Suggesties voor ventilatie gaten/sleuven
Moderator: Beheerdersteam
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Suggesties voor ventilatie gaten/sleuven
Ik wil binnenkort weer eens verder met een tweetal versterkers en omdat de kast boven en onder ontluchting nodig heeft wilde ik daar ventilatie gaten/sleuven in frezen. Nu kan ik natuurlijk een verspringend patroon van (ronde of vierkante) gaten gebruiken, of simpele sleuven, maar ik zoek iets wat meer tot de verbeelding spreekt, want waarom heb je anders een CNC machine tenslotte? Dus mijn vraag ligt, dat gezegd hebbende, voor de hand: ik zoek suggesties ter inspiratie voor ventilatie gaten/sleuven patronen.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Suggesties voor ventilatie gaten/sleuven
4 ¾ cirkels (C) van verschillende grootte die concentrisch geplaatst worden, elk met de open (in jouw geval gesloten) zijde naar een andere windrichting wijzend.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Suggesties voor ventilatie gaten/sleuven
Heb eens een TPA3255 versterker gebouwd, en dit in patroon uitgeboord in de topplaat. Bodem zaten al sleuven in. Heb perfo alu gebruikt als mal, geen cnc dus, maar misschien als idee.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Suggesties voor ventilatie gaten/sleuven
Jij (John P) ziet het woord 'windrichting' en gaat gelijk los 
Bedoel meer zoiets (heb geen tekenprog bij de hand, maar de bedoeling is duidelijk, hoop ik)
Bedoel meer zoiets (heb geen tekenprog bij de hand, maar de bedoeling is duidelijk, hoop ik)
Laatst gewijzigd door pappaleo op zo 31 jul 2022, 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Suggesties voor ventilatie gaten/sleuven
Over de Bijlmermeer gesproken, laatst een interessante docu zitten kijken hierover, moraal van het verhaal is dat er in korte tijd een heleboel woonruimte uit de grond is gestampt, maar dat basale voorzieningen zoals een supermarkt, parkeergelegenheid maar ook openbaar vervoer, pas jaren na de oplevering van de woningen gereed kwam, dan is meteen helder waarom de Bijlmer niet zo'n succes is geworden als aanvankelijk gedacht. En ja, da's weer te danken aan een stel luie ambtenaren zonder visie, zoals gewoonlijk.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Suggesties voor ventilatie gaten/sleuven
P.s. ook zijn er op YouTube een aantal interssante docu's te vinden over de Bijlmerramp, als je ziet hoe men daar gewoon zonder enige bescherming tegen het inademen van giftige gassen en rook urenlang bezig is om de vlammen te doven snap ik wel waarom er veel brandweerlieden en andere hulpverleners later aan kanker etc. zijn overleden. Dit was in 1992, dertig jaar geleden, ik was toch sterk onder de indruk dat men toen ook dondersgoed wist dat het inademen van allerlei giftige gassen en rook een serieus gezondheidsrisico met zich meedroeg?
Re: Suggesties voor ventilatie gaten/sleuven
Over de inhoud/lading van dat vliegtuig is toen ook veel discussie geweest, men zou dat normaal als brandweer direct kunnen terug vinden, net als bij vracht en tankwagens met de verplichte codering, maar daar werd toen erg geheimzinnig over gedaan.SSassen schreef: ↑zo 31 jul 2022, 19:45P.s. ook zijn er op YouTube een aantal interssante docu's te vinden over de Bijlmerramp, als je ziet hoe men daar gewoon zonder enige bescherming tegen het inademen van giftige gassen en rook urenlang bezig is om de vlammen te doven snap ik wel waarom er veel brandweerlieden en andere hulpverleners later aan kanker etc. zijn overleden. Dit was in 1992, dertig jaar geleden, ik was toch sterk onder de indruk dat men toen ook dondersgoed wist dat het inademen van allerlei giftige gassen en rook een serieus gezondheidsrisico met zich meedroeg?
Ook de Israëlische inlichtingendienst had daar toen mee te maken, en dat maakte het wel bijzonder/eigenaardig.
Wat vervoerd Israël via Schiphol.?????
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Suggesties voor ventilatie gaten/sleuven
Oh absoluut Hans, dat komt ook naar voren in die docu's, maar ik blijf mij afvragen waarom het toen geen protocol was om bescherming te dragen tegen het inhaleren van rookgassen etc. Men staat gewoon doodleuk urenlang in de rook de boel (na) te blussen.
Re: Suggesties voor ventilatie gaten/sleuven
30 jaar geleden was rook vaak gewoon rook?
wat dan nog niet zo bekend is?
Bij een condensator die de geest geeft of kortsluiting heb je ook wel een onaangename lucht, en tegenwoordig zuigen wij het af bij een beetje solderen, maar toen?
Hoe herken je chemisch gevaarlijk spul, de geur zal geen factor zijn, neem ik aan.
wat dan nog niet zo bekend is?
Bij een condensator die de geest geeft of kortsluiting heb je ook wel een onaangename lucht, en tegenwoordig zuigen wij het af bij een beetje solderen, maar toen?
Hoe herken je chemisch gevaarlijk spul, de geur zal geen factor zijn, neem ik aan.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Suggesties voor ventilatie gaten/sleuven
Nee, volgens mij niet, immers ook op Schiphol had men uitgebreide maatregelen om vliegtuigbranden te blussen, incl. persoonlijke bescherming voor de ademhaling etc. De 747 die neergestort is in de Bijlmer was net afgetankt, dus alleen de kerosine al die verdampt en verbrandt zorgt natuurlijk voor serieuze problemen met je ademhaling. Deze kennis was er toen ook al, en daarom snap ik niet waarom op de beelden slechts een deel van de hulpverleners voldoende bescherming dragen.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33821
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Suggesties voor ventilatie gaten/sleuven
de "gewone" brandweer is vaal beschamend slecht op de hoogte van dit soort bijzondere risico's. ook voor industriebranden bv
Re: Suggesties voor ventilatie gaten/sleuven
Ja, inderdaad. een honingraat patroon dus.
Re: Suggesties voor ventilatie gaten/sleuven
Nog even en we zijn bij de vissen en vogels van Escher 
Re: Suggesties voor ventilatie gaten/sleuven
Lijkt eerder op Space Invaders, het computer spelletje uit de jaren '70.
- pvanlingen
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
- Locatie: Dronten
Re: Suggesties voor ventilatie gaten/sleuven
En daar zien we de hand van de heer Escher weer terug...
