Onbekende Versterker PCB

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Onbekende Versterker PCB

Bericht door ray5150 »

Ik heb een PCB van een eindversterker van onbekende herkomst.
De afgelopen jaren van diverse forumleden wat restanten overgenomen, ik denk dat die daar ergens tussen heeft gezeten.

Herkent iemand dit ontwerp, en weet of er een schema van op internet te vinden is ?
Is op zich wel zo op te bouwen, maar van de TO92 transistoren staan geen typenummers op de PCB aangegeven.
Dan word het wat lastig ja.
Het is natuurlijk ook leuk om wat meer over de achtergronden te weten te komen.
20221001_162119.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Onbekende Versterker PCB

Bericht door Pjotr »

Zo te zien een vrij klassiek recht toe recht aan 50W - 100W ontwerp: Handboek soldaat :mrgreen: Moet toch niet al te moeilijk zijn om reverse te engineeren? Misschien een diyaudio.com ontwerpje? Daar houden ze wel van rode soldeermaskers. Zou anders zeker ook daar je vraag stellen.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Onbekende Versterker PCB

Bericht door John P »

De sym asym is volgens mij een oud ontwerp uit de Klang und Ton. Vraag mij niet naar de datum, want het is wel enige tijd geleden. Ze zijn nog steeds te koop, maar er zijn wel verschillende versies van. https://www.audiopcb.de/boards/symasym-classic/
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Onbekende Versterker PCB

Bericht door Pjotr »

Ach dat schept wat duidelijkheid. Die schema's geven i.i.g. houvast. Die TO92 paartjes zijn zeker niet kritisch. Die T-Caps zul je moeilijk kunnen vinden en waren toen erg duur. M.i. niet de moeite waard.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Onbekende Versterker PCB

Bericht door meanman64 »

Ray, hier wat info over de herkomst en ontwerper
https://www.diyaudio.com/community/thre ... keb.60918/
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Onbekende Versterker PCB

Bericht door meanman64 »

Schema
Bijlagen
Symasym5_2.gif
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Onbekende Versterker PCB

Bericht door cool »

Volgens mij een ontwerp van Rudy Ratlos. In de link van Patrick kun je zijn naam terugvinden op de laatste pagina. Ik geloof dat ik een soortgelijke PCB heb liggen. Even zoeken
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Onbekende Versterker PCB

Bericht door Pjotr »

Klopt wel. Eigenlijk staat alles, incl. schema, wel in dat diyaudio draadje. Het is zo op het eerste oog een leuk en goed uitgewerkt klassiek ontwerp.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Onbekende Versterker PCB

Bericht door ray5150 »

Allen dank voor de input. :goedzo:

Ik had aan de hand van de link van John P. ook deze pagina gevonden met daarop veel info.

http://www.lf-pro.net/mbittner/Sym5_Web ... ym5_3.html

Het draadje op DIYAudio zal ik ook eens gaan doornemen, waarschijnlijk zal deze layout er ook wel beschreven zijn, het draadje is helaas erg lang. (216 pagina's)
Pjotr schreef: za 01 okt 2022, 20:56
Ach dat schept wat duidelijkheid. Die schema's geven i.i.g. houvast. Die TO92 paartjes zijn zeker niet kritisch. Die T-Caps zul je moeilijk kunnen vinden en waren toen erg duur. M.i. niet de moeite waard.
Ja, die dingen waren een beetje een hype, een jaar of 15 geleden. ik was niet van plan deze te gebruiken. weet nog niet wat er wel op komt.
In ieder geval zullen het "gewone" elco's worden. de layout zal ik dan iets moeten aanpassen, spoortjes doorslijpen en een paar draadbrugjes leggen.
cool schreef: zo 02 okt 2022, 12:31
Volgens mij een ontwerp van Rudy Ratlos. In de link van Patrick kun je zijn naam terugvinden op de laatste pagina. Ik geloof dat ik een soortgelijke PCB heb liggen. Even zoeken
Ah mooi, Kan best dat dit printje bij jou vandaan komt. vooralsnog wilde ik deze gaan inzetten in een mono oplossing, maar kan geen kwaad om nog een exemplaar in huis te hebben. misschien heb je toevallig ook de vermogens torren liggen ? dan wil ik ze wel overnemen.
Ze zijn goed te krijgen bij zaken als Mouser en Farnell, dat dan weer wel. de rest is allemaal vrij standaardspul wat via EOO te verkrijgen is.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Onbekende Versterker PCB

Bericht door Pjotr »

Voor deze versterker heb je aan een 100VA trafo per kanaal ruim genoeg. En dan de elco's gewoon 10.000uF/40V met een 2x 24V trafo. Ikzelf vind de BHC elco's, nu KEMET, veel waar voor het geld evenals Nichicon. Die T-cap hadden gesplitste aansluitingen. Kun je gewoon draadbrugjes voor leggen op de print.
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Onbekende Versterker PCB

Bericht door cool »

Mijn printen zijn toch anders, 2 sets met 2 paartjes in de eindtrap. Een met TO-3 torren. En geen voeding C's en D's op de PCB.
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Onbekende Versterker PCB

Bericht door cool »

https://www.diyaudio.com/community/thre ... st-5645807
in 1416 staat denk net een stukje van de PCB met grote elco's, geen t-caps...
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Onbekende Versterker PCB

Bericht door meanman64 »

Ray ,
5200/1943 paartje kan ook , wil ook even checken of ik geschikte kandidaten liggen heb .
De MJW versie kan ook .
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Onbekende Versterker PCB

Bericht door cool »

Nog een naam die mij te binnenschoot: Holger Barske.
https://holgerbarske.com/allgemein/syma ... bestellung
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Onbekende Versterker PCB

Bericht door meanman64 »

Loek , heb jij ooit uw Symasym gebouwd ?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Onbekende Versterker PCB

Bericht door Leeuwarden »

Ik lees dat deze versterker een gain heeft van 32dB. Is dat niet heel veel?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Onbekende Versterker PCB

Bericht door Pjotr »

Leeuwarden schreef: zo 02 okt 2022, 17:41
Ik lees dat deze versterker een gain heeft van 32dB. Is dat niet heel veel?
Jazeker, das waarschijnlijk nog voor een Quad 33 VV waar maar en 0,5V uit komt :D 26dB is min of meer standaard. Maar de tegenkoppeling zondemeer gaan aanpassen om dat te bewerkstelligen is oppassen i.v.m. stabiliteit. Is daar niet over te lezen in het diyaudio draadje?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Onbekende Versterker PCB

Bericht door ray5150 »

meanman64 schreef: zo 02 okt 2022, 15:09
Ray ,
5200/1943 paartje kan ook , wil ook even checken of ik geschikte kandidaten liggen heb .
De MJW versie kan ook .
Ik neem aan dat je de 2SA1943 en de 2SC5200 bedoeld ?
Dat zou gunstig zijn, die worden ook door EOO geleverd. :D

https://www.eoo-bv.nl/2s-serie/4371-2sa1943.html
https://www.eoo-bv.nl/2s-serie/4372-2sc5200.html
Plaats reactie