Hypex AS2.100D defect
Moderator: Beheerdersteam
Hypex AS2.100D defect
Ik heb twee Hypex AS2.100D die tot dusverre in een tweeweg systeempje naar volle tevredenheid speelden. Helaas is van één van deze twee units één kanaal defect. Mogelijk is de oorzaak dat ik deze units aanstuurde via een jackplug in een mobiele telefoon. Bij het verwijderen van de jackplug terwijl de units aan staan geeft dit een forse puls op de luidsprekers. In het defecte kanaal hoor ik nu nog wel zwak wat muziek en verder vooral veel ruis. Het defecte kanaal is het tweeter kanaal en dit heeft er ook al toe geleid dat er twee tweeters vernield zijn, dus kennelijk komt laagfrequent signaal mee. (ik dacht eerst dat het probleem in de tweeter zat).
Helaas verleent Hypex geen service meer op deze units. Ik ben geen electrotechneut, dus zelf repareren gaat niet lukken . Ik heb het vermoeden dat het probleem bij de ingang zit omdat defecte class D versterkers meestal volledig kapot zijn en geen signaal geven (ik heb er al een paar gemold). Iemand suggesties hoe dit probleem aan te pakken?
Helaas verleent Hypex geen service meer op deze units. Ik ben geen electrotechneut, dus zelf repareren gaat niet lukken . Ik heb het vermoeden dat het probleem bij de ingang zit omdat defecte class D versterkers meestal volledig kapot zijn en geen signaal geven (ik heb er al een paar gemold). Iemand suggesties hoe dit probleem aan te pakken?
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Hypex AS2.100D defect
Je zegt geen electrotechneut te zijn, dus dan neem ik aan dat je ook beperkte apparatuur hebt om bv dingen te meten?
Doorgaans is het bij Class-D versterkers sowieso handig om de oscilloscoop aan te sluiten en te kijken of er iig een schakelfrequentie te zien is op de uitgang. Op die manier weet je namelijk dat de eindtrap iig wel gewoon aangaat.
Aan je beschrijving te lezen, lijkt het er echter meer op dat er wel degelijk meer kapot is.
Het kan ook lonen om de hele (eind)versterker module te vervangen.
Tegenwoordig worden die ook in bepaalde Electro-Voice speakers gebruikt, dus wel verkrijgbaar als vervangende reparatie/replacement module.
Over het algemeen zijn het de MOSFETs die het in deze modules snel begeven.
Doorgaans is het bij Class-D versterkers sowieso handig om de oscilloscoop aan te sluiten en te kijken of er iig een schakelfrequentie te zien is op de uitgang. Op die manier weet je namelijk dat de eindtrap iig wel gewoon aangaat.
Aan je beschrijving te lezen, lijkt het er echter meer op dat er wel degelijk meer kapot is.
Het kan ook lonen om de hele (eind)versterker module te vervangen.
Tegenwoordig worden die ook in bepaalde Electro-Voice speakers gebruikt, dus wel verkrijgbaar als vervangende reparatie/replacement module.
Over het algemeen zijn het de MOSFETs die het in deze modules snel begeven.
Re: Hypex AS2.100D defect
Vervelend voor je tweeters ook, neem aan dat Hypex dat ook niet vergoed?
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Hypex AS2.100D defect
Daar ben ik het toch niet helemaal mee eens.
Je moet een jack plug gewoon kunnen verwijderen zonder significant grote problemen.
Een plopje zou nog wel kunnen, maar dit is van een ander kaliber.
Tenzij er in de handleiding zeer nadrukkelijk staat dat de versterker absoluut eerst uitgezet dient te worden en mogelijke schade tot gevolg is wanneer dit niet wordt gebeurt.
Na de garantietermijn kan soms alsnog schade worden geclaimd wanneer de koper duidelijk kan maken en kan bewijzen dat de schade niet is veroorzaakt door zijn (eigen) schuld. Ik zou in dat geval gewoon contact opnemen met het juridisch loket.
Dit duidt op normaal gebruik, waarbij zoiets überhaupt niet mag gebeuren, laat staan dat hele eindtrap eruit vliegt incl tweeters.Bij het verwijderen van de jackplug terwijl de units aan staan geeft dit een forse puls op de luidsprekers.
Je moet een jack plug gewoon kunnen verwijderen zonder significant grote problemen.
Een plopje zou nog wel kunnen, maar dit is van een ander kaliber.
Tenzij er in de handleiding zeer nadrukkelijk staat dat de versterker absoluut eerst uitgezet dient te worden en mogelijke schade tot gevolg is wanneer dit niet wordt gebeurt.
Na de garantietermijn kan soms alsnog schade worden geclaimd wanneer de koper duidelijk kan maken en kan bewijzen dat de schade niet is veroorzaakt door zijn (eigen) schuld. Ik zou in dat geval gewoon contact opnemen met het juridisch loket.
Re: Hypex AS2.100D defect
Een force knal uit de speakers met los koppelen duidt op DC in de signaalweg. Of die DC uit de telefoon komt of van de AS2.100 is hier niet duidelijk.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Hypex AS2.100D defect
Waar de DC vandaan komt is niet relevant.
De gebruiker moet gewoon z'n apparatuur kunnen aansluiten zonder dat het problemen geeft.
Er kan ook niet worden verwacht dat de gebruiker überhaupt deze kennis heeft.
De gebruiker moet gewoon z'n apparatuur kunnen aansluiten zonder dat het problemen geeft.
Er kan ook niet worden verwacht dat de gebruiker überhaupt deze kennis heeft.
Re: Hypex AS2.100D defect
Dat klopt Bart maar dat verhinderde niet dat Taita nu met een kapotte AS2.100 en tweeter zit. Ik reageerde dan ook op wat je zelf stelde:
.... garantietermijn kan soms alsnog schade worden geclaimd wanneer de koper duidelijk kan maken en kan bewijzen dat de schade niet is veroorzaakt door zijn (eigen) schuld. Ik zou in dat geval gewoon contact opnemen met het juridisch loket.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Hypex AS2.100D defect
Sorry hoor, maar als je een source inplugt met een (tijdelijke) dc van een paar volt op een versterker die op driekwart staat laat van alles in rook opgaan.
Maar zoals gewoonlijk op dit forum gaat dit weer eens een uitgebreide polemiek worden.
Maar zoals gewoonlijk op dit forum gaat dit weer eens een uitgebreide polemiek worden.
Re: Hypex AS2.100D defect
Het valt mij in ieder geval op, dat juist Hypex veel van dit soort ellende heeft, naast de uitval van de modules zelf, misschien kunnen ze daar nog eens in verbeteren, betrouwbaarheid lijkt relatief laag, dat geeft mij als koper geen goed gevoel.
Re: Hypex AS2.100D defect
Dat niet, maar de fora staan vol met negatieve verhalen over defecte Hypex producten, als ze dit kunnen verbeteren zou wel mooi zijn.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Hypex AS2.100D defect
Walt, het zou jij eens sieren dat je eens stopt met overal te stoken. Zeer kwalijke karaktereigenschap van je.
Laat ik zo zeggen, een bedrijf dat per jaar zoveel omzet draait qua modules/producten met een mannetje of 100 op de loonlijst ( incl productie) en de garantie kan afhandelen met slechts 1 persoon doe je het niet slecht. Denk dat bij jouw werkgever minimaal alleen al 5 juristen op kantoor zitten om garantiegevalletjes af te handelen....
Re: Hypex AS2.100D defect
De garantie bij Hypex is goed, gaat er iets stuk krijg je zonder gezeur een nieuwe, daar heb ik al veel positieve ervaringen over gelezen.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Hypex AS2.100D defect
Sja dat heb je als men met statements gaat gooien.
Feit is niet wat wij ervan vinden, maar wat men wettelijk mag verwachten.
Of je dat technisch, of gevoelsmatig stom vindt, is totaal niet meer relevant.
Ik heb overigens nog nooit flinke ploppen gehad waar jij het over hebt.
Ook niet op 2kW versterkers die volledig "open" stonden.
Het stoken zie ik nergens terug, enkel iemand die z'n mening geeft.
Ik zie genoeg andere producten, webshops en bedrijven waar men dat ook bij doet, dus waarom zou dat bij Hypex niet mogen?
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4779
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Hypex AS2.100D defect
Nu is het ook nog zo dat "ds23man" het UITpluggen van de topic starter eigenhandig heeft omgezet naar INpluggen.
Inpluggen terwijl de apparatuur aanstaat is veel schadelijker dan uitpluggen , maar daar is de topic starter dus niet schuldig aan
Normale apparatuur kan gewoon uitgeplugd worden zonder in rook op te gaan, dus vind ik dit een ernstige tekortkoming van Hypex.
Wat de topic starter heeft gedaan is normaal gebruik.
Inpluggen terwijl de apparatuur aanstaat is veel schadelijker dan uitpluggen , maar daar is de topic starter dus niet schuldig aan
Normale apparatuur kan gewoon uitgeplugd worden zonder in rook op te gaan, dus vind ik dit een ernstige tekortkoming van Hypex.
Wat de topic starter heeft gedaan is normaal gebruik.
Re: Hypex AS2.100D defect
Is het niet gebruikelijk om je tweeters te beschermen met een C tussen de versterker en de tweeter?
Is deze wel geplaatst?
Is deze wel geplaatst?
Re: Hypex AS2.100D defect
Ja, uiteraard George! Dat is sowieso wel een ontwerpmust voor de gebruiker. Heb daar hier o0k zo mijn twijfels over en is de tweeter misschien overleden door de volle voedigsspanning na overlijden van de AS2.100. Heb er hier er ook een paar in gebruik met de DSP volume regeling op maximaal. Die geven bij aanzetten toch ook wel een dermate stevige tik/'plop dat dat niet gezond is voor de tweeters.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Hypex AS2.100D defect
Hoewel dat idd goed advies is, kies ik nog steeds de kant van de consument.
Je kunt niet verwachten dat een gebruiker dit zou moeten weten als het niet in de handleiding staat.
Je kunt niet verwachten dat een gebruiker dit zou moeten weten als het niet in de handleiding staat.
Re: Hypex AS2.100D defect
In dit geval niet Bart. Dit is een half product, of tool waarvan de gebruiker op de hoogte moet zijn van de do's en don'ts van het gebruik. Net als met fluitketels en keukenmessen.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Hypex AS2.100D defect
En vergeet niet dat hier een headphone output misbruikt wordt, in de meeste smartphones zitten tegenwoordig uitgangstrappen zonder uitgangscondensatoren en met detectiesystemen of er een hoofdtelefoon aangesloten is en met welke impedantie.
Re: Hypex AS2.100D defect
Ik heb hier een UCD 180 waar ik een overleden (bleek later) speaker op heb aangesloten.Pjotr schreef: ↑wo 17 aug 2022, 9:50Ja, uiteraard George! Dat is sowieso wel een ontwerpmust voor de gebruiker. Heb daar hier o0k zo mijn twijfels over en is de tweeter misschien overleden door de volle voedigsspanning na overlijden van de AS2.100. Heb er hier er ook een paar in gebruik met de DSP volume regeling op maximaal. Die geven bij aanzetten toch ook wel een dermate stevige tik/'plop dat dat niet gezond is voor de tweeters.
Het ding had kortsluiting door een verbrande spoel.
Die gaf daarna exact de zelfde symptomen als TS in de openings post beschrijft.
Wat ik vermoed is dat de tweeter is overleden door door de plop veroorzaakt door het uitpluggen en dat de kortsluiting in de tweeter de versterker heeft meegenomen.
Had TS netjes zijn tweeter beschermd met een C dan was dat niet gebeurd.
Gewoon een geval van verkeerd gebruik dus.
En de leverancier mag er vanuit gaan dat de gebruiker terzaken kundig is als je zelf met dergelijke spullen gaat werken.
Zie dit maar als leer geld.
Re: Hypex AS2.100D defect
Een telefoon is ook geen volwaardige audio bron.
En daarnaast, je weet gewoon dat iets dergelijks kan gebeuren als je een component loskoppelt terwijl alles nog aan staat.
Kwestie van nadenken lijkt me zo.
