Koppelcondendatoten unitran p10 monoblokken

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
jerwer
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 30 dec 2019, 17:52

Koppelcondendatoten unitran p10 monoblokken

Bericht door jerwer »

Screenshot_20221202-173833_Drive.jpg
Screenshot_20221202-173833_Drive.jpg
Ik heb onlangs paar unitran monoblokjes gekocht met el84 pp en ecc81 als driver / fasedraaier. Volgens het schema zou de waarde koppel C,s 10 nF moeten zijn , is dit niet erg op laag ? normaal is waarde koppelC,s naar eindbuizen +- 0,1 mF
Bijlagen
20221202_174358.jpg
Gebruikersavatar
Robert Gribnau
Berichten: 294
Lid geworden op: vr 24 jun 2016, 12:03
Locatie: Konongo, Ghana
Contacteer:

Re: Koppelcondendatoten unitran p10 monoblokken

Bericht door Robert Gribnau »

Zonder het te kunnen berekenen:

De waarde van 10 nF zal wel zijn gekozen om de versterker bij lage frequenties stabiel te houden. Er wordt flink tegengekoppeld van de secundaire van de uitgangstransformator naar de eerste triode sectie van de ECC81. Dat, in combinatie met de eigenschappen van de toegepaste uitgangstransformator, zal met 10 nF koppelcondensatoren (en de 1M roosterweerstanden van de EL84's) naar ik vermoed het beste resultaat geven.
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Koppelcondendatoten unitran p10 monoblokken

Bericht door PimDriessen »

Dag Jerwer,
Dat kom je niet vaak meer tegen een paar complete mono versterkers van Unitran.
Heb zelf een tijdje geleden met een paar Unitran uitgangstransformatoren twee mono versterkers gebouwd daar zitten 470 Nano koppelcondensatoren in.
Hier het schema.
Groet,
Pim
ScreenShot1333.jpg
jerwer
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 30 dec 2019, 17:52

Re: Koppelcondendatoten unitran p10 monoblokken

Bericht door jerwer »

Bedankt voor de reakties, ik weet dat Jaap Pees een Tribute uitbrengt op basis van unitran 9U13 , el84 pp en driver ecc81, misschien kom ik in de buurt met een goed schema ( de hardeware heb ik in ieder geval in huis)
Ik denk dat de monoblokjes uit een laboratorium komen gezien de opschriften en het ding is ook pentode geschakeld. Ga ze eerst Ultra liniair zetten in de bestaande ecc81 config . Mocht ik wat grotere waarde koppel C,s willen gebruiken wat zou ik dan moeten veranderen , (tegenkoppeling , ect )
jerwer
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 30 dec 2019, 17:52

Re: Koppelcondendatoten unitran p10 monoblokken

Bericht door jerwer »

Zit er over te denken het schema van Pim te gebruiken voor de unitran blokken maar waar is het netwerkje tuss
tegenkoppeling.jpg
en middenaftakking en anode voor bedoeld ? ( Tegenkoppeling ?)
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Koppelcondendatoten unitran p10 monoblokken

Bericht door PimDriessen »

Dag Jerwer,
Het schema komt uit het boekje Het ontwerpen van Versterkers.
Het ontwerpen van versterkers 19 okt 2021.pdf
(12.01 MiB) 48 keer gedownload
Maar ik zie nu pas dat jij een andere uitgangstransformator hebt.

Er is voordat het definitieve ontwerp helemaal bouw klaar was, veel informatie uitgewisseld op https://www.nfor.nl/.
Daar staat alles voordat het op dit Forum verder ging met het uiteindelijke bouwen.
Het netwerkje is daar geplaatst omdat er nogal wat uitslingering bij de uitgangstransformator aanwezig was.

Groet,
Pim
jerwer
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 30 dec 2019, 17:52

Re: Koppelcondendatoten unitran p10 monoblokken

Bericht door jerwer »

Er ziten op de unitran monoblokjes die ik heb ook 9U 13 uitgangen .
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Koppelcondendatoten unitran p10 monoblokken

Bericht door PimDriessen »

Dag Jerwer,
Maak eens een duidelijke foto van de uitgangtransformator, waar het type nummer op staat.

Groet,
Pim
jerwer
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 30 dec 2019, 17:52

Re: Koppelcondendatoten unitran p10 monoblokken

Bericht door jerwer »

Hier foto 2x 9U13 uitgang en 9P10 voeding . Ik neem aan dat je een scoop nodig hebt om de uitslingering af te regelen , die heb ik niet , kun je een soort gemiddelde waarde aanhouden ?
Bijlagen
20221205_205606.jpg
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Koppelcondendatoten unitran p10 monoblokken

Bericht door PimDriessen »

Dag Jerwer,
Ik zie maar een foto van een uitgangstransformator de 9U13.
Voor het afregelen heb je inderdaad een scoop nodig.
Werken de twee mono versterkers?, heb je ze uitgeprobeerd?.

Op een eerdere foto zie ik een voedingstransformator, staat daar 9P10 op?.
Het lijkt op de foto een 9F10 te zijn.
ScreenShot1393.jpg
Groet,
Pim
jerwer
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 30 dec 2019, 17:52

Re: Koppelcondendatoten unitran p10 monoblokken

Bericht door jerwer »

Op beiden blokjes zitten 9U13 uitgangen en 9P10 voedingstrafo,s
20221206_171241.jpg
Bijlagen
20221201_182118.jpg
jerwer
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 30 dec 2019, 17:52

Re: Koppelcondendatoten unitran p10 monoblokken

Bericht door jerwer »

Heb ze nog niet aangesloten gehad ik denk dat ik eerst de koppelC,s (10nF) ga vervangen voor de zekerheid en dan met een triac langzaam wat spanning opzetten . Heb wel de eindtrafos doorgemeten en die zijn goed. Ik ga eerst luisteren hoe ze spelen in de originele configuratie voordat ik er aan ga zitten prutsen.
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Koppelcondendatoten unitran p10 monoblokken

Bericht door PimDriessen »

Dag Jerwer,
Denk je dat de koppelcondensatoren niet goed zijn dat je ze eerst wilt vervangen?.

Als je een regelbare trafo hebt, zou ik ze eerst zoals ze zijn aanzetten, het is wel jammer dat je geen scoop hebt, dat geeft onmiddellijk uitsluitsel of ze werken, maar je kan de voeding spanning in de gaten houden bij het opstarten.
Succes met het opstarten.
Groet,
Pim
Plaats reactie