Pagina 1 van 1

Basisbreedte regeling

Geplaatst: do 11 aug 2022, 16:39
door Jacob
Veel stereo opnames zijn zo gemixt dat een of meer instrumenten slechts uit de linker of de rechter speaker komen. Een extreme vorm hiervan is het zgn ping-pong stereo. Dit kan hinderlijk zijn omdat de betreffende speaker dan duidelijk in het geluidsbeeld verschijnt, waardoor de illusie dat de scene zich tussen (en achter) de speakers bevind wordt verstoord. Dit speelt m.n. als de speakers wat verder van de wand staan.

Vroeger hadden sommige versterkers een basisbreedte regeling (ik dacht bij Philips), een zeer eenvoudig circuitje trouwens.
Ik vraag mij af of hiermee de breedte van het stereobeeld zodanig kan worden verkleind opdat ook die ping-pong geluiden dan niet uit, maar tussen de speakers terechtkomen en dan mogelijk minder verstorend werken.

Wie heeft ervaring met deze toepassing van basisbreedte regeling ?

PS: ik heb maar gegokt dat het onderwerp in dit subforum thuis hoort.

Re: Basisbreedte regeling

Geplaatst: do 11 aug 2022, 17:07
door ds23man
Misschien was het wel de bedoeling van de artiest in de productie....
Je speakeropstelling staat daar verder los van.

Re: Basisbreedte regeling

Geplaatst: do 11 aug 2022, 18:39
door Kappa7
Dat is met wat weerstanden prima op te lossen.
Je gaat dan namelijk de kanaalscheiding kleiner maken.
Ik heb daar wel al voorbeelden van gehoord en kan erg overtuigend klinken.
De waardes van de weerstanden is dan afhankelijk van de mate van koppeling je tussen beide kanalen wil hebben.
Je krijgt dan een weerstand naar aarde op beide kanalen en daartussen een 3e weerstand.
Als je die weerstand regelbaar maakt kan je de mate van koppeling regelen.
Dit is allemaal wel op lijn niveau.

Re: Basisbreedte regeling

Geplaatst: do 11 aug 2022, 20:27
door OWC
ds23man schreef: do 11 aug 2022, 17:07
Misschien was het wel de bedoeling van de artiest in de productie....
Je speakeropstelling staat daar verder los van.
Misschien, maar dat betekent nog niet dat de luisteraar het hoeft te waarderen? ;)

Re: Basisbreedte regeling

Geplaatst: do 11 aug 2022, 20:38
door ray5150
Er staat me bij dat Elektuur / Elex daar wel eens een schakeling voor gepubliceerd heeft.
Zal wel eens zoeken in mijn archiefje.

Re: Basisbreedte regeling

Geplaatst: do 11 aug 2022, 20:48
door ray5150
Hoppa, uit de Elex van Februari 1987 :
Stereo basis breedte regeling.pdf
(4.65 MiB) 88 keer gedownload

Re: Basisbreedte regeling

Geplaatst: vr 12 aug 2022, 16:24
door Jacob
Bedankt voor het uitgebreide verhaal.
Helaas wordt niet aangegeven of, en in welke mate, basisbreedte reductie de problemen die optreden bij ping-pong gemixte muziek kan verminderen.

Re: Basisbreedte regeling

Geplaatst: vr 12 aug 2022, 16:35
door ray5150
Geef eens een voorbeeld van ping-pong gemixte muziek ?
Ik weet niet goed wat ik me daarbij moet voorstellen...

Re: Basisbreedte regeling

Geplaatst: vr 12 aug 2022, 16:41
door pappaleo
Welcome to the machine - Pink Floyd ?

Re: Basisbreedte regeling

Geplaatst: vr 12 aug 2022, 16:47
door OWC
ray5150 schreef: vr 12 aug 2022, 16:35
Geef eens een voorbeeld van ping-pong gemixte muziek ?
Ik weet niet goed wat ik me daarbij moet voorstellen...
Bijna alles in de jaren 60 en being jaren 70 zo ongeveer? :lol:
Men was zo ongeveer enkel in staat om enkel te hard-pannen naar links of naar rechts.

Re: Basisbreedte regeling

Geplaatst: vr 12 aug 2022, 16:51
door ds23man
Pak de eerste stereo opnames van de Beatles er maar bij.

Re: Basisbreedte regeling

Geplaatst: vr 12 aug 2022, 16:57
door ray5150
Ja klopt, maar dat is hard naar links of rechts gepanned.

Re: Basisbreedte regeling

Geplaatst: vr 12 aug 2022, 17:09
door ds23man
Of pak het hele oeuvre van Yellow er maar eens bij.

Re: Basisbreedte regeling

Geplaatst: vr 12 aug 2022, 20:08
door beijert
Ik weet niet welke maar er was een Jimmy Hendrix nummer die mij mateloos irriteerde om die reden.

Re: Basisbreedte regeling

Geplaatst: vr 12 aug 2022, 21:36
door ds23man
Wie? Jimmy Hendrix? Wie luistert daar nog naar? Valt bij mij onder dezelfde categorie als Zappa.... :mrgreen: