DVB-T tuner om digitale TV via de ether te kunnen ontvangen

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

DVB-T tuner om digitale TV via de ether te kunnen ontvangen

Bericht door Geenius »

Per 11 december is het zo ver, analoge TV via de antenne op zolder verdwijnt. Wij moeten dan over op een alternatief.
Aangezien wij amper TV kijken en voldoende hebben aan NED 1, 2, en 3 zat ik te denken om een DVB-T tuner te kopen.

De publieke en een aantal regionale zenders zijn dan zogenaamd "free-to-air" te ontvangen dus als ik het goed heb begrepen heb ik geen "Smart Card" nodig.
Op de site Signaal op Digitaal van de overheid verwijzen zij naar de mogelijkheid van een KPN Digitenne Publieke Omroep Pakket.
Volgens mij is dit verkapte reclame en ben ik niet gedwongen een apparaat bij de KPN te kopen.

Eerste vraag: Kan ik volstaan met een losse DVB-T tuner te kopen en verder niks?
Tweede vraag: Wat is een goeie DVB-T tuner? Het gaat mij uitsluitend om uitmuntende beeld- en geluidskwaliteit, ik hoef geen toeters en bellen!

Alle reactie's zijn welkom. :)
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: DVB-T tuner om digitale TV via de ether te kunnen ontvan

Bericht door voodooless »

Geenius schreef:
Tweede vraag: Wat is een goeie DVB-T tuner? Het gaat mij uitsluitend om uitmuntende beeld- en geluidskwaliteit, ik hoef geen toeters en bellen!
Volgens mij heb je dan al een groot probleem: uitmuntende beeldkwaliteit en DVB-T gaan niet echt samen :roll: . Ik vind het beeld via DVB-C vaak al om te huilen.

Feit is: ze maken er een groet janboel van met die digitale TV. Het is duidelijk dat de zenders en kabelaars er nog lang niet klaar voor zijn. Heel jammer :oops:
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Re: DVB-T tuner om digitale TV via de ether te kunnen ontvan

Bericht door Geenius »

voodooless schreef:
Geenius schreef:
Tweede vraag: Wat is een goeie DVB-T tuner? Het gaat mij uitsluitend om uitmuntende beeld- en geluidskwaliteit, ik hoef geen toeters en bellen!
Volgens mij heb je dan al een groot probleem: uitmuntende beeldkwaliteit en DVB-T gaan niet echt samen :roll: . Ik vind het beeld via DVB-C vaak al om te huilen.

Feit is: ze maken er een groet janboel van met die digitale TV. Het is duidelijk dat de zenders en kabelaars er nog lang niet klaar voor zijn. Heel jammer :oops:
DVB-C en DVB-S zijn voor mij geen optie, ik heb geen zin om te betalen voor al die extra zenders als ik er toch niet naar kijk. Dus ik zal het moeten doen met DVB-T. :roll:
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Ik heb er al meer dan 50 verkocht, dus ik weet wel een en ander als het goed is.. :lol:

Wanneer iemand tv van kpn koopt gaat dat in 99% van de gevallen in combinatie met een abbo. Je kan dan iets van 24 zenders ontvangen incl. 'spice Platinum' :wink:

Zodra iemand zijn kpn tv abbo opzegt (1jaars contract) kan hij alleen nog maar ned 1, 2 en 3 ontvangen.

Je moet inderdaad een beetje mazzel hebben met digitale tv. Woon je in de buurt van een tram dan is de kans groot dat je beeld elke keer wegvalt wanneer de tram lanksrijd. Scooters lijken trouwens ook te storen! Over de beeldkwaliteit heb ik eigenlijk niks te klagen. Is in ieder geval niet minder dan de kabel heb ik het idee. Een schotel is echter 5 keer mooier!

Volgens mij moet je sowieso een smart card gebruiken om de tuner te activeren, omdat je anders een foutmelding krijgt. Of die smartcard zelf geactiveerd is maakt niet uit.

p.s. niet denken dat ik cariere ga maken bij kpn!! :lol:

mvg,

Montana
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Tony,

Op je twee vragen kan ik je eigelijk geen antwoord geven, wel kan ik je laten weten dat we (collega's) een tijdje geleden wat testen hebben gedaan met verschillende ontvangst methode. Digitenne, internet, DVB, schotel....en de schotel won toch wel qua beeld. Tsja, je hebt zo'n wok nodig, maar gaf wel het beste resultaat.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Montana schreef:
........... kan hij alleen nog maar ned 1, 2 en 3 ontvangen.
Precies wat ik nodig heb!
.......Volgens mij moet je sowieso een smart card gebruiken om de tuner te activeren, omdat je anders een foutmelding krijgt. Of die smartcard zelf geactiveerd is maakt niet uit.
Vanaf 11 december zijn NED 1, 2 en 3 en een aantal regionale zenders "free-to-air" zoals dat heet, dan heb je geen smart-card nodig volgens mij.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Edo schreef:
Tony,

Op je twee vragen kan ik je eigelijk geen antwoord geven, wel kan ik je laten weten dat we (collega's) een tijdje geleden wat testen hebben gedaan met verschillende ontvangst methode. Digitenne, internet, DVB, schotel....en de schotel won toch wel qua beeld. Tsja, je hebt zo'n wok nodig, maar gaf wel het beste resultaat.
Dat hoor ik vaker inderdaad, dat schotel de beste kwaliteit geeft. Maar ik woon ook een beschermd stadgezicht, dus mogen we geen schotels plaatsen. Maar ik wil eigenlijk ook zo weinig mogelijk geld uitgeven, ik kijk nu via de hark-antenne naar Sesamstraat en Het Journaal. Dat is straks voor mij ook voldoende. Met een schotel heb ik meteen honderden zenders erbij, het gaat me ook een beetje om het principe. :wink:
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Nee, dat is nu ook al zo.. Maar wanneer je een kastje zonder smartcard gebruikt, vraagt het kastje om die kaart en die melding kan je niet omzeilen. PLaats smartkaart zegt dat ding dan.. Op marktplaats kan zoiets soms ook wel aangeboden worden incl. smartcard. Wanneer diegen dan nog ned 1, 2 en 3 ontvangt weet je dat het goed zit.

Digitenne is overigens overgenomen door kpn.

enjah, zulke kastjes worden voor 50 euro verkocht, dus over de inwendige kwaliteit zal wel niks gezegd hoeven worden.

mvg,

Montana
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

aftappen van de buren :lol:

Ehm simpele kabel tv, is dat niet iets ? Kost niks, en als je daarvoor alleen "antenne" ned 1,2,3 kijkt ziet et er net zo goed uit :P

(typisch dat je wel antennes mag plaatsen maar geen schotels..)
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

je mag ook de regionale zender ontvangen, naast 1,2, en 3..
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Geenius schreef:
Montana schreef:
........... kan hij alleen nog maar ned 1, 2 en 3 ontvangen.
Precies wat ik nodig heb!
.......Volgens mij moet je sowieso een smart card gebruiken om de tuner te activeren, omdat je anders een foutmelding krijgt. Of die smartcard zelf geactiveerd is maakt niet uit.
Vanaf 11 december zijn NED 1, 2 en 3 en een aantal regionale zenders "free-to-air" zoals dat heet, dan heb je geen smart-card nodig volgens mij.
Misschien herinner je jezelf nog dat ook ik onlangs een oplossing zocht? Dat ging dan wel over schotelantenne, maar eenmalige activatie van een smartcard bleek noodzakelijk te zijn. Met KPN hoef je dan geen zaken te doen, wat ik persoonlijk een groot bijkomend voordeel vind. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

b_force schreef:

(typisch dat je wel antennes mag plaatsen maar geen schotels..)
Antennes mogen ook niet, die van ons staat op zolder (binnen dus).
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Tony,

Op industrieterrein de Baanstee in P'end zit digitale TV specialist 'Improver' ik zou eens bellen en vragen hoe e.e.a. in elkaar steekt. Volgens mij is 't zo dat je met een Digitenne ontvanger en bijbehorende SmartCard klaar bent, alleen zijn die ontvangers los behoorlijk duur, dus kun je beter een 1-jarig abonnement nemen via de KPN of via Marktplaats een losse ontvanger kopen en dan een losse SmartCard kopen. Maar voor de finesses zou ik toch de specialist even bellen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Tony,

Ik was toch nieuwsgierig en heb even wat opties opgezocht op het grote wijde web en kom het volgende tegen wat volgens mij precies aansluit bij wat je zoekt:

Afbeelding

KPN Publieke Omroep Pakket
http://www.kpn.com/kpn/show/id=1456428

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
ralph
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 23:10
Locatie: Gouda

Bericht door ralph »

Ahhh het bekende dvb-t kastje van KPN.

Ik woon in een huis uit 1902 dus geen betonijzer, enkelsteensmuur en tot voor kort enkelglas. Het bereik van "digitale tv van kpn", brak....
Bij mijn ouders, bovente verdieping in appartementencomplex, nieuwbouw dus inclusief betonijzer dubbel glas etc etc. Bereik, prachtig
Bij mijn ouderss in hun nieuwe apparatement bovenste verdieping in amsterdam, bereik brak.

Als je de kans hebt een kastje uit te proberen zou ik dat eerst doen. Ik heb trouwens dat het signaal ernstig kan worden verbeterd met een iets betere antenne, er zijn hiervoor ook wat ontwerpjes her en der te vinden uiteraard is buiten hooog op het dak de beste plek voor de antenne.

Ralph.

ps ik heb sinds gisteren mine, iptv over adsl2+, waanzinnig :D
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

ralph schreef:
ps ik heb sinds gisteren mine, iptv over adsl2+, waanzinnig :D
Wat is dat?
Gebruikersavatar
ralph
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 23:10
Locatie: Gouda

Bericht door ralph »

Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

ralph schreef:
60 tv-zenders, starterspakket € 149,95 aansluitkosten € 29,95 en dan nog € 19,95 per maand. Niet helemaal wat ik zoek. :lol:
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

SSassen schreef:
Tony,

Op industrieterrein de Baanstee in P'end zit digitale TV specialist 'Improver' ik zou eens bellen en vragen hoe e.e.a. in elkaar steekt. Volgens mij is 't zo dat je met een Digitenne ontvanger en bijbehorende SmartCard klaar bent, alleen zijn die ontvangers los behoorlijk duur, dus kun je beter een 1-jarig abonnement nemen via de KPN of via Marktplaats een losse ontvanger kopen en dan een losse SmartCard kopen. Maar voor de finesses zou ik toch de specialist even bellen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Dank voor de tip, ik zal eens informeren.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

SSassen schreef:
Tony,

Ik was toch nieuwsgierig en heb even wat opties opgezocht op het grote wijde web en kom het volgende tegen wat volgens mij precies aansluit bij wat je zoekt:

Afbeelding

KPN Publieke Omroep Pakket
http://www.kpn.com/kpn/show/id=1456428

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Inderdaad wat ik zoek, alleen de Samsung tuner schijnt een erg matige beeld en geluidskwaliteit te hebben. :cry:
Daarom zoek ik alleen een losse FTA-DVB-T tuner.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Maar Tony, dat ga je toch niet zien op je 37-cm TV? Volgens mij heb je last van het bekende 'het moet beter kunnen' virus? :mrgreen: :twisted:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Maar als ie ooit stuk gaat wil ik upgraden naar een 38cm full HD LCD 1920 x 1080p toestelletje. :twisted:
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

49,95 is toch niet duur voor een kastje?

raar dat ze op marktplaats de nieuwprijs vragen voor zo een kastje..

mvg,

Montana
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Montana schreef:
49,95 is toch niet duur voor een kastje?

raar dat ze op marktplaats de nieuwprijs vragen voor zo een kastje..

mvg,

Montana
Let op de kleine letters! Dat is de prijs die je betaalt als je een abonnement neemt met alle andere zenders erbij.
Wil je alleen het publieke omroep pakket dan betaal je EUR. 89,95. :shock:
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Gisteren bij Improver in Purmerend langs geweest. Diep teleurgesteld naar huis. Ik kreeg wat verschillende systemen te zien van BBC-HD sateliet tot het KPN-kastje. Maar allemaal op een LCD televisie dus niet te beoordelen op kwaliteit. De HD-sateliet was wel minder slecht dan de DVB-T, maar alles had over-verzadigde kleuren, te veel contrast, geen detail in zwart, wazig bij bewegende beelden, nuances in huidtinten ontbraken, heel vermoeiend om naar te kijken eigenlijk. Ik denk dat ik vanavond maar een LP ga draaien. :cry:
Plaats reactie