Akoestische behandeling homestudio

Over mods aan je luisteromgeving

Moderator: Beheerdersteam

Mojo77-7

Akoestische behandeling homestudio

Bericht door Mojo77-7 »

Hallo! Ik ben dj en beginnend producer en heb mijn homestudio gemaakt in een kleine slaapkamer (2x4,5 meter) met muren van gipsblokken (ik denk 12cm dik) en een betonnen vloer met laminaat erop.

Ik heb 2 KrK rokits 6 en sinds kort een KrK S8.4 sub, die staat op een Auralex subdude II isolatie pad.

Ter hoogte van de speakers heb ik rondom zeer goedkope isolatie op de muur aangebracht (zie foto).

Nu merk ik tijdens het producen dat het qua geluid nogal sterk verschilt waar mijn hoofd zich bevind in de ruimte, vooral qua bas, maar ik denk de andere frequenties ook wel. Met dj-en niet zo erg maar met producen wel echt vervelend.

Ik heb niet veel budget meer over, maar wil toch iets aan de akoestiek doen. Hebben jullie tips hoe ik goedkoop toch een stapje kan zetten? Eventueel kan zelf bouwen ook, ik ben best handig...

Ik zat bijvoorbeeld naar deze bass traps te kijken, maar weet niet of dat dan echt iets oplevert in mijn situatie: https://www.thomann.de/nl/the_t.akustik ... spruce.htm

Thanks voor het meedenken!
Bijlagen
20230106_130913.jpg
ds23man
Ook commercieel actief

Re: Akoestische behandeling homestudio

Bericht door ds23man »

Welkom!

Laat ik je gelijk uit de droom helpen, gezien de afmetingen ( zeker de 2 meter breedte!) ga je dit nooit goed krijgen.
bert stoltenborg
Ook commercieel actief

Bericht door bert stoltenborg »

Laat je maar niets wijsmaken door de autisten hier. :-)
Je kunt dit best aardig krijgen maar dan moet je aan de gang met panelen van glaswol/rockwol met doek er omheen. En echt goedkoop wordt het niet omdat je aardig wat nodig hebt en de prijs van al die bouwmaterialen is de afgelopen maanden door het dak gegaan.
Misschien moet je het eens op gearspace vragen.
Ik wil ook wel proberen wat zinnigs te zeggen maar dan moet je een schets van de ruimte maken, met waar de ramen en deuren zitten, hoe hoog het is, dat soort zaken.
Leonneke
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Leonneke »

Hoi Mojo,

Ik heb een groepsruimte in een sportschool. Mega lappen van spiegels. Harde muren. Laminaat vloer. Enorm veel weerkaatsende oppervlakken en als je in je handen klapte in de ruimte dan kreeg je een vol applaus terug van de nagalm.

Ik heb een medewerker van Merford Akoestiek laten komen. Dit zijn mensen die akoestiek als VAK hebben. Ik kreeg uiterst bruikbare en praktische adviezen. Geen vreemde bass traps / hoeken gevuld met steenwol. Hele simpele akotherm platen. Ik kon destijds met een zeer laag budget echt hele serieuze stappen maken. 50 % van de totale vloeroppervlakte heb ik behandeld met Akotherm GG. Dit zijn platen, variërend in dikte, die geluid absorberen. Dat maakte bij ons een wereld van verschil. Iedereen die de ruimte daarna binnenstapte HOORDE het meteen. Wij hebben 40 mm en 50 mm dikte gebruikt.

Gezien de geringe afmetingen van je ruimte kun jij met een paar platen een serieus verschil gaan maken. Wat je nu hebt 'geplakt' heeft hooguit wat invloed op de hele hoge frequenties.

Met Akotherm kun je eventueel plaatsgewijs opbouwen. Te veel van dat materiaal is namelijk onprettig op je oren. Maar ik durf je met een gerust hart te zeggen dat je met een geringe investering een groot verschil kunt gaan maken. Plak je zo kaal tegen het plafond, muur. Ik zou beginnen met een paar platen tegen het plafond. Hooguit 1 of 2 op de muur ( directe reflectiepunt ).
markbakk

Bericht door markbakk »

Om nog maar even hierop aan te haken, Bert gaf al aan dat je met minerale wol heel goede absorbers kunt bouwen. Alternatief is tegenwoordig Metisse, gewoon per pak te koop bij bijvoorbeeld de Gamma en gemaakt van katoen. Doet qua absorberende eigenschappen nauwelijks onder voor minerale wol of Akotherm, maar kriebelt een stuk minder :lol:

Verder heeft Gerhard ook niet ongelijk, met die twee meter breed blijf je houden dat je monitors dicht bij zijwanden staan en daarmee krijg je vrijwel zeker een storende reflectie die het geluid kleurt. Krijg je moeilijk (maar niet onmogelijk) weg met demping en/of diffusors. Maar begin ook eens met het naar je toe halen van de monitors, haal ze ook van de achterwand af.
Mojo77-7

Bericht door Mojo77-7 »

Super bedankt voor de reacties so far! Klinkt goed. Ik ben me ervan bewust dat het niet de perfecte studio zal worden, maar ik heb het idee dat er wel flink wat te verbeteren valt.

@Bert: Ik zal morgen een schetsje maken om te delen, bedankt voor de hulp!

@Leonneke ook bedankt voor de concrete tips!

@Markbakk: Metisse klinkt goed! Moet daar nog wel iets van een frame en doek omheen of kan ik dat zo tegen het plafond plakken denk je? :p
Leonneke
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Leonneke »

Ik had die link naar Thomann over het hoofd gezien maar dat is zeker niet duur voor die bass-traps.
Mojo77-7

Bericht door Mojo77-7 »

bert stoltenborg schreef: wo 18 jan 2023, 21:17
Je kunt dit best aardig krijgen maar dan moet je aan de gang met panelen van glaswol/rockwol met doek er omheen. En echt goedkoop wordt het niet omdat je aardig wat nodig hebt en de prijs van al die bouwmaterialen is de afgelopen maanden door het dak gegaan.
Ik wil ook wel proberen wat zinnigs te zeggen maar dan moet je een schets van de ruimte maken, met waar de ramen en deuren zitten, hoe hoog het is, dat soort zaken.
Dag Bert, hierbij mijn schets uit de losse pols. Ben benieuwd :)
Bijlagen
20230120_122712.jpg
bert stoltenborg
Ook commercieel actief

Mojo77-7 schreef: vr 20 jan 2023, 12:27
bert stoltenborg schreef: wo 18 jan 2023, 21:17
Dag Bert, hierbij mijn schets uit de losse pols. Ben benieuwd :)
Het kloterige in deze ruimte is vooral dat raam. Mooiste is om dat dicht te maken.
Maar goed, realiseer je dat je een kleine ruimte hebt en geen gymzaal, dus die vergelijking slaat nergens op.

Je moet speakers niet van de achterwand halen in deze kleine ruimte.
Geluidsgolven groter dan de boxafmetingen buigen om de luidspreker heen. Je krijgt dan eerst het directe geluid uit de speaker bij je oor en daarna de reflectie en dat moet je voorkomen. Op de site van Genelec wordt dit in detail uitgelegd.
Eigenlijk moet je de speaker in een valse wand verzinken, dat is het best. Google maar eens op flush mounting.
Anders de speaker zo dicht mogelijk bij de voorwand (de wand achter de luidsprekers) plaatsen en er omheen op de voorwand een laag absorberend materiaal met een diepte van minimaal de helft van de diepte van de speaker. Beter is om de absorptie gelijk te houden met de voorkant van de speaker en tussen de absorptie en de voorwand een ruimte (spouw) aan te houden. Dikkere lagen absorptie werken tot lagere frequenties. De absorptie werkt met die spouw net zo goed als wanneer je één dikke laag aanhoudt.
En aan het plafond, boven de luidsprekers, kun je ook absorptie aanbrengen, best is het hele plafond maar je kunt beginnen met vanaf de voorwand tot boven/net voorbij de luisterpositie.
Jouw ruimte is 4200 mm lang.
Ik zou om te beginnen de speakers met de tweeters op oorhoogte ongeveer 1800 mm uit elkaar te zetten en dan te luisteren op een afstand van rond de 1600 mm. (En GEEN) enorme tafel tussen de speakers en de luisterpositie plaatsen).
Eigenlijk moet je die situatie voor je verder iets doet even meten met REW of ARTA; eventueel kun je dan nog wat schuiven met de speaker/luisterpositie om eventuele staande golven zo veel mogelijk te egaliseren.
Daarna wat ik zei, en ook de zijwanden minimaal tot naast je luisterpositie van een laag absorptie voorzien.
Ik zou niet met katoen of petflessenrommel gaan prutsen.Naast dat het afschuwelijk duur is moet je de GFR ((gas flow resistivity) dus hoe makkelijk gas door het materiaal kan stromen) van een absorberend materiaal weten en dat kan ik van katoen en zo niet vinden. Dat katoen is vrij zwaar en zal een vrij beroerde GFR hebben. Ik zou gewoon rockwool of glaswol nemen met een stofje eroverheen.
Als je een valse wand met flush mounted speakers maakt moet je in plaats van de voorwand de achterwand van de ruimte van een flinke laag absorptie voorzien (met die spouw, dat is het goedkoopst). Neem lichte wol met een GFR van onder de 5000.
Voor het plafond hetzelfde.
Voor de wand is 75 mm met een spouw voldoende (dikker mag altijd) en een iets zwaarder type met een GFR van 10.000.
Je kunt staande golven en andere narigheid hier https://amcoustics.com/tools/amroc?l=42 ... ing%20room een beetje voorspellen.

En niet tegen m'n vrouw zeggen dat ik weer gratis advies aan het geven ben. :lol:
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Mojo77-7 schreef: wo 18 jan 2023, 19:54
Hallo! Ik ben dj en beginnend producer

Ben je gestopt met beginnen? :roll:
Mojo77-7

Bericht door Mojo77-7 »

SuperThanks voor de uitgebreide reactie Bert! Ik zal proberen niks te verklappen aan je vrouw:p

Ik moest je reactie even laten bezinken en een paar keer opnieuw lezen :p, het is inderdaad een kleine ruimte, hoewel een gymzaal weer andere problemen met zich meebrengt :p

Mijn idee op basis van het advies is om een aantal Akotherm GG platen te bestellen (zoals Leonneke voorstelt) en daarmee inderdaad de wanden en plafonds van speaker tot luisterpunt te bekleden (en wand achter speakers). En de speakers zo ver mogelijk naar achteren. Dat lijkt me de meest laagdrempelige start.

Met producen haal ik de speakers meestal juist naar voren om ze op dezelfde hoogte te kunnen zetten als mn oren. Dus moet nog even bedenken hoe ik dat dan doe.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Hou er rekening mee dat reductie van galm bij stem of klapgeluiden een andere tak van sport is. Galm wordt veroorzaakt door harde reflecties. De beoogde problemen in de laagweergave worden vooral veroorzaakt door staande golven in de ruimte. Daar doen die dempingsplaten niets mee.

Mojo77-7 schreef: wo 18 jan 2023, 19:54
Nu merk ik tijdens het producen dat het qua geluid nogal sterk verschilt waar mijn hoofd zich bevind in de ruimte, vooral qua bas, maar ik denk de andere frequenties ook wel.
Mojo77-7

Bericht door Mojo77-7 »

Marp schreef: wo 25 jan 2023, 21:40
Hou er rekening mee dat reductie van galm bij stem of klapgeluiden een andere tak van sport is. Galm wordt veroorzaakt door harde reflecties. De beoogde problemen in de laagweergave worden vooral veroorzaakt door staande golven in de ruimte. Daar doen die dempingsplaten niets mee.
Ah ok, heb ik daar dan toch iets van bass traps voor nodig? Zit in het advies van Bert iets dat iets aan de staande golven doet?
markbakk

Bericht door markbakk »

Mojo77-7 schreef: wo 25 jan 2023, 21:54
Ah ok, heb ik daar dan toch iets van bass traps voor nodig? Zit in het advies van Bert iets dat iets aan de staande golven doet?
Het is niet zo zwart-wit. Met goed opgebouwde absorptiepanelen (in totaal 12 tot 15cm dik, met circa 5-7cm van het juiste dempingsmateriaal op een spouw) kun je geluid tussen 100 en 250Hz redelijk goed dempen. Vanaf 250Hz tot boven de gehoorgrens dempen zulke panelen vrijwel al het geluid dat erop valt.

Het absorberen van echt lage frequenties <100Hz is lastiger. De meeste oplossingen met dempingsmateriaal gaan uit van nogal volumineuze 'bass traps' van vrij licht dempingsmateriaal (20-40kg per m3). Denk aan een halve kuub dempingsmateriaal in elke hoek. Kun je ook prima zelf bouwen met een pak minerale wol van de bouwmarkt en een stofje eroverheen, zodat je geld overhoudt voor leukere dingen.

Maar eigenlijk werkt actieve 'correctie' voor lage frequenties beter. Hetzij via meerdere subwoofers, hetzij met actieve correctiesystemen.

Als extraatje nog een (oud) lab report van dempingsmateriaal van katoen. Dit is Ultratouch, alleen leverbaar in de VS. Metisse is redelijk vergelijkbaar.
Bijlagen
AS_SA1711-1.pdf
(347.72 KiB) 79 keer gedownload
Pjotr

Bericht door Pjotr »

De vraag is of je onder de 100Hz op orkaansterkte wel moet willen in een degelijk beperkte ruimte. Dendert door het hele huis heen dan......
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Verder is het vinden van de juiste speaker locatie ook vaak wel een mogelijkheid om de staande golf wat meer of minder aan te spreken.
Daar zal ook nog wel winst te behalen zijn.
Mojo77-7

Bericht door Mojo77-7 »

Dag allemaal,
ik heb het nog even laten bezinken en ben tot de volgende oplossing gekomen, ben benieuwd wat jullie er van vinden. Aan de slag gaan met spouwen klinkt mij iets te ingewikkeld, dus wat nu het plan is:
- 5 akotherm GG platen (100x60x4cm) tegen plafond, zijwanden en achterwand (rood in schets)
- optioneel 1 extra Akotherm GG plaat tegen plafond (groen in schets)
- in 1 hoek bass traps van vloer tot plafond (zelfgemaakt 60x40cm gevuld met RockSono Solid of Extra en afgewerkt met speakerdoek) -> om die staande golven op te vangen (rood in schets)
- optioneel een kleine basstrap in de hoek tegen het plafond boven de deur -> ook voor de staande golven (blauw in schets)

Mijn vragen:
1. Ga ik hiermee een mooie stap zetten denken jullie?
2. Levert de optionele basstrap boven de deur nog wat op?
3. Is die optionele akotherm plaat de moeite?
4. Maakt het voor de basstrap uit of ik RockSono Solid of Extra neem?

Dank voor alle hulp! :D :sure:
Bijlagen
Akotherm.jpg
Plattegrond3.png
markbakk

Bericht door markbakk »

Je moet géén 4cm direct op de wand plakken, dat dempt echt te weinig onder de 800Hz. Zo breng je de klankbalans om zeep. Echt nog beter zijn dunne 2cm plaatjes op een spouw van 8 tot 10cm. Iets meer knutselwerk. Maar daarvan krijg je geen spijt.
bert stoltenborg
Ook commercieel actief

Mojo77-7 schreef: di 07 feb 2023, 21:53
Dag allemaal,
ik heb het nog even laten bezinken en ben tot de volgende oplossing gekomen, ben benieuwd wat jullie er van vinden. Aan de slag gaan met spouwen klinkt mij iets te ingewikkeld, dus wat nu het plan is:
- 5 akotherm GG platen (100x60x4cm) tegen plafond, zijwanden en achterwand (rood in schets)
- optioneel 1 extra Akotherm GG plaat tegen plafond (groen in schets)
- in 1 hoek bass traps van vloer tot plafond (zelfgemaakt 60x40cm gevuld met RockSono Solid of Extra en afgewerkt met speakerdoek) -> om die staande golven op te vangen (rood in schets)
- optioneel een kleine basstrap in de hoek tegen het plafond boven de deur -> ook voor de staande golven (blauw in schets)

Mijn vragen:
1. Ga ik hiermee een mooie stap zetten denken jullie?
2. Levert de optionele basstrap boven de deur nog wat op?
3. Is die optionele akotherm plaat de moeite?
4. Maakt het voor de basstrap uit of ik RockSono Solid of Extra neem?

Dank voor alle hulp! :D :sure:
Zinloos gepruts.
Je praat over staande golven aanpakken en over bass traps maar je hebt er geen idee van waar het over gaat.
John P

Bericht door John P »

Als de topichouder een volleerd akoesticus was, dan had hij hier geen vraag hoeven stellen.
bert stoltenborg
Ook commercieel actief

John P schreef: wo 08 feb 2023, 12:54
Als de topichouder een volleerd akoesticus was, dan had hij hier geen vraag hoeven stellen.
IK zat op een telefoon te klooien en dacht dat ik er een smiley bij had gezet om het wat minder zuur te maken. :D
Maar er wordt gezegd wat de OP moet doen
Hij wil volgens mij voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en dat is jammer van alle investeringen.
En om even te googelen en op gearslutz of zo te zien wat staande golven zijn en wat je eraan moet doen hoef je geen akoesticus te zijn. :lol:
ray5150

Bericht door ray5150 »

bert stoltenborg schreef: wo 08 feb 2023, 13:23
En om even te googelen en op gearslutz :lol:
Ik wilde even opmerken dat deze site sinds een tijdje gearspace heet.
(het staat hier ook nog als Gearslutz bij de favorieten, :lol: )
Vermoed zo dat de associatie met sletten anno 2023 niet zo woke overkwam...

En er staat op Wikipedia ook een en ander uitgelegd over staande golven, maar enige wiskundige kennis is wel aan te raden.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Staande_golf
Mojo77-7

Bericht door Mojo77-7 »

Wel aan de directe kant Bert, maar lekker duidelijk. Ik hoef niet per se op de 1e rang te zitten, 2e rang is ook prima.

Het gaat me meer om dat het er esthetisch nog enigszins ok uitziet: zo min mogelijk als een grot, en dat ik wel daglicht heb, want deze ruimte fungeert ook als thuiswerkkamer. En dat er al een kast staat waar ik rekening mee te houden heb. Daarom was ik op zoek naar een iets andere invulling. Ik begrijp uit de reacties dat ik verkeerde conclusies heb getrokken.

Ik zal vh weekend nog eens door de adviezen heenlezen en kijken of ik tot een andere conclusie kan komen, waarbij ik dus wel het raam vrij houdt.

Thanks voor het meedenken allemaal.
bert stoltenborg
Ook commercieel actief

ray5150 schreef: wo 08 feb 2023, 16:08
bert stoltenborg schreef: wo 08 feb 2023, 13:23
En om even te googelen en op gearslutz :lol:
Ik wilde even opmerken dat deze site sinds een tijdje gearspace heet.
Voor mij blijft het altijd gearslutz, briljante naam en de bedenker wilde er ook niet vanaf, maar werd door wokelingen overgedramd :-).
Mojo77-7

Bericht door Mojo77-7 »

Okay @bert, ik heb je bericht nog is 5x gelezen en nog is goed over nagedacht en wil met je voorstel aan de slag. Ik heb daar nog wel n paar vragen over.

1. Is uiteindelijk de voorwand (speakerzijde, raam) of de achterwand (deur) de betere optie? Beiden zijn wel mogelijk namelijk, allebei met voor- en nadelen. Bij het raam zou ik dan een demontabel element maken dat ook echt voor het raam komt. En de speakers dan op een beugel aan de wand zetten, heel of half verdiept in de wand (flush mounted).

2. Moet de subwoofer ook flush mounted?

3. Je geeft aan dat er het beste geen tafel kan staan, maar mijn draaitafel staat voor de speakers, dat is al n redelijke oppervlakte. En mijn flexibel bureau staat ook in de kamer, daar zit ik aan als ik aan het producen ben, wanneer het geluid het beste moet zijn dus. Met het gegeven dat die 2 nodig zijn en moeten blijven staan, is het dan nog steeds de moeite?

4. Kan de isolatie aan de wand ook zonder spouw? Anders blijft er wel heel weinig kamer over...

Thanks voor de hulp. Much appreciated
Plaats reactie