microfoon versterker voor zangeres
Moderator: Beheerdersteam
- Splinter226
microfoon versterker voor zangeres
Zang / stem / microfoon versterkers. Mono volstaat. Maar moet op een podium kunnen staan, zoals gitaarversterkers. Met luidspreker in een kabinet ? Multitone ? Philips ? Waar zoek ik naar ? Iemand de kennis en expertise op dat gebied ? Ik vind zelf de buizenbak stemmen en melodische muziek echt tot hun recht laten komen, en voor het wat stevigere kabaal minder geschikt. Maar ik onderzoek de mogelijkheden. Versterker, of module . kabinet kan ook los worden aangeschaft. Wie kan mij informeren en vertellen waar ik op moet letten, of heeft aanbevelingen ? Ze zingt jazz. Springt graag op een podium met een jam sessie. Een mooie versterking zou dat iets extra's geven. De microfoon is vintage en kwalitatief goed. Gewoon jack, naar ik meen. Meer data heb ik nog even niet.
Had een el cheapo sky karaoke versterkertje bij de kliko gevonden. Werkte nog. volume pot wat raar, want geen echt nul qua volume, maar gelijk geluid, en de potmeter draait zo door het eind. En geen inschakel of uitschakel vertraging. Dacht leuk voor haar muzikale neefje om mee te spelen. Maar toen wilde ze het voor haarzelf. Moeten dan ook nog speakertjes aan. Grappig om thuis misschien eens mee te zingen. Geen idee hoe een karaoke versterker werkt, maar ik neem aan twee signalen tegelijkertijd. Oja, budget speelt een rol. Maar toch ook graag het complete spectrum qua info...
Of zijn er kwalitatief betere en handiger transistor versterkers voor de toepassing ?
Had een el cheapo sky karaoke versterkertje bij de kliko gevonden. Werkte nog. volume pot wat raar, want geen echt nul qua volume, maar gelijk geluid, en de potmeter draait zo door het eind. En geen inschakel of uitschakel vertraging. Dacht leuk voor haar muzikale neefje om mee te spelen. Maar toen wilde ze het voor haarzelf. Moeten dan ook nog speakertjes aan. Grappig om thuis misschien eens mee te zingen. Geen idee hoe een karaoke versterker werkt, maar ik neem aan twee signalen tegelijkertijd. Oja, budget speelt een rol. Maar toch ook graag het complete spectrum qua info...
Of zijn er kwalitatief betere en handiger transistor versterkers voor de toepassing ?
Re: microfoon versterker voor zangeres
Heeft de Microfoon fantoom voeding nodig of niet. https://www.bax-shop.nl/blog/microfoon/ ... op-letten/
Dit is het eerste start punt. Er zijn ook buizen voorversterkers, zodat je wel buizen geluid heb, en de herrie gemaakt kan worden door een solid state bak. Vergeet niet dat het "Buizen" geluid feitelijk een vervorming is die we "prettig" vinden klinken. De toppen worden geleidelijk afgeknot en er is geen harde clipping.
Hoewel veel van het geluid aan de buizen wordt toegeschreven is de uitgangs transformator voor een groot deel verantwoordelijk voor het "geluid". De transformator, of althans het magneet veld in het ijzer, heeft zowel een hysterese als een verzadigings effect.
Er zijn ook andere manieren om soortgelijke effecten te bereiken. Veel mensen denken dat het typische gitaargeluid van Brian May (gitarist Queen) komt van zijn Vox AC30 buizen versterker. Echter in de studio gebruikte hij in het begin vaak een kleine door John Deacon gemaakte versterker met germanium transistors die ook een behoorlijk niet linear gedrag had en zo dus een specifiek geluid.
In de studio's werden dingen vaak ook "vetter" gemaakt door geluid express te hard op een spoor van een bandrecorder op te nemen, waardoor die ook weer in de verzadiging ging en het geluid kleurde.
Ik zit niet heel specifiek in dit soort dingen, maar er zijn genoeg dingen te vinden denk ik, om het geluid aan te passen richting buizen geluid, zonder dat je daadwerkelijk kwetsbare buizen mee het podium mee moet nemen.
Er zijn genoeg gevallen bekend van gitaristen die hun buizenbak erg "hot" afgesteld hebben staan en er heel veel buizen per jaar doorheen jagen. Als je een topper/beroemt ben, dan kun je, je dat veroorloven, maar voor de meeste is dat niet haalbaar.
Dit is het eerste start punt. Er zijn ook buizen voorversterkers, zodat je wel buizen geluid heb, en de herrie gemaakt kan worden door een solid state bak. Vergeet niet dat het "Buizen" geluid feitelijk een vervorming is die we "prettig" vinden klinken. De toppen worden geleidelijk afgeknot en er is geen harde clipping.
Hoewel veel van het geluid aan de buizen wordt toegeschreven is de uitgangs transformator voor een groot deel verantwoordelijk voor het "geluid". De transformator, of althans het magneet veld in het ijzer, heeft zowel een hysterese als een verzadigings effect.
Er zijn ook andere manieren om soortgelijke effecten te bereiken. Veel mensen denken dat het typische gitaargeluid van Brian May (gitarist Queen) komt van zijn Vox AC30 buizen versterker. Echter in de studio gebruikte hij in het begin vaak een kleine door John Deacon gemaakte versterker met germanium transistors die ook een behoorlijk niet linear gedrag had en zo dus een specifiek geluid.
In de studio's werden dingen vaak ook "vetter" gemaakt door geluid express te hard op een spoor van een bandrecorder op te nemen, waardoor die ook weer in de verzadiging ging en het geluid kleurde.
Ik zit niet heel specifiek in dit soort dingen, maar er zijn genoeg dingen te vinden denk ik, om het geluid aan te passen richting buizen geluid, zonder dat je daadwerkelijk kwetsbare buizen mee het podium mee moet nemen.
Er zijn genoeg gevallen bekend van gitaristen die hun buizenbak erg "hot" afgesteld hebben staan en er heel veel buizen per jaar doorheen jagen. Als je een topper/beroemt ben, dan kun je, je dat veroorloven, maar voor de meeste is dat niet haalbaar.
Lijkt mij dat je gewoon op zoek bent naar een combo set van Microfoon versterker, versterker en speaker in een.
Kleuring in de zang stem met buizen kan maar ik verwacht dat je dan beter geholpen bent met een toonregeling en misschien nog wat effecten als galm wat voor zang vaak wel wordt toegevoegd. een buis zal dat allemaal niet doen en de boel alleen maar duurder maken.
Het meest simpel is dan om te zoeken naar een Zangmonitor waar alles al in zit.
Gewoon stroom erop en microfoon er in en gaan.
Vaak ontbreekt daar dan weer wel de galm functie maar je hebt dan wel de meest simpele opzet.
Een gerenommeerd merk las QSC is dan wel weer mooi maar hangt ook een prijskaartje aan.
Zie hier onder een voorbeeld.
https://www.thomann.de/nl/qsc_k_8.2.htm
Aan de andere kant heb je dan weer merken als Behringer die het voor veel minder kunnen doen.
https://www.thomann.de/nl/behringer_b105d.htm
Wil je zelf gaan bouwen kan natuurlijk ook.
Dan zal je alle onderdelen zelf moeten samen stellen waarbij je bijvoorbeeld ook de galm en toonregeling kan bij bouwen.
Je kunt het immers net zo gek maken als je zelf wil.
Kleuring in de zang stem met buizen kan maar ik verwacht dat je dan beter geholpen bent met een toonregeling en misschien nog wat effecten als galm wat voor zang vaak wel wordt toegevoegd. een buis zal dat allemaal niet doen en de boel alleen maar duurder maken.
Het meest simpel is dan om te zoeken naar een Zangmonitor waar alles al in zit.
Gewoon stroom erop en microfoon er in en gaan.
Vaak ontbreekt daar dan weer wel de galm functie maar je hebt dan wel de meest simpele opzet.
Een gerenommeerd merk las QSC is dan wel weer mooi maar hangt ook een prijskaartje aan.
Zie hier onder een voorbeeld.
https://www.thomann.de/nl/qsc_k_8.2.htm
Aan de andere kant heb je dan weer merken als Behringer die het voor veel minder kunnen doen.
https://www.thomann.de/nl/behringer_b105d.htm
Wil je zelf gaan bouwen kan natuurlijk ook.
Dan zal je alle onderdelen zelf moeten samen stellen waarbij je bijvoorbeeld ook de galm en toonregeling kan bij bouwen.
Je kunt het immers net zo gek maken als je zelf wil.
Jup, el cheapo zangversterkers/boxen te kust en te keur bij Bax en Thomann. Kun je zelf niet tegenaan bouwen. Tenzij jouw vriendin veel geduld heeft en jij dat erg leuk vindt. Behringer is zeker een vertrouwd en betrouwbaar merk in de betaalbare instap klasse.
Hou er rekening mee dat een monitor voor zang meestal schuin omhoog naar de zanger(es) gericht is zodat diegene zich goed kan horen en het geluid van een kant komt waar de microfoon het minst gevoelig is, zodat minste kans op rond zingen.
Geluid uit monitor is niet erg geschikt om geluid in de zaal te krijgen. Dit is anders dan b.v. Een gitaar versterker, die achter gitarist staat. Dat geluid gaat zaal in en de gitarist kan zichzelf horen.
Iets zoals een Yamaha stagepas 400 zou geschikt zijn voor geluid de zaal in en daarbij dan een actieve speakers als monitor. Een enkele speaker voor monitor en zaal is lastig met zang. En inderdaad iets soortgelijks als de Yamaha stagepas is er ook van behringer met vaak een relatief laag prijs kaartje
Geluid uit monitor is niet erg geschikt om geluid in de zaal te krijgen. Dit is anders dan b.v. Een gitaar versterker, die achter gitarist staat. Dat geluid gaat zaal in en de gitarist kan zichzelf horen.
Iets zoals een Yamaha stagepas 400 zou geschikt zijn voor geluid de zaal in en daarbij dan een actieve speakers als monitor. Een enkele speaker voor monitor en zaal is lastig met zang. En inderdaad iets soortgelijks als de Yamaha stagepas is er ook van behringer met vaak een relatief laag prijs kaartje
In dit draadje staan enkele microfoonversterkers voor zelfbouw, overigens geen van alle met buizen:
viewtopic.php?t=29743&start=175
viewtopic.php?t=29743&start=175
Het is me niet helemaal duidelijk wat de bedoeling is van dit draadje.
Helemaal zelfbouw, of een advies voor een kant-en-klaar product, of een combinatie van het geheel ?
Feit is dat zelfbouw vrijwel altijd duurder zal zijn dat iets uit de winkel of tweedehands.
Ik heb wel eens een verhaal gelezen over Celine Dion (okee, ook niet mijn smaak, maar dat terzijde) Ze beschikt dus een eigen dedicated 19 inch rack in een flightcase met een techinicus erbij om het geheel te bedienen. in het rack zitten zaken als een hoogwaardige voorversterker, ontvanger voor draadloze microfoon, zender voor de in-ears monitor. parametrische EQ, een high-end compressor. het geheel vertegenwoodigd de waarde van een leuke personenauto. erg handig bij gastoptredens, zo word er een panklaar geluid aangeleverd aan de FOH. zo was de strekking van het verhaal.
Helemaal zelfbouw, of een advies voor een kant-en-klaar product, of een combinatie van het geheel ?
Feit is dat zelfbouw vrijwel altijd duurder zal zijn dat iets uit de winkel of tweedehands.
Ik heb wel eens een verhaal gelezen over Celine Dion (okee, ook niet mijn smaak, maar dat terzijde) Ze beschikt dus een eigen dedicated 19 inch rack in een flightcase met een techinicus erbij om het geheel te bedienen. in het rack zitten zaken als een hoogwaardige voorversterker, ontvanger voor draadloze microfoon, zender voor de in-ears monitor. parametrische EQ, een high-end compressor. het geheel vertegenwoodigd de waarde van een leuke personenauto. erg handig bij gastoptredens, zo word er een panklaar geluid aangeleverd aan de FOH. zo was de strekking van het verhaal.
Laatst gewijzigd door ray5150 op zo 07 nov 2021, 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Je vergeet de autotune die ook nog in dat rek zitray5150 schreef: ↑zo 07 nov 2021, 13:29Het is me niet helemaal duidelijk wat de bedoeling is van dit draadje.
Autotune (van Antares) bestaat tegenwoordig niet meer als hardware module, maar als plug-in.
Laatst gewijzigd door ray5150 op zo 07 nov 2021, 23:51, 1 keer totaal gewijzigd.
- Splinter226
Tnx voor de reply ś . Gitaristen gebruiken de buizenbakken juist voor de vervorming en effecten. Dat is voor zang en zeker voor wat zij doet niet van belang, en ik denk praktisch gezien dat ze niet wil zeulen met een zwaar ding... . Dacht even dat t leuk zou zijn iets te bouwen... en mono versterker / of chassis met trafos zijn nog wel voor een schappelijk prijsje op de kop te tikken. Maar ik moet inderdaad ff uitzoeken wat zij zou willen, want wil ze dus een monitor om zichzelf te horen, of ook eigen versterking, zoals opgemerkt. Ik ga eerst maar eens uitvinden wat voor microfoon ze precies heeft en dan iets daar bijpassend voor zoeken. Ik weet dat theoretisch gezien buizen het geluid vervormen. Maar in de praktijk hoor ik dat niet en spreekt het geluid me aan, speciaal voor het wat rustigere , melodische . T klinkt gewoon lekkerder in mijn oren. Heb ook wel versterkers gehoord , die qua specs geweldig zouden moeten zijn en in de hogere prijs segmenten. (Bij anderen thuis ) Maar vond het geluid dan niet echt enerverend. Maar luidsprekers, opstelling, bron, ruimte, alles kan invloed hebben... 
In de Elektuur heeft ooit eens een microfoonversterker met een step-uptrafo en een E88CC gestaan, ik weet alleen absoluut niet meer wanneer. Het leek me een heel behoorlijk ontwerp.
Misschien is zoiets wel wat in combinatie met actieve speakers?
https://www.thomann.de/gb/art_tube_mp_s ... #bewertung
https://www.thomann.de/gb/art_tube_mp_s ... #bewertung
- Splinter226
Nou de microfoon is een Shure beta 87. Op Baxshop wordt Daarvan een versie a en c vermeld. Maar dit is een oud model, en er staat verder geen type nr op. Er staat wel SX12 48V dc De microfoon heeft dus fantoom voeding.. Verder is handzaam formaat van belang. Een aantal effecten gewenst, en dus een luidspreker die zowel als monitor als voor de rest van de band, als voor publiek gebruikt kan worden.
De specs ;
Specificaties
Productkenmerken
Minimum frequentie 50 - 59 Hz
Maximum frequentie 20 - 20.9 kHz
Gevoeligheid microfoon (dBV/PA) -53
Richtingskarakteristiek supercardioide
Maximale SPL 140 dB - 149 dB
Impedantie microfoon 100-149 Ohm
Gewicht microfoon 200-249 gram
Low-cut filter nee
Inclusief microfoonclip ja
Inclusief kabel nee
Gewicht en afmetingen inclusief verpakking
Gewicht (incl. verpakking): 1,2 kg
Afmeting (incl. verpakking): 25,7 x 12,7 x 8,6 cm
Productspecificaties
zacht frequentiebereik, geoptimaliseerd voor vocals met helder midden en bass rolloff
frequentiebereik: 50Hz - 20kHz
electret condensatormicrofoon, +48V phantom power benodigd (1.2mA)
supercardioide opnamepatroon voor superieure reductie van omgevingsgeluid
geavanceerd pneumatisch shockmount systeem gaat mechanisch gebruiksgeluid tegen
ingebouwde popfilter reduceert wind- en ademgeluid
max SPL: 140.5dB
signal-to-noise ratio: 94dB
impedantie: 100 Ohm
gevoeligheid: -52.5 dBv/Pa
dynamisch bereik: 117dB
clipping niveau: -6 dBv
eigen geluidsvolume: 23.5 dB (onhoorbaar)
wordt geleverd in etui
stevige stalen constructie: perfect voor on the road
gewicht: 207 g
https://www.bax-shop.nl/condensator-zan ... gmicrofoon
De specs ;
Specificaties
Productkenmerken
Minimum frequentie 50 - 59 Hz
Maximum frequentie 20 - 20.9 kHz
Gevoeligheid microfoon (dBV/PA) -53
Richtingskarakteristiek supercardioide
Maximale SPL 140 dB - 149 dB
Impedantie microfoon 100-149 Ohm
Gewicht microfoon 200-249 gram
Low-cut filter nee
Inclusief microfoonclip ja
Inclusief kabel nee
Gewicht en afmetingen inclusief verpakking
Gewicht (incl. verpakking): 1,2 kg
Afmeting (incl. verpakking): 25,7 x 12,7 x 8,6 cm
Productspecificaties
zacht frequentiebereik, geoptimaliseerd voor vocals met helder midden en bass rolloff
frequentiebereik: 50Hz - 20kHz
electret condensatormicrofoon, +48V phantom power benodigd (1.2mA)
supercardioide opnamepatroon voor superieure reductie van omgevingsgeluid
geavanceerd pneumatisch shockmount systeem gaat mechanisch gebruiksgeluid tegen
ingebouwde popfilter reduceert wind- en ademgeluid
max SPL: 140.5dB
signal-to-noise ratio: 94dB
impedantie: 100 Ohm
gevoeligheid: -52.5 dBv/Pa
dynamisch bereik: 117dB
clipping niveau: -6 dBv
eigen geluidsvolume: 23.5 dB (onhoorbaar)
wordt geleverd in etui
stevige stalen constructie: perfect voor on the road
gewicht: 207 g
https://www.bax-shop.nl/condensator-zan ... gmicrofoon
Zaal en monitor is met zang geen goede optie vanuit een enkele speaker. Wil een speaker als monitor nuttig zijn dan moet die naar de zanger(es) gericht zijn. Echter mag die niet naar de voorkant van de microfoon gericht zijn, vanwege mogelijk rondzingen. Vandaar dat monitors meestal op grond schuin omhoog staan. Geluid komt dan vanaf de achterkant van de microfoon waar die het minst gevoelig is. Dus minste kans op rondzingen en de zanger(es) kan zich goed horen en de overige musici horen dan ook voldoende.
Echter gaat dit geluid dan niet de zaal in, vanuit de monitor zal alleen het laag de zaal een beetje bereiken en veel laag zit er niet in een stem. Meestal wordt een plop filter aangeraden die de boel onder ongeveer 200Hrz weggooide om plop en adem geluiden te onderdrukken.
Dus een goede monitor zal niet voor een goed zaal geluid zorgen. Hiervoor worden meestal andere speakers gebruikt die naar zaal gericht zijn en VOOR de microfoon staan om rondzingen zo goed mogelijk te voorkomen.
Een speaker achter de zanger(es) die naar zaal gericht is geeft meestal veel problemen, vandaar dat je die eigenlijk niet ziet.
Echter gaat dit geluid dan niet de zaal in, vanuit de monitor zal alleen het laag de zaal een beetje bereiken en veel laag zit er niet in een stem. Meestal wordt een plop filter aangeraden die de boel onder ongeveer 200Hrz weggooide om plop en adem geluiden te onderdrukken.
Dus een goede monitor zal niet voor een goed zaal geluid zorgen. Hiervoor worden meestal andere speakers gebruikt die naar zaal gericht zijn en VOOR de microfoon staan om rondzingen zo goed mogelijk te voorkomen.
Een speaker achter de zanger(es) die naar zaal gericht is geeft meestal veel problemen, vandaar dat je die eigenlijk niet ziet.
Wil je alleen met een band wat Jammen dan is zaalgeluid toch niet nodig lijkt mij.
Daar heb je en PA voor nodig.
Een goede monitor kan je dan wel door lussen naar de PA als dat dan nodig is, maar als je dan toch een PA hebt gebruik je liever een apart monitor kanaal uit de tafel.
Daar heb je en PA voor nodig.
Een goede monitor kan je dan wel door lussen naar de PA als dat dan nodig is, maar als je dan toch een PA hebt gebruik je liever een apart monitor kanaal uit de tafel.
Voor jammen is zaalversterking inderdaad geen issue, echter stond er:
Best wel een fijne microfoon die sure, wat neutraler als de alom gebruikte Sure SM58. Een vergelijkbare condensator microfoon is de Rode M2, is een goed alternatief als je iets minder wil uitgeven en de 48V phantoom voeding geen issue is. Wil je geen phantoom voeding en toch iets neutraals dan is de SE electronics V7 te overwegen.
Veel microfoons hebben ergens iets in hun frequentie response dat ze een bepaald karakter geeft. Dat kan bij mannenstemmen soms goed uitpakken maar met vrouwen stemmen vind ik de wat neutralere microfoons fijner.
Voor kleine gigs kun je iets als de yamaha stagepas 400 nemen, heeft wat galm effecten voor zang. En heeft een monitor uitput waar je eenvoudig een actieve monitor aan kan hangen. Van Beringer heb je ook zoiets, dit zijn ongeveer de instap PA oplossingen. Let wel op als er meerdere microfoons in het spel zijn welke wel en welke geen phantoom voeding nodig heeft. Bij de stagepas 400 zou je 4 microfoons kunnen aansluiten, maar alleen kanaal 1 & 2 hebben phantoom voeding mogelijkheid en als je die aanzet zet je die aan voor een EN twee.dus een luidspreker die zowel als monitor als voor de rest van de band, als voor publiek gebruikt kan worden.
Best wel een fijne microfoon die sure, wat neutraler als de alom gebruikte Sure SM58. Een vergelijkbare condensator microfoon is de Rode M2, is een goed alternatief als je iets minder wil uitgeven en de 48V phantoom voeding geen issue is. Wil je geen phantoom voeding en toch iets neutraals dan is de SE electronics V7 te overwegen.
Veel microfoons hebben ergens iets in hun frequentie response dat ze een bepaald karakter geeft. Dat kan bij mannenstemmen soms goed uitpakken maar met vrouwen stemmen vind ik de wat neutralere microfoons fijner.