Suggesties voor ventilatie gaten/sleuven

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Suggesties voor ventilatie gaten/sleuven

Bericht door SSassen »

Ik wil binnenkort weer eens verder met een tweetal versterkers en omdat de kast boven en onder ontluchting nodig heeft wilde ik daar ventilatie gaten/sleuven in frezen. Nu kan ik natuurlijk een verspringend patroon van (ronde of vierkante) gaten gebruiken, of simpele sleuven, maar ik zoek iets wat meer tot de verbeelding spreekt, want waarom heb je anders een CNC machine tenslotte? Dus mijn vraag ligt, dat gezegd hebbende, voor de hand: ik zoek suggesties ter inspiratie voor ventilatie gaten/sleuven patronen.
ventilatie_gaten_versterker.png
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Suggesties voor ventilatie gaten/sleuven

Bericht door pappaleo »

4 ¾ cirkels (C) van verschillende grootte die concentrisch geplaatst worden, elk met de open (in jouw geval gesloten) zijde naar een andere windrichting wijzend.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Suggesties voor ventilatie gaten/sleuven

Bericht door John P »

Zoiets?
depositphotos_191701328-stockillustratie-kleurloze-grappige-cartoon-wolk-waait-1098527417.jpg
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Suggesties voor ventilatie gaten/sleuven

Bericht door Barry2001 »

Heb eens een TPA3255 versterker gebouwd, en dit in patroon uitgeboord in de topplaat. Bodem zaten al sleuven in. Heb perfo alu gebruikt als mal, geen cnc dus, maar misschien als idee.
Bijlagen
A8D958E7-D7E9-4860-A35F-8D4B40361E03.jpeg
20658184-C50E-4DD3-AAE6-7633409DEB1A.jpeg
0983A6E6-51CF-4761-BA57-5A7140FC3070.jpeg
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Suggesties voor ventilatie gaten/sleuven

Bericht door dre »

Misschien bliksemschichten of een U-patroon.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Suggesties voor ventilatie gaten/sleuven

Bericht door pappaleo »

Jij (John P) ziet het woord 'windrichting' en gaat gelijk los :mrgreen:

Bedoel meer zoiets (heb geen tekenprog bij de hand, maar de bedoeling is duidelijk, hoop ik)
images.png
images.png (3.05 KiB) 529 keer bekeken
Laatst gewijzigd door pappaleo op zo 31 jul 2022, 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Suggesties voor ventilatie gaten/sleuven

Bericht door dre »

Die kant zat ik ook op Leo! :goedzo:
ds23man schreef: zo 31 jul 2022, 18:41
Goh, leef je ook nog?
Net aan,tijd voor vakantie.... :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Suggesties voor ventilatie gaten/sleuven

Bericht door ray5150 »

Ik stel een Bijlmermeer patroon voor.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Suggesties voor ventilatie gaten/sleuven

Bericht door SSassen »

ds23man schreef: zo 31 jul 2022, 19:20
ray5150 schreef: zo 31 jul 2022, 19:18
Ik stel een Bijlmermeer patroon voor.
Volgens mij ga je nu een bepaalde bevolkingsgroep over je heen krijgen..... :lol:
Over de Bijlmermeer gesproken, laatst een interessante docu zitten kijken hierover, moraal van het verhaal is dat er in korte tijd een heleboel woonruimte uit de grond is gestampt, maar dat basale voorzieningen zoals een supermarkt, parkeergelegenheid maar ook openbaar vervoer, pas jaren na de oplevering van de woningen gereed kwam, dan is meteen helder waarom de Bijlmer niet zo'n succes is geworden als aanvankelijk gedacht. En ja, da's weer te danken aan een stel luie ambtenaren zonder visie, zoals gewoonlijk.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Suggesties voor ventilatie gaten/sleuven

Bericht door SSassen »

P.s. ook zijn er op YouTube een aantal interssante docu's te vinden over de Bijlmerramp, als je ziet hoe men daar gewoon zonder enige bescherming tegen het inademen van giftige gassen en rook urenlang bezig is om de vlammen te doven snap ik wel waarom er veel brandweerlieden en andere hulpverleners later aan kanker etc. zijn overleden. Dit was in 1992, dertig jaar geleden, ik was toch sterk onder de indruk dat men toen ook dondersgoed wist dat het inademen van allerlei giftige gassen en rook een serieus gezondheidsrisico met zich meedroeg?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Suggesties voor ventilatie gaten/sleuven

Bericht door Henkjan »

ray5150 schreef: zo 31 jul 2022, 19:18
Ik stel een Bijlmermeer patroon voor.
je bedoelt zoiets dan neem ik aan:
1024px-Zuidoostelijke_stadsuitbreiding_van_Amsterdam,_maquette_zuidoostelijk_stadsdeel,_Bestanddeelnr_917-8365.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Suggesties voor ventilatie gaten/sleuven

Bericht door hannesie »

SSassen schreef: zo 31 jul 2022, 19:45
P.s. ook zijn er op YouTube een aantal interssante docu's te vinden over de Bijlmerramp, als je ziet hoe men daar gewoon zonder enige bescherming tegen het inademen van giftige gassen en rook urenlang bezig is om de vlammen te doven snap ik wel waarom er veel brandweerlieden en andere hulpverleners later aan kanker etc. zijn overleden. Dit was in 1992, dertig jaar geleden, ik was toch sterk onder de indruk dat men toen ook dondersgoed wist dat het inademen van allerlei giftige gassen en rook een serieus gezondheidsrisico met zich meedroeg?
Over de inhoud/lading van dat vliegtuig is toen ook veel discussie geweest, men zou dat normaal als brandweer direct kunnen terug vinden, net als bij vracht en tankwagens met de verplichte codering, maar daar werd toen erg geheimzinnig over gedaan.

Ook de Israëlische inlichtingendienst had daar toen mee te maken, en dat maakte het wel bijzonder/eigenaardig.

Wat vervoerd Israël via Schiphol.?????
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Suggesties voor ventilatie gaten/sleuven

Bericht door SSassen »

Oh absoluut Hans, dat komt ook naar voren in die docu's, maar ik blijf mij afvragen waarom het toen geen protocol was om bescherming te dragen tegen het inhaleren van rookgassen etc. Men staat gewoon doodleuk urenlang in de rook de boel (na) te blussen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Suggesties voor ventilatie gaten/sleuven

Bericht door hannesie »

30 jaar geleden was rook vaak gewoon rook?

wat dan nog niet zo bekend is?

Bij een condensator die de geest geeft of kortsluiting heb je ook wel een onaangename lucht, en tegenwoordig zuigen wij het af bij een beetje solderen, maar toen?
Hoe herken je chemisch gevaarlijk spul, de geur zal geen factor zijn, neem ik aan.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Suggesties voor ventilatie gaten/sleuven

Bericht door SSassen »

hannesie schreef: zo 31 jul 2022, 21:59
30 jaar geleden was rook vaak gewoon rook?
Nee, volgens mij niet, immers ook op Schiphol had men uitgebreide maatregelen om vliegtuigbranden te blussen, incl. persoonlijke bescherming voor de ademhaling etc. De 747 die neergestort is in de Bijlmer was net afgetankt, dus alleen de kerosine al die verdampt en verbrandt zorgt natuurlijk voor serieuze problemen met je ademhaling. Deze kennis was er toen ook al, en daarom snap ik niet waarom op de beelden slechts een deel van de hulpverleners voldoende bescherming dragen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Suggesties voor ventilatie gaten/sleuven

Bericht door Henkjan »

de "gewone" brandweer is vaal beschamend slecht op de hoogte van dit soort bijzondere risico's. ook voor industriebranden bv
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Suggesties voor ventilatie gaten/sleuven

Bericht door ray5150 »

Henkjan schreef: zo 31 jul 2022, 20:40
ray5150 schreef: zo 31 jul 2022, 19:18
Ik stel een Bijlmermeer patroon voor.
je bedoelt zoiets dan neem ik aan:
1024px-Zuidoostelijke_stadsuitbreiding_van_Amsterdam,_maquette_zuidoostelijk_stadsdeel,_Bestanddeelnr_917-8365.jpg
Ja, inderdaad. een honingraat patroon dus.
Seed7
Berichten: 89
Lid geworden op: za 05 sep 2020, 10:12

Re: Suggesties voor ventilatie gaten/sleuven

Bericht door Seed7 »

schakels.png
check11.png
check24.png
check40.png
check25.png
check44.png
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Suggesties voor ventilatie gaten/sleuven

Bericht door Pjotr »

Nog even en we zijn bij de vissen en vogels van Escher :lol:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Suggesties voor ventilatie gaten/sleuven

Bericht door ds23man »

Heb nu al een uur hoofdpijn....
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Suggesties voor ventilatie gaten/sleuven

Bericht door dre »

Ik ben gehypnotiseerd! :mrgreen:
Seed7
Berichten: 89
Lid geworden op: za 05 sep 2020, 10:12

Re: Suggesties voor ventilatie gaten/sleuven

Bericht door Seed7 »

Pjotr schreef: za 20 aug 2022, 17:42
Nog even en we zijn bij de vissen en vogels van Escher :lol:
Konijntjes?
check09.png
Visjes? Met wat inlevingsvermogen,
Check12.png
;)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Suggesties voor ventilatie gaten/sleuven

Bericht door ray5150 »

Lijkt eerder op Space Invaders, het computer spelletje uit de jaren '70.
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: Suggesties voor ventilatie gaten/sleuven

Bericht door pvanlingen »

geperforeerde plaat.
decorative-perforated-metal-panels-1.png
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Suggesties voor ventilatie gaten/sleuven

Bericht door ray5150 »

En daar zien we de hand van de heer Escher weer terug...
Plaats reactie