Koppelcondendatoten unitran p10 monoblokken
Moderator: Beheerdersteam
Koppelcondendatoten unitran p10 monoblokken
Ik heb onlangs paar unitran monoblokjes gekocht met el84 pp en ecc81 als driver / fasedraaier. Volgens het schema zou de waarde koppel C,s 10 nF moeten zijn , is dit niet erg op laag ? normaal is waarde koppelC,s naar eindbuizen +- 0,1 mF
- Robert Gribnau
- Berichten: 294
- Lid geworden op: vr 24 jun 2016, 12:03
- Locatie: Konongo, Ghana
- Contacteer:
Re: Koppelcondendatoten unitran p10 monoblokken
Zonder het te kunnen berekenen:
De waarde van 10 nF zal wel zijn gekozen om de versterker bij lage frequenties stabiel te houden. Er wordt flink tegengekoppeld van de secundaire van de uitgangstransformator naar de eerste triode sectie van de ECC81. Dat, in combinatie met de eigenschappen van de toegepaste uitgangstransformator, zal met 10 nF koppelcondensatoren (en de 1M roosterweerstanden van de EL84's) naar ik vermoed het beste resultaat geven.
De waarde van 10 nF zal wel zijn gekozen om de versterker bij lage frequenties stabiel te houden. Er wordt flink tegengekoppeld van de secundaire van de uitgangstransformator naar de eerste triode sectie van de ECC81. Dat, in combinatie met de eigenschappen van de toegepaste uitgangstransformator, zal met 10 nF koppelcondensatoren (en de 1M roosterweerstanden van de EL84's) naar ik vermoed het beste resultaat geven.
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Koppelcondendatoten unitran p10 monoblokken
Dag Jerwer,
Dat kom je niet vaak meer tegen een paar complete mono versterkers van Unitran.
Heb zelf een tijdje geleden met een paar Unitran uitgangstransformatoren twee mono versterkers gebouwd daar zitten 470 Nano koppelcondensatoren in.
Hier het schema.
Groet,
Pim
Dat kom je niet vaak meer tegen een paar complete mono versterkers van Unitran.
Heb zelf een tijdje geleden met een paar Unitran uitgangstransformatoren twee mono versterkers gebouwd daar zitten 470 Nano koppelcondensatoren in.
Hier het schema.
Groet,
Pim
Re: Koppelcondendatoten unitran p10 monoblokken
Bedankt voor de reakties, ik weet dat Jaap Pees een Tribute uitbrengt op basis van unitran 9U13 , el84 pp en driver ecc81, misschien kom ik in de buurt met een goed schema ( de hardeware heb ik in ieder geval in huis)
Ik denk dat de monoblokjes uit een laboratorium komen gezien de opschriften en het ding is ook pentode geschakeld. Ga ze eerst Ultra liniair zetten in de bestaande ecc81 config . Mocht ik wat grotere waarde koppel C,s willen gebruiken wat zou ik dan moeten veranderen , (tegenkoppeling , ect )
Ik denk dat de monoblokjes uit een laboratorium komen gezien de opschriften en het ding is ook pentode geschakeld. Ga ze eerst Ultra liniair zetten in de bestaande ecc81 config . Mocht ik wat grotere waarde koppel C,s willen gebruiken wat zou ik dan moeten veranderen , (tegenkoppeling , ect )
Re: Koppelcondendatoten unitran p10 monoblokken
Zit er over te denken het schema van Pim te gebruiken voor de unitran blokken maar waar is het netwerkje tussen middenaftakking en anode voor bedoeld ? ( Tegenkoppeling ?)
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Koppelcondendatoten unitran p10 monoblokken
Dag Jerwer,
Het schema komt uit het boekje Het ontwerpen van Versterkers. Maar ik zie nu pas dat jij een andere uitgangstransformator hebt.
Er is voordat het definitieve ontwerp helemaal bouw klaar was, veel informatie uitgewisseld op https://www.nfor.nl/.
Daar staat alles voordat het op dit Forum verder ging met het uiteindelijke bouwen.
Het netwerkje is daar geplaatst omdat er nogal wat uitslingering bij de uitgangstransformator aanwezig was.
Groet,
Pim
Het schema komt uit het boekje Het ontwerpen van Versterkers. Maar ik zie nu pas dat jij een andere uitgangstransformator hebt.
Er is voordat het definitieve ontwerp helemaal bouw klaar was, veel informatie uitgewisseld op https://www.nfor.nl/.
Daar staat alles voordat het op dit Forum verder ging met het uiteindelijke bouwen.
Het netwerkje is daar geplaatst omdat er nogal wat uitslingering bij de uitgangstransformator aanwezig was.
Groet,
Pim
Re: Koppelcondendatoten unitran p10 monoblokken
Er ziten op de unitran monoblokjes die ik heb ook 9U 13 uitgangen .
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Koppelcondendatoten unitran p10 monoblokken
Dag Jerwer,
Maak eens een duidelijke foto van de uitgangtransformator, waar het type nummer op staat.
Groet,
Pim
Maak eens een duidelijke foto van de uitgangtransformator, waar het type nummer op staat.
Groet,
Pim
Re: Koppelcondendatoten unitran p10 monoblokken
Hier foto 2x 9U13 uitgang en 9P10 voeding . Ik neem aan dat je een scoop nodig hebt om de uitslingering af te regelen , die heb ik niet , kun je een soort gemiddelde waarde aanhouden ?
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Koppelcondendatoten unitran p10 monoblokken
Dag Jerwer,
Ik zie maar een foto van een uitgangstransformator de 9U13.
Voor het afregelen heb je inderdaad een scoop nodig.
Werken de twee mono versterkers?, heb je ze uitgeprobeerd?.
Op een eerdere foto zie ik een voedingstransformator, staat daar 9P10 op?.
Het lijkt op de foto een 9F10 te zijn.
Groet,
Pim
Ik zie maar een foto van een uitgangstransformator de 9U13.
Voor het afregelen heb je inderdaad een scoop nodig.
Werken de twee mono versterkers?, heb je ze uitgeprobeerd?.
Op een eerdere foto zie ik een voedingstransformator, staat daar 9P10 op?.
Het lijkt op de foto een 9F10 te zijn.
Groet,
Pim
Re: Koppelcondendatoten unitran p10 monoblokken
Op beiden blokjes zitten 9U13 uitgangen en 9P10 voedingstrafo,s
Re: Koppelcondendatoten unitran p10 monoblokken
Heb ze nog niet aangesloten gehad ik denk dat ik eerst de koppelC,s (10nF) ga vervangen voor de zekerheid en dan met een triac langzaam wat spanning opzetten . Heb wel de eindtrafos doorgemeten en die zijn goed. Ik ga eerst luisteren hoe ze spelen in de originele configuratie voordat ik er aan ga zitten prutsen.
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Koppelcondendatoten unitran p10 monoblokken
Dag Jerwer,
Denk je dat de koppelcondensatoren niet goed zijn dat je ze eerst wilt vervangen?.
Als je een regelbare trafo hebt, zou ik ze eerst zoals ze zijn aanzetten, het is wel jammer dat je geen scoop hebt, dat geeft onmiddellijk uitsluitsel of ze werken, maar je kan de voeding spanning in de gaten houden bij het opstarten.
Succes met het opstarten.
Groet,
Pim
Denk je dat de koppelcondensatoren niet goed zijn dat je ze eerst wilt vervangen?.
Als je een regelbare trafo hebt, zou ik ze eerst zoals ze zijn aanzetten, het is wel jammer dat je geen scoop hebt, dat geeft onmiddellijk uitsluitsel of ze werken, maar je kan de voeding spanning in de gaten houden bij het opstarten.
Succes met het opstarten.
Groet,
Pim
