B&W TW20 reparatie.

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

B&W TW20 reparatie.

Bericht door Jerommel »

Ik moet even m'n verhaaltje kwijt na uren pielen met 2 leesbrillen over elkaar op mijn neus en een hoofdlampje op m'n voorhoofd :-({|=

Okay, ik heb 2 paar DM5 en wil 1 paar van de hand doen.
Maar van 1 tweeter heb ik onlangs een draadje gebroken...
Betreft 1 van de boogjes (in een zwart latex (denk ik) hulsje / kousje / slangetje) buitenop die van het spreekspoeltje naar de faceplate lopen.
Totale kluns aktie van ondergetekende...
Dus dat moet gerepareerd worden.
Tweeter uit elkaar, met puntig pincetje het beginnetje losgepeuterd en een kwart slagje van de spreekspoeldrager afgewikkeld om het afgebroken stuk er weer aan te solderen.
De TW20 spreekspoel is in 1 laagje gewikkeld.
Dus om 8 Ohm te halen is het wikkeldraad letterlijk haarfijn...
Maar, op zich een redelijk straight forward reparatie om de 2 te solderen uiteindjes over een lengte van 1,5 mm naast elkaar te leggen en te solderen, dacht ik..
Te beginnen met het vertinnen van de uiteindjes.
Kranig lakje op dat draad !
Vertinnen lukt niet.
Beetje schrapen, boutje extra heet, maar helaas, geen resultaat.
Nog wat schrapen en bakken, maar nee...
Toen kreeg ik het vermoeden dat het wikkeldraad niet van koper is.
Gelukkig heb ik 2 soorten aluminiumsoldeer met fluxkern in huis.
Na veel gepiel en gestook toch de uiteindjes weten te vertinnen (of misschien zit er geen tin in, geen idee...).
Met stukjes kapton tape de uiteindjes naast elkaar gelegd op een klein stukje blanke printplaat en na wat pogingen en gevloek de 2 uiteindjes toch in een mini blobje aluminiumsoldeer weten te verenigen.
Gaatje had ik al geprikt om het draadje weer aan de voorkant naar buiten te leiden.
Met een pincetje het draadje door het gaatje, beetje aantrekken en het zit allemaal weer op de juiste plaats.
Toen ben ik gestopt, want na een paar uur microgefrunnik had ik het wel gehad voor vandaag.
Ik moet het afgewikkelde deel van de spreekspoeldraad nog vast zetten met secondelijm, het slangetje weer over de uitstekende aluminium haar schuiven en de 2 haren weer met de aansluitingen op de faceplate zien te verbinden.
Morgen verder en ik doe er nog wel een fotootje bij van de soldering.

Ik weet nog steeds niet of het wikkeldraad nou aluminium is of wat, ik kan er vooralnog niets over vinden, maar het ging dus echt totaal niet met gewone soldeer.
Ze hebben iig wel hun best gedaan om een zo licht mogelijk tweetertje te maken.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: B&W TW20 reparatie.

Bericht door wouter »

zo herkenbaar, leuk om te lezen dat het gelukt is. Met ontwikkelen en gotglue ben ik ook wel eens tevreden geëindigd. Lukte gewoon niet anders.

scanspeak had bij de 13M volgens mij gewoon een aderhuls gebruikt als klem ipv soldeer.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: B&W TW20 reparatie.

Bericht door Jerommel »

Ik kon het aantal wikkelingen gelukkig behouden.

Hier een fotootje van het lasje:
2022-05-15 12.31.51.jpg
Mocht je denken, dat spreekspoeltje ziet er wat onrond uit, dan klopt dat.
Is volgens mij altijd al zo geweest.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: B&W TW20 reparatie.

Bericht door Jerommel »

Nou, jullie zijn er stil van..

Maar het is volbracht:
20220517_171727.jpg
Het textiel was half open gaas geworden.
Alsof dat kleverige laagje wat het dicht maakt mettertijd was verdampt (?).
Dus met een penseeltje dichtgesmeerd met blijvend flexibele Rambo pantserlak (vloer) met een beetje zwarte printerinkt.
Wat van het verzamelde stof der jaren zit er helaas ook nog bij, want dat kreeg ik er niet af.
Faceplates een laagje mat zwart uit de Action spuitbus gegeven.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: B&W TW20 reparatie.

Bericht door VintageHarry »

Knap werk hoor! :goedzo:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: B&W TW20 reparatie.

Bericht door hannesie »

Ben dan benieuwd of het nu ook nog lekker klinkt, zal vast wel.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: B&W TW20 reparatie.

Bericht door Jerommel »

Ik hoop het. :^)
Die Rambo vloerlak blijft zeer soepel, dus dat zit wat dat betreft wel goed.
Kantelfrequentie is 4.5 kHz.
Er zit ook maar een heel dun laagje op, de printerinkt verdunde het ook nog.
Het is 'water gedragen' lak, dus er blijft weinig over van wat je er op smeert.
Het zal dus ook niet veel massa hebben toegevoegd.
Alleen heeft dit paar DM5 dermate lang half gedemonteerd in een hoek gestaan, dat ik 1 van de interne bedradingen met 6 pins Molex connector en kabelschoentjes niet meer terug kan vinden, en van de ander ontbreken 3 draden... :(
Niet onoverkomelijk, maar wel suf..
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: B&W TW20 reparatie.

Bericht door Jerommel »

VintageHarry schreef: di 17 mei 2022, 21:19
Knap werk hoor! :goedzo:
Tjah.. Had al bijna 2 domes met spreekspoel van de thuisbezorgchinees besteld, maar dat duurt tegenwoordig maanden en dan is het ook geen aluminium enkel gewikkeld spreekspoeltje meer.
2e hands zijn deze tweeters nog zelden te koop en ook erg duur geworden.
Een wikkeling er af wikkelen kon overigens niet, want het andere eind loopt terug naar de dome over de wikkelingen heen.
Maar ik vond het zelf in alle bescheidenheid ook wel knap werk.
Dat aluminiumsoldeer gedraagt zich lang niet zo gewillig als Sn Pb soldeer.

Oh, en dat de faceplate schroeven verzonken zijn heeft natuurlijk helemaal niks met de schade te maken gehad (kuch kuch..)
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: B&W TW20 reparatie.

Bericht door Jerommel »

Vandaag het paartje boxen weer in elkaar gezet.
Ik was vergeten hoe propvol met dempingspluis die dingen zaten.
Moest het echt een beetje aanduwen om het er allemaal weer in te krijgen.
Tweeters doen het prima.
Misschien wel iets beter dan die in het andere paar, heb het idee dat het meer 1 geheel met de laagmids is dan bij het zwarte paar.
Heb nog wel vilt rondjes op de poolkernen geplakt.
Andere (zwarte) paar nog even een beetje opfrissen en die dan maar op marktplaats zetten.
Even kijken hoe die domes er uit zien tegen het licht.
Ze zijn wel wat minder oud dan dit paar.
Plaats reactie