Pagina 1 van 1

W250S & FRS5X ??

Geplaatst: wo 20 jul 2022, 20:23
door Seed7
Zat voor het eerst in jaren weer een beetje te prutsen met een ideetje, WS250S & W130S & FRS5X. Het idee was om de W130S als filler-driver in te zetten. Na wat gepruts kwam het onderstaande er uit. Gewoon een 2-weg. Zou het werken?

CODE: Selecteer alles

+ -----||-22uF----+--------x
                  *        |
                 1.5mH       FRS5X-8 Ohm
                  *        |
- ----------------+--------x

+ ----**3.3mH**---+--------x
                  |        |
                 | |
                 | | 22uF    W250S-8 Ohm
                  |        |
- ----------------+--------x            

FRS5X in 1.5l
W250S in 60l BR 40Hz      
X-over ~1000Hz

Re: W250S & FRS5X ??

Geplaatst: wo 20 jul 2022, 21:06
door John P
Zet het eens in Boxsim, dan weet je al meer.

Re: W250S & FRS5X ??

Geplaatst: wo 20 jul 2022, 21:20
door Seed7
John P schreef: wo 20 jul 2022, 21:06
Zet het eens in Boxsim, dan weet je al meer.
Zoiets? Maarja, "rechte curves zeggen niet alles.
w250sfrs5x.jpg

Re: W250S & FRS5X ??

Geplaatst: do 21 jul 2022, 13:40
door Seed7
Hoe goed / realistisch is wat dat Boxsim simuleert? Heb er wat meer me zitten spelen en vindt het vooral "umstaendlich". Desalniettemin kom ik nu tot een curve die tussen de 85Hz - 10kHz met +/-1 dB schommelt rond de 88. Lijkt me niet onaardig, toch?

CODE: Selecteer alles

+ -----||-22uF----+--------x
                  *        |
            0.86mH 0.6Ohm      FRS5X-8Ohm
                  *        |
- ----------------+--------x

+ ----**3.3mH**---+--------x
        1.15Ohm   |        |
                 | |
                 | |  33uF   W250S-8Ohm
                  |        |
- ----------------+--------x            

FRS5X in 1.5l
W250S in 60l BR 40Hz 

X-over ~900Hz

Baffle 44 x 70 cm (lxh)     


Re: W250S & FRS5X ??

Geplaatst: do 21 jul 2022, 16:59
door OWC
Voor het geld zou ik het niet doen.
Liever SB Acoustics, Peerless oid.

Boxsim simuleert een stuk realistischer dan theoretische filters.
Je zult namelijk toch echt tenminste een impedantie en frequentie responsie metingen moeten doen/hebben.

Re: W250S & FRS5X ??

Geplaatst: do 21 jul 2022, 17:58
door Seed7
OWC schreef: do 21 jul 2022, 16:59
Voor het geld zou ik het niet doen.
Liever SB Acoustics, Peerless oid.
Met andere onderdelen wordt het een andere luidspreker.
OWC schreef: do 21 jul 2022, 16:59
Boxsim simuleert een stuk realistischer dan theoretische filters.
Je zult namelijk toch echt tenminste een impedantie en frequentie responsie metingen moeten doen/hebben.
Ok.
Ja, meten moet zowiezo.

Dank.

Re: W250S & FRS5X ??

Geplaatst: do 21 jul 2022, 19:46
door Henkjan
toch een pracht concept, kleine breedbander (midtweeter) met woofer

Re: W250S & FRS5X ??

Geplaatst: do 21 jul 2022, 20:31
door Seed7
Henkjan schreef: do 21 jul 2022, 19:46
toch een pracht concept, kleine breedbander (midtweeter) met woofer
Ja. Lijkt een leuke om eens te bouwen.

Vanmiddag heb ik een hele stapel Klang+Ton doorgespit en het Visaton forum(draad, met ook W250S en een hoop gebazel). Ze gebruiken de FRS5X best veel in combinatie met de BG20 en tot mijn verbazing met een nog grotere laag unit. De niet meer leverbare W300S. Uitgave 2013-02, de luidspreker heet TerraLuna. De verhouding ziet er een beetje dwaas uit, maar verder, waarom niet? Dat iets dergelijks bestaat geeft vertrouwen in het concept, hoewel het niet mijn bedoeling was om op uit te komen.

Re: W250S & FRS5X ??

Geplaatst: do 21 jul 2022, 20:59
door beijert
Er staat een setje 300 op marktplaats.

Re: W250S & FRS5X ??

Geplaatst: do 21 jul 2022, 21:02
door dre

Re: W250S & FRS5X ??

Geplaatst: vr 22 jul 2022, 6:01
door OWC
Seed7 schreef: do 21 jul 2022, 17:58
OWC schreef: do 21 jul 2022, 16:59
Voor het geld zou ik het niet doen.
Liever SB Acoustics, Peerless oid.
Met andere onderdelen wordt het een andere luidspreker.
OWC schreef: do 21 jul 2022, 16:59
Boxsim simuleert een stuk realistischer dan theoretische filters.
Je zult namelijk toch echt tenminste een impedantie en frequentie responsie metingen moeten doen/hebben.
Ok.
Ja, meten moet zowiezo.

Dank.
Dat betekent dat de onderdelen al aanwezig zijn?

Re: W250S & FRS5X ??

Geplaatst: vr 22 jul 2022, 10:51
door Seed7
OWC schreef: vr 22 jul 2022, 6:01
Dat betekent dat de onderdelen al aanwezig zijn?
Deels. Maar wat is het Visaton probleem?

Heb nog wat aan het filter zitten prutsen. De RC over de spoel in voor de W250S als een geheugensteuntje om als variant naar te kijken mocht het tot bouwen komen. Een optie om nog eens naar te kijken is om de FRS steiler te filteren. Ik verwacht door minder laagbelasting de vervorming nog iets omlaag te brengen. Vergt weer meetwerk.

CODE: Selecteer alles


+ -----||-22uF----+--------x
                  *        |
            0.68mH 0.5Ohm    FRS5X-8Ohm
                  *        |
- ----------------+--------x


   +--||-0.5uF--|R8.2|-+
   |                   |
+ -+-----**3.3mH**-----+------x
          1.0Ohm       |      |
                      | |33uF   W250S-8Ohm
                       |      |
- ---------------------+------x            

FRS5X in 1.5l
W250S in 60l BR 40Hz      
X-over ~900Hz


Re: W250S & FRS5X ??

Geplaatst: vr 22 jul 2022, 13:18
door OWC
Seed7 schreef: vr 22 jul 2022, 10:51
OWC schreef: vr 22 jul 2022, 6:01
Dat betekent dat de onderdelen al aanwezig zijn?
Deels. Maar wat is het Visaton probleem?
Niks, behalve dat andere merken betere speakers produceren voor hetzelfde geld of zelfs goedkoper zijn.

Btw, theoretische filter waarden zeggen vrij weinig zonder de frequentie responsie te zien.

Re: W250S & FRS5X ??

Geplaatst: vr 22 jul 2022, 14:06
door Seed7
OWC schreef: vr 22 jul 2022, 13:18

Niks, behalve dat andere merken betere speakers produceren voor hetzelfde geld of zelfs goedkoper zijn.

Btw, theoretische filter waarden zeggen vrij weinig zonder de frequentie responsie te zien.
Ongetwijfeld.

De Visaton WxxS serie is van eind jaren 80 vorige eeuw. Het feit dat ze nog steeds op de markt zijn betekend dat het kwaliteitsluidsprekers zijn. Dit in de zin van dat ze voldoen aan de verwachtingen van de klant t.o.v wat ze kosten.

In de afgelopen 30 jaar zijn de ontwikkelingen in dynamische luidsprekers met een slakkengangetje gegaan. De vooruitgang is marginaal. Fysika laat ook niet heel veel anders toe. Het is vooral net iets anders.

Dat net iets anders is wat ik bedoelde met de opmerking een stukje hoger. "Dan wordt het een andere luidspreker". Het gaat niet altijd om goed, beter best. Dat levert vooral (keuze)stress op. Daar zijn hier draden over vol geschreven.

Mij is het om plezier te doen. Dit ding overkwam me. Het interesseert en intrigeert me en dus pruts ik er een beetje mee. Het daagt ook de ontwerper in me uit. Wat voor kast? Hoe vorm te geven? Misschien bouw ik ze zelfs wel, of ik broed er nog een jaartje of wat op. (ik heb op het moment geen behoefte aan nog een set luidsprekers)

Curve van het laatste filteridee:
V25_5.jpg

Re: W250S & FRS5X ??

Geplaatst: vr 22 jul 2022, 14:21
door John P
Het structurele geluid van zo een FAST luidspreker is wel bekend. Niet te overtreffen geluidsbeeld, relatief snelle bundeling in het hoog en soms een dynamiek gat in de overgang als het overgangspunt te laag is gekozen. Is het overgangspunt te hoog dan bundelt de bas te veel. Uiteindelijk moet je toch in het echie uitproberen, er zijn weinig luidsprekers direct vanaf simulatie perfect. het kiezen van de goede plaats op de baffle van de breedbander is wel een voorwaarde voor een eenvoudig filter. Ik zou dat eerst uitproberen met Edge. https://www.tolvan.com/edge/help.htm

Re: W250S & FRS5X ??

Geplaatst: vr 22 jul 2022, 14:27
door OWC
Dan zou ik toch wat meer verdiepen in wat er tegenwoordig te krijgen is.

Qua vervorming bv al is Visaton weinig soeps tegenwoordig. Genoeg metingen te vergelijken op de bekende websites en luidspreker tijdschriften.

Wat fysica betreft is er weinig veranderd, maar qua productie des te meer.

In de meeste Visaton speakers is bv geen demodulatie ring en magneet optimalisatie te bekennen, terwijl anderen merken laten zien dat wel te kunnen. Inmiddels ook al voor zeker 10-15 jaar.

Het feit dat ze nog steeds geproduceerd worden, voelt het bij Visaton een beetje zoals een bedrijf dat z'n oude vertrouwde naam gebruikt om goedkoop speakers te produceren. Waarbij de concurrentie meer waarde geeft voor het zelfde geld.
Een beetje zoals bv Skill(saw) en Epiphone ook ooit echt iets waren.

Hun "nieuwste" ontwikkelingen lijken ook bij een OEM producent uit China te komen.

Anyway. Doe ermee wat je wil natuurlijk.
Ik wilde enkel aangeven dat er objectief gezien betere alternatieven zijn.
Maar goed het is niet mijn project en portemonnee.

Re: W250S & FRS5X ??

Geplaatst: vr 22 jul 2022, 18:07
door Chocomel
John P schreef: vr 22 jul 2022, 14:21
Is het overgangspunt te hoog dan bundelt de bas te veel.
Ik vrees dat dat hier van toepassing is met een 10" basluidspreker die tot 1 kHz doorloopt. Seed7, kan je het tabblad 'F-Gang Richtungen' eens laten zien in Boxsim?

Re: W250S & FRS5X ??

Geplaatst: vr 22 jul 2022, 19:14
door Seed7
Chocomel schreef: vr 22 jul 2022, 18:07
John P schreef: vr 22 jul 2022, 14:21
Is het overgangspunt te hoog dan bundelt de bas te veel.
Ik vrees dat dat hier van toepassing is met een 10" basluidspreker die tot 1 kHz doorloopt. Seed7, kan je het tabblad 'F-Gang Richtungen' eens laten zien in Boxsim?
Goed punt. Da's als te verwachten suboptimaal. De hogentoner zal goed op oorhoogte moeten staan.
Harberth had vroeger, jaren 80, een 30 cm mid laag weergever. Die kon je probleemloos met een 25mm tweeter koppelen. Luisteren kon echter alleen met een bezemsteel achter in het overhemd.
John P schreef: vr 22 jul 2022, 14:21
Ik zou dat eerst uitproberen met Edge. https://www.tolvan.com/edge/help.htm
Die ken ik, maar/en ik kom altijd uit op iets dat lijkt op de JBL 250Ti of de Visaton Eiger II. Dat past helaas niet. Het leuke van de de W250S is dat die in een 60l kast kan. Als je die opbouwt met een binnenruimte van 30x40x50 cm dan voldoe je heel netjes aan het Bonello criterium voor kleine ruimte akoestiek. Dus geen irritante overheersende ruimteresonanties in de kast.
fgangrichtung25_5.jpg

Re: W250S & FRS5X ??

Geplaatst: ma 08 aug 2022, 22:55
door Jacob
Waarom heb je het filler-driver idee losgelaten ?

Re: W250S & FRS5X ??

Geplaatst: di 09 aug 2022, 11:08
door wouter
Seed7 schreef: vr 22 jul 2022, 19:14
Het leuke van de de W250S is dat die in een 60l kast kan. Als je die opbouwt met een binnenruimte van 30x40x50 cm dan voldoe je heel netjes aan het Bonello criterium voor kleine ruimte akoestiek. Dus geen irritante overheersende ruimteresonanties in de kast.
Is dit voor of na toepassen van demping?
Ik heb me altijd verbaasd over dit soort betonnen bunker simulaties die volgens mij in een luidsprekerbox zelden te voorspellen zijn.

Wanneer je demping toepast, verandert de luchtsnelheid toch. Er passen als het ware langere golflengten in je kast. Hoe weet je dan of je precies goed zit?

En als je precies goed zit in een ongedempte kast, dan zou je in theorie dempmateriaal weg kunnen laten - maar is dat dan beter dan een gedempte kast?

Ik heb wel eens een goede Davis speaker gehoord op de High End Messe in München, die een lege topkast had - kon je door de grote ondiepe baspoort achterin zien.

Ook hoorde ik Tony Gee zijn ideeën over een Interne Helmholz Absorber en zijn aanpak met de Fibonacci reeks achterwand demping. Die laatste maakt ook dat je met weinig demping toe kan, met een IHA is dat ook het idee maar ik heb beide nooit vergeleken.

Re: W250S & FRS5X ??

Geplaatst: wo 10 aug 2022, 12:10
door Seed7
Jacob schreef: ma 08 aug 2022, 22:55
Waarom heb je het filler-driver idee losgelaten ?
Heb ik niet losgelaten (ben er alleen nog niet mee verder gegaan).
wouter schreef: di 09 aug 2022, 11:08
Is dit voor of na toepassen van demping?
De golflengte verandert niet en de kastafmeting verandert niet door vulling. Waarmee dan het idee overeind blijft. Ja, het is suboptimalisatie, maar als het "gratis" is, waarom niet?

Re: W250S & FRS5X ??

Geplaatst: wo 10 aug 2022, 12:51
door Pjotr
Door demping met vulling gaat het compressie- en expansieverloop van de ingesloten lucht van adiabatisch meer naar isothermisch. Dat klinkt gewoon anders: Droger en kaler meestal. Stop je er teveel in dan gaat de levendigheid er uit. Het is toch op het gehoor bepalen wat naar jouw idee optimaal klinkt: Demping op de wanden om de reflecties te temmen en vulling om de staande golven te dempen.

Re: W250S & FRS5X ??

Geplaatst: do 18 aug 2022, 10:25
door arjank
Een FAST met de W250S en de FRS5X zou prima moeten werken, overnamepunt op ca. 1khz zou ook niet echt problematisch moeten zijn qua bundeling van de W250S. In Boxsim heb ik ook ff snel een simulatie gedaan en zie niet die dips die jouw simulatie vertoont onder "F-gang richtungen". Ik vermoed dat de filtering van de FRS5X in jouw filter niet optimaal is en er wat fasedraaing ontstaat, ook wordt de impedantie rond de 1.5khz flink omlaag getrokken.
W250S_FRS5X.png
W250S_FRS5X_002.png
W250S_FRS5X_003.png

Re: W250S & FRS5X ??

Geplaatst: za 20 aug 2022, 10:33
door Seed7
arjank schreef: do 18 aug 2022, 10:25
[...] In Boxsim heb ik ook ff snel een simulatie gedaan[...]
Dat ziet er inderdaad nog en stuk beter uit.