Vraag over kernspoel
Moderator: Beheerdersteam
Vraag over kernspoel
In het filter van de Vifa Impuls wordt gebruik gemaakt van een 0,82 mH HQG-spoel of Corobar-spoel. Is deze spoel ook zonder meer te vervangen door een luchtspoel of een foliespoel of worden hierdoor de eigenschappen van het filter significant veranderd?
- Bijlagen
-
- impuls_2.jpg (10.24 KiB) 933 keer bekeken
Ik ben geen luidsprekerman, maar ik weet wel dat spoelen met kernen minder draad kunnen bevatten voor dezelfde zelfinductie.
Staat tegenover dat de kern eerder in verzadiging kan raken, en uit de buurt van sterke magneten gehouden moet worden.
Rdc voor een luchtspoel zal, bij dezelfde draaddiameter, dus hoger liggen dan die van een kernspoel.
In hoeverre dat invloed zal hebben op het geluid, kan ik je zo niet zeggen.
Aangezien het hier om een serie-filter gaat, zou ik er toch voorzichtig mee zijn.
Staat tegenover dat de kern eerder in verzadiging kan raken, en uit de buurt van sterke magneten gehouden moet worden.
Rdc voor een luchtspoel zal, bij dezelfde draaddiameter, dus hoger liggen dan die van een kernspoel.
In hoeverre dat invloed zal hebben op het geluid, kan ik je zo niet zeggen.
Aangezien het hier om een serie-filter gaat, zou ik er toch voorzichtig mee zijn.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
