Buizen vervangen door FETs.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

mtb
Contacteer:

Buizen vervangen door FETs.

Bericht door mtb »

Door de hoge energieprijzen kan het geen kwaad je (oude) buizenversterkers te verduurzamen, want die mooie kasten gooi je natuurlijk niet weg!
De grote energieslurper is het gloeivermogen en daar heb je met FETs geen last van, terwijl ze vrijwel hetzelfde doen als buizen en veel langer meegaan.
Dat hadden ze 55 jaar geleden al door, zie https://en.wikipedia.org/wiki/Fetron en https://www.hobbielektronika.hu/forum/g ... ?id=367685.
Hun triodes lijken meer op pentodes, maar dat moet bij verschilversterkers geen probleem zijn:
TS12AT7.png
Dat geldt ook voor de TS12AX7 als vervanger voor rechts de populaire ECC83-12AX7:
TS12AX7.png
Daar kan je tegenwoordig gewoon de LND150 voor maar €0,70 nemen!
Om een populaire versterker zoals de HF10 te verFETten, hebben we nog eindpentode-vervangers nodig, dus wordt vervolgd.
Chocomel

Re: Buizen vervangen door FETs.

Bericht door Chocomel »

Leuk idee. Het zou mooi zijn als je hier 1-op-1 vervangers mee kan maken voor buizen (incl. voetje en eventuele koeling), dan kan je het later altijd terugdraaien. Net als de Fetron dus.

Ik meen me te herinneren dat ik hier eerder over heb gelezen. Wat me is bijgebleven is dat FETs uit zichzelf veel spreiding hebben en dat je ze handmatig moet selecteren.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ja dat klopt. Maar afgezien daarvan worden gewone JFET's die mooi zijn voor audio, vrijwel niet meer gemaakt.
Robert Gribnau
Contacteer:

Bericht door Robert Gribnau »

Kun je niet beter betogen dat mensen het gedachtengoed van de Amish zouden moeten omhelzen? Want qua energieslurpen staat de mensheid sowieso op eenzame hoogte.

Het oproepen tot vervangen van buizen door FET's vind ik als plassen in de oceaan. Het maakt geen verschil als je naar het grote geheel kijkt.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Weet je wat de emissie van een paard is? Als je daar aan gaat rekenen wordt je niet vrolijk.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

En eigenlijk wil ik je wel even voorrekenen.

Een paard wat op stal staat vreet per dag 12,5kg per dag aan hooi en 2 kg aan paardenbiks. Strooisel (stro) is zo'n 7kg per dag met wekelijks uitmesten.
Robert Gribnau
Contacteer:

Daar staat tegenover dat Amish geen machines gebruiken. Kun je daar ook wat over voorrekenen, inclusief de emissie/milieubelasting bij fabricage en einde levensduur?

Overigens: Wat doen Amish dan met de emissie van hun paarden? Voor zover ik weet, gebruiken ze dat als mest.

Mijn punt is dat de mensheid qua milieubelasting al totaal uit de bocht is gevlogen. Ik geloof persoonlijk dat dit nooit meer goed komt, althans niet zonder enorme rampen (ziekten, oorlogen, etc.). In dat licht vind ik een oproep om FET's in plaats van buizen als plassen in de oceaan.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Jawel, maar als je openingspost leest gaat het ook niet om jouw pis in de oceaan maar om de individuele energierekening vandaag de dag. Daarvoor kun je dan beter die hele buizenmeuk gelijk de Kliko in mikken.
Robert Gribnau
Contacteer:

Prima, ik schreef alleen maar hoe het op mij overkomt. Dat mag toch? Ik zal het hier dan maar bij laten.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Graag. Leuk idee TS, ga het met belangstelling volgen.
beijert

Bericht door beijert »

Het gaat eigenlijk helemaal niet over de energie maar over hobbyen. Ben je echt zo milieu bewust dan heb je niets op het internet te zoeken. Servers lopen niet op (zee) water.

Ik vind het een mooi plan.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Robert Gribnau schreef: vr 14 okt 2022, 20:32
.....

Het oproepen tot vervangen van buizen door FET's vind ik als plassen in de oceaan. Het maakt geen verschil als je naar het grote geheel kijkt.
dat geldt voor alle individuele acties, als er maar voldoende individuen zijn die plassen dan heeft dat ook op het grote geheel effect. elke wereldreis begint met een enkele stap.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Maarre, als ik even nu reken, een gloeispanning van 6.3 Volt, bij een stroom van ik zeg maar bijvoorbeeld 5 Ampère.
Dan kom ik uit op een vermogen van 31,5 Watt.
En de hoogspanning zeg maar 100 mA bij 250 Volt. (gewoon even grof gerekend) zal zijn 25 Watt. totaal ongeveer
voor zover ik weet zijn secundair en primair vermogen vrijwel gelijk. kom ik uit op ongeveer 57 Watt verbruik.

Ergo, naar mijn mening bespaar je meer energie als je een paar gloeilampen in huis vervangt door LED lampen.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Heb jij nog gloeilampen dan? :roll: :hide: En dan zeker die lang mee gaan en die nog meer stroom vreten voor een beetje licht. Maar je hebt wel een punt. Zie een KT88/KT120 of B300 ook nog niet snel vervangen zijn door een jfet! En voor een ECC83 zet het geen zoden aan de dijk.

Maar laten we maar zien wat er komt en of het ook voorbij simuleren gaat dit keer...
Laatst gewijzigd door Pjotr op za 15 okt 2022, 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Heb het bij m’n KT88PP eens gemeten, 150W uit het stopcontact voor de hele versterker en dan hoef je nog niet eens geluid te hebben :shock: is wel heel veel.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

En dan je CA, die meet 13 Watt aan rustvermogen! Misschien de jouwe wat meer met die extra's.
beijert

Bericht door beijert »

In de winter zijn buizenversterkers en gloeilampen het duurzaamst.

Heerlijke warmte met muziek danwel licht als bijproduct.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Jah, we moeten van het gas af :sure: Maarreh, voorlopig is dat elektrisch stoken nog vrij kostbaar als je dak niet vol zonnepanelen ligt. En dat was uitgangspunt hier.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Pjotr schreef: za 15 okt 2022, 22:21
Jah, we moeten van het gas af :sure: Maarreh, voorlopig is dat elektrisch stoken nog vrij kostbaar als je dak niet vol zonnepanelen ligt. En dat was uitgangspunt hier.
Dan inderdaad vandaag een elektrische convector kachel gekocht, omdat ik die PV 's heb, en de buizen met hun levensduur ook niet zo idioot lang meegaan begreep ik van iemand, dan liever nu maar "de zandbak i.p.v. de glasbak".
MarcelvdG

Bericht door MarcelvdG »

Een warmtepomp levert je meer warmte op voor een gegeven hoeveelheid elektrische energie dan een buis, gloeilamp of elektrisch kacheltje. Versterkers met warmtepompen zijn nog niet uitgevonden, voor zover ik weet.
democles

Bericht door democles »

Barry2001 schreef: za 15 okt 2022, 21:38
Heb het bij m’n KT88PP eens gemeten, 150W uit het stopcontact voor de hele versterker en dan hoef je nog niet eens geluid te hebben :shock: is wel heel veel.
Van de andere kant bespaar ik weer op gas als mijn glasbakken aan staan :lol:
Scheelt 1 graad in de kamer....
beijert

Bericht door beijert »

Warmtepompen die als muziek in de oren klinken zijn ook redelijk zeldzaam.

Wat lampen betreft verschillen de meningen.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Pjotr schreef: za 15 okt 2022, 21:37
Heb jij nog gloeilampen dan? :roll: :hide:
Nee, hoor, die zijn vorig jaar allemaal vervangen door LED. ik bedoelde dat meer in het algemeen.
Pjotr schreef: za 15 okt 2022, 21:37
Zie een KT88/KT120 of B300 ook nog niet snel vervangen zijn door een jfet!
Inderdaad had ik die gedachte ook in mijn achterhoofd.
MarcelvdG

Bericht door MarcelvdG »

SiC vermogens-JFET misschien?
mtb
Contacteer:

Bericht door mtb »

Plug-in-replacement voor de EL84:
FTRp.png
T1 de DN1509 zorgt voor de steilheid en in cascode T2 voor de hoogspanning, daar kan je elke N-MOSFET voor gebruiken met ca. 3Vgsth, Vds≥600V, Id≥0A2 en Pd≥12W, bijv. de IRFBC40.
R3 bepaalt de maximale anode-stroom (hier ca. 0A2) en R1/ R2 de steilheid (hier ca. 15mS).
Alles behalve T2 past op een SMD-printje, je moet 12Wrust verspillen in T2, dus heb je een koellichaam voor de TO-220 nodig.
Als buisachtige behuizing kan je 7cm 22mm-roodkoperen-pijp nemen met een plak vlakje en gat voor T2.
Bovenop een oranje AC-LED met 4k7Ω in serie op de gloei-aansluiting, voor het warme buizen-gevoel.
Hij is stuk beter dan de EL84 en dat zie je in een klassieke AB-eindtrap:
FTRph.png
20Waa@3%THD, tot 5W in klasse-A met minder dan 1%, @1W maar 1‰ en dat zonder tegenkoppeling.
Het scheelt 2x4W8gloei per kanaal, maar als je ruststoom instelbaar is (of maakt), kan je nog meer besparen, zie FTRpb rechts.
Die is maar 10mA i.p.v. 40mA en scheelt dus 2x9Wrust per kanaal.
Hij blijft tot 0W5 in klasse-A (veel meer heb je niet nodig bij normaal gebruik) en verder ongeveer hetzelfde als FTRph.
Als je ook nog de ECC83 vervangt door twee LND150s bespaar je 2W per kanaal.
Zo ga je van een 72Wrust-stereo-buizenversterker naar een 12Wrust-FET-vervanger met betere specs!
Plaats reactie