Vraag over kernspoel

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Ronald_1

Vraag over kernspoel

Bericht door Ronald_1 »

In het filter van de Vifa Impuls wordt gebruik gemaakt van een 0,82 mH HQG-spoel of Corobar-spoel. Is deze spoel ook zonder meer te vervangen door een luchtspoel of een foliespoel of worden hierdoor de eigenschappen van het filter significant veranderd?
Bijlagen
impuls_2.jpg
impuls_2.jpg (10.24 KiB) 931 keer bekeken
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Ik ben geen luidsprekerman, maar ik weet wel dat spoelen met kernen minder draad kunnen bevatten voor dezelfde zelfinductie.

Staat tegenover dat de kern eerder in verzadiging kan raken, en uit de buurt van sterke magneten gehouden moet worden.

Rdc voor een luchtspoel zal, bij dezelfde draaddiameter, dus hoger liggen dan die van een kernspoel.

In hoeverre dat invloed zal hebben op het geluid, kan ik je zo niet zeggen.

Aangezien het hier om een serie-filter gaat, zou ik er toch voorzichtig mee zijn.
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Je kan hem vervangen door een folie of andere spoel. Een significant veranderdering zal niet plaatsvinden. Beetje letter op je weerstand van je spoel. Hij staat in serie met je woofer dus zorg dat ie vrij laag blijft.
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

De gelijkstroomweerstand van zo'n kleine zelfinductie kan nog hard meevallen. Laatst een spoeltje gewikkeld van 900nH met 2,5mm2.. Ik denk dat ik maar zo'n drie meter nodig voor die luchtspoel..

Kees
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”