Mijn eerste zelfbouw luidspreker.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
John P

Mijn eerste zelfbouw luidspreker.

Bericht door John P »

Regelmatig meld zich een nieuw lid aan met een vraag in de trant van: ”Ik heb drie woofers gekocht, welk filter moet ik kopen?” Daarom wil ik een topic maken om de beginnende boxenbouwer wegwijs te maken in de (on)mogelijkheden van het zelf bouwen van luidsprekers. De gestelde vraag is op een auto forum zoiets als: ik heb een motor en vier wielen, welke versnellingsbak moet ik daarbij kopen om een auto te maken.

Waarom zelf bouwen
-Prijs: Je kunt goede kwaliteit luidsprekers maken voor minder geld dan de boxen uit de winkel. Ze zeggen dat je 30 tot 50% bespaart. Reken er wel mee dat de restwaarde van zelfbouwboxen nihil is, als je ze na een jaar probeert te verkopen dan heb je een duur jaartje gehad. Reken erop dat een goede tweeweg minimaal 150 euro per box kost exclusief hout.
-Plezier: Het is bekend dat mensen die zelf iets bouwen meer plezier hebben aan een object dan aan een gekocht object. https://en.wikipedia.org/wiki/IKEA_effect
-Eigen vormgeving: In de winkel staan gegarandeerd allemaal modellen die net niet zijn wat jij wil. Eindelijk kun je nu de luidsprekers hebben die precies passen bij je wensen. Tenminste als je je niet bedenkt halverwege.

Wat zijn mijn opties
-Volledig bouwpakket: Er zijn bouwpakketten te koop die je alleen nog in elkaar moet zetten en eventueel verven. Ideaal als je alleen geïnteresseerd bent in het uiterlijk en niet met techniek geconfronteerd wil worden.
-Techniekpakket: Je kunt pakketten kopen met de losse onderdelen waar je zelf de kast moet zagen, frezen en in elkaar zetten. Deze mogelijkheid heeft als voordeel dat je vrijer bent in de vormgeving.
-DIY recept. Op dit forum en in verschillende vakbladen kun je ontwerpen vinden waarbij je zelf de onderdelen moet bestellen en in elkaar zetten. Dit heeft het voordeel t.o.v. techniekpakketten dat je meer vrijheid hebt om de klankkleur aan te passen. Als je een tweeweg hebt kun je zelfs proberen een filter op het gehoor te ontwikkelen. Je hebt dan eigenlijk wel een verzameling filteronderdelen nodig.
-Volledige ontwikkeling: Je hebt een idee hoe iets uit moet zien en hoe het moet klinken. Je kunt dan zelf een ontwerp maken, maar dit is niet gemakkelijk. Je hebt naast de nodige theoretische kennis, ervaring met verschillende luidspreker types, een meetset en de nodige software, ook een flinke hoeveelheid tijd en doorzettingsvermogen nodig. Het is dan ook wel duidelijk dat een positief resultaat de grootste voldoening geeft van alle mogelijkheden. Reken ermee dat je van begin tot eind een jaar bezig bent en dat je kennis op het niveau VWO-B / HTS moet hebben om de theorie te beheersen.

Welke keuzes moet ik maken.
-Vorm: boekenplank luidspreker, zuil luidspreker, open baffle, satelliet met subwoofer.
-Behuizing: gesloten, basreflex, hoorn, transmissielijn.
-Soort: breedbander, tweeweg, drieweg.
Maar welke moet je nu hebben? Dat wordt bepaald door de grootte, het budget, hoe hard die moet kunnen, de ruimte en je skills. Het is toch een kwestie van bestaande ontwerpen kijken en zodoende een favoriet te kiezen. Ook het luisteren naar gebouwde ontwerpen bij een winkel of een luisterdag van dit forum kan heel verhelderend zijn.

links:
pakketten Rumoh
pakketten Soundimports
pakketten Strassacker
pakketten Omnes Audio
vergelijk tweeweg ontwerpen
Laatst gewijzigd door John P op za 25 jun 2022, 18:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: Mijn eerste zelfbouw luidspreker.

Bericht door Henkjan »

:goeie:
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Henkjan schreef: do 23 jun 2022, 13:04
:goeie:
Bericht gelijk even bovenaan vastzetten!
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Goed bezig John :goedzo:
TabCam

Bericht door TabCam »

Voor mij zit het plezier in zelfbouwen ook in wat je onderweg opsteekt, én van de theorie én van het praktisch toepassen. Daarbij heb ik gemerkt dat theorie niet altijd even duidelijk is en experimenteren en ervaring net zo belangrijk is om stappen te kunnen maken.

Er zijn maar een paar zelfbouwsites die daar flink rekening mee houden. De belangrijkste die ik ken zijn: Hoe eerlijk de metingen zijn is lastig te bepalen, maar wel beter dat niet gemeten.

Dan heb je als zelfbouwer ook nog de keuze actief versterkt of niet. Nadeel zijn de hogere kosten vanwege DSP en dubbele of driedubbele versterking. Voordeel is de sprong in geluidskwaliteit én je hebt geen set van relatief dure filteronderdelen nodig.

Als laatste nog de vermelding dat alhoewel ik minder gecharmeerd ben van de stijl van AudioScienceReview, er wel goede meetdata van o.a. heel wat zelfbouwkitjes en goedkope(re ) electronica van die site te halen is.
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

TabCam schreef: di 27 sep 2022, 8:05
Dan heb je als zelfbouwer ook nog de keuze actief versterkt of niet. Nadeel zijn de hogere kosten vanwege DSP en dubbele of driedubbele versterking.
Als zelfbouwer heb je daar juist heel veel creativiteit in!

Tegenwoordig kun je toch voor weinig geld of een versterker van Marktplaats halen, bijvoorbeeld een surround receiver.
Of een versterker module kopen en je eigen versterkertje maken.

DSP's zijn er al te koop voor zo'n 20 euro, en als er een PC / media center / HTPC gebruikt wordt als bron kan het gratis worden gedaan middels software zoals Equalizer APO (maar er zijn ook andere alternatieven).

Een filter maken is ook niet gratis, kost zo'n 30-60 euro, afhankelijk hoe chic je het wilt maken.
Een hybride vorm is natuurlijk ook prima mogelijk.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Woutertje schreef: wo 10 mei 2023, 20:01
Ik heb m'n eerste set gemaakt in iets meer als een jaar tijd. Ook vanwege tijdsgebrek duurde het lang. Was super leerzaam! Onwijs tof om te maken en als het resultaat dan ook nog eens top is \:D/

Een ontwerp van Tony Gee gekozen, de Speranza . . . . .
Dat is een fraaie eerste luidsprekerset! Alleen is het handiger om voor presentatie en bespreking van individuele projecten een afzonderlijk draadje te openen, want dit topic heeft tot doel om de beginnende boxenbouwer wegwijs te maken.

Ik zal het zo even afsplitsten.

Update: viewtopic.php?t=31450
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”