Seed7 schreef: ↑vr 22 jul 2022, 19:14Het leuke van de de W250S is dat die in een 60l kast kan. Als je die opbouwt met een binnenruimte van 30x40x50 cm dan voldoe je heel netjes aan het Bonello criterium voor kleine ruimte akoestiek. Dus geen irritante overheersende ruimteresonanties in de kast.
Is dit voor of na toepassen van demping?
Ik heb me altijd verbaasd over dit soort betonnen bunker simulaties die volgens mij in een luidsprekerbox zelden te voorspellen zijn.
Wanneer je demping toepast, verandert de luchtsnelheid toch. Er passen als het ware langere golflengten in je kast. Hoe weet je dan of je precies goed zit?
En als je precies goed zit in een ongedempte kast, dan zou je in theorie dempmateriaal weg kunnen laten - maar is dat dan beter dan een gedempte kast?
Ik heb wel eens een goede Davis speaker gehoord op de High End Messe in München, die een lege topkast had - kon je door de grote ondiepe baspoort achterin zien.
Ook hoorde ik Tony Gee zijn ideeën over een Interne Helmholz Absorber en zijn aanpak met de Fibonacci reeks achterwand demping. Die laatste maakt ook dat je met weinig demping toe kan, met een IHA is dat ook het idee maar ik heb beide nooit vergeleken.