Tweeweg met Cotswold BMR56 en Wavecor SW223BD02
Moderator: Beheerdersteam
Tweeweg met Cotswold BMR56 en Wavecor SW223BD02
Heb een bouwverslag geplaatst bij de showcases, maar daar kan je niet reageren, vandaar even dit topic met een verwijzing.
viewtopic.php?t=30697
Voor beeldvorming hier ook even een paar plaatjes.
viewtopic.php?t=30697
Voor beeldvorming hier ook even een paar plaatjes.
Re: Tweeweg met Cotswold BMR56 en Wavecor SW223BD02
Mooi gebouwd en een doordacht ontwerp met die tapered Horn .
Hoe klinken ze ?
Hoe klinken ze ?
Tov mijn andere bouw projecten valt op dat met name het laag veel meer fundament heeft. Op zich niet gek omdat er feitelijk subwoofer drivers gebruikt zijn, die meer Sd en Xmax hebben als de drivers uit mijn andere projecten. Verder is de gebruikte versterker ook veel potenter en de kast groter, waardoor die zonder DSP gedoe al rond de 35Hz zit met zijn -3dB punt. De speaker zijn met optische kabel op de TV aangesloten en als we een film kijken met lage frequent geluidseffecten dan is de beleving duidelijk anders.
- Leeuwarden
Met de speakers op de grond is het laag ook krachtiger, ga je nog staanders maken, de fullrange zit nu ver onder oorhoogte.
Afstraal gedrag van de BMR56 onder de lichte hoek naar boven is vrij goed en verder door relatief lage cross-over heb je in verticale vlak ook duidelijk minder lobbing gedrag. Met hoofd op en neer veranderd geluid niet echt wezenlijk. Een hoek naar boven van 15 graden is feitelijk hetzelfde als een hoek van 15 graden in het horizontale vlak in dit geval. Met een hogere cross-over frequentie is dat natuurlijk duidelijk anders.
En als ik ze omhoog breng ga ik hier ruzie krijgen!
- douwebakker
- Contacteer:
Het op de grond plaatsen van de speakers is voor het laag natuurlijk heel aardig. Echter komt de vloerreflectie nu al zeer vroeg. Dat haalt toch een stuk ruimte uit het beeld. Hoe ervaar je dat?
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
De speakers trekken het interieur juist naar een hoger niveau.
..paar mooie stands zouden zeker op z'n plaats zijn. Mooi werk!
- Leeuwarden
Zulke mooie speakers verdienen echt een pootje hoor !
Grootste issue zal inderdaad eventueel de vroege vloer reflectie zijn, want op luisterpositie als ik zit, is de hoek omhoog vanaf de BMR56 maar iets van 7 graden, effect van wel of niet indraaien is dan al snel veel groter.
Op luisterafstand is weglengte verschil tussen drivers nog geen 3 cm en dat bij cross-over op 700Hz geeft dan een fase verschil van iets van 20 graden, dan zou de ene speaker op 100% zitten en de ander op bijna 94% door fase verschil, gemiddeld bijna 97%, als ik snel reken een effect van nog geen -0.3dB en meestal is afstraal gedrag van een tweeter tot ongeveer 15 graden ook niet giga anders, dus die effecten van niet op oor hoogte zijn vallen echt wel mee.
Bij een ander systeem met waveguide waardoor de drivers verder uit elkaar staan en crossover iets van 2.5kHz is, merk je effect van veranderen luister positie in hoogte wel duidelijk.
Dus vloer reflectie kan issue zijn, maar de BMR56 is natuurlijk al wat verder van de grond en die speeld vanaf 700Hz. Bij een hoge tweeweg vloerstaander zal de woofer niet veel hoger zijn als nu de BMR56 en die speelt dan tot zeg 3kHz. Dus ja wat omhoog zou kunnen helpen, maar alles is relatief maar omdat crossover relatief laag is helpt het wel de boel.
Op luisterafstand is weglengte verschil tussen drivers nog geen 3 cm en dat bij cross-over op 700Hz geeft dan een fase verschil van iets van 20 graden, dan zou de ene speaker op 100% zitten en de ander op bijna 94% door fase verschil, gemiddeld bijna 97%, als ik snel reken een effect van nog geen -0.3dB en meestal is afstraal gedrag van een tweeter tot ongeveer 15 graden ook niet giga anders, dus die effecten van niet op oor hoogte zijn vallen echt wel mee.
Bij een ander systeem met waveguide waardoor de drivers verder uit elkaar staan en crossover iets van 2.5kHz is, merk je effect van veranderen luister positie in hoogte wel duidelijk.
Dus vloer reflectie kan issue zijn, maar de BMR56 is natuurlijk al wat verder van de grond en die speeld vanaf 700Hz. Bij een hoge tweeweg vloerstaander zal de woofer niet veel hoger zijn als nu de BMR56 en die speelt dan tot zeg 3kHz. Dus ja wat omhoog zou kunnen helpen, maar alles is relatief maar omdat crossover relatief laag is helpt het wel de boel.
Een hoop gereken en theorie, maar heb je ook geluisterd of het misschien beter klinkt met de speakers op de gebruikelijke hoogte?
Ze zijn vrij zwaar heb niet zomaar iets om ze op te zetten. Maar bepaalde dingen kan je vanuit de theorie wel duidelijk afschatten of het veel effect zal geven of niet. Heb hoofd wel naar omlaag gebracht en dat gaf niet echt verschil, terwijl dat wel verschil gaf met ander aangehaald systeem met waveguide en hogere cross-over. Dus theorie en oren waren het wat dat betreft met luister hoogte met elkaar eens. Blijft over de vloer reflectie dat effect kan je niet beoordelen met verplaatsen luister positie.
En verder is de kamer asymmetrisch de ene staat in hoek de andere niet, dat heb je met die U shape kamers van de huizen. Dus plaatsing zal altijd een issue zijn.
En verder wil ik alleen maar dingen vermelden waarvan de oren en theorie met elkaar overeenkomen. De invloeden van "Confirmation Bias", placebo effect etc zijn gewoon te groot om zomaar iets vanuit de oren als waarheid rond te bazuinen.
En verder is de kamer asymmetrisch de ene staat in hoek de andere niet, dat heb je met die U shape kamers van de huizen. Dus plaatsing zal altijd een issue zijn.
En verder wil ik alleen maar dingen vermelden waarvan de oren en theorie met elkaar overeenkomen. De invloeden van "Confirmation Bias", placebo effect etc zijn gewoon te groot om zomaar iets vanuit de oren als waarheid rond te bazuinen.
Is de plaatsing van stemmen nu wel op een realistische hoogte dan? Of lijkt Diana Krall op de grond te liggen? 
https://open.spotify.com/track/2MYPFXSc ... qx6llZgRHQ
Bubbles gaat over mijn hoofd heen, zal eens kijken wat Dana doet, maar als een vrouw voor je gaat liggen is niet altijd verkeerd
Bubbles gaat over mijn hoofd heen, zal eens kijken wat Dana doet, maar als een vrouw voor je gaat liggen is niet altijd verkeerd
Je kan de boxen altijd even schuin zetten om te kijken of je verschil hoort. Theorieën dien altijd empirisch gecontroleerd worden.
Dat is al gedaan en ook door veranderen van de luisterpositie, doet helemaal niets. ook als ik dichter naar voren ga en een grotere hoek maak en weer kleiner gebeurt er nagenoeg helemaal niets. Snap gedoe niet, een hoek van 15 graden in horizontale vlak wordt normaal gevonden, maar 7 graden in verticale vlak zou dan opeens een issue zijn. Door relatief lage cross-over is afstraal gedrag in verticale en horizontale richting nagenoeg gelijk. En zoals eerder gezegd, vermeld ik alleen dingen waarvan theorie en oren met elkaar stroken, maar lezen schijnt af en toe lastig te zijn.
- Leeuwarden