mm buig MDF plus 8 mm buigtriplex en 3 mm berkentriplex en 2 lagen fineer (als ik dat ga doen).
Het buig MDF is ingezaagd tot 10 mm....dus maar 2 mm wand over.
Op de volgende reeks foto's (die nog komen) kun je zien dat het MDF ingesloten zit tussen het Buigtriplex en berkentriplex.
Hopelijk is dat voldoende dikte.
Bedankt voor het aanbod van de MDF platen.
Het buig MDF is ingezaagd tot 10 mm....dus maar 2 mm wand over.
Op de volgende reeks foto's (die nog komen) kun je zien dat het MDF ingesloten zit tussen het Buigtriplex en berkentriplex.
Hopelijk is dat voldoende dikte.
Bedankt voor het aanbod van de MDF platen.
Re: Kleine vloerstaander
Geen probleem.
Maar ik was echt enorm teleurgesteld over de wandsterkte i.c.m. buig MDF.....
Eigenlijk gewoon om te janken.
Maar ik was echt enorm teleurgesteld over de wandsterkte i.c.m. buig MDF.....
Eigenlijk gewoon om te janken.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Kleine vloerstaander
als t buig mdf ingeklemd is tussen 2 massieve lagen en goed verlijmd is dan zou t wel sterk kunnen zijn denk ik
- tonvandeacker
- Berichten: 867
- Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Kleine vloerstaander
Zo heb ik het in elkaar gezet....beginnen met een 12 MDF plaat
Om de cm een zaagsnede.
Stukken buigtriplex die ik nog heb liggen.
Frontplaat 12 mm beuken triplex en daarop dus 4 schotten
De afstand is niet overal even gelijk...voor de drivers heb ik een ruimte van 30 cm gemaakt
MDF laag erop
Dan tussenruimte opvullen met 8 mm buigtriplex
Alle ruimtes afgekit nu het makkelijk kan...als de ander kant erop zit word dit alweer lastiger
Nog 3 te gaan
Om de cm een zaagsnede.
Stukken buigtriplex die ik nog heb liggen.
Frontplaat 12 mm beuken triplex en daarop dus 4 schotten
De afstand is niet overal even gelijk...voor de drivers heb ik een ruimte van 30 cm gemaakt
MDF laag erop
Dan tussenruimte opvullen met 8 mm buigtriplex
Alle ruimtes afgekit nu het makkelijk kan...als de ander kant erop zit word dit alweer lastiger
Nog 3 te gaan
- tonvandeacker
- Berichten: 867
- Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Kleine vloerstaander
Het vast klemmen van gebogen vormen is altijd een lastig verhaal.
Vooral het MDF is maar beperkt buigzaam...buigtriplex gaat veel gemakkelijker.
In beide gevallen zet ik met een aantal schroeven alles vast zodat de lijm kan drogen.
Na het drogen gaan de schroeven eruit en vul ik de gaten met lijm.
Na 2 dagen van lijmen en drogen staat er een basisvorm.
De achterkant heb ik eerst opgevuld met 2 stroken MDF van 4 mm.
Daarna met de schaaf alles vlak maken.
Als laatste een strook MDF van 12 mm erop.
Vooral het MDF is maar beperkt buigzaam...buigtriplex gaat veel gemakkelijker.
In beide gevallen zet ik met een aantal schroeven alles vast zodat de lijm kan drogen.
Na het drogen gaan de schroeven eruit en vul ik de gaten met lijm.
Na 2 dagen van lijmen en drogen staat er een basisvorm.
De achterkant heb ik eerst opgevuld met 2 stroken MDF van 4 mm.
Daarna met de schaaf alles vlak maken.
Als laatste een strook MDF van 12 mm erop.
- tonvandeacker
- Berichten: 867
- Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Kleine vloerstaander
Rand eraf zagen doe ik met een Japanse zaag.
De ronding van de zijwand moet doorlopen in de achterwand.
Met een blokschaaf en schuurplank ronden we het af.
Eindresultaat is goed...op naar het triplex verlijmen
De ronding van de zijwand moet doorlopen in de achterwand.
Met een blokschaaf en schuurplank ronden we het af.
Eindresultaat is goed...op naar het triplex verlijmen
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
- tonvandeacker
- Berichten: 867
- Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Kleine vloerstaander
3mm Berken triplex verlijmd en met een paar stevige rechte balken goed ingeklemd.
Na het drogen de rand aan de achterkant eraf zagen en schaven.
Dan pas de andere kant verlijmen...nu kun je er nog bij.
Helaas heb ik op 1 kast de zijwanden uit 2 stukken triplex gemaakt...ik had niet meer
Op 1 plek was het niet goed verlijmd en dat heb ik nabewerkt met extra lijm en met plakband om het te klemmen...resultaat is goed geworden.
klaar...nu het front gelijk schaven met de zijwanden
Terwijl de 2e kast in de klemmen zit kan ik de andere mooi strak afwerken.
Na het drogen de rand aan de achterkant eraf zagen en schaven.
Dan pas de andere kant verlijmen...nu kun je er nog bij.
Helaas heb ik op 1 kast de zijwanden uit 2 stukken triplex gemaakt...ik had niet meer
Op 1 plek was het niet goed verlijmd en dat heb ik nabewerkt met extra lijm en met plakband om het te klemmen...resultaat is goed geworden.
klaar...nu het front gelijk schaven met de zijwanden
Terwijl de 2e kast in de klemmen zit kan ik de andere mooi strak afwerken.
- Mtraxx
- Ook commercieel actief
- Berichten: 436
- Lid geworden op: za 21 apr 2012, 23:53
- Locatie: hurdegaryp
- Contacteer:
Re: Kleine vloerstaander
Hallo Ton, ga je nog bitumen o.i.d. aanbrengen?.. een sandwich van deze "zachte" materialen heeft nog wel hulp nodig lijkt me ondanks de vorm.
Btw je gaat weer als een speer!
Btw je gaat weer als een speer!
- tonvandeacker
- Berichten: 867
- Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Kleine vloerstaander
Helaas is de bitumen op anders had ik deze aangebracht.
De wanddikte is nu 12 MDF plus 8 mm buigtriplex en 3 mm Berkentriplex.
Minder sterk dan mijn gebruikelijke 18 mm Berkenmultiplex.
Ik hoop dat de vorm hier in mijn voordeel werkt.
Alles is voorzien nu van 8 mm bekleding op de wanden.
Ze klinken heel prettig
Het doel was om met zo min mogelijke investering een mooie kast neer te zetten.
Zeg maar een restpartij luidspreker van alles wat ik nog had.
En ik vind het echt leuk om zoiets in elkaar te zetten....kan daar een heel weekend voor in mijn schuur verblijven....heerlijk...
De wanddikte is nu 12 MDF plus 8 mm buigtriplex en 3 mm Berkentriplex.
Minder sterk dan mijn gebruikelijke 18 mm Berkenmultiplex.
Ik hoop dat de vorm hier in mijn voordeel werkt.
Alles is voorzien nu van 8 mm bekleding op de wanden.
Ze klinken heel prettig
Het doel was om met zo min mogelijke investering een mooie kast neer te zetten.
Zeg maar een restpartij luidspreker van alles wat ik nog had.
En ik vind het echt leuk om zoiets in elkaar te zetten....kan daar een heel weekend voor in mijn schuur verblijven....heerlijk...
