Okay, ik heb 2 paar DM5 en wil 1 paar van de hand doen.
Maar van 1 tweeter heb ik onlangs een draadje gebroken...
Betreft 1 van de boogjes (in een zwart latex (denk ik) hulsje / kousje / slangetje) buitenop die van het spreekspoeltje naar de faceplate lopen.
Totale kluns aktie van ondergetekende...
Dus dat moet gerepareerd worden.
Tweeter uit elkaar, met puntig pincetje het beginnetje losgepeuterd en een kwart slagje van de spreekspoeldrager afgewikkeld om het afgebroken stuk er weer aan te solderen.
De TW20 spreekspoel is in 1 laagje gewikkeld.
Dus om 8 Ohm te halen is het wikkeldraad letterlijk haarfijn...
Maar, op zich een redelijk straight forward reparatie om de 2 te solderen uiteindjes over een lengte van 1,5 mm naast elkaar te leggen en te solderen, dacht ik..
Te beginnen met het vertinnen van de uiteindjes.
Kranig lakje op dat draad !
Vertinnen lukt niet.
Beetje schrapen, boutje extra heet, maar helaas, geen resultaat.
Nog wat schrapen en bakken, maar nee...
Toen kreeg ik het vermoeden dat het wikkeldraad niet van koper is.
Gelukkig heb ik 2 soorten aluminiumsoldeer met fluxkern in huis.
Na veel gepiel en gestook toch de uiteindjes weten te vertinnen (of misschien zit er geen tin in, geen idee...).
Met stukjes kapton tape de uiteindjes naast elkaar gelegd op een klein stukje blanke printplaat en na wat pogingen en gevloek de 2 uiteindjes toch in een mini blobje aluminiumsoldeer weten te verenigen.
Gaatje had ik al geprikt om het draadje weer aan de voorkant naar buiten te leiden.
Met een pincetje het draadje door het gaatje, beetje aantrekken en het zit allemaal weer op de juiste plaats.
Toen ben ik gestopt, want na een paar uur microgefrunnik had ik het wel gehad voor vandaag.
Ik moet het afgewikkelde deel van de spreekspoeldraad nog vast zetten met secondelijm, het slangetje weer over de uitstekende aluminium haar schuiven en de 2 haren weer met de aansluitingen op de faceplate zien te verbinden.
Morgen verder en ik doe er nog wel een fotootje bij van de soldering.
Ik weet nog steeds niet of het wikkeldraad nou aluminium is of wat, ik kan er vooralnog niets over vinden, maar het ging dus echt totaal niet met gewone soldeer.
Ze hebben iig wel hun best gedaan om een zo licht mogelijk tweetertje te maken.