Hypex AS2.100D defect

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

Taita
Berichten: 164
Lid geworden op: wo 06 mar 2013, 20:33

Hypex AS2.100D defect

Bericht door Taita »

Ik heb twee Hypex AS2.100D die tot dusverre in een tweeweg systeempje naar volle tevredenheid speelden. Helaas is van één van deze twee units één kanaal defect. Mogelijk is de oorzaak dat ik deze units aanstuurde via een jackplug in een mobiele telefoon. Bij het verwijderen van de jackplug terwijl de units aan staan geeft dit een forse puls op de luidsprekers. In het defecte kanaal hoor ik nu nog wel zwak wat muziek en verder vooral veel ruis. Het defecte kanaal is het tweeter kanaal en dit heeft er ook al toe geleid dat er twee tweeters vernield zijn, dus kennelijk komt laagfrequent signaal mee. (ik dacht eerst dat het probleem in de tweeter zat).

Helaas verleent Hypex geen service meer op deze units. Ik ben geen electrotechneut, dus zelf repareren gaat niet lukken . Ik heb het vermoeden dat het probleem bij de ingang zit omdat defecte class D versterkers meestal volledig kapot zijn en geen signaal geven (ik heb er al een paar gemold). Iemand suggesties hoe dit probleem aan te pakken?
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Hypex AS2.100D defect

Bericht door OWC »

Je zegt geen electrotechneut te zijn, dus dan neem ik aan dat je ook beperkte apparatuur hebt om bv dingen te meten?

Doorgaans is het bij Class-D versterkers sowieso handig om de oscilloscoop aan te sluiten en te kijken of er iig een schakelfrequentie te zien is op de uitgang. Op die manier weet je namelijk dat de eindtrap iig wel gewoon aangaat.
Aan je beschrijving te lezen, lijkt het er echter meer op dat er wel degelijk meer kapot is.

Het kan ook lonen om de hele (eind)versterker module te vervangen.
Tegenwoordig worden die ook in bepaalde Electro-Voice speakers gebruikt, dus wel verkrijgbaar als vervangende reparatie/replacement module.

Over het algemeen zijn het de MOSFETs die het in deze modules snel begeven.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Hypex AS2.100D defect

Bericht door Walt »

Vervelend voor je tweeters ook, neem aan dat Hypex dat ook niet vergoed?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex AS2.100D defect

Bericht door ds23man »

Hoezo, hij blaast de handel toch zelf op?
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Hypex AS2.100D defect

Bericht door OWC »

Daar ben ik het toch niet helemaal mee eens.

Bij het verwijderen van de jackplug terwijl de units aan staan geeft dit een forse puls op de luidsprekers.
Dit duidt op normaal gebruik, waarbij zoiets überhaupt niet mag gebeuren, laat staan dat hele eindtrap eruit vliegt incl tweeters.
Je moet een jack plug gewoon kunnen verwijderen zonder significant grote problemen.
Een plopje zou nog wel kunnen, maar dit is van een ander kaliber.

Tenzij er in de handleiding zeer nadrukkelijk staat dat de versterker absoluut eerst uitgezet dient te worden en mogelijke schade tot gevolg is wanneer dit niet wordt gebeurt.

Na de garantietermijn kan soms alsnog schade worden geclaimd wanneer de koper duidelijk kan maken en kan bewijzen dat de schade niet is veroorzaakt door zijn (eigen) schuld. Ik zou in dat geval gewoon contact opnemen met het juridisch loket.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypex AS2.100D defect

Bericht door Pjotr »

Een force knal uit de speakers met los koppelen duidt op DC in de signaalweg. Of die DC uit de telefoon komt of van de AS2.100 is hier niet duidelijk.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Hypex AS2.100D defect

Bericht door OWC »

Waar de DC vandaan komt is niet relevant.

De gebruiker moet gewoon z'n apparatuur kunnen aansluiten zonder dat het problemen geeft.
Er kan ook niet worden verwacht dat de gebruiker überhaupt deze kennis heeft.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypex AS2.100D defect

Bericht door Pjotr »

Dat klopt Bart maar dat verhinderde niet dat Taita nu met een kapotte AS2.100 en tweeter zit. Ik reageerde dan ook op wat je zelf stelde:
.... garantietermijn kan soms alsnog schade worden geclaimd wanneer de koper duidelijk kan maken en kan bewijzen dat de schade niet is veroorzaakt door zijn (eigen) schuld. Ik zou in dat geval gewoon contact opnemen met het juridisch loket.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex AS2.100D defect

Bericht door ds23man »

Sorry hoor, maar als je een source inplugt met een (tijdelijke) dc van een paar volt op een versterker die op driekwart staat laat van alles in rook opgaan.

Maar zoals gewoonlijk op dit forum gaat dit weer eens een uitgebreide polemiek worden.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Hypex AS2.100D defect

Bericht door Walt »

Het valt mij in ieder geval op, dat juist Hypex veel van dit soort ellende heeft, naast de uitval van de modules zelf, misschien kunnen ze daar nog eens in verbeteren, betrouwbaarheid lijkt relatief laag, dat geeft mij als koper geen goed gevoel.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Hypex AS2.100D defect

Bericht door dre »

Inpluggen terwijl de boel aanstaat lijkt mij niet handig toch?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Hypex AS2.100D defect

Bericht door Walt »

Dat niet, maar de fora staan vol met negatieve verhalen over defecte Hypex producten, als ze dit kunnen verbeteren zou wel mooi zijn.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex AS2.100D defect

Bericht door ds23man »

Walt schreef: di 16 aug 2022, 21:09
Dat niet, maar de fora staan vol met negatieve verhalen over defecte Hypex producten, als ze dit kunnen verbeteren zou wel mooi zijn.
Walt, het zou jij eens sieren dat je eens stopt met overal te stoken. Zeer kwalijke karaktereigenschap van je.

Laat ik zo zeggen, een bedrijf dat per jaar zoveel omzet draait qua modules/producten met een mannetje of 100 op de loonlijst ( incl productie) en de garantie kan afhandelen met slechts 1 persoon doe je het niet slecht. Denk dat bij jouw werkgever minimaal alleen al 5 juristen op kantoor zitten om garantiegevalletjes af te handelen....
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Hypex AS2.100D defect

Bericht door dre »

En dan hebben ze maar 1 Walter...... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Hypex AS2.100D defect

Bericht door Walt »

De garantie bij Hypex is goed, gaat er iets stuk krijg je zonder gezeur een nieuwe, daar heb ik al veel positieve ervaringen over gelezen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex AS2.100D defect

Bericht door ds23man »

dre schreef: di 16 aug 2022, 22:00
En dan hebben ze maar 1 Walter...... :mrgreen:
:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Hypex AS2.100D defect

Bericht door OWC »

ds23man schreef: di 16 aug 2022, 20:41
Sorry hoor, maar als je een source inplugt met een (tijdelijke) dc van een paar volt op een versterker die op driekwart staat laat van alles in rook opgaan.

Maar zoals gewoonlijk op dit forum gaat dit weer eens een uitgebreide polemiek worden.
Sja dat heb je als men met statements gaat gooien.

Feit is niet wat wij ervan vinden, maar wat men wettelijk mag verwachten.
Of je dat technisch, of gevoelsmatig stom vindt, is totaal niet meer relevant.

Ik heb overigens nog nooit flinke ploppen gehad waar jij het over hebt.
Ook niet op 2kW versterkers die volledig "open" stonden.

Het stoken zie ik nergens terug, enkel iemand die z'n mening geeft.
Ik zie genoeg andere producten, webshops en bedrijven waar men dat ook bij doet, dus waarom zou dat bij Hypex niet mogen?
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4779
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Hypex AS2.100D defect

Bericht door Olaf Analogue »

Nu is het ook nog zo dat "ds23man" het UITpluggen van de topic starter eigenhandig heeft omgezet naar INpluggen.
Inpluggen terwijl de apparatuur aanstaat is veel schadelijker dan uitpluggen , maar daar is de topic starter dus niet schuldig aan

Normale apparatuur kan gewoon uitgeplugd worden zonder in rook op te gaan, dus vind ik dit een ernstige tekortkoming van Hypex.
Wat de topic starter heeft gedaan is normaal gebruik.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Hypex AS2.100D defect

Bericht door Kappa7 »

Is het niet gebruikelijk om je tweeters te beschermen met een C tussen de versterker en de tweeter?
Is deze wel geplaatst?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypex AS2.100D defect

Bericht door Pjotr »

Ja, uiteraard George! Dat is sowieso wel een ontwerpmust voor de gebruiker. Heb daar hier o0k zo mijn twijfels over en is de tweeter misschien overleden door de volle voedigsspanning na overlijden van de AS2.100. Heb er hier er ook een paar in gebruik met de DSP volume regeling op maximaal. Die geven bij aanzetten toch ook wel een dermate stevige tik/'plop dat dat niet gezond is voor de tweeters.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Hypex AS2.100D defect

Bericht door OWC »

Hoewel dat idd goed advies is, kies ik nog steeds de kant van de consument.
Je kunt niet verwachten dat een gebruiker dit zou moeten weten als het niet in de handleiding staat.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypex AS2.100D defect

Bericht door Pjotr »

In dit geval niet Bart. Dit is een half product, of tool waarvan de gebruiker op de hoogte moet zijn van de do's en don'ts van het gebruik. Net als met fluitketels en keukenmessen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex AS2.100D defect

Bericht door ds23man »

En vergeet niet dat hier een headphone output misbruikt wordt, in de meeste smartphones zitten tegenwoordig uitgangstrappen zonder uitgangscondensatoren en met detectiesystemen of er een hoofdtelefoon aangesloten is en met welke impedantie.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Hypex AS2.100D defect

Bericht door Kappa7 »

Pjotr schreef: wo 17 aug 2022, 9:50
Ja, uiteraard George! Dat is sowieso wel een ontwerpmust voor de gebruiker. Heb daar hier o0k zo mijn twijfels over en is de tweeter misschien overleden door de volle voedigsspanning na overlijden van de AS2.100. Heb er hier er ook een paar in gebruik met de DSP volume regeling op maximaal. Die geven bij aanzetten toch ook wel een dermate stevige tik/'plop dat dat niet gezond is voor de tweeters.
Ik heb hier een UCD 180 waar ik een overleden (bleek later) speaker op heb aangesloten.
Het ding had kortsluiting door een verbrande spoel.
Die gaf daarna exact de zelfde symptomen als TS in de openings post beschrijft.
Wat ik vermoed is dat de tweeter is overleden door door de plop veroorzaakt door het uitpluggen en dat de kortsluiting in de tweeter de versterker heeft meegenomen.
Had TS netjes zijn tweeter beschermd met een C dan was dat niet gebeurd.
Gewoon een geval van verkeerd gebruik dus.
En de leverancier mag er vanuit gaan dat de gebruiker terzaken kundig is als je zelf met dergelijke spullen gaat werken.
Zie dit maar als leer geld.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Hypex AS2.100D defect

Bericht door Kappa7 »

ds23man schreef: wo 17 aug 2022, 11:13
En vergeet niet dat hier een headphone output misbruikt wordt, in de meeste smartphones zitten tegenwoordig uitgangstrappen zonder uitgangscondensatoren en met detectiesystemen of er een hoofdtelefoon aangesloten is en met welke impedantie.
Een telefoon is ook geen volwaardige audio bron.
En daarnaast, je weet gewoon dat iets dergelijks kan gebeuren als je een component loskoppelt terwijl alles nog aan staat.
Kwestie van nadenken lijkt me zo.
Plaats reactie

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”