Hoe ver kan/mag je gaan?

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

DeeDub
Berichten: 53
Lid geworden op: di 29 mar 2022, 16:33

Hoe ver kan/mag je gaan?

Bericht door DeeDub »

Mijn Sansui 719 is echt een enorm beest. Mijn bovenbuurman dacht oprecht dat de wereld verging toen ik mijn Sansui 20% opendraaide. Dat is dus niet leuk om the hebben. Dat Kan niet op een flatje.

Een Philips 541 set die ik nu heb geeft een perfecte bas en Verder goed geluid. Het doorlussen is leuk. Voor 50-100 heb je nog een setje en dubbel geluid. Met nog een setje gaat je bovenbuurman verhuizen. Zijn er mensen met een ketting mfb en hoe zijn de Buren?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Hoe ver kan/mag je gaan?

Bericht door Walt »

Goed stereo is 2 speakers, meer is harder maar heeft niks meer met hifi te maken.
DeeDub
Berichten: 53
Lid geworden op: di 29 mar 2022, 16:33

Re: Hoe ver kan/mag je gaan?

Bericht door DeeDub »

Hoi Walt, dat is een beetje mijn vraag. Stel dat ik 4 setjes van die mfb speakers in een blok van 2 bij 2 aan elke kant zet dan heb ik in mijn ogen gewoon stereo. Het probleem met mijn the zware Sansui is dat het beter gaat klinken naarmate het volume omhoog gaat. Door meerdere speakers door te lussen denk ik het beste geluid op elk volume te bereiken. In principe kan je zo ook 16 speakers of meer aan elke kant stapelen. Dan zet je op zondag morgen Alleen de eerste aan elke kant aan en als je buren weg zijn zet je ze allemaal aan. Ik vraag me af of hier beperkingen aan zitten? Dit idee spreekt me erg aan omdat je dan kan spelen met de positive van de speakers. Je zou dan een soort omnidirectional speakers kunnen maken.
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Hoe ver kan/mag je gaan?

Bericht door jvenema »

Om kort te zijn interferentie en daardoor kamfilter effect.
DeeDub
Berichten: 53
Lid geworden op: di 29 mar 2022, 16:33

Re: Hoe ver kan/mag je gaan?

Bericht door DeeDub »

Moest het even opzoeken en het is logisch jvenema. Maar hoe werken omnidirectional speakers dan? Of de oude Bose die een aparte equaliser nodig hebben. Ik snap wat je zegt. Is dit wel het geval bij MFB speakers vanwege de doorgevende aard en het concept in het algemeen? Ik denk dat als je speakers ontwerpt die eindeloos door kunnen lussen je die kam ook wel op kan vangen dmv vertragingen naarmate er meer speakers mee gaan doen.
Een bepaalde synchroniteit ( is dat een woord? ) moest wel bereikt kunnen worden lijkt me. Waarom Zou Philips anders deze optie Niet beperken tot 2 of 3 speakers?
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: Hoe ver kan/mag je gaan?

Bericht door Jerommel »

Natuurlijk kan je theoretisch elke speaker een vertraging geven (met digitale delays voor de versterkers, dus elke speaker moet dan wel zijn eigen versterkerkanaal heben) om alles precies waar jij zit te luisteren synchroon (in fase) bij je oren te doen aankomen.
Maar zodra je jezelf verplaatst klopt het dan al noet meer.
Je kan in principe ook elke speaker op precies de zelfde afstand van je oren plaatsen, maar dan is het ook alleen op die plaats in fase met elkaar.

Tja, die Bose kasten met 9 breedbanders en een vaste equalizer zijn ook niet echt omnidirectioneel.
Die hebben5 2 sets van 4 breedbanders in 2 vlakken in een hoek van 30° (ofzo) aan de voorkant, en 1 breedbander aan de achterkant.
Dus sowieso 2 bundels aan de voorkant.
Het hoog trekt dan wel een beetje door waar het overlapt, maar echt geweldig werkt het niet.

Voor de beste stereo weergave en beluistering zit je toch gewoon ergens in het midden voor je 2 luidsprekers.
Maar als je veel boxen hebt staan kan je wel leuk afwisselen naar smaak.
DeeDub
Berichten: 53
Lid geworden op: di 29 mar 2022, 16:33

Re: Hoe ver kan/mag je gaan?

Bericht door DeeDub »

Het zijn maar gedachten Jerommel
Wil mijn Sansui echt goed gaan klinken moet het op een standje buren op de muren laten kloppen als extra sound effect. Gelukkig sta ik op goede voet en vraag ook regelmatig of er overlast is. Dat is voor mij belangrijker dan eigen genot.

die MFB´s klinken heel zacht al heel goed maar hebben een beperking als het echt hard moet. Met 4 paar MFB 541 kan ik in gedachten heel veel bereiken. Een Philips 280 & 380 kunnen dan ook nog een paar KEF reference speakers het leven zuur maken.

Af en toe kom je nog die 541´s voor een paar tientjes tegen. Nieuw maken kost 100 per set. Persoonlijk vind ik 150 voor die kwaliteit de moeite waard. Als je ze kan lussen zoals bedoeld komt er echt wel goed geluid naar boven. Gewoon proberen lijkt me ... Een setje reviseren is niet weggegooid denk ik.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Hoe ver kan/mag je gaan?

Bericht door Kappa7 »

MMmm ik denk dat er hier wat aan de hand is met de definitie van goed klinken.
Normaal wordt onder goed klinken verstaan dat er een 3d plaatje wordt neergezet waarin de instrumenten los identificeerbaar zijn.
Dat kan alleen verkregen worden door een samenspel van de speakers waarbij tijdens de opname en het afmixen er rekening wordt gehouden met het aantal speakers en de opstelling daarvan. zo zijn de meeste muziek opnames stereo, dat wil dus zeggen 2 weergaven punten in de ruimte met een zekere verhouding van afstand tussen de speakers en de luisteraar. Maar dat hoeft echter niet het geval te zijn er zijn immers steeds meer opnames voor multi channel systemen waarbij de speakers achter de luisteraar ook meedoen om nog beter de instrumenten op hun plaats in de ruimte te zetten.

Zo als ik het nu lees wil je meer speakers tegelijk het rechter en het linker kanaal weer laten geven.
Dat kan lekker klinken maar een 3d plaatje ga je daar niet mee krijgen. Dit zal de kamfilter effecten geven waar eerder aan gerefereerd werd.
De virtuele oorsprong van de instrumenten zoals bedoeld in de opname zal nu van 2 kanten komen waardoor het plaatje niet meer klopt.

Dus zeg het maar wat vind jij goed aan de weergave van muziek over meerdere speakers tegelijk?
Gaat het om hard dan zo veel mogelijk en creëer een Speaker wall zoals hier onder.
Knipsel.JPG
Of het dan nog iets met goede weergave te maken heeft mag je zelf bepalen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hoe ver kan/mag je gaan?

Bericht door ray5150 »

Ik volg niet helemaal waarom je de Sansui versterker aanhaalt in startpost.
De Phillips 541 is een actieve luidspreker met interne eindversterkers, die met een lijnsignaal worden aangestuurd.
Het maakt dan helemaal niet uit wat voor (voor) versterker er voor zit.
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Hoe ver kan/mag je gaan?

Bericht door jvenema »

Als iets harder staat veranderd voor onze oren ook de verhouding laag midden hoog. Hiervoor is ook de loudness knop uitgevonden het kan zijn dat je het vanwege dat effect op hogere volumes fijner vind klinken. En ja sommige muziek wil zich graag laten horen.
Wat betreft Böse ik kreeg altijd na een tijdje hoofdpijn van die dingen, erg schreeuwerig hoog naar mijn smaak. In mijn jonge “wilde” jaren hing in zowat elke club die bose speakers met 9 breedbanders, werd er helemaal gek van.
Gebruikersavatar
Tom Magchielse
Berichten: 1139
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
Locatie: Borger (Dr)

Re: Hoe ver kan/mag je gaan?

Bericht door Tom Magchielse »

Jerommel schreef: zo 03 apr 2022, 1:27

Tja, die Bose kasten met 9 breedbanders en een vaste equalizer zijn ook niet echt omnidirectioneel.
Die hebben5 2 sets van 4 breedbanders in 2 vlakken in een hoek van 30° (ofzo) aan de voorkant, en 1 breedbander aan de achterkant.
Dus sowieso 2 bundels aan de voorkant.
Het hoog trekt dan wel een beetje door waar het overlapt, maar echt geweldig werkt het niet.

Voor de beste stereo weergave en beluistering zit je toch gewoon ergens in het midden voor je 2 luidsprekers.
Maar als je veel boxen hebt staan kan je wel leuk afwisselen naar smaak.
Volgens mij was het de bedoeling de 8 drivers op de twee schuine panelen naar de wanden van de kamer te richten, en de enkele driver op het voorpaneel op de luisteraar te richten. Op die manier is de verhouding direct/indirect geluid ongeveer 1:9, en dat was volgens Bose ook de verhouding in de concertzaal. De wel zeer verschillende vertraging en de heel andere diffusiteit werd dan gemakshalve over het hoofd gezien. Tja, Bose....
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: Hoe ver kan/mag je gaan?

Bericht door Jerommel »

Oh, haha! Echt?
Tja, het zal wel een uniek effect geven..
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Hoe ver kan/mag je gaan?

Bericht door pappaleo »

Er zat een equalizer bij die tussen voor en eindversterker moest. Als je hem zonder dat ding aansloot, was je er heel gauw mee klaar.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hoe ver kan/mag je gaan?

Bericht door Pjotr »

Er is nou eenmaal een categorie luisteraars die het niet zo spannend vindt als ingeblikte muziek per se als pin point stereo tot in de fijnste details weergegeven wordt. Met een goede illusie zijn ze dik tevreden. Sterker nog, het zal het merendeel van de muziekliefhebbers zijn vermoed ik zo...
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Hoe ver kan/mag je gaan?

Bericht door pappaleo »

Maar die kopen dan niet zo'n Bose 901 ding, vermoed ik zo. Was best aan de prijs.
Die gingen meer naar types met genoeg geld voor wie de marketing en de naam leidend was.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hoe ver kan/mag je gaan?

Bericht door Pjotr »

Klopt. Mijn baas zo'n 30 jaar geleden op de TUDelft, was een studiegenoot van Amir Bose. Die had zo'n systeem en was daar laaiend enthousiast over. Simpelweg omdat Amir een studievriendje was? Het stond opgesteld achter de bank tegen de muur gericht, diffuser kan bijna niet. Pure ambient. Hij vond het geweldig. Tja, was nou eenmaal een Amerikaan, geboren en getogen in Chicago.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: Hoe ver kan/mag je gaan?

Bericht door Jerommel »

Hoe is Bose nou eigenlijk aan die goede reputatie gekomen?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Hoe ver kan/mag je gaan?

Bericht door pappaleo »

10% van de kosten is materiaal, 90% marketing.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hoe ver kan/mag je gaan?

Bericht door Pjotr »

Men vond het simpelweg goed klinken, viel gewoon in de smaak bij een groot publiek. Het was beslist niet alleen marketing. Die kwam later pas nadat de eerste successen goed aansloegen.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Hoe ver kan/mag je gaan?

Bericht door pappaleo »

Nou, die dingen met die papieren konustweeters met zo'n draaibaar klepje ervoor werd op de markt gezet met de kreet Direct/Reflecting.

Kul natuurlijk en geen hond die dat koopt zonder een ronkend marketing verhaal:"Hier hoor je het ook" en "In het midden? Wat een onzin'
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Hoe ver kan/mag je gaan?

Bericht door pappaleo »

En die melkpakken. Twee papieren breedbandertjes in twee plastic doosjes, gekoppeld met een 6,3mm jackplug (ze stonden parallel) als satelliet. Voor die units zou een Visaton FRS8 zich nog diep schamen.

En dan een goedkope unit als subwoofer in een sigarenkistje. En dat moest dan 2000 gulden kosten. Gewoon inspelen op de WAF.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hoe ver kan/mag je gaan?

Bericht door Pjotr »

Je kunt gewoon niet ontkennen dat het verkocht... :D En behoorlijk goed ook. Dat doet het gewoon niet als het niet in de smaak viel. De rest is bijzaak.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Hoe ver kan/mag je gaan?

Bericht door pappaleo »

Ik heb begin 80er jaren in een zaak gewerkt waar het spul verkocht werd. Dat was (helaas) geen zaak waar moeite gedaan werd om jou zo goed mogelijk bij jou passend spul te verkopen. Er moest gewoon flink geld verdiend worden.

Op Bose zat een flinke marge en er werd echt moeite gedaan om mensen die met een redelijke wens binnenkwamen met Bose te laten vertrekken.

Ik gaf best nog wel eens een demo om te laten horen dat mensen met iets anders beter af waren (en goedkoper). Nou als de baas dat merkte, dan kreeg je weer op je donder.

Er eerd ook gedemonstreerd met overschakelen zonder rendementsaanpassing. De schreeuwlelijkerds waren dan in het voordeel: Bose en Studiocraft (by Bose).
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Hoe ver kan/mag je gaan?

Bericht door Kappa7 »

Jerommel schreef: zo 17 apr 2022, 23:45
Hoe is Bose nou eigenlijk aan die goede reputatie gekomen?
Voor de mensen die wat meer met audio weergaven in de weer waren hebben die goede reputatie nooit gezien, sterker nog het merk werd vergruist. Het pleps die er geen bal verstand van heeft vond het al snel goed en dacht heel wat moois te kopen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hoe ver kan/mag je gaan?

Bericht door ray5150 »

Ik kan me vergissen, maar volgens mij is er helemaal geen sprake van een goede reputatie ?
Als er al een reputatie is voor het merk Bose, zou je eerder kunnen spreken van berucht.
Plaats reactie

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”