Onbekende Versterker PCB
Moderator: Beheerdersteam
Onbekende Versterker PCB
Ik heb een PCB van een eindversterker van onbekende herkomst.
De afgelopen jaren van diverse forumleden wat restanten overgenomen, ik denk dat die daar ergens tussen heeft gezeten.
Herkent iemand dit ontwerp, en weet of er een schema van op internet te vinden is ?
Is op zich wel zo op te bouwen, maar van de TO92 transistoren staan geen typenummers op de PCB aangegeven.
Dan word het wat lastig ja.
Het is natuurlijk ook leuk om wat meer over de achtergronden te weten te komen.
De afgelopen jaren van diverse forumleden wat restanten overgenomen, ik denk dat die daar ergens tussen heeft gezeten.
Herkent iemand dit ontwerp, en weet of er een schema van op internet te vinden is ?
Is op zich wel zo op te bouwen, maar van de TO92 transistoren staan geen typenummers op de PCB aangegeven.
Dan word het wat lastig ja.
Het is natuurlijk ook leuk om wat meer over de achtergronden te weten te komen.
Re: Onbekende Versterker PCB
Zo te zien een vrij klassiek recht toe recht aan 50W - 100W ontwerp: Handboek soldaat
Moet toch niet al te moeilijk zijn om reverse te engineeren? Misschien een diyaudio.com ontwerpje? Daar houden ze wel van rode soldeermaskers. Zou anders zeker ook daar je vraag stellen.
Re: Onbekende Versterker PCB
De sym asym is volgens mij een oud ontwerp uit de Klang und Ton. Vraag mij niet naar de datum, want het is wel enige tijd geleden. Ze zijn nog steeds te koop, maar er zijn wel verschillende versies van. https://www.audiopcb.de/boards/symasym-classic/
Re: Onbekende Versterker PCB
Ach dat schept wat duidelijkheid. Die schema's geven i.i.g. houvast. Die TO92 paartjes zijn zeker niet kritisch. Die T-Caps zul je moeilijk kunnen vinden en waren toen erg duur. M.i. niet de moeite waard.
Re: Onbekende Versterker PCB
Ray, hier wat info over de herkomst en ontwerper
https://www.diyaudio.com/community/thre ... keb.60918/
https://www.diyaudio.com/community/thre ... keb.60918/
Re: Onbekende Versterker PCB
Volgens mij een ontwerp van Rudy Ratlos. In de link van Patrick kun je zijn naam terugvinden op de laatste pagina. Ik geloof dat ik een soortgelijke PCB heb liggen. Even zoeken
Re: Onbekende Versterker PCB
Klopt wel. Eigenlijk staat alles, incl. schema, wel in dat diyaudio draadje. Het is zo op het eerste oog een leuk en goed uitgewerkt klassiek ontwerp.
Re: Onbekende Versterker PCB
Allen dank voor de input.
Ik had aan de hand van de link van John P. ook deze pagina gevonden met daarop veel info.
http://www.lf-pro.net/mbittner/Sym5_Web ... ym5_3.html
Het draadje op DIYAudio zal ik ook eens gaan doornemen, waarschijnlijk zal deze layout er ook wel beschreven zijn, het draadje is helaas erg lang. (216 pagina's)
In ieder geval zullen het "gewone" elco's worden. de layout zal ik dan iets moeten aanpassen, spoortjes doorslijpen en een paar draadbrugjes leggen.
Ze zijn goed te krijgen bij zaken als Mouser en Farnell, dat dan weer wel. de rest is allemaal vrij standaardspul wat via EOO te verkrijgen is.
Ik had aan de hand van de link van John P. ook deze pagina gevonden met daarop veel info.
http://www.lf-pro.net/mbittner/Sym5_Web ... ym5_3.html
Het draadje op DIYAudio zal ik ook eens gaan doornemen, waarschijnlijk zal deze layout er ook wel beschreven zijn, het draadje is helaas erg lang. (216 pagina's)
Ja, die dingen waren een beetje een hype, een jaar of 15 geleden. ik was niet van plan deze te gebruiken. weet nog niet wat er wel op komt.
In ieder geval zullen het "gewone" elco's worden. de layout zal ik dan iets moeten aanpassen, spoortjes doorslijpen en een paar draadbrugjes leggen.
Ah mooi, Kan best dat dit printje bij jou vandaan komt. vooralsnog wilde ik deze gaan inzetten in een mono oplossing, maar kan geen kwaad om nog een exemplaar in huis te hebben. misschien heb je toevallig ook de vermogens torren liggen ? dan wil ik ze wel overnemen.
Ze zijn goed te krijgen bij zaken als Mouser en Farnell, dat dan weer wel. de rest is allemaal vrij standaardspul wat via EOO te verkrijgen is.
Re: Onbekende Versterker PCB
Voor deze versterker heb je aan een 100VA trafo per kanaal ruim genoeg. En dan de elco's gewoon 10.000uF/40V met een 2x 24V trafo. Ikzelf vind de BHC elco's, nu KEMET, veel waar voor het geld evenals Nichicon. Die T-cap hadden gesplitste aansluitingen. Kun je gewoon draadbrugjes voor leggen op de print.
Re: Onbekende Versterker PCB
Mijn printen zijn toch anders, 2 sets met 2 paartjes in de eindtrap. Een met TO-3 torren. En geen voeding C's en D's op de PCB.
Re: Onbekende Versterker PCB
https://www.diyaudio.com/community/thre ... st-5645807
in 1416 staat denk net een stukje van de PCB met grote elco's, geen t-caps...
in 1416 staat denk net een stukje van de PCB met grote elco's, geen t-caps...
Re: Onbekende Versterker PCB
Ray ,
5200/1943 paartje kan ook , wil ook even checken of ik geschikte kandidaten liggen heb .
De MJW versie kan ook .
5200/1943 paartje kan ook , wil ook even checken of ik geschikte kandidaten liggen heb .
De MJW versie kan ook .
Re: Onbekende Versterker PCB
Nog een naam die mij te binnenschoot: Holger Barske.
https://holgerbarske.com/allgemein/syma ... bestellung
https://holgerbarske.com/allgemein/syma ... bestellung
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Onbekende Versterker PCB
Ik lees dat deze versterker een gain heeft van 32dB. Is dat niet heel veel?
Re: Onbekende Versterker PCB
Jazeker, das waarschijnlijk nog voor een Quad 33 VV waar maar en 0,5V uit komtLeeuwarden schreef: ↑zo 02 okt 2022, 17:41Ik lees dat deze versterker een gain heeft van 32dB. Is dat niet heel veel?
Re: Onbekende Versterker PCB
Ik neem aan dat je de 2SA1943 en de 2SC5200 bedoeld ?
Dat zou gunstig zijn, die worden ook door EOO geleverd.
https://www.eoo-bv.nl/2s-serie/4371-2sa1943.html
https://www.eoo-bv.nl/2s-serie/4372-2sc5200.html
