Aeon

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Aeon

Bericht door jantje-secuur »

Afbeelding
Opzet van het naamplaatje. Zoals iedereen opmerkt, is deze andersom ook te lezen.



Aangezien het zelfbouwgevoel toch nog bleef kriebelen, ben je toch weer op zoek naar iets nieuws. Na een aantal luistersessies (Bij Speaker en Co en thuis) was ik er toch wel van overtuigd dat het beter kon. De bevindingen van de luistersessies zijn hier te vinden. Ik stond er nog een tijd op om de dure EX 2 Mag te kopen, maar de hoge prijs en het lage DHZ-gehalte zorgde ervoor dat ik een totaal andere weg in sloeg: het zelf ontwerpen van een speaker. Het ontwerp lag na enig tobben over halfronde vormen en dergelijke toch vast: Eenzelfde design als bij mijn subwoofer, 'gefineerd' met tropisch hardhout, wederom Afzelia. Dit keer een wat dunnere houtdikte (6mm) en geen v-groef. Bovenop een mooie van binnen geschilderde glasplaat voor de nodige bling-factor zonder te protserig over te komen.
Afijn, het zoeken van units was erg moeilijk, bij het minste of geringste was de magnetische sterkte van de units weer teveel en ging mijn CRT hinniken. Afschermen is vaak geen optie en daarom moest mijn trouwe 1600x1200 bak het veld ruimen voor een breedbeeld TFT (20") Minder beeld, maar wel vrijheid van luidsprekerkeus. Hoezee. Mijn doelen waren duidelijk:
  • Niet teveel groter dan mijn huidige luidsprekers (Rapid Mk III);
  • Mooier geluid, vooral de bas moet 'tighter' maar mag best dieper gaan;
  • Zelfde uiterlijk als mijn subwoofer.
Wel, dan is het tijd om te shoppen voor units. Omdat iemand in Haarlem, waar ik ook woon, behoorlijk goedkoop Eton tweeters aanbood ben ik daarop ingegaan en heb deze aangeschaft. Het is de Eton 25 SD1:
Afbeelding

Later heb ik daar natuurlijk nog woofers bijgekocht, en dat zijn uiteindelijk de Peerless HDS 180 Exclusive geworden vanwege hun briljante prestaties voor een relatief goedkope prijs. Bovendien zien ze er met die fasekegel ook nog eens leuk uit:Afbeelding

Goed, aangezien jullie mannen plaatjes willen zal ik maar eens een salvo geven:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De laatste twee foto's laten zien waarom ik het dus nu afraadt om met glas zo te werken. Maarja. Aldoende leert men zeggen we dan.

Op- en aanmerkingen? Schiet maar raak! Het filterontwerp moet nog komen trouwens, maar daarvoor wil ik eerst mijn kast afhebben, aangezien het afzelia een belangrijke rol speelt in de behuizing.
Laatst gewijzigd door jantje-secuur op do 17 apr 2008, 16:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Ik zou echt wel eens willen weten hoe die Eton klinkt.
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

rho schreef:
Ik zou echt wel eens willen weten hoe die Eton klinkt.
Voor zover ik hem quick 'n dirty heb aangesloten klinkt hij heel erg transparant voor zover ik de term correct gebruik, heel erg veel lucht en plaatsing in de tonen. Hij meet ook heel tof (Voor zover ik een crappy meting had gedaan), volledig vlak vanaf 1000 Hz. Daaronder een vrij sterke afval. Volgens de man van Speaker en Co (Haarlem) is het voor het geld nou niet echt een briljant goede tweeter, maar gezien het feit dat ik er 2 (ja twee) voor 55 euro kon krijgen, maakt het verhaal natuurlijk anders.

Voor de woofer heb ik het zelfde gevoel, erg transparant. Het is natuurlijk andere taart dan een polypropyleen Vifa conusje uit de Rapid.

Maar van mij mag je langskomen (als hij af is tenminste), maar dat is wel even een enorm eind uit de richting. ;)
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Misschien op één of andere luisterdag van ons forum?
Ik volg iig de bouwwerken. :)
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

rho schreef:
Misschien op één of andere luisterdag van ons forum?
Ik volg iig de bouwwerken. :)
Ik weet nu niet meer hoe verder te gaan: glas schuren is moeilijk (je moet nat schuren met soort schuurband) maar daarmee zet je druk op het glas en krijg je dus tafarelen zoals de voorlaatste foto, maar niet schuren levert natuurlijk een gat op... Gelukkig zit de glasplaat bij de tweede box er een stuk beter op. In ieder geval, dat afzelia maakt een hoop goed. Mocht het echt kansloos worden dan lijm ik er nog een laag Wengé op, dan krijgen we toch nog een donker accent. :)

Edit: Een luisterdag ergens in de randstad zou leuk zijn. Het is allemaal zo in de outkirts van Nederland. :D

Maar dat kan ik natuurlijk wel een keer doen ja.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Hoeveel moet er van het glas af en hoe dik is het glas ?
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

sietse, het is 4 mm glas, en afhankelijk van de situatie moet er wat af, maar ik denk dat ik een stuk van 1 mm achter de rug heb. :shock:

Wat is glas verschrikkelijk hard.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Misschien een tip.
Probeer de schuurmachine, of slijpschijf aan een tafel of werkbank vast te zetten. Leg het glas op die tafel en schuif het dan langs de schuurmachine. Liever een slijpschijf met een fijnkorrelige diamant laag. Hou het glas alleen daar tegen de schijf, waar deze naar beneden draaid. Dan wordt het glas vlak op de tafel gehouden en is de kans op breken wat minder.
De scherpe randen kun je dan later wel wel met de hand afschuren.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Dus zoiets,

Afbeelding
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

sietse,
De glazen platen zitten reeds op de kasten gelijmd. Als ik dit niet had gedaan kon ik ze ook nooit afschuren. Afschuren heb ik met de hand gedaan, met speciaal glasschuurpapier (nat schuren). Dit is dus ook niet zo fijn voor je MDF. Maar het probleem is dat de verf beter gaat hechten aan de lijm op de kast dan aan de glasplaat. Als je dus veel druk erop zet (= schuren) druk je dus de verflaag kapot en krijg je zulke plekken. Voor scherpe randen ben ik echter niet zo bang.

Misschien moet ik wél eens een iets langer stuk halen, zodat ik het op mijn vlakschuurmachine kan vastzetten.

Maar toch bedankt voor de tip!

Edit: ik denk dat ik bovendien niet zo'n constructie kan maken. Ik heb wel een slijptoldingkreng, maar die is ook nog eens zo krom als de baard van Sinterklaas. Dat zet ook geen zoden aan de dijk.
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Cool logo! :D
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Interficior schreef:
Edit: ik denk dat ik bovendien niet zo'n constructie kan maken. Ik heb wel een slijptoldingkreng, maar die is ook nog eens zo krom als de baard van Sinterklaas. Dat zet ook geen zoden aan de dijk.
Roept enge beelden op iets dat zo krom is als de baard van sinterklaas :P Voor de rest ziet het er strak uit. Ben benieuwd naar de meetresulaten
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 240
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 18:54
Locatie: omgeving Haarlem

Bericht door Joost »

Mooi logo en strak freeswerk!

:D
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

Dankje :D

Logo rev2:

Afbeelding

Tijd om maar eens wat hout erop te gaan lijmen?

Het hout is nu nog niet mooi trouwens, maar dat wordt het wel (mijns inziens natuurlijk), gelijk aan de kleur van het volgende:

Afbeelding

Edit: Over het freeswerk valt wel het een-en-ander aan af te dingen: het was de eerste keer dat ik met een cirkelmal werkte, dus tja. De tweeter is te groot uitgefreesd en de woofer iets te diep. Maar die woofer is ook iets te klein (eentje) dus die zit er inderdaad echt strak in, ik heb hem er met een lijmklem in moeten persen. :oops:
Laatst gewijzigd door jantje-secuur op do 17 apr 2008, 16:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Interficior schreef:
ik heb hem er met een lijmklem in moeten persen. :oops:
Waarbij je de korf vervormd hebt??? :evil: Kun je beter nog even uit de hand een heel klein randje affrezen, desnoods met een klein schuurtolletje..
De diepte kun je makkelijk opvullen met een pakking ofzo.. dat is nog het minste probleem..

Kees
Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Bericht door Aquilon »

audiomanics schreef:
Interficior schreef:
ik heb hem er met een lijmklem in moeten persen. :oops:
Waarbij je de korf vervormd hebt??? :evil: Kun je beter nog even uit de hand een heel klein randje affrezen, desnoods met een klein schuurtolletje..
De diepte kun je makkelijk opvullen met een pakking ofzo.. dat is nog het minste probleem..

Kees
inderdaad, had ooit hetzelfde voor, heb toen met een dremeltje de rand bijgeschuurd van het front ... mocht je de woof er nog uitkrijgen, zeker doen, geen half werk leveren hé :wink:
voor de rest, nice work (vind het eerste logo artistieker, bij het tweede heb ik de neiging 'neon' te lezen), ben benieuwd naar de HDS excl 180, wou die eerst ook gebruiken als woof, maar kwam na berekening niet laag genoeg uit, heb dan maar de HDS excl 8 inch genomen :)

bart
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Interficior schreef:
Dankje :D

Logo rev2:

Afbeelding
Is de eerste logo toch beter. Daar las ik nog Aeon, dit logo lijkt meer op Neon.

edit: ik ben blijkbaar niet de enige.
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

audiomanics schreef:
Interficior schreef:
ik heb hem er met een lijmklem in moeten persen. :oops:
Waarbij je de korf vervormd hebt??? :evil: Kun je beter nog even uit de hand een heel klein randje affrezen, desnoods met een klein schuurtolletje..
De diepte kun je makkelijk opvullen met een pakking ofzo.. dat is nog het minste probleem..

Kees
Nee nee Kees, ik heb wel mijn korf lief. Ik heb eerst een half uur lopen vijlen, en toen hij nóg steeds op de grens zat van net wel/net niet heb ik hem er met veel liefde met een lijmklem (die rode dus) eringedrukt. De korf is zeker niet vervormd en hij is er ook al weer een paar keer in en uit geweest, dus zo erg was het ook weer niet.

Ik ben het er ook mee eens dat het eerste logo artistieker is, en inderdaad vind ik die ook wat mooier. Ik moet er alleen nog wel om denken in hoeverre hij uit te frezen is op een naamplaatje. Maar in dit geval zou ik voor de eerste kiezen ja.
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

Afbeelding

Nog even omcirkeld waar het misgaat. De andere is wel een stuk beter maar ik wil dus in plaats van glas het gaan inleggen met Wengé of een andere contrasterende houtkleur. Misschien wel iets lichts, wie weet. Eiken ofzo. Nu is de grote vraag:
Hoe krijg ik de glasplaten er weer vanaf, ze zitten helemaal ingesmeerd met Bison Tix (tweecomponentenlijm).

Iemand een goed idee?
Laatst gewijzigd door jantje-secuur op do 17 apr 2008, 16:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Interficior schreef:
Iemand een goed idee?
Goede adembescherming, veiligheidsbril, handschoenen, scherpe hakbeitel en hamer. En maar bikken.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

hmmz... erg lastig lijkt me. Vooral omdat die bizonlijm zo ongelofelijk sterk is. Ik denk dat je dat nooit meer mooi zult krijgen.
Is het beplakken van de hele kast met dunnen plankjes mdf geen optie?
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Hoe krijg ik de glasplaten er weer vanaf, ze zitten helemaal ingesmeerd met Bison Tix (tweecomponentenlijm).
Da's pech hebben dus. Maar wat ik zou proberen:
Probeer voorzichtig tussen glas en hout één of twee beitels als wig er tussen te tikken. Zover als je durft. De lijmnaad komt nu onder druk. Probeer dan met een haardroger of verfbrander de glasplaat te verwarmen. Daar kan ook bisontix niet tegen. Aldoende proberen of de beitels meer ruimte krijgen door de glasplaat omhoog te wrikken. Misschien verstandig om dit met twee man te doen. De één verwarmen en de ander met de plaat bezig.
Als dat niet lukt, de plaat met een hamer bewerken en de stukjes er af beitelen.
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

mss proberen om een plamuurmes tussen de glasplaat en het mdf te tikken met een rubber hamer.als het mes goed scherp is dan snij je de lijm door(denk ik)
mvg
audioot
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

Martijn M schreef:
hmmz... erg lastig lijkt me. Vooral omdat die bizonlijm zo ongelofelijk sterk is. Ik denk dat je dat nooit meer mooi zult krijgen.
Is het beplakken van de hele kast met dunnen plankjes mdf geen optie?
Ik zou er sowieso met nieuwe plankjes Wengé overheen gaan, maar ik lijm die plankjes liever op het blanke hout dan op het glas. Daarom wil ik dus het glas erafhebben, het liefst.
Da's pech hebben dus. Maar wat ik zou proberen:
Probeer voorzichtig tussen glas en hout één of twee beitels als wig er tussen te tikken. Zover als je durft. De lijmnaad komt nu onder druk. Probeer dan met een haardroger of verfbrander de glasplaat te verwarmen. Daar kan ook bisontix niet tegen. Aldoende proberen of de beitels meer ruimte krijgen door de glasplaat omhoog te wrikken. Misschien verstandig om dit met twee man te doen. De één verwarmen en de ander met de plaat bezig.
Als dat niet lukt, de plaat met een hamer bewerken en de stukjes er af beitelen.
Hm, klinkt interessant. Verfbrander?
mss proberen om een plamuurmes tussen de glasplaat en het mdf te tikken met een rubber hamer.als het mes goed scherp is dan snij je de lijm door(denk ik)
mvg
audioot
Ik weet niet of ik met een plamuurmes ver genoeg kom, en ik twijfel ook of ik hier scherpe plamuurmessen heb. :-k

Bedankt voor jullie reacties, ik ga eerst even wat randjes snijden met een keukenmesje.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

sietse schreef:
Hoe krijg ik de glasplaten er weer vanaf, ze zitten helemaal ingesmeerd met Bison Tix (tweecomponentenlijm).
Da's pech hebben dus. Maar wat ik zou proberen:
Probeer voorzichtig tussen glas en hout één of twee beitels als wig er tussen te tikken. Zover als je durft. De lijmnaad komt nu onder druk. Probeer dan met een haardroger of verfbrander de glasplaat te verwarmen. Daar kan ook bisontix niet tegen. Aldoende proberen of de beitels meer ruimte krijgen door de glasplaat omhoog te wrikken. Misschien verstandig om dit met twee man te doen. De één verwarmen en de ander met de plaat bezig.
Als dat niet lukt, de plaat met een hamer bewerken en de stukjes er af beitelen.
mss proberen om een plamuurmes tussen de glasplaat en het mdf te tikken met een rubber hamer.als het mes goed scherp is dan snij je de lijm door(denk ik)
mvg
audioot
Misschien beter eerst het glas verwarmen en dan het een of andere proberen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”